GPT–3 – sztuczna inteligencja w służbie SEO

0 napisany przez Tomasz Podolski, 21 stycznia 2021

Część z Was z pewnością już wie o GPT-3, ale niektóre osoby mogą słyszeć to pojęcie po raz pierwszy. Dlaczego warto się tym zainteresować? W jaki sposób będzie można to wykorzystać w swoich działaniach? Czy skończy się SEO, jakie znaliśmy do tej pory? Zapraszam do lektury!

GPT-3

GPT-3 – co to jest?

GPT-3 to nowy algorytm OpenAi (firma Elona Muska), który służy do automatycznego tworzenia treści. Algorytm (a w zasadzie ujmując to dokładniej – model przetwarzający język naturalny) jest na tyle rozwinięty, że w języku angielskim trudno odróżnić tekst napisany przez algorytm od artykułu napisanego przez człowieka!

Nad projektem pracowało 30 osób. W porównaniu z poprzednimi wersjami GPT-1 i GPT 2 osiągnięto ponad 100 razy więcej parametrów (są to wartości definiujące zależności pomiędzy poszczególnymi elementami sieci). W przypadku GPT-2 było to 1,5 miliarda, natomiast GPT–3 to już ponad 175 miliardów. Dzięki tak rozbudowanej sieci algorytm w bardzo szybki sposób generuje teksty, odpowiada na pytania, tłumaczy, a nawet służy pomocą przy tworzeniu stron internetowych.

Poniżej kilka przykładów:
Wyszukiwarki budowane w oparciu o technologię GPT-3   
– Chat boty:

Oprogramowanie do tworzenia treści
Tworzenie obrazów

I jest jeszcze wiele innych dziedzin, w których GPT-3 może być wykorzystywane!

Dlaczego GPT-3 jest takie ciekawe?

Tutaj sprawa jest oczywista. Z jednej strony kwestią czasu jest powstanie polskiego oprogramowania, służącego do tworzenia treści na zadany temat. Na rynkach anglojęzycznych pojawiają się już pierwsze narzędzia korzystające z tej technologii. Sam miałem możliwość zabawy kilkoma z nich i muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem. W dobie content marketingu i skupienia się w ostatnich latach na treści – to będzie prawdziwy game changer. Kolejną zaletą GPT-3 jest tworzenie obrazów do napisanych treści.

Z drugiej strony jest to też trochę przerażające. Pojawia się pytanie, jak bardzo rozwinięta będzie to technologia i do czego będzie stosowana. Za chwilę może okazać się, że człowiek – copywriter zostanie całkowicie zastąpiony maszyną. Grafik również będzie zbędny, projektant stron internetowych także. Być może w przyszłości umawiając się na randkę tak naprawdę będziemy wymieniać wiadomości z maszyną, a zamiast teleporady z lekarzem będzie leczył nas wirtualny doktor?

Tego typu sytuacje są (przynajmniej na razie) dość baśniowo brzmiącymi przykładami i nie budzą jeszcze kontrowersji. Ale co będzie w przyszłości – tego nie wiemy. Kto jeszcze rok temu podejrzewał, jak bardzo rok 2020 zmieni nasze życie? A tak potężna technologia jak GTC-3 wykorzystana umiejętnie przez sprawnego marketingowca może sporo namieszać.
Będzie można wykorzystać ją na przykład do kreowania opinii publicznej, tworząc wirtualne persony, zabierające głos w dyskusji na forach internetowych i w mediach społecznościowych czy „piszące artykuły” na portalach internetowych. W momencie, gdy zaawansowanie technologiczne umożliwi generowanie obrazu wideo, barwy głosu czy cech szczególnych dla wirtualnej postaci będziemy mogli poczuć się jak w Matrixie.

Jak GPT-3 wpłynie na SEO?

Podejrzewam, że rok 2021 zapoczątkuje zmiany zarówno w dotychczasowym postrzeganiu SEO, jak i na rynku związanym z wszystkimi branżami „około SEO” (aplikacje SEO, usługi copywriterskie, buzz marketing).

Na pewno już trzeba zacząć szybko poznawać możliwości technologiczne, żeby nie zostać w tyle. Rynek powoli zacznie się zmieniać – na pewno nie będzie to gwałtowna zmiana, a raczej powolny proces, trwający przez kilka najbliższych lat.

Wraz z rozwojem technologii najprawdopodobniej powstaną nowe, inteligentne wyszukiwarki internetowe (i ktoś zakończy w końcu hegemonię Google?). Być może powstaną wyszukiwarki, które dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii zmienią całkowicie sposób pracy specjalistów SEO? Z drugiej strony – Google nie śpi i z pewnością trzyma rękę na pulsie. Kwestią czasu są kolejne update’y i dostosowanie obecnej wyszukiwarki do nowej technologii – co może być wynikiem aktualnie popularnego w Google tematu Web 3.0.

Czy to koniec SEO, jakie znaliśmy do tej pory?

Moim zdaniem jeszcze nie, ale trzeba pamiętać, że wprowadzenie GPT-3 to realna szansa na zrewolucjonizowanie wielu dziedzin życia, nie tylko SEO. Możliwości automatyzacji i uproszczenia procesów zachodzących w obecnej pracy specjalistów SEO wpłyną bezpośrednio na sposób świadczenia usług. Czy pozycjonowanie w dalszym ciągu pozostanie ciągłym procesem, czy ograniczy się do jednorazowej konfiguracji kampanii w aplikacji korzystającej z algorytmu OpenAi?

Jedno jest pewne – szykują się zmiany. Dla zainteresowanych gorąco polecam poniższy film – wiem, że sprzed pół roku, ale każdy musi wypracować sobie jakąś przewagę, zanim podzieli się wiedzą! 😊

Przygotuję
darmową wycenę
wraz z propozycją strategii

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

* Pola wymagane

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4PEOPLE odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!