Google Customer Match, czyli targetowanie e-maili wg Google
Jesienią Google udostępniło reklamodawcom nowe narzędzie służące do kierowania reklam na listy adresów e-mail. Jak uruchomić tego rodzaju targetowanie? Jakim ograniczeniom podlegają reklamy? Kiedy warto korzystać z tego narzędzia? Na te i więcej pytań znajdziecie odpowiedź w moim dzisiejszym artykule.
Na czym polega Customer Match?
Nowe narzędzie umożliwia kierowanie reklam do użytkowników, których adresy e-mail zebraliśmy na specjalnej liście. Jest to więc kierowanie reklam na bardzo konkretnych użytkowników z naszej bazy mailingowej. Dzięki temu możemy wytypować grupę najlepiej rokujących klientów i tylko do nich skierować odpowiednią kampanię reklamową. W ten sposób minimalizujemy koszty, przy jednoczesnym uzyskaniu bardzo dużego prawdopodobieństwa konwersji.
Kierowanie
Obecnie Google udostępniło funkcję Customer Match w następujących typach kampanii:
- sieć wyszukiwania (poprzez RLSA – remarketing w sieci wyszukiwania),
- GSP,
- kampanie wideo na YouTube (w formacie In-Stream).
Jak widać na ten moment niestety nie ma możliwości użycia nowej funkcjonalności w sieci reklamowej.
Wymogi dotyczące listy adresów e-mail
Gigant z Mountain View dość restrykcyjnie podchodzi do danych przekazywanych poprzez listy e-maili. Przede wszystkim adresy znajdujące się na liście, muszą być bezpośrednio zdobyte za wiedzą i zgodą użytkowników (nie mogą być więc np. kupione). Trzeba także przygotować osobną stronę, na której użytkownik może wypisać się z listy (każdy kogo adres znajduje się na liście e-mailowej i widzi reklamę, może kliknąć w sekcję „dlaczego widzę reklamę”, gdzie znajduje się link do rzeczonej strony).
Aby można było użyć listy do kierowania w kampanii, powinna ona mieć co najmniej 1000 adresów e-mail powiązanych z kontem Google (niekoniecznie musi to być jednak adres na gmailu). To ostatnie jest bardzo ważne – jeśli adres na liście nie jest powiązany z kontem Google, nie można użyć go do kierowania reklam. Na szczęście nie musimy zaprzątać sobie głowy weryfikowaniem każdego e-maila z osobna, Google automatycznie zrobi to za nas po przesłaniu pliku do weryfikacji i usunie wszystkie adresy niepołączone z kontem Google.
Kategorie produktów i usług niedozwolone przy kierowaniu za pomocą Customer Match są praktycznie identyczne jak w przypadku remarketingu. Obejmują one m.in. alkohol, hazard, randki dla dorosłych, produkty i usługi umożliwiające identyfikację rasową, etniczną, czy stan zdrowia użytkownika. Pełna lista dostępna jest w pomocy Google.
Jak utworzyć listę e-maili?
Po zalogowaniu na konto AdWords należy odwiedzić zakładkę „Udostępniane zasoby” i kliknąć w „Odbiorcy”.
Następnie klikamy w „+lista remarketingowa” i wybieramy „E-maile klienta”.
Naszym oczom ukaże się formularz, w którym wpisujemy nazwę listy, podajemy opisywany wcześniej link do strony, dzięki któremu użytkownik może się wypisać z listy, ustalamy okres członkostwa (maksymalnie 180 dni) i wybieramy nasz plik .csv z adresami e-mail.
Warto na dłużej zatrzymać się przy ostatnim punkcie. Tworząc listę należy bowiem pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim maksymalna objętość pliku to 17 MB, co daje około pół miliona adresów mailowych (w wypadku, gdy mamy większą bazę adresów można po prostu podzielić listę na kilka mniejszych, po maksymalnie 17 MB każda). W każdym wierszu może znaleźć się tylko jeden adres e-mail. Plik nie może zawierać nagłówków lub wielu kart. Po zapisaniu i przesłaniu listy wyświetli się informacja o liczbie adresów e-mail, na które kierowane będą reklamy (a więc już po usunięciu wszystkich adresów nie związanych z kontem Google). Następnie system potrzebuje kilku godzin na jej przetworzenie. Listę można również przesłać poprzez API AdWords.
Ustawienie kierowania na nasze listy e-mailowe jest równie łatwe, jak kierowanie na remarketing. W metodzie kierowania ustawiamy po prostu listy e-mailowe zamiast list remarketingowych. Należy uważać jedynie w przypadku uruchomienia Customer Match w reklamach wideo typu In-Stream, wówczas nasze listy e-mailowe widnieją w interfejsie AdWords jako „Listy remarketingowe AdWords”:
Warto także pamiętać, że Google nie zaleca włączania opcji optymalizacji kierowania, ani jakiegokolwiek zawężania kierowania w przypadku Customer Match, bowiem ilość odbiorców może zostać tak ograniczona, że reklamy nie będą się wyświetlały.
Co z bezpieczeństwem danych?
Pierwsze zabezpieczenie to przesyłanie list poprzez protokół SSL. Dodatkowo, przygotowując listę adresów można ją dodatkowo zaszyfrować przy pomocy algorytmu SHA256. W trakcie procesu weryfikacji Google dopasowuje adresy e-mail (lub identyfikatory numeryczne, jeśli adresy zostały zaszyfrowane) do identyfikatorów kont Google i po 7 dniach od dopasowania i zatwierdzenia, adresy e-mail zostaną automatycznie usunięte z list.
Możliwości, jakie daje Customer Match
Dzięki zastosowaniu funkcji Customer Match przede wszystkim możemy docierać do bardzo sprecyzowanej grupy odbiorców. Należy pamiętać, że są to osoby, które odwiedziły naszą witrynę i zdecydowały się zostawić swój adres e-mail. Z dużym prawdopodobieństwem można uznać, że są zainteresowane prezentowaną ofertą. Wybierając odpowiednią grupę docelową możemy następnie zindywidualizować przekaz reklamowy (np. na podstawie wiedzy o ostatnio dokonanych zakupach) i zaproponować w oparciu o tę wiedzę różnego rodzaju promocyjne oferty – zwiększając tym samym sprzedaż i lojalność klientów. Warto pamiętać, że jest to w tej chwili również najdokładniejsza metoda kierowania reklam wideo, dzięki której przy odpowiednio przygotowanym filmie reklamowym można bardzo poprawić efektywność kampanii prowadzonych w serwisie YouTube.
Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.
Widzimy więc w Customer Match ogromne możliwości, które mogą pozwolić na jeszcze bardziej precyzyjne docieranie do odpowiednich grup docelowych, zwiększanie efektywności reklam i obniżanie kosztów konwersji. Równocześnie jesteśmy ciekawi, jak Google będzie rozwijało tę funkcjonalność.
Polecamy również: