Google Analytics 4 – jak wdrożyć GA4 i na co zwrócić uwagę?

0 napisany przez Karol Krzystała, 07 października 2022

Temat nowego Google Analytics jest obecny w środowisku marketingu internetowego od dobrych kilku miesięcy. Google Analytics 4 zmienia całkowicie podejście do zbierania danych oraz ich analizowania. Chyba najważniejszą zmianą będzie wykorzystywanie danych opartych o zdarzenie, a nie o sesje, jak do tej pory. Dodatkową zmianą będzie też zbierania danych jednocześnie z witryn i aplikacji w jednym miejscu. “Stary” Google Analytics przestanie działać 1 lipca 2023 roku, także czas najwyższy, aby przełączyć się na GA4 i zbierać dane jednocześnie w nowym i starym Google Analytics. W tym artykule pokażę, jak wdrożyć GA4 i na co zwrócić uwagę przy konfiguracji GA4.

Utwórz nową usługę i wgraj nowy kod śledzący na stronę

Na początku należy utworzyć nową usługę GA4, monit w tej sprawie pojawia się już od kilku miesięcy na kontach Google Analytics. W administracji w kolumnie usługa – pojawił się przycisk asystenta konfiguracji.

Kod Google Analytics 4 zaleca się wgrać przez Google Tag Managera – ułatwia to implementację, a dodatkowo zdarzenia, które są już ustawione dla UA można w prosty sposób przenieść na GA4. Więcej o GTM można znaleźć w moim artykule.

Uruchomienie zbierania danych w Google Signals

Włączenie tej funkcji jest niezbędne do zbierania danych o wyższej jakości. Włączając Google Signals, usługa GA4 oprócz danych zbieranych przez standardowe wdrożenie będzie też gromadzić dodatkowo dane o ruchu. Dzięki temu uzyskamy dostęp do kolejnych funkcji, takich jak statystyki i dane odbiorców korzystających z różnych urządzeń. Zbiera też informacje o wizytach i łączy je z informacjami Google z kont zalogowanych użytkowników, którzy wyrazili zgodę na personalizację reklam.

Potwierdzenie dotyczące zbierania danych użytkowników
Potwierdza uzyskanie od użytkowników niezbędnych zgód i uprawnień w zakresie zbierania i przetwarzania danych, w tym zgody na powiązanie danych ze zbieranymi przez Google Analytics informacjami o wizytach w mojej witrynie lub aplikacji. W skrócie informacje oparte o cookie. Pasek akceptacji zbierania cookie musi zostać odpowiednio przygotowany.

Więcej o pasku cookie przeczytasz w tym artykule.

Połączenie z kontem Google Ads

Kolejne niezbędne ustawienie w konfiguracji GA4 to połączenie konta Google Ads oraz konta Google Analytics 4. To połączenie jest konieczne, aby w całości śledzić ścieżkę zakupową użytkownika od pierwszego do ostatniego punktu styku, który kończy się konwersją. Dodatkowymi zaletami połączenia są:
– raport dotyczący kampanii,
– dostęp do nowych wymiarów,
– możliwość importu konwersji z GA4 do Google Ads,
– możliwość wykorzystania list odbiorców do remarketingu.

Połączenie z Google Search Console

Integracja z GSC umożliwia analizowanie bezpłatnych wyników wyszukiwania w Twojej witrynie. Można sprawdzić, na jakiej pozycji wyświetla się strona w wynikach wyszukiwania, które słowa kluczowe generują kliknięcia, a także jak te kliknięcia przekładają się na zachowanie użytkowników.

Ustawienie przechowywania danych o użytkownikach i zdarzeniach

Rekomenduje się, aby ustawić maksymalnie długi okres przechowywania danych oraz resetowanie danych przy nowych użytkownikach. Ustawienia okresu przechowywania i resetowania tych danych dotyczą wyłącznie danych na poziomie użytkownika i na poziomie zdarzenia gromadzonego przez Google Analytics. Część danych gromadzonych o użytkownikach (np. wiek, płeć czy zainteresowania) są domyślnie resetowanie przez Google Analytics po 2 miesiącach w przypadku usługi Google Analytics 4.

Wykluczenie wewnętrznego ruchu na podstawie IP

To ustawienie było stosowane również w przypadku Universal Analytics. Miało na celu wykluczenie zbierania ruchu z organizacji, czyli pracowników, webdeweloperów itd.

Dodanie witryn odsyłających

Dodanie witryn odsyłających jest istotne szczególnie w przypadku sklepów. Dodanie wspomnianych witryn umożliwia poprawne przypisywanie konwersji do odpowiedniego źródła. W ramach tej listy dodaje się bramki płatnicze, banki itd. W taki sposób, aby nie były traktowane jako odesłania (referral).

Włączenie pomiarów zaawansowanych

Pomiar zaawansowany umożliwia rejestrowanie interakcji ze stroną internetową po włączeniu odpowiednich opcji (zdarzeń) w interfejsie Google Analytics. A co ważne, nie wymaga to dokonywania zmian w kodzie strony. Po włączeniu tych opcji od razu rozpoczyna wysyłanie zdarzeń.

Konfiguracja zdarzeń

Poza pomiarami (zdarzeniami), które są „wbudowane” w GA4 i możemy je ustawić w trakcie konfiguracji. W momencie wdrażania GA4 warto przemyśleć dodanie innych zdarzeń, które będą niezbędne przy dokonywaniu analiz. Zdarzenie niestandardowe konfiguruje się najprościej w Google Tag Managerze, o którym była mowa wcześniej.

Konwersje

Istotnym elementem w konfiguracji GA4 jest oczywiście zdefiniowanie konwersji, czyli celów, jakie stawiamy użytkownikom na stronie. W przypadku GA4 definiowanie celów odbywa się inaczej niż w Uniwersal. Konfiguracja polega na zaznaczeniu suwakiem, które zdarzenie ma być traktowane jako cel. To ustawienie jest dostępne w “Administracji” w zakładce “Konfiguracja”.

Odbiorcy

Tutaj, podobnie jak w starym Google Analytics, w momencie konfiguracji GA4 warto pomyśleć o zdefiniowaniu odbiorców, których w późniejszym czasie będzie można wykorzystać w remarketingu. Ustawienie listy odbiorców dostępne jest “Administracji” w zakładce “Konfiguracja”.

Podsumowanie

Przygotowana lista elementów, na które należy zwrócić uwagę przy konfigurowaniu GA4, ułatwi Ci przejście na nową wersję Google Analytics. Stara wersja GA skończy zbierać dane 1 lipca 2023, więc już teraz uruchom nową wersję Google Analytics, aby zapewnić sobie odpowiednią ilość danych historycznych, do których będzie można się odwołać. Nie czekaj na ostatnią chwilę!

Chcesz postawić na skuteczny marketing oparty o cele? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    O autorze:

    Karol Krzystała

    Specjalizuje się w kampaniach Google Ads, pomaga klientom w rozwoju ich firm. Certyfikowany specjalista Ads. Absolwent Filozofii i Politologii na Uniwersytecie Śląskim. Pasjonat piłki nożnej, a szczególnie rodzimej ekstraklasy oraz lig amatorskich. Wolne weekendy lubi spędzać w górach.

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post
    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego to:

    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!