Google Ads Scripts – automatyzacja kampanii Google Ads

0 napisany przez Damian Żurawski, 01 sierpnia 2022

Skrypty Google Ads nie zastępują człowieka w procesie optymalizacji kampanii Google Ads. Służą jedynie do optymalizacji pracy specjalisty Google Ads. Najczęściej przydają się w pracy Agencji Marketingowej, która ma w swoim portfolio wielu klientów z różnych branż.

Czym są skrypty Google Ads?

Skrypty Google Ads to miniprogramy pisane w języku JavaScript wykorzystujące API Google do automatyzacji działań w kampaniach Google Ads.

Na szczęście do pisania skryptów Google Ads potrzebna jest tylko podstawowa znajomość języka JavaScript. Środowisko programistyczne IDE stworzone przez Google podpowiada składnię, pomaga także w autouzupełnianiu i podglądzie kodu.

Z czego składają się skrypty Google Ads?

Funkcje – podstawowy komponent kodu zarówno JavaScript jak i skryptów Google Ads. Bez funkcji nie jest możliwe tworzenie skryptów.

function main () {//Wpisz swój kod}

Zmienne – zmienne zarówno w języku programowania, jak i tworzenia skryptów Google Ads służą do przechowywania danych. Zmienne definiujemy przy pomocy słów kluczowych: var, const, let.

Obiekty – obiekty służą do przechowywania wartości i metod. W Google Ads istnieją 4 typy obiektów: AdsApp, SpreadsheetApp, AdsmanagerApp oraz UrlFetchApp. Dzięki nim mamy dostęp do metod takich jak wstrzymanie słów kluczowych, zmiany stawek CPC i wiele innych oraz danych, takich jak nazwy kampanii, obecne stawki CPC, itd.

Encje – W obiekcie AdsApp istnieje kilka różnych encji. Do wyboru jest podstawowa struktura konta (konto, kampania, grupy reklam, słowa kluczowe), a także parametry reklam, etykiety, harmonogramy reklam, budżety, a nawet niektóre opcje kierowania.
Po połączeniu ze sobą zmiennych, obiektów i encji w celu uzyskania poniższego fragmentu kodu:

var keywords = AdsApp.keywords( )

Selektory – selektory służą do filtrowania danych. Załóżmy że przy pomocy skryptu Google Ads chcemy wyfiltrować słowa kluczowe bez konwersji za ostatnie 30 dni.

Wówczas użyjemy następującego

var keywords = AdsApp.keywords( )
.withCondition("metrics.conversions < 1")
.forDateRange("LAST_30_DAYS")
.get()

Pozostałe selektory

orderBy( )
withLimit( )
withIds( )

Metody – metody to innymi słowy komendy wprowadzające automatycznie zmiany na koncie Google Ads. Na przykład komenda setCPC(1,32) ustawi stawkę za kliknięcie dla wybranych słów kluczowych.

Iteratory – jak można przeczytać na stronie kursj.pl “Iterator to obiekt, który potrafi odwołać się do kolejnych elementów z danej struktury, a równocześnie wywoływany w sekwencji potrafi zapamiętać swoją bieżącą pozycję.”

W skryptach Google Ads przy pomocy iteratorów hasNext() i next() tworzymy pętlę, która uruchamia się tak długo, jak skrypt zwraca prawidłowe dane (wartość true).

Przykład iteratora poniżej. Chcemy wyświetlić wszystkie słowa kluczowe spełniające wskazane warunki w selektorze.

function main() {
    getKeywordsWithNoConversions();
    }
    function getKeywordsWithNoConversions () {
    const keywords = AdsApp.keywords()
    .withCondition("metrics.conversions < 1")
    .forDateRange( "LAST_30_DAYS")
    .get()
    while (keywords.hasNext()) {
    const keywordIterator = keywords.next();
    const keywordWithNoConversions = keywordIterator.getText();
    const keywordConversions = keywordIterator.getStatsFor("LAST_30_DAYS").getConversions();
    Logger.log(`${keywordWithNoConversions}: ${keywordConversions}`)
        }
    }

Skrypty Google Ads – od czego zacząć?

Aby móc zacząć pisać swoje pierwsze skrypty w kampaniach Google, należy założyć konto Google Ads.

Na utworzonym koncie, przejdź do sekcji Działania zbiorcze >> Skrypty, w której to znajduje się baza informacji o Twoich skryptach. Z tego też poziomu naciskając znak +, tworzysz nowe skrypty.

Przechodzimy zatem bezpośrednio do środowiska służącego do pisania skryptów Google Ads.

Dzięki niemu jesteśmy w stanie debugować nasz kod oraz sprawdzać zmiany w kampaniach, które wywołuje nasz skrypt, gdy jest uruchomiony.

Uwaga! Funkcja main stworzona w przykładowym kodzie powyżej jest podstawową funkcją Google Ads Script, w której tworzymy nasz kod lub wywołujemy funkcje tworzone na zewnątrz. Usunięcie tej funkcji wywoła w podglądzie błąd, który doprowadzi do tego, że nasz skrypt nie będzie działał.

Jeśli chcesz zacząć pisać skrypty Google Ads polecam zacząć od studiowania dokumentacji Google poświęconej tematowi automatyzacji kampanii Google Ads. Każdorazowe stworzenie nowego skryptu wymaga autoryzacji od Google.

Po stworzonym skrypcie wracamy o poziom wyżej do naszego środowiska do pisania skryptów, aby ustawić częstotliwość uruchamiania skryptu.

To wszystko, nasz skrypt działa!

Jakie typy kampanii Google Ads do automatyzacji?

Automatyzację kampanii Google Ads można wykonywać na wszystkich typach kampanii: Search, GDN, Wideo, Google Shoping.

Skrypty Google Ads nie obsługują kampanii inteligentnych, które bazują o systemy uczące się Google.

Kiedy zatem najlepiej zastosować skrypty? Naszym zdaniem na początku istnienia konta Google Ads, aby nowo powstałe kampanie znacznie szybciej i lepiej zaczęły się dobrze optymalizować.

Najważniejsze nowości w skryptach Google Ads

Skrypty Google Ads od niedawna wspiera ES6, czyli nową wersję języka JavaScript dzięki której mamy takie nowości jak zmienne typu let lub const, funckje strzałkowe oraz tzw. template stringi.
Skrypty Google Ads mogą być nadal pisane również w starszej wersji JavaScript (ES5).

Od niedawna Google również przepisał na nowo interfejs Google Ads API, dzięki któremu otrzymujemy dostęp do nowych funkcji interfejsu. Na czas publikacji tego artykułu, pisanie skryptów przy pomocy starszej wersji Google API nadal jest możliwe, ale prawdopodobnie wkrótce Google tę opcję wyłączy.

Biblioteka gotowych skryptów pozwala bez wychodzenia z konta Google Ads skorzystać z ciekawych skryptów przygotowanych przez zespół Google. Wcześniej gotowe skrypty od Google również były dostępne, ale ich znalezienie wiązało się z koniecznością szukania ich w dokumentacji Google.

Obecnie mamy je pod ręką.

Przydatne narzędzia

1. Narzędzie do migracji zapytań
Jeśli masz skrypty korzystające ze starego API i chcesz je przekształcić na nowe – skorzystaj z narzędzia do migracji zapytań.

2. Kreator zapytań Google Ads
W pisaniu zaktualizowanych skryptów pomoże Ci bardzo przydatny kreator zapytań Google Ads.

3 użyteczne gotowe skrypty Google Ads

Automatic Search Query Excluder for Shopping – skrypt automatycznie wyklucza wyszukiwane hasła w kampaniach zakupowych, które nie zawierają wskazanych słów. Używam tego skryptu najczęściej w nowo powstałych kampaniach produktowych, aby ograniczyć generowanie kliknięć na zapytania zbyt ogólne.

Skrypt Google Ads: Automatic SPAG creatorSPAG, czyli Single Product Ad Groups to koncept, który zakłada tworzenie jednego produktu dla jednej grupy reklam. Używam dla małych sklepów internetowych w nowo powstałych kampaniach produktowych.

Skrypt Google Ads: Budget Protector – skrypt do monitoringu kosztów kampanii Google Ads, zapobiegający nadmiernym wydatkom dziennym kampanii Google Ads. Skrypt używany przeze mnie w kampaniach z bardzo małym budżetem dziennym.

Podsumowanie

Tworzenie skryptów Google Ads to bardzo ciekawa opcja, która może wprowadzić na bardziej zaawansowany poziom tworzenia i optymalizacji kampanii Google Ads.

Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.

Wymaga co prawda nauki języka programowania, ale na szczęście tylko w stopniu podstawowym. Chcesz tworzyć skuteczne kampanie Google Ads od początku jej powstania? Naucz się pisać skrypty! Życzymy powodzenia i dużo przyjemności w nauce.

5/5 - (1 vote)

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Damian Żurawski

W 4PEOPLE czuwa nad wynikami kampanii Google Ads, w międzyczasie chętnie skonfiguruje Google Analytics i ustawi tagi w Google Tag Manager. Dba o skuteczną realizację celów biznesowych klientów. Z wykształcenia humanista – politolog/dziennikarz. Studia ukończył na Uniwersytecie Śląskim. Mocno interesuje się tematyką automatyzacji działań w Google Ads, lubi szukać sprawdzonych skryptów w Internecie lub pisać własne.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!