Festiwal SEO 2021 – relacja

0 napisany przez Paweł Pawlak, 18 października 2021

Po ponad rocznej przerwie do formy “na żywo” wrócił katowicki Festiwal SEO – wydarzenie, którego żadnemu specjaliście od pozycjonowania przedstawiać nie trzeba. Święto pozycjonerów – jak wielokrotnie mówił o nim prowadzący Sławek Borowy – znów przyciągnęło do stolicy Śląska rzesze pracowników i właścicieli agencji, a także entuzjastów SEO ze wszystkich regionów Polski.

Z powodu pandemii COVID-19 zmieniła się data (dotychczas Festiwale odbywały się w maju), ale nie miejsce wydarzenia – po raz kolejny to Katowickie Międzynarodowe Centrum Kongresowe gościło kilkuset uczestników. Prezentacje zostały podzielone na trzy bloki – w przerwach od wykładów uczestnicy mogli oddać się rozmowom kuluarowym, podyskutować z prelegentami, jak również odwiedzić stoiska sponsorów czy napić się kawy.

Festiwal SEO 2021 – prelegenci i tematy

Jak zwykle Arturowi Strzeleckiemu – czyli organizatorowi całego wydarzenia – udało się zadbać o wysoki poziom merytoryczny i ściągnąć do Katowic prawdziwych praktyków rzemiosła SEO z niezwykle ciekawymi prezentacjami.

Damian Sałkowski – Czynniki algorytmiczne decydujące o sukcesie treści

Jako pierwszy wystąpił z tematem “Czynniki algorytmiczne decydujące o sukcesie treści” Damian SałkowskiCEO w Senuto oraz partner w agencji Vestigio. W swojej prezentacji Damian przedstawił, jakie zależności występują pomiędzy poszczególnymi czynnikami związanymi z tworzeniem treści. Posługując się współczynnikiem korelacji Pearsona i ogromną próbą przebadanych fraz kluczowych i adresów URL pokazał, które elementy związane z przygotowaniem treści wpływają najsilniej, a które mają niską bądź prawie zerową korelację. Co ciekawe, oprócz potwierdzenia, że klasyczne miary oceny treści (frazy kluczowe w nagłówku H1, frazy w treści i w title) nadal są istotne, obalił kilka “mitów” – a wśród nich chociażby ten o znaczeniu długości treści.

Gabriela Róg – Skuteczna analiza konkurencji w mniej niż 60 minut

Kolejne wystąpienie dotyczyło skutecznej i szybkiej analizy konkurencji. Na scenie pojawiła się z tym tematem Gabriela Róg – Team Leader SEO w PromoTraffic.

W swoim wystąpieniu Gabriela poruszyła następujące zagadnienia:
– w jaki sposób zidentyfikować konkurentów dla danej strony,
– które elementy wziąć pod uwagę podczas analizy,
– którymi metrykami posługiwać się w wyborze najważniejszych konkurentów,
– jak spojrzeć na sytuację w SERP’ach.

Ciekawym rozwiązaniem było zasugerowanie przeliczania działań konkurencji na pieniądze – idealne narzędzie do rozmów z klientami o budżetach przeznaczonych na działania SEO.

Miłosz Krasiński: Czego się nauczyłem outreach’ując do miliona stron www

Pierwszą sesję prezentacji zamknął Miłosz Krasiński – konsultant SEO i Growth Hacker, działający pod banderą Chill Fruit Web Consulting. Miłosz podzielił się swoimi doświadczeniami związanym z outreachem – mniej stosowaną w Polsce, ale powoli zyskującą na popularności metodą pozyskiwania linków z wartościowych źródeł. W swojej prezentacji Miłosz przedstawił słuchaczom kilka ciekawych pomysłów oraz pokazał case studies, w których małe serwisy, teoretycznie bez potencjału, stanowiły furtkę dotarcia do dużych graczy.

Sebastian Heymann: …i nie będę dwa razy powtarzał! Czy rodzicie mieli rację?

Drugą część Festiwalu rozpoczął Sebastian Heymann – na co dzień Head of SEO w EACTIVE #wiemyjak. Sebastian w swoim wystąpieniu skupił się na problemie duplikacji treści, a w zasadzie na tym… kiedy duplikacja treści problemem nie jest. Przedstawił, czym jest naturalna duplikacja treści, jednocześnie obalając kilka popularnych hipotez – na przykład, że:
– duplikacja treści nie jest indeksowana,
– Google obniża rankingi zduplikowanych treści,
– Google potrafi ustalić autorstwo treści.

Sebastian zwrócił również uwagę na to, jak istotna jest intencja wyszukującego i jak dzięki ich różnicowaniu nie zaszkodzimy stronie, tworząc tzw. “duplicate content”.

Ewelina Podrez-Siama: SEO Quick Wins. Elementy, które wzmocnią efekty Twojej strategii SEO

Kolejna na scenie pojawiła się Ewelina Podrez-Siama – założycielka wrocławskiej agencji SEO/SEM Fox Strategy. Ewelina pochyliła się nad tematem quick wins w SEO, czyli dobrych praktyk, które mogą przynieść możliwie szybkie efekty już w pierwszych miesiącach współpracy. Wśród najważniejszych take away’ów Eweliny warto wymienić:
– dobór “szybkich fraz kluczowych”,
– dostosowanie strategii do trendów wyszukiwania,
– bieżącą analizę problemów i reagowanie na nie,
– podpatrywanie konkurencji.

Ewelina pokazała również, w jaki sposób można wpływać na CTR w organicznych wynikach wyszukiwania.

Damian Kiełbasa: Strategia content marketingowa tworzona przez algorytm genetyczny

Kolejną prezentację pt. “Strategia content marketingowa tworzona przez algorytm genetyczny” przedstawił Damian Kiełbasa, pełniący rolę CTO w platformie content intelligence CONTADU. Damian opowiedział o wykorzystaniu algorytmu genetycznego w procesie tworzenia skutecznego contentu poprzez łączenie elementów, które “zadziałały” w przypadku danych treści do tworzenia kolejnych, jeszcze skuteczniejszych form. Pokazał również, w jaki sposób można zautomatyzować tworzenie wartościowych content planów, skracając ten proces.

Daniel Duriš: Udane migracje dużych witryn: proces

Ostatnim występującym w drugim bloku prezentacji festiwalowych był jedyny w tym roku gość z prelekcją w języku angielskim – Daniel Duriš – główny konsultant w Basta Digital (jednej z najstarszych Słowackich agencji SEO). Daniel na podstawie case study z wielkimi projektami pokazał, w jaki sposób “uszczelnić” proces migracji strony na nowy CMS czy na nowy szablon lub na strukturę adresową. Opowiedział również o tym, jak zminimalizować ryzyko spadków widoczności strony – “zminimalizować” to słowo klucz, bo sam prowadzący przyznał że przeniesienie strony bez nawet minimalnych wahań w wynikach wyszukiwania jest w zasadzie niemożliwe. Daniel zaserwował również swoją sprawdzoną checklistę migracyjną, która z pewnością przyda się wielu SEOwcom.

Tomasz Wieliczko: Reputacja domeny – trust rank – jako jeden z najważniejszych czynników rankingowych w Google

Ostatni blok prezentacji otworzył Tomasz Wieliczko – właściciel w Xann Marketing. Jego prezentacja “Reputacja domen – jako jeden z najważniejszych czynników rankingowych w Google” była jedną z tych, które wzbudziły chyba najwięcej emocji. Tomek na podstawie eksperymentu polegającego na minimalnym nakładzie pracy włożonym w optymalizację domeny pokazał, jak w ciągu kilkudziesięciu dni zdołała poprawić się widoczność strony podlinkowanej kilkudziesięcioma domenami o wysokim trust rank’u. Temat był obiektem gorącej dyskusji zarówno po prezentacji, jak i na popularnych grupach na Facebooku.

Michał Borzyszkowski: Diabeł tkwi w szczegółach – ręczny audyt techniczny SEO

Kolejny występujący Michał Borzyszkowski to ekspert SEO w Widoczni. Swoją prezentację poświęcił technicznej analizie stron. Michał pokazał, jak wygląda jego proces audytowania zbudowany w oparciu o wiele lat pracy oraz setki przeanalizowanych i zoptymalizowanych stron. Zwrócił też uwagę na fakt, że o ile korzystanie z wszelkiego rodzaju narzędzi do crawlowania stron jest bardzo istotne, o tyle nie może stanowić jedynego źródła informacji. Michał podkreślił, jak ważna jest ręczna analiza i “przeklikanie” najważniejszych typów podstron. A wszystko po to, by wyłapać błędy, których nie pokażą narzędzia lub też odwrotnie – sprawdzić, czy sygnalizowane przez narzędzia aspekty to faktycznie błędy, nad którymi należy się pochylić.

Maciej Chmurkowski i Szymon Słowik – Whatever F*ckin Works Hat SEO, czyli o pragmatycznym podejściu do linkowania

Jako ostatni na scenie pojawił się duet Maciej Chmurkowski (głównodowodzący w Adinspire) i Szymon Słowik (właściciel Takaoto). Michał i Szymon dyskutowali ze sobą na scenie o dwóch podejściach do link buildingu. Pierwszy uczestnik jest zatwardziałym zwolennikiem budowania własnych PBN’ów, drugi adwokatem artykułów sponsorowanych w serwisach dostępnych na Linkhouse czy Whitepress. Oboje pokazali silne strony preferowanych przez siebie strategii, dochodząc ostatecznie do wniosku ukrytego w tytule swojego wystąpienia – skuteczna jest taka strategia, która działa i przynosi efekty.

Festiwal SEO 2021 – PODSUMOWANIE

Festiwal SEO to wydarzenie niezwykle inspirujące dla specjalistów z zakresu pozycjonowania. Uczestnicy wychodzą z niego z wieloma pomysłami do wdrożenia “po weekendzie”. Kolejna edycja pokazała, jak różne mogą być zdania na temat konkretnych strategii, istotności (lub nieistotności) optymalizacji technicznej, optymalizacji contentu czy link buildingu, a także różnych czynników rankingowych. Jak zapowiadają autorzy wydarzenia, na Festiwal SEO 2022 przyjdzie nam czekać znacznie krócej niż na tegoroczną edycję.

Jak wirus da, widzimy się na wiosnę!

Przygotuję
darmową wycenę
wraz z propozycją strategii

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Paweł Pawlak

    W 4PEOPLE prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.
    Sprawdź

    PODCAST: Kiedy zabrać się za przygotowania podstrony pod Black Friday

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!