Event marketing jako narzędzie do budowania relacji
W dzisiejszych realiach zatrzymanie klienta jest dużo trudniejsze niż pozyskiwanie nowego. Wzmocnić pozycję swojej marki czy przedsiębiorstwa na rynku można dzięki nawiązywaniu bliższych relacji z klientami i partnerami. Właśnie tu pojawia się miejsce na event marketing.
Wizerunek Twojej marki
Na każdym kroku staramy się budować relacje: czy to z sąsiadką, czy to w pracy, czy to ze znajomymi na spotkaniu. Wiadomo, możemy tego nie robić, nie zakładać kont w mediach społecznościowych, nie rozmawiać z kolegami, nie witać się w windzie. Jednak tacy ludzie, którzy zamykają się w swoim świecie – tylko tracą. Tak samo jest z markami, brandami czy przedsiębiorstwami.
Skuteczne konkurowanie na rynku wymaga od przedsiębiorstw umiejętnego przygotowania oraz realizowania działań marketingowych, wśród których szczególną rolę odgrywa komunikacja. I tu nie chodzi tylko o obecność w mediach społecznościowych. Chociaż Internet i kanały social media mają moc, to obecnie trzeba wzmacniać pozycję marki właśnie poprzez nawiązywanie bliższych kontaktów z jej odbiorcami, także na żywo – offline, poprzez event marketing.
Jak działa event marketing?
Czy wiesz, że 77% badanych wykorzystuje marketing wydarzeń jako kluczowy element swojej strategii reklamowej? (Badanie EventTrack, 2016).
Event marketing to skuteczne narzędzie biznesowe do budowania relacji wewnątrz firmy, jak również z jej konsumentami i klientami. W czasie eventów dochodzi do wymiany doświadczeń, co jest inspirujące zarówno dla marki, jak i klienta. O taką naturalną interakcję o wiele trudniej w mediach społecznościowych.
To przekłada się też na pozyskiwanie nowych klientów, kontrahentów, tworzą się z nimi relacje i buduje się współpraca. To też doskonała okazja, by wysłuchać potrzeby swoich odbiorców, aby poznać ich opinie i oczekiwania. Tym samym, o wiele prościej komunikować się ze swoją grupą docelową, a także tworzyć dla nich odpowiednie produkty.
Promocja i marketing firmy
Z roku na rok wymagania konsumentów się zmieniają i często to nie cena decyduje o wyborze danego produktu, lecz szeroko rozumiane działania firmy. Dlatego ważne jest kreowanie pozytywnego nastroju wokół marki, dzięki właśnie event marketingowi. To też doskonała szansa do promocji najnowszych produktów firmy, a także zdobycie rozgłosu marki.
Na powodzenie eventu składa się wybór miejsca, produkty reklamowe, gadżety oferowane klientom firmy oraz zaproszone goście. Ale najważniejsze jest interakcja między marką a klientem, tak aby odbiorca czy klient chciał opowiedzieć o tym innym, np. zamieścić post i odznaczyć markę. 70% badanych przyznaje, że staje się stałymi klientami marki po udziale w wydarzeniu marketingowym, a blisko 85% uczestników eventów deklaruje, że ma po nich pozytywniejszą opinię na temat promocji marki, produktu lub usługi. (EMI i mozaika, 2016)
Event marketing w praktyce
Jak zbudować dobry wizerunek marki dzięki event marketingowi wie firma E.Wedel. W tym sezonie marka wystartowała z wyjątkowym projektem, prowadzonym pod nazwą Zima z Wedlem i oferującym zimowe rozrywki w mieście, jak i w górskich miejscowościach. Wszyscy chętni mogą korzystać z dużych lodowisk, wziąć udział w grach i zabawach, np. Czekoladowych Puzzlach. Czyli zima na czekoladowo, relaksująco i także edukacyjnie.
Nadrzędnym celem tego eventu jest maksymalizowanie kontaktu marki z odbiorcą i angażowanie go w jej świat – aby wywołać wrażenia i emocje, co się przekłada na cały wizerunek firmy.
Obecnie istnieje też bardzo duże pole do popisu dla firm, które z jednej strony chcą zwiększyć świadomość marki, a z drugiej pomóc potrzebującym. Dobrym przykładem są aukcje WOŚP na Allegro. Firma współpracuje z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy już ok. 20 lat. Takie wsparcie to nie tylko naprawdę robi dobre wrażenie na allegrowiczach, zwiększa świadomość marki, ale i pomaga osobom potrzebującym. Czy wiecie, że przez ten czas na konto Fundacji trafiło z aukcji ponad 64 mln zł? Dla większości firm eventy CSR jest tylko dodatkiem ocieplającym wizerunek. Jednak dla Allegro kluczowym jest, żeby był to stały i istotnie rozwijany element tożsamości marki, a zarazem i firmy, który sprowadzi też nowych klientów.
Równie popularną formą są ogólnodostępne wydarzenia – np. dzień dziecka, otwarcie nowej siedziby czy rodzinny happening, które gromadzą rzesze uczestników i są sposobem realizowania celów marketingowych firmy. Zainteresowanie takimi eventami wynika z korzyści, jakie odnotowują klienci – najczęściej mają okazję spróbować nowych produktów marki, skorzystać z atrakcyjnej oferty czy przeżyć wspólne chwile z rodziną.
Przykładem mogą być franczyzobiorcy McDonald’s, którzy są często lokalnymi liderami w swoich społecznościach. Wśród inicjatyw podejmowanych przez licencjobiorców McDonald’s jest na przykład organizowany od kilku lat konkurs znajomości języka kaszubskiego, którego celem jest promocja dziedzictwa kulturalnego. Kolejni też organizują zawody lekkoatletyczne dla uczniów szkół podstawowych w Gdańsku.
Co więcej, McDonald’s także stawia na dobrą komunikację wewnątrz firmy, dbając o swoich pracowników, poprzez zatrudnienie swoich pracowników wyłącznie na umowę o pracę. To także miejsce, w którym mile widziane są osoby niepełnosprawne. Obecnie jest zatrudnionych aż 7% takich osób.
Oczywiście to są historie mocnych graczy na rynku, marki których istnieją od kilkanaście dobrych lat. Ale! Łączy ich też umiejętna komunikacja wewnątrz firmy, jak i zewnątrz.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Podsumowując: marka, która buduje relacje ze swoim odbiorcą poprzez event marketing – wygrywa. Teraz już wiesz jak zaprezentować swoją firmę klientom i dlaczego to właśnie u Ciebie warto kupować! Bo to jakim uznaniem konsument darzy daną firmę – decyduje późnej o sprzedaży.
Polecamy również: