Eksperymenty w produktach Google

0 napisany przez Natalia Dziubek, 14 października 2019

30 września miałam przyjemność być na szkoleniu, które dotyczyło najlepszych praktyk prowadzenia eksperymentów oferowanych przez produkty Google. W dzisiejszym artykule chciałam się z Wami podzielić najciekawszymi zagadnieniami, które podczas szkolenia zwróciły moją uwagę.

szkolenie w Google Warszawa

Dlaczego warto prowadzić eksperymenty?

Czym jest eksperyment? Według słownika języka polskiego jest to doświadczenie naukowe przeprowadzone w celu zbadania jakiegoś zjawiska. W przypadku prowadzenia eksperymentów w produktach Google jest to badanie ilościowe założonej hipotezy, które poddaje się dokładnej obserwacji. Eksperymenty są podstawą do wyciągnięcia odpowiednich wniosków i dalszego działania.

Tomasz Pluta na wstępie szkolenia zaprezentował nam spojrzenie na eksperyment z perspektywy produktów Google. Dzięki eksperymentom otrzymujemy twarde dane, które pozwolą nam skuteczniej prowadzić działania online. W kilku słowach przedstawię Wam najważniejsze punkty, które powinny towarzyszyć nam podczas przeprowadzania eksperymentów.

1. Powtarzalny – prowadzony eksperyment powinien być powtarzalny, czyli przeprowadzany cyklicznie. Oznacza to, że nie wystarczy go przeprowadzić jedynie raz, a potrzeba systematycznie wykonywać testy, uwzględniając te same założenia lub podobne warunki, aby otrzymać optymalne i rzetelne wyniki. 

2. Zaplanowany – eksperyment, aby był wykonany dobrze, musi być wcześniej zaplanowany krok po kroku. 

3. Jednostkowy – podczas testowania różnych rozwiązań ważne jest, aby zmieniać tylko jeden parametr. Gdybyśmy zmienili kilka parametrów na raz, wtedy nie moglibyśmy wyciągnąć jednoznacznych wniosków, np. co wpłynęło na wzrost klikalności. 

Pamiętajmy też, że eksperyment powinien być wykonywany w określonej ramie czasowej. W celu wyciągnięcia jednoznacznego wniosku pozostawiamy wszystkie dane bez zmian na określony czas. Jeśli zauważamy np. po tygodniu negatywną zmianę, nie zrażamy się i czekamy na koniec testu.

1. Ceteris paribus, czyli utrzymanie w jednakowym stanie wszystkich pozostałych warunków/parametrów, oprócz tych testowanych.

2. Przyczynowy – odpowiednio przygotowana grupa testowa pozwala nam zrozumieć przyczynę działania danej rzeczy, czyli w wyniku obserwacji eksperymentu otrzymujemy rezultat doświadczenia.

Dlaczego warto przeprowadzać eksperymenty? Działania marketingowe oparte na eksperymentach pozwolą nam na wyciągnięcie wniosków na podstawie faktów, a nie przypuszczeń. Wskutek tego możemy potwierdzić danymi nasze przypuszczenia, osiągając lepsze wyniki prowadzonych kampanii lub działań internetowych. Eksperymenty są nieodłączną częścią strategii biznesowej, dzięki której firma efektywnie i skutecznie funkcjonuje w internecie.

Eksperymenty to najlepszy sposób budowania zasobów wiedzy oraz kultury rozwoju w organizacji. Pomagają również wykryć przyczyny zmian oraz ich rzetelną ocenę ich skutków.  Dzięki zgromadzonemu doświadczeniu, które ciągle narasta, lepiej rozumiemy swoich klientów.

Jak w praktyce wykonujemy eksperyment w 5 krokach

1. Definiujemy hipotezę.

2. Przygotowujemy się do przeprowadzenie testu.

3. Wykonujemy eksperyment.

4. Analizujemy rezultaty.

5. Przyjmujemy postawioną hipotezę lub ją obalamy.

szkolenia Google

Eksperymenty na stronach internetowych

Kolejnym ważnym z mojego punktu widzenia wystąpieniem podczas szkolenia w warszawskiej siedzibie Google było autorstwa Stanisława Magierskiego, który w kilku punktach przedstawił nam przebieg wykonywania eksperymentu.

Zanim przystąpimy do eksperymentu, należy rozpocząć pierwotną analizę danych. “Co działało na stronie internetowej?”, “Co nie działało?, a “Co odstawało od normy?”, np. “badamy za pomocą których urządzeń użytkownicy korzystają z naszej strony www” lub “sprawdzamy, które słowa kluczowe wspomagają sprzedaż produktów w naszym e-sklepie”. 

Po wstępnej analizie przystępujemy do postawienia hipotezy, która powinna być rzeczowa i mierzalna. Bierzemy pod uwagę różne perspektywy widzenia zadanej hipotezy. Sprawdzamy, które z pomysłów są proste do zaimplementowania oraz przynoszą potencjalnie najlepsze korzyści.

Gdy mamy już dobrze przemyślane pomysły, przystępujemy do ich wdrożenia. Wyznaczamy czas rozpoczęcia oraz zakończenia eksperymentu. Gromadzimy dokumentację oraz  powtarzamy eksperymenty. Pamiętajmy! Nie bójmy się wykonywania małych kroków, ponieważ przynoszą zawsze jakiś postęp, nawet jeśli nie jesteśmy pewni całego eksperymentu. 

Czym jest Google Optimize i dlaczego warto z niego korzystać?

Google Optimize to edytor wizualny, dzięki któremu możemy tworzyć spersonalizowane doświadczenia i  przeprowadzać eksperymenty na stronach internetowych. Nie ingerujemy w kod witryny, a na serwerze nie są wprowadzane żadne zmiany. Narzędzie wprowadza zmiany podczas ładowania strony internetowej. Google Optimize jest zintegrowany z Google Analytics, wobec tego pozwala nam szybko zrozumieć, w jaki sposób ulepszyć naszą stronę internetową i osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. 

Dlaczego warto korzystać z Google Optimize? Jest to narzędzie, które pokazuje nam, w jaki sposób optymalizacja marketingowa pobudza do działania i rozwoju firmy, koncentrując się na doświadczeniu klienta. Dodatkowo za pomocą Google Optimize możliwe jest stworzenie niestandardowych stron docelowych, które następnie możemy wykorzystać w kampaniach Google Ads docierając do większego grona klientów.

szkolenie google ad eksperymenty

Na szkolenie warto było się wybrać nie tylko z powodu pięknych szalików :)

Podsumowanie

Szkolenie w warszawskiej siedzibie Google obejmowało wiele wartościowych tematów. Przedstawiłam Wam te, które najbardziej zwróciły moją uwagę. Myślę, że rozpoczęcie eksperymentów z Google Optimize, które od niedawna sama testuję, może być ciekawą przygodą, dzięki której będę bogatsza o wiedzę i kolejne doświadczenia. Dodatkowo takim działaniem mogę poprawić funkcjonalność strony www, co może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży. Spotkanie w siedzibie Google to nie tylko prelekcje, ale i świetna okazja do networkingu, dlatego tym bardziej cieszę się, iż mogłam w nim uczestniczyć.

Na koniec chciałam pokazać Wam przytoczone na szkoleniu case study, które warto przeczytać i obejrzeć. 

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

O autorze:

Natalia Dziubek

W 4POELPE zajmuje się prowadzeniem kampanii Google Ads. Chętnie analizuje dane i raportuje bieżące projekty. Zwraca szczególną uwagę na optymalizację kampanii, dzięki czemu wyniki szybują w górę. Udziela się w wielu wydarzeniach m.in. w Projekcie Google, jako Ekspert Internetowych Rewolucji, gdzie prowadziła indywidualne szkolenia dla przedstawicieli MŚP w zakresie skutecznego wykorzystania Internetu w biznesie. W tej samej formie wzięła udział w Kongresie MŚP w Katowicach oraz VII Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet w Warszawie.

Komentarze