Dyrektywa Omnibus w nieruchomościach – nowe wytyczne i wyzwania dla deweloperów

0 napisany przez Katarzyna Kilka, 05 kwietnia 2023

Zmiana, która od 1 stycznia 2023 wprowadziła wymóg precyzyjnego informowania konsumentów o cenach, dotyczy także rynku nieruchomości. Zaskoczony? Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób prowadzić skuteczną i zgodną z prawem sprzedaż mieszkań i domów – ten artykuł jest dla Ciebie.

Dyrektywa Omnibus – co zmienia w sprzedaży produktów i usług?

Niedawna zmiana zapisów ustawy deweloperskiej wprowadziła spore zawirownie – rozpoczęcie sprzedaży inwestycji tylko w przypadku posiadania pozwolenia na budowę, czy rozbudowane prospekty informacyjne. Ale to nie koniec zmian, jakie przechodzi rynek nieruchomości. Czas na przygotowanie minął – trzeba działać.

Wprowadzona 1 stycznia tego roku Dyrektywa Omnibus obliguje przedsiębiorców do większej transparentności w zakresie informowania konsumentów o cenie. Regulacja dotyczy relacji między konsumentem a przedsiębiorstwem i jej zakres jest szerszy, niż sprzedaż w internecie, ponieważ obejmuje także sklepy stacjonarne i media, takie jak radio, czy telewizja, jeśli w reklamie informujemy o cenie. Jeśli planujesz lub już prowadzisz promocję w swojej inwestycji, masz obowiązek przedstawić na stronie 3 ceny: najniższą sprzed 30 dni oraz ceny przed i po obniżce. Przy formułowaniu informacji o cenie warto pamiętać o 4 aspektach:

– musi być jednoznaczna,
– niebudząca wątpliwości,
– umożliwiająca porównanie cen,
– zawierająca kluczowe wyrażenie „najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni”.

Warto szukać inspiracji w sklepach internetowych, które szybko wdrożyły niezbędną zmianę, choć jak widać na screenie – nie wszyscy w 100% poprawnie.

Jakie Dyrektywa Omnibus ma zastosowanie w branży deweloperskiej?

– Jeśli prowadzisz promocję cenową, rabat procentowy – przygotuj szczegółowe informacje dla swoich potencjalnych klientów.

– Jeśli Twoi sprzedawcy w toku negocjacji oferują rabaty – nie musisz się martwić, nowe zapisy nie obowiązują promocji personalizowanych, w których oferta nie jest dostępna publiczne dla szerokiego grona odbiorców.

– Jeśli oferujesz dodatkowe udogodnienia np. miejsce postojowe, komórkę lokatorską, czy pompę ciepła – nie musisz się obawiać, dyrektywa nie obejmuje takich rozwiązań.

Czy Dyrektywa Omnibus zmusza deweloperów do bezwzględnego pokazania ceny na stronie? Nie. Jeśli nie prowadzisz aktualnie promocji, wciąż możesz korzystać z ukrytych cen, buttona „Zapytaj o cenę” i skutecznego generowania leadów z witryny. Nie znaczy jednak, że taka sytuacji nie ulegnie zmianie. Szef MRiT Waldemar Buda zapowiada szereg rozwiązań, których celem jest zwiększenie konkurencyjności, transparentności i walka z nieuczciwymi w ocenie rządu rozwiązaniami.

Jakie zmiany zostały zapowiedziane?

Walka z patodeweloperką i spekulacjami m.in. cesjami umów oraz zakupami pakietowymi.
Obowiązek pokazania przez dewelopera cen wszystkich dostępnych w ofercie lokali.
Stworzenie ogólnopolskiego serwisu z cenami mieszkań, źródłem danych mają być akty notarialne, co pozwoli oceniać realne ceny na każdym rynku.

Kiedy możemy spodziewać się kolejnych zmian? Wciąż nie zostały podane konkretne informacje i daty, jednak kierunek rządowych planów jest jasny: puszczenie w niepamięć nieudanego programu Mieszkanie Plus, wprowadzenie bezpiecznego kredytu 2% i przedwyborcza walka o wyborców. O programie Pierwsze Mieszkanie dowiesz się więcej z rządowych materiałów.

Warto mieć na względzie, że ominięcie Dyrektywy Omnibus może nieść za sobą realne konsekwencje. Jak podaje Rzeczpospolita, Inspekcja Handlowa może nałożyć na firmę karę w wysokości nawet 40 tys. zł. Choć prawo reguluję dotychczas ulotną wirtualną przestrzeń, konsekwencje dla firm są całkowicie realne i trzeba o nich pamiętać.

Jednak ostrożność przy wprowadzeniu promocji cenowej, to jedna strona medalu. Drugą są opinie klientów – jeśli opublikujesz na swojej stronie internetowej lub profilu w mediach społecznościowych opinię, Twoim obowiązkiem jest zweryfikowanie, czy jej autor naprawdę jest Twoim klientem. W innym wypadku Twoje działanie może być odczytane jako celowe wprowadzanie potencjalnych konsumentów w błąd.

Zatem, co zrobić z np. Wizytówką Google Moja Firma, w której każdy może napisać opinię? Kontrolować, podejmować kroki w celu weryfikacji i reagować na wpisy. Zapomnij o proszeniu znajomych, współpracowników o opinie, czy masowym kupowaniu pozytywnych wpisów – takie praktyki są zdecydowanie na czarnej liście.

Jednocześnie nie rezygnuj ze wspierania swojej działalności społecznym dowodem słuszności i zadowoleniem dotychczasowych klientów – skontaktuj się z nimi, poproś o opinię i udokumentuj ją realnym zakupem. Co ważne – zadbaj, by klient sam napisał tekst, zrezygnuj z dostarczenia mu gotowego szablonu pozytywnej opinii.

Pojawiły się już pierwsze reakcje na nowe wytyczne i nie chodzi o dostosowanie się do nich, a kary nałożone na podmioty handlujące opiniami w internecie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 40 tys. zł dla firmy, która oferowała pozyskiwanie nowych, pozytywnych opinii w internecie i poprawę tych negatywnych.

Opinie i recenzje publikowane w internecie mają wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje. Te nieprawdziwe zakłamują obraz rynku, naruszają prawo konsumentów do rzetelnej informacji oraz zaburzają funkcjonowanie uczciwej konkurencji. Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Co ważne, to nie pierwsza kara nałożona za taką działalność, ich wysokość przekroczyła już 100 tys. zł. Szczegóły i nowości w tym temacie warto śledzić w serwisie UOKiK, ponieważ kary czekają nie tylko na agencje dostarczające nieczuciowe rozwiązania, ale też na przedsiębiorców, którzy z nich korzystają.

Podsumowując jeśli jesteś deweloperem i martwisz się o Dyrektywę Omnibus na rynku pierwotnym – pamiętaj o 3 rzeczach.

1. Wprowadzenie rabatu wiąże się z obowiązkiem pokazania 3 cen (najniższa z ostatnich 30 dni, przed rabatem, po przecenie).
2. Wciąż możesz mieć ukryte ceny i generować zapytania dla swojego biura sprzedaży.
3. Jeśli publikujesz opinie klientów – zadbaj o ich wiarygodność, różnorodność i potwierdź je zakupem.

Dowiedz się, jak promować swoją inwestycję, by skutecznie sprzedawać mieszkania.

Szukasz pomocy w skutecznej komunikacji swojej inwestycji – zapisz się na konsultacje.

5/5 - (1 vote)

Historie sukcesu naszych klientów:

  • cele klienta zrealizowane przed szacowanym terminem
  • Facebook Ads jako wiodące działania marketingowe
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń

O autorze:

Katarzyna Kilka

Jako Senior Account Manager w 4PEOPLE kompleksowo zajmuje się obsługą klientów: od briefu, przez strategię i planowanie rozwiązań, aż po nadzór nad kampanią i raportowanie. Profesjonalne podejście, zaangażowanie, partnerskie relacje i nuta perfekcjonizmu - to Jej ulubiony zestaw, gwarantujący dobre wyniki kampanii. Zainteresowana zwłaszcza branżą nieruchomości i łączeniem analityki z kreatywnością. Prywatnie wielka fanka wycieczek rowerowych, górskich, wypoczynku nad Bałtykiem i długiego spania.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!