Dopasowanie fraz w AdWords: instrukcja obsługi
Wszystko, co trzeba wiedzieć o dopasowaniu fraz w kampaniach Google AdWords. Prosto i przystępnie.
Średnio 8 na 10 samodzielnie zarządzanych kont AdWords prowadzonych jest nieprawidłowo. Błędy i zaniedbania przekładają się na realne, wysokie straty finansowe. Żeby się ich ustrzec, trzeba w odpowiedni sposób konfigurować kampanię.
Reklama zrób to sam
Nie trzeba przy tym od razu kierować się do agencji. Google AdWords jest platformą reklamową opracowaną tak, by umożliwić prowadzenie działań reklamowych również osobom nie zajmującym się tym tematem zawodowo. Przykładem może być wiele sprawnych kampanii zarządzanych bezpośrednio przez właścicieli małych firm.
Jako agencji zdarza nam się otrzymać od klientów dostęp do ich kont AdWords w celu wsparcia prowadzonych tam działań, dokonania ich analizy, wyciągnięcia wniosków czy zasugerowania dalszych kroków promocyjnych. Wiemy, jakie błędy popełniają osoby nimi zarządzające. I dlatego możemy także podsuwać sposoby na ich uniknięcie.
Jeden z najczęstszych i najbardziej kosztownych błędów związany jest ze stosowaniem nieodpowiednich typów dopasowań przy słowach kluczowych i braku odpowiednio głębokiej analizy tego pod jakimi frazami reklama jest wyświetlana.
Jakie są dopasowania słów?
Każdy typ dopasowania określany jest innym symbolem i w różny sposób wpływa na wyświetlenie reklamy w wynikach wyszukiwania.
Dopasowanie przybliżone
Jest to domyśle dopasowanie na koncie AdWords i jednocześnie najbardziej ogólne. W przypadku tego dopasowania reklama zostanie wyświetlona po wpisaniu danego słowa kluczowego, po wpisaniu go ze słowami w dowolnej kolejności, po wpisaniu wraz z innymi słowami, a także w przypadku zbliżonych odmian, błędów pisowni, synonimów czy w liczbie mnogiej.
Dopasowanie do wyrażenia
Dopasowanie to jest znacznie ściślejsze. Słowo kluczowe użyte w tym typie dopasowania powoduje wyświetlenie reklamy po wpisaniu danego słowa, w jego najbliższej odmianie oraz w przypadku kiedy przed nim lub po nim pojawią się dodatkowe słowa.
Modyfikator dopasowania przybliżonego
Ten typ dopasowania działa tak jak dopasowanie przybliżone ale umieszczając przed słowem kluczowym znak „+” koniecznym staje się wystąpienie danego słowa/słów w zapytaniu wpisanym do wyszukiwarki.
Reklama w tym typie dopasowania pojawi się, jeśli słowa dosłownie lub w najbliższej odmianie (liczba pojedyncza/mnoga) wystąpią w zapytaniu niezależnie od kolejności w jakiej się pojawią. Reklama nie wyświetli się jednak w przypadku synonimów czy dalszych odmian.
Dopasowanie ścisłe
Jest to najwęższy typ dopasowania. Słowa dodane w nim spowodują wyświetlenie reklamy tylko w przypadku wpisania tego konkretnego słowa lub jego najbliższej odmiany.
Reklama nie pojawi się kiedy w zapytaniu po lub przed naszym słowem kluczowym wystąpią inne dodatkowe słowa.
Dopasowanie wykluczające
Jeśli przed słowem kluczowym umieścimy znak „-” spowodujemy, że w sytuacji kiedy to słowo wystąpi w zapytaniu reklama nie zostanie wyświetlona. Będzie to tak zwane „słowo negatywne”. Zastosowanie słów negatywnych jest konieczne jeśli w swojej reklamie stosujemy słowa w innym dopasowaniu niż dopasowanie ścisłe.
Słowo negatywne w zależności od tego jak bardzo ma ograniczać wyświetlenie reklamy obejmujemy dodatkowo dopasowaniem przybliżonym, do wyrażenia lub dopasowaniem ścisłym. Przykładowo: -praca, -”praca” lub -[praca].
Poniższa tabela pokazuje przykładowe zapytania i odpowiada na pytanie czy reklama pojawi się pod nimi w sytuacji kiedy w swojej reklamie mamy aktywne słowo „księgowa katowice” w różnych typach dopasowania.
Uwaga na ustawienia domyślne
Należy pamiętać, że AdWords domyślnie wyświetli reklamy w zbliżonych odmianach. Oznacza to, że reklama pojawiać będzie się pod słowami z błędami w pisowni, w liczbie pojedynczej i mnogiej, przy wyrazach pokrewnych, odmianach fleksyjnych, akronimach oraz skrótach.
Jeśli nie chcemy by reklama pojawiła się pod takimi słowami należy użyć dopasowania do wyrażenia lub dopasowania ścisłego oraz dodatkowo wyłączyć tą funkcję.
Znajdziemy ją na koncie AdWords przechodząc na kampanię, dalej na zakładkę „ustawienia”, zakładkę „wszystkie ustawienia”, rozwijając „opcje dopasowania słów kluczowych” i odhaczając odpowiednie pole.
Słowa, których nie da się przewidzieć
Pomimo faktu, że przy bardziej ogólnych typach dopasowania reklama może pojawiać się pod słowami zbyt ogólnymi i w efekcie nie trafnymi w stosunku do oferty na stronie www, nie należy z nich rezygnować.
Wyświetlanie reklamy przy ogólnych dopasowaniach pozwala pojawić się jej także pod setkami słów kluczowych jak najbardziej trafnych ale których sami nie przewidzieliśmy oraz takich wpisanych z błędem.
By jednak zyskiwać na nieprzewidzianych ale trafnych słowach kluczowych, a jednocześnie eliminować słowa nie odpowiadające naszej ofercie należy skorzystać z raportu wyszukiwanych haseł.
Raport wyszukiwanych haseł
Raport ten pozwala sprawdzić listę wszystkich słów kluczowych, które spowodowały wyświetlenie reklamy. Znajdziemy tam zarówno trafne jak i nie trafne słowa. Słowa trafne mogą być inspiracją do dodatkowej rozbudowy kampanii. Słowa nie trafne należy dodać do słów negatywnych.
Raport znajdziemy na koncie AdWords po wybraniu kampanii, zakładki „słowa kluczowe”, przycisku „szczegóły”, a następnie zaznaczeniu w części dotyczącej wyszukiwanych haseł opcji „wszystkie”.
Uwaga: trzeba monitorować
Stosowanie słów kluczowych w innych niż ścisłe dopasowanie wymaga szczególnie ciągłego monitoringu kampanii i analizy słów kluczowych za pomocą raportu wyszukiwanych haseł.
Co się stanie jeśli nie zadbamy o kontrolę nad kampanią? Niech odpowie na to przykład z życia wzięty.
Analizowaliśmy kampanię prowadzoną samodzielnie przez klienta. W swoim sklepie internetowym posiadał drogi produkt o nazwie podobnej do imienia bohatera popularnej kreskówki.
System dopasował imię bohatera z kreskówki jako błędne zapisanie nazwy produktu klienta. W efekcie klient notował odwiedziny ze słów dotyczących bajek z tym bohaterem, klocków i gier z nim.
Skutek?
7% budżetu przeznaczonego na AdWords zostało wydane na wejścia dotyczące naszego kreskówkowego bohatera. Czy 7% to dużo? Tak, jeśli okazuje się, że stan ten trwał przez prawie 2 lata.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Brzmi zawile? Nie dla nas! Napisz do naszego działu AdWords i przekonaj się, jak skutecznie możemy dopasowywać frazy do Twojej kampanii linków sponsorowanych.