Czy w dobie globalnego kryzysu warto inwestować w marketing?
We wrześniu 2020 r. Byron Sharp, profesor nauk marketingowych i dyrektor w australijskim Ehrenberg-Bass Institute, powiedział, że najlepszym podejściem do pandemii COVID-19 jest wstrzymanie działań reklamowych. Takie założenie jest sprzeczne z wnioskami z projektu badawczego Harvard Business Review z 2010 r., zgodnie z którymi w czasach recesji „firmy odnoszące największe sukcesy zrównoważyły cięcie kosztów i inwestowanie w przyszły rozwój’’. „Recesja w latach 2008-2009 powinna nas nauczyć, że zaprzestanie działań reklamowych nie jest dobrym rozwiązaniem” – mówi Spencer Ng, kierownik ds. analityki marketingowej GfK w regionie Azji i Pacyfiku” A jak wygląda moje doświadczenie i przemyślenia?
Najczęściej obserwowane przeze mnie działania firm
Wiele firm w trakcie globalnych problemów i trudności pierwsze co robi, to wycofuje środki, które do tej pory inwestowały w marketing. Jest to często spowodowane obawą przed brakiem płynności finansowej, na skutek wysokiej inflacji, wzrostem kosztów materiałów wykorzystywanych do produkcji czy pandemią, z którą jeszcze nie tak dawno temu się borykaliśmy.
Czy takie działanie jest prawidłowe? Dlaczego w kryzysie i marketingu nie dostrzegamy szansy? Przecież każdy kryzys kiedyś mija, a dobre planowanie strategii swoich działań pozwala mimo wszystko reagować na problemy. Jak już pisałem wcześniej, kryzys minie a Twoja baza klientów, ma prawo albo się rozwinąć, albo stać w miejscu.
Każdy z nas ma świadomość, że w biznesie zastój na jakimkolwiek polu to tak naprawdę ciągłe cofanie się, a to dlatego, że Twoja konkurencja, która podejmuje działania i nie poddaje się emocji strachu, ciągle robi kroki do przodu. Wniosek? Po zakończeniu kryzysu jest zdecydowanie bardziej rozwinięta od Twojej firmy, a tego przecież nie chcesz.
Rozwiązania, które według mnie powinny zastosować firmy
Dobrze dopasowana strategia i ciągłe działanie daje gwarancję rozwoju. Jedyną istotną rzeczą, jaką musimy zrobić to mierzyć siły na zamiary. Jeżeli przed kryzysem inwestujesz w marketing przykładowo 20 tys. zł, to kluczowe będzie dokonanie przeliczenia, czy w dobie globalnych problemów jesteś nadal w stanie inwestować taką kwotę, czy jednak warto ją zmniejszyć i działać tylko w tych obszarach, które są dla Ciebie najbardziej rentowne.
A może jest to moment, w którym warto zainwestować więcej niż do tej pory? Jedno jest pewne, bez fachowego doradztwa i ocenienia potencjału nie jesteś w stanie tego ocenić, bo umysł zawsze będzie podpowiadał to najbezpieczniejsze rozwiązanie. Pytanie tylko, czy bezpieczne oznacza lepsze?
Musisz pamiętać również, że podczas kryzysu wiele firm upada, co nie zupełnie jest spowodowane obecną sytuacją, często powodem takiego upadku jest problem, który w danej firmie kiełkował dużo wcześniej. Marki, które są zarządzane strategicznie, nie boją się kryzysów, a w każdym z nich dostrzegają potencjał. Każda taka globalna potyczka tworzy coś nowego. Nawet niewielka firma w takiej sytuacji, która dopiero wchodzi na rynek, jest w stanie zaplanować odpowiednio działania i wykorzystać efekt kuli śnieżnej, który tak bardzo lubię stosować wśród klientów, z którymi zaczynam współpracę.
Na czym polega początek współpracy klienta z agencją? Jak wygląda ten proces?
Na starcie zaczynamy od oceny obecnej sytuacji firmy i ustalamy priorytety oraz cele. Pod te cele ustalamy, jakie działania będą najkorzystniejsze i planujemy. Jeżeli firma nie posiada budżetu takiego, jaki jest nam potrzebny, żeby wystartować pełną para, wybieramy usługę, która pozwoli nam zacząć i zbierać owoce naszej pracy.
Dzięki temu w krótkim czasie klienci dzwonią i dziękują za wyniki, chcąc skorzystać z kolejnej usługi i w ten sposób ustalamy plan działania na minimum 12 miesięcy Raportowanie i analizowanie tego, co się dzieje u klientów oraz na rynku pozwala nam nawet w tak trudnych sytuacjach, jak kryzys osiągać lepsze wyniki finansowe niż wcześniej.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
PODSUMOWANIE
Zachęcam więc do rozmów biznesowych, analizowania swoich problemów i korzystania z porad specjalistów, aby rzetelnie ocenić swoją sytuację i w każdej znaleźć dla siebie najlepsze rozwiązanie. Pamiętaj, czym innym są własne przekonania, a czym innym cyfry i dokładne analizy wykonane przez cały zespół osób z zewnątrz które nie są emocjonalnie związane z Twoim biznesem.
Polecamy również: