Czwarty wymiar analityki internetowej – Google Analytics 4 już dostępny

0 napisany przez Kinga Gołębiewska, 23 października 2020

Marketerom trudno wyobrazić sobie swoje codzienne obowiązki bez Analytics. Sesje, użytkownicy, współczynnik odrzuceń, pliki cookies – te pojęcia weszły na stałe do żargonu osób zajmujących się marketingiem internetowym. To dzięki Google Analytics wiemy, co użytkownicy robią na naszej stronie i jak się na niej zachowują. A czego dowiemy się z nowej wersji Google Analytics 4? Czy zabierze nas w podróż do czwartego wymiaru analityki internetowej?

Google Analytics 4

Google Analytics 4 – nowa analityka

Universal Analytics zostaje 14 października 2020 zastąpiony dla nowych usług przez Google Analytics 4, a dotychczasowi użytkownicy dostali czas do końca 2021 roku na migracje. Dlaczego Google zdecydował się na taki krok? Kod Universal Analytics został stworzony z myślą o stronach internetowych, a jego dane są głównie oparte na sesjach, które nie znajdują zastosowania w nowej rzeczywistości, gdzie pojawiają się urządzenia mobilne i aplikacje. Nowy GA pozwoli nam śledzić zarówno użytkowników na stronie internetowej jak i w aplikacji mobilnej. To podejście wydaje się niezwykle ważne w obecnych czasach, gdy ruch generowany przez mobile i aplikacje ciągle rośnie.

Google Analytics 4 zapewnia wszechstronne możliwości gromadzenia i analizy na różnych platformach, dostęp do uczenia maszynowego, głębsze zrozumienie interakcji klientów z Twoją marką i będzie działać z plikami cookie, z identyfikatorami lub bez nich (przy użyciu Google Signals).

Zmiany w Google Analytics 4

Samo Google stawia wysoko poprzeczkę dla swojego nowego narzędzia. W pomocy możemy przeczytać: „Aby ułatwić Ci osiągnięcie długoterminowego zwrotu z inwestycji w marketing, opracowaliśmy nową, bardziej inteligentną usługę Google Analytics, która powstała na podstawie usługi Aplikacje + internet uruchomionej w zeszłym roku.”

Cztery największe zmiany w narzędziu do analityki internetowej w stosunku do poprzednich wersji:
– Nowe spostrzeżenia i prognozy oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym.
– Lepsza integracja odbiorców z Google ADS.
– Raportowanie w ramach cyklu życia klienta.
– Bardziej szczegółowa kontrola danych użytkowników.

Inteligentne spostrzeżenia

Google Analytics może teraz informować marketerów o ważnych trendach dotyczących danych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu istniejących modeli uczenia maszynowego Google. Dla przykładu, Google Analytics wykorzysta dane ze strony internetowej do identyfikacji produktów, na które rośnie popyt ze względu na nowe potrzeby klientów.
Te możliwości mogą pomóc marketerom przewidywać przyszłe działania klientów i podejmować na tej podstawie słuszniejsze decyzje biznesowe.

Dokładniejsza integracja użytkowników z Google Ads

Google Analytics 4 został zaprojektowany w taki sposób, aby dostarczyć dokładnych informacji o zachowaniach klienta zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej. Informacje pozyskane w ten sposób możemy lepiej wykorzystać przy targetowaniu kampanii Google Ads, budując dokładniejsze listy odbiorców. Dzięki temu, że całościowo zobaczymy podróż klienta przez różne urządzenia, lepiej dopasujemy do niego komunikat reklamowy.

Google Analytics 4 - nowy wygląd

Dane zorientowane na cykl życia klienta

Nowy Google Analytics 4 skupi się na cyklu życia klienta. Chce go dokładnie poznać, aby jeszcze dokładniej można było odpowiedzieć na jego potrzeby zakupowe. Analiza będzie zaczynać się już w momencie pozyskania, poprzez konwersję, aż po utrzymanie relacji.

W nowym Analytics będzie możliwa odpowiedź na pytanie, czy klienci najpierw znaleźli Twoją firmę w internecie, a potem zainstalowali aplikację, aby dokonać konwersji. Znajdziemy tu także podpowiedzi co zrobić, aby utrzymać relacje z klientem.

W Google Analytics 4 zostały uproszczone i przeorganizowanie zakładki raportowania, dotyczące zaangażowania i utrzymania klientów, aby marketerzy szybko mogli dotrzeć do interesujących ich informacji.

Szczegółowa kontrola danych w Google Analytics 4

W odpowiedzi na przepisy prawa obowiązuje w wielu państwach na świecie, Google wychodzi naprzeciw potrzebom i zaczyna mówić głośno o ochronie danych i prywatności użytkowników. Google zauważa, że ​​te opcje mogą pomóc marketerom dostosować się do potencjalnej przyszłości bez plików cookies.

Jak przejść na nowy Analytics 4?

Dla wszystkich kont założonych po 14 października 2020, domyślnie jest wybrany nowy interfejs Google Analytics. Dla osób korzystających już z usługi, migracja będzie prawdopodobnie dostępna do końca 2021 roku. Nie trzeba się z nią spieszyć, ale nie oznacza to, że nie należy być na nią przygotowanym. Pierwszym krokiem jest skonfigurowanie „Dual Tracking”, co oznacza, że ​​jednocześnie działa Universal i Google Analytics 4.

Przejście na Google Analytics 4 nie oznacza uaktualnienia do istniejącej usługi, jest to całkowicie nowy schemat danych. Będziesz musiał utworzyć nowy zestaw danych, który na początku nie będzie zawierał żadnych danych. Podwójne śledzenie pozwoli ci równolegle zebrać podstawowe dane, dzięki czemu będziesz mieć punkt odniesienia, gdy zechcesz dostosować implementację GA4 w przyszłości.

Podwójne śledzenie pomoże również użytkownikom przystosować się do interfejsu raportowania, odnaleźć używane raporty i potrzebne dane.

Google zaoferuje dwie podstawowe ścieżki migracji:
– gtag.js – witryny, w których zainstalowano Universal Analytics za pomocą fragmentów kodu osadzonego gtag.js, będą mogły zapełniać usługę Google Analytics 4 bez konieczności implementowania dodatkowego kodu.
– Menedżer tagów Google – witryny z Menedżerem tagów Google będą musiały dodać wymagane tagi Google 4.

Google intensywnie inwestuje w dodawanie nowych funkcji i funkcjonalności, a podwójne śledzenie pozwoli Ci korzystać z funkcji, gdy staną się dostępne.

W 4PEOPLE chętnie pomożemy Ci przejść na nowy Google Analytics 4. Jeśli potrzebujesz pomocy – napisz do Nas.

Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.

Więcej informacji o wdrażaniu Google Analytics 4 znajdziesz na naszej stronie.

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Kinga Gołębiewska

W 4PEOPLE zajmuje się prowadzeniem kampanii PPC. Dla niej kampanie to nie tylko praca - to pasja, dająca możliwość kreowania wizerunku firmy w internecie. Wykorzystuje swoją wiedzę z zakresu Facebook Ads i Google Ads, aby osiągnąć efekt synergii pomiędzy prowadzonymi kampaniami i generować jak najwyższe współczynniki konwersji dla klientów. Dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie szkoleń, na których pomaga uczestnikom zrozumieć zasady działania marketingu w internecie. Wolny czas uwielbia spędzać na długich, górskich spacerach wraz z całą rodziną. Fanka serialu Friends, który może oglądać bez końca.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!