Cel! Pal! Czyli jaka platforma społecznościowa sprawdzi się najlepiej dla Twojej firmy

0 napisany przez Magdalena Tomaszewska, 28 marca 2019

Media społecznościowe to zdecydowane must be przy prowadzeniu działań marketingowych firmy. Ale które sprawdzą się dla Twojej marki najlepiej? Pomocne może okazać się określenie odpowiedniego celu.

społecznościowe w biznesie

Często słyszę od klientów: „Słyszałem, że platforma A to teraz szczyt mody, chcemy mieć na niej profil”. Ok, pewnie, ale najpierw sprawdźmy, czy faktycznie jest to koniecznie w przypadku konkretnej marki. W 4PEOPLE mamy zasadę – nie pracujemy na narzędziach, pracujemy na celach. W OPARCIU o narzędzia. Firma chce mieć profil na Facebooku? Dobrze, ale co prowadzenie profilu w tym konkretnym medium przyniesie? Czy jest tam pożądana grupa docelowa? Czy chcemy skupić się na budowaniu społeczności, czy może sprzedajemy produkt, który tego nie wymaga, bo np. jego zakupu dokonuje się raz w życiu (np. mieszkania). Chcemy zadziałać wizerunkowo, czy skupiamy się na konwersjach i ostatecznie – sprzedaży? Czy będziemy mieć wystarczająco materiałów do publikowania ciekawych treści?

Która platforma sprawdzi się w Twojej firmie?

via GIPHY

Facebook

W Polsce obecnie jest 17 milionów aktywnych użytkowników Facebooka. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że Twoja grupa docelowa tam jest. Facebook świetnie sprawdza się w przypadku klientów ostatecznych. Ze względu na to, że platforma powróciła „do korzeni” (przypominam, że pierwotnie strona powstała w celu zrzeszania studentów Harvard University i zachęcania ich do interakcji) i organicznie bardziej promuje treści nakłaniające do dyskusji użytkowników między sobą, świetnie odnajdą się na niej brandy, które budują społeczność.

Świetnym przykładem są marki z branży beauty czy fitness, które nie tylko promują swoje produkty, ale głównie generują dyskusje wokół zdrowego ciała i stylu życia. Dobrze radzą sobie również producenci produktów dla dzieci i niemowląt skupiając aktywną grupę matek, wymieniających się swoimi doświadczeniami. Genialnie rozwija się także branża e-commerce, korzystając z takich narzędzi Facebooka jak Sklep czy Katalog produktów, który wspomaga remarketing (w przypadku działań reklamowych). Oczywiście dla firm z branży B2B również znajdzie się miejsce na Facebooku, pod warunkiem, że nie są to produkty o bardzo wąskiej grupie docelowej. Często w przypadku marek kierujących komunikację do klientów biznesowych, wystarczą działania Facebook Ads, bez budowania szerokiej komunikacji na profilu.

Instagram

Platforma Instagram jest obecnie bardzo modną aplikacją. W Polsce korzysta z niej ponad 6 mln osób. Użytkownicy pokochali ją za prostotę działania (publikacja zdjęć/filmów wraz z opisem). Instagram jest dobrym uzupełnieniem działań na Facebooku, a w przypadku takich branż jak branża beauty, fitness często głównym kanałem komunikacji. Rekomenduję go także dla influencerów czy osób publicznych. Z racji, że Instagram skupia się głównie na obrazie, produkty czy usługi marki powinny… dobrze wyglądać na zdjęciach – po prostu. Jeżeli produkt jest nieatrakcyjny wizualnie, ciężko go uchwycić na zdjęciu, może warto odpuścić sobie działania na tej platformie. Estetyka to jedno z kluczowych założeń tej platformy. Dlatego o wiele lepiej pokazać kosmetyki, dom na sprzedaż, samochód czy odzież niż np. kompostowniki czy części zamienne do jakiś urządzeń. Duży potencjał, posiada również narzędzie InstaStories, dzięki któremu pokażesz, np. działania „od kuchni” czy zrelacjonujesz ciekawy event branżowy. Podobnie jak w przypadku Facebooka, to medium sprawdzi się lepiej w przypadku klienta B2C. Oczywiście można na nim prowadzić działania reklamowe – albo poprzez Menadżer reklam Facebooka, albo bezpośrednio z aplikacji.

via GIPHY

LinkedIn

Jeżeli uważasz, że platforma LinkedIn to tylko miejsce, gdzie możesz opublikować swoje wirtualne CV – jesteś w błędzie! Narzędzie od Microsoftu to nie tylko miejsce, gdzie możesz zrekrutować pracowników (chociaż też!), ale również świetna platforma do związywania relacji biznesowych. Na LinkedIn znajdziesz cały przekrój specjalistów, od dopiero budujących ścieżkę kariery studentów, poprzez ekspertów i menedżerów z różnych dziedzin, aż po osoby, które piastują stanowiska w największych firmach. 97 procent polskich menedżerów posiada konto w serwisie LinkedIn. Możesz dodać te osoby do sieci kontaktów czy też napisać do nich wiadomość prywatną. Dodatkowo masz możliwość dołączenia do specjalistycznych grup tematycznych, skąd możesz chłonąć wiedzę, ale też dzielić się nią. Polecam ją osobom, które chcą budować pozycję eksperta (np. poprzez publikację eksperckich artykułów, zbieranie rekomendacji od zadowolonych pracowników/współpartnerów itp., chwalenie się umiejętnościami). Polecam ją także firmom, które chcą zarówno szukać nowych pracowników, jak i zawiązywać relacje B2B. W przeciwieństwie do platformy Facebook, gdzie widzisz treści swoich znajomych i polubionych przez siebie fanpage’y (wyłączając reklamy), algorytm serwisu LinkedIn pokaże Ci treści zarówno osób, które masz w sieci kontaktów, jak i tych spoza sieci niej, kierując się zainteresowaniami. To zdecydowanie pozwala odkrywać ciekawe treści i zawiązywać nowe znajomości. Platforma LinkedIn posiada wersję bezpłatną oraz premium. Posiada również swój system reklamowy. Nie polecam jej markom, których celem jest zdobycie klienta końcowego.

via GIPHY

Twitter

Platforma Twitter to miejsce, gdzie za pomocą zwięzłego komunikatu możesz kontaktować się ze swoim odbiorcą. Wszak limit znaków w jednym poście to 280 (wliczając w to linki czy hasztagi). Twittujących Polaków jest 4,6 mln, także grupa odbiorców jest spora. Czy jest to platforma dla wszystkich marek? Oczywiście, że nie. To platforma nastawiona na komunikację, wymianę tzw. tweetów, dyskusje. Także jeśli masz zamiar wstawiać „co jakiś czas” informację o jakimś produkcie (i to jeszcze na zasadzie CTRL C, CTRL V z innej platformy) – lepiej dać sobie spokój. Twitter cieszy się dużą popularnością wśród osób publicznych (szczególnie polityków), agencji zajmujących się np. wydarzeniami masowymi czy mediów tradycyjnych i internetowych – czyli jak widać, tych skupionych na przekazywaniu informacji. Tutaj musisz nastawić się na tworzenie regularnego, angażującego contentu.

Social Media Twitter GIF - Find & Share on GIPHY

YouTube

Jeśli stawiasz na komunikację w postaci wideo, ta platforma jest zdecydowanie dla Ciebie i Twojej firmy! YouTube to już nie tylko zabawne viralowe filmiki, ale alternatywa dla telewizji, szczególnie dla ludzi młodych. Jeśli kierujesz swój content wideo do młodej grupy odbiorców – to również idealne miejsce do prowadzenia działań. Możesz potraktować swój kanał jako firmową TV i publikować tam, np. cykliczne poradniki eksperckie. Ważne – specjalnie użyłam słowa „cykliczne”. Nie wystarczy założyć kanału i wrzucić jeden materiał wideo. Dlatego dbaj o regularność treści, a przynajmniej nie zostawiaj ich z jednym czy dwoma materiałami opublikowanymi 5 lat temu. Użytkownicy po obejrzeniu jednego wideo, zainteresowani treścią, lubią obejrzeć coś więcej. Wiele firm traktuje tę platformę również do kolekcjonowania wszystkich materiałów wideo o swojej firmie – od reklam, przez materiały zakulisowe, po poradniki i relacje z wydarzeń. Oczywiście na YouTube możesz publikować też treści reklamowe. Reklamy na YouTube możesz tworzyć z pomocą systemu reklamowego Google Ads, który pomaga dotrzeć nawet do bardzo wąskiej grupy odbiorców.

Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.

Subscribe GIF by StyleHaul - Find & Share on GIPHY

I co? Znalazłeś platformę dla siebie? Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nami – dobierzemy dla Ciebie odpowiedni kanał komunikacji.

5/5 - (1 vote)

Historie sukcesu naszych klientów:

  • cele klienta zrealizowane przed szacowanym terminem
  • Facebook Ads jako wiodące działania marketingowe
  • 46,85% współczynnika wypełnień formularza
  • 3,88 EUR koszt potencjalnego klienta
  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1483 899 zasięgu strony na Facebooku
  • 22 035 odwiedzin strony na Facebooku
  • 19 657 nowych polubień strony na Facebooku
   

O autorze:

Magdalena Tomaszewska

Z zawodu negocjator kryzysowy, co się przydaje, bo jak wiadomo, kryzysy w social media wybuchają w weekendy. Z mediami i szeroko pojętym marketingiem jest związana od 2014 roku. Dobrze czuje się zarówno w pracy z klientem B2C jak i B2B. Prowadzi profile oraz kampanie reklamowe na Facebooku i Instagramie zarówno dla biznesów lokalnych, jak i dużych firm farmaceutycznych i deweloperów budowlanych. W wolnym czasie koneserka popołudniowych drzemek i miziania pieska. Sympatyczka płatków z mlekiem. Entuzjastka seriali.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

5/5 - (1 vote)
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!