Branża beauty w e-commerce a koronawirus

0 napisany przez Marta Smuga, 12 maja 2020

Wiele branż zostało mocno dotkniętych przez panującą obecnie pandemię koronawirusa. Sektor e-commerce jawi się jako ten, który podczas epidemii najmniej straci, a nawet może zyskać. I to prawda, w wielu branżach obserwujemy zwiększone liczby zamówień, niektóre badania mówią nawet o tym, że kwiecień w branży e-commerce był lepszy niż black friday – a w dodatku tak wysokie peaki sprzedażowe utrzymywały się przez cały miesiąc.

branża beauty a covid-19
 

Które branże e-commerce zyskują najwięcej podczas pandemii koronawirusa?

Według badań platformy Shoper w sklepach internetowych na ich platformie największe wzrosty zamówień zaraz po delikatesach (wzrost o 239%) uzyskała branża zdrowie i uroda – mówimy o wzroście o 138%. Na tak duży wzrost na pewno miała wpływ zwiększona ilość transakcji w aptekach internetowych, jednak również branża beauty, jak wynika z naszych obserwacji, odnotowuje ok. 100% wzrosty w przychodach w stosunku do poprzedniego roku.

Kolejne branże z największymi wzrostami to elektronika, dzieci, upominki i akcesoria, książki i multimedia, dom i ogród:

Zamknięcie salonów beauty i zakładów fryzjerskich – jak wpłynęło na branżę e-commerce?

Brak możliwości skorzystania z usług kosmetycznych, zrobienia paznokci żelowych czy hybrydowych u manicurzystki, czy też brak możliwości udania się do fryzjera sprawił, że wielu z nas postanowiło samemu radzić sobie na tym polu, posiłkując się filmikami z internetu.

Podczas kwarantannowych wideokonferencji widać wyraźnie, że szczególnie Panom mocno doskwiera brak możliwości udania się do fryzjera – wielu z naszych kolegów z zespołu zapuściło rekordowo długie fryzury. Część panów postanowiła jednak wziąć sprawy w swoje ręce lub ręce żon i partnerek i tym samym obserwujemy, że popularność hasła “maszynka do włosów” w dniach 29 marca- 4 kwietnia osiągnęło w Google Trends poziom 100 – jest to najwyższy poziom popularności na skali:

Źródło: Google Trends 

Ze względu na zamknięcie zakładów fryzjerskich wśród Pań z kolei bardzo mocno wzrosło zapotrzebowanie na farby do włosów – zostały zmuszone do wykonywania koloryzacji samodzielnie:

farby do włosów

W okresie przed Wielkanocą, czyli 5-11 kwietnia, popularność hasła “farba do włosów” osiągnęła maksymalne 100 punktów.

Wzmożone zainteresowanie obserwujemy również w przypadku zestawów startowych do wykonywania manicure hybrydowego. Na tej podstawie możemy stwierdzić, że sporo kobiet, które do tej pory same nie wykonywały manicure hybrydowego czy żelowego w domu, postanowiły sięgnąć po zestawy startowe, zawierające niezbędne kosmetyki i akcesoria, które pozwalają zacząć samodzielną przygodę z manicurem w zaciszu domowym. Dane pochodzą z narzędzia SEMrush – wykres pokazuje trend w liczbie wyszukiwań na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy:

frazy z semrush

Źródło: SEMrush

W sposób naturalny również sprzedaż i zainteresowanie samymi lakierami hybrydowymi i żelowymi również mocno wzrosła, według Google Trends nie przebiła jednak szczytowego zainteresowania w okresie końcówki roku (100) – w szczytowym okresie (19-25 kwietnia) osiągnęła pułap 80 punktów:

Sprzedawcy deklarują również wzmożone zainteresowanie klientów urządzeniami do domowej mezoterapii, mikrodermabrazji czy oczyszczania sonicznego – jednak dane z Google Trends nie do końca to odzwierciedlają:

E-commerce w branży beauty – jakie produkty najczęściej kupujemy w czasie pandemii?

Podczas epidemii duże wzrosty w obrębie segmentu kosmetycznego odnotowuje segment skin care – mamy więcej czasu na zorganizowanie sobie domowego spa, regularne wklepywanie kremów i maseczek. Włosomaniaczki natomiast mają teraz więcej przestrzeni na przeprowadzanie zabiegów poprawiających kondycję włosów. Jednym słowem – pielęgnacja górą!

Przez cały rok popularność frazy “maseczka do twarzy” utrzymywała się na poziomie ok. 25 punktów, w okresie 12-18 kwietnia fraza osiągnęła maksimum popularności – 100 punktów.

maseczka do twarzy

Podobnie ma się sprawa z innymi frazami dotyczącymi pielęgnacji twarzy:

pielęgnacja twarzy

krem nawilżający wykres

serum do twarzy

Jeśli chodzi o pielęgnację włosów – fraza “maska do włosów” w okresie 12-18 kwietnia osiągnęła maksymalny poziom zainteresowania – co do tej pory się nie zdarzyło w tym roku – najwyższy poziom zainteresowania wynosił 83 punkty:

maska do włosów

Poziom zainteresowania zabiegiem olejowania włosów wzrósł do rekordowego 91 punktów w okresie 12-18 kwietnia:

olejowanie

Wysokie wzrosty zainteresowania odnotowujemy także w przypadku frazy “wcierka do włosów”: 

wcierkja

Jakie kosmetyki kupujemy rzadziej podczas pandemii?

Mimo tego, że część z nas pracuje zdalnie i odbywa wideokonferencje, do których większość kobiet makijaż wykonuje, takie segmenty branży beauty jak kosmetyki do makijażu twarzy i kosmetyki do makijażu oczu cieszą się mniejszym zainteresowaniem i odnotowują spadki sprzedażowe.

Cienie do oczu na przełomie marca i kwietnia odnotowały najmniejsze zainteresowanie w ciągu ostatnich 12 miesięcy – tylko 14 punktów:

cienie do oczu

W przypadku szminki zainteresowanie ze średniego poziomu w okolicy 65-80 punktów spadło w ostatnich dniach do poziomu około 50 punktów:

szminki

Co zmieni się w trendach urodowych w 2020 po epidemii koronawirusa?

Prawdopodobnie obowiązek zakrywania twarzy zostanie z nami na dłużej, niż wszyscy się spodziewaliśmy. Zaczniemy również więcej się przemieszczać i wychodzić z domu. Część z nas pewnie o ile jeszcze nie wróciła do biura, w niedługim czasie do niego wróci. Nadchodzące lato w połączeniu z noszeniem maseczki z dużym prawdopodobieństwem będzie skutkować problemami z cerą – możemy zatem spodziewać się jeszcze większego zapotrzebowania na kosmetyki do pielęgnacji cery oraz na dermokosmetyki pomagające w walce z jej niedoskonałościami.

Zapotrzebowanie na kosmetyki do makijażu wraz z powrotem do normalności będzie wzrastać, jednak moim zdaniem w przypadku niektórych kosmetyków długo nie wróci do poprzedniego poziomu. Na popularności mogą zyskać kosmetyki do makijażu oczu – będziemy większą wagę przywiązywać do tego aspektu, ze względu na fakt, że część naszej twarzy będzie zakryta. Moim zdaniem rosnąć będzie również zapotrzebowanie i chęć zakupu produktów do ozdabiania paznokci – “efekt szminki” w kryzysie po pandemii zastąpi “efekt lakieru do paznokci”

Część konsumentów może również jeszcze mocniej zwrócić się w stronę rodzimych marek – będzie to wyraz solidarności i chęci pomocy tym markom w przetrwaniu kryzysu. 

Potrzebujesz nowych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Historie sukcesu naszych klientów:

    • o 35% wzrósł przychód
    • o 17% wzrosła liczba transakcji
    • o 17% wzrósł współczynnik konwersji
    • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
    • 4% współczynnika konwersji

    O autorze:

    Marta Smuga

    W 4PEOPLE odpowiedzialna za kontakt z nowymi potencjalnymi Klientami oraz opiekę nad prowadzeniem działań dla obecnych Klientów. Doradza w doborze najlepszych rozwiązań marketingu internetowego. Szczególnie zainteresowana analityką i doradztwem działań dla obszaru e-commerce oraz rozwiązaniami poprawiającymi UX witryn internetowych.

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post
    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.

    Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego to:

    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!