Blog firmowy dla B2B
Czy istnieje narzędzie, dzięki któremu możesz zwiększyć zasięg strony B2B, zainteresowanie ofertą dla klienta biznesowego i liczbę leadów? Otóż tak. Ten kombajn możliwości nazywa się blogiem firmowym i coraz więcej marek decyduje się na jego prowadzenie w ramach własnej witryny. W tym artykule przybliżę znaczenie bloga dla sektora B2B.
Blog B2B – zainteresowanie tematem
W sektorze B2B blog jest szczególnie atrakcyjną formą promocji, choć wciąż niedocenianą. Jeśli prowadzenie bloga jest strategicznie i merytorycznie rozplanowane, może generować aż do 67% leadów więcej.
Brzmi dobrze, rozbudza wyobraźnię. Piszmy więc bloga, a klienci sami będą pukać do naszych drzwi i okien. I z własnego doświadczenia wiemy, że tak właśnie jest, a Marketing dla Ludzi generuje kolejne zapytania i umowy. Dlatego wraz z zespołem piszemy kolejne artykuły na stronie, którą właśnie teraz czytasz.
Zwróćmy się jednak do wszechwiedzącego Google’a i w plannerze AdWords sprawdźmy, jakie jest rzeczywiste zainteresowanie prowadzeniem bloga w Polsce. Wpisując frazy związane z blogiem dla e-commerce, firmowym oraz B2B otrzymałam następujące dane:
Wyniki nie są wcale monumentalne. Powiedziałabym, że mizerne. Hasło „blog firmowy” przoduje, jednak 140 wyszukiwań w skali miesiąca to niski wynik.
Dla porównania fraza: „jak pisać blog” była googlowana 880 razy. Statystki wyszukań mogą nam obrazować świadomość zagadnienia. Temat bloga jako forma promocji biznesu jest poruszany stosunkowo rzadko. Z tego prostego testu jasno wynika, że nie ma dużego zainteresowania tematem prowadzenia bloga firmowego.
Blog B2B – dlaczego warto?
Blogowanie to efektywny sposób na przedstawienie swojej marki jako lidera w danej dziedzinie. Do kogo docieramy publikując teksty na blogu B2B? Najczęściej do ludzi decyzyjnych, którzy muszą uargumentować prezesowi, dlaczego dokonali wyboru tej, a nie innej firmy. Na jakiej podstawie mogą oprzeć swoją propozycję? Zakładam, że może to odbywać się wedle następującego scenariusza. Osoby te weszły na kilka stron przedstawiających firmy z jednej branży. Szukają współpracy. Ok, strony są przejrzyste, oferta jasno przedstawiona, są certyfikaty, jest informacja o firmie, krótka notka o zrealizowanych projektach i dotychczasowych klientach. Kolejnym miejscem, gdzie osoba decyzyjna powinna zajrzeć jest właśnie blog. To tam dowiemy się, kto jest ekspertem, kto ma dostateczne doświadczenie i wiedzę. Blog nie jest po to, by przedstawić użytkownikom swój biznes, ale raczej po to, by użytkownik mógł zrozumieć ten biznes. Ciekawym sposobem na „dotarcie do serca” osób decyzyjnych jest przedstawienie Success Story. Opiszmy swoje dokonania, pokażmy, jakich rozwiązań użyliśmy, pochwalmy się, że potrafimy działać poza schematami. Blog jest wymarzonym miejscem do tego, by takie materiały zamieszczać.
Inna sprawa to pozycjonerskie możliwości bloga. Jest to idealne narzędzie do sprytnego generowania bardzo dużej liczby słów kluczowych na witrynie, które będą przekładać się na ruch naturalny. O tym więcej w artykule Joanny, do którego zapraszam.
Kolejny atut bloga firmowego jest bardzo trywialny. Blogi nie są drogie i umożliwiają łatwe dodawanie kolejnych artykułów. Prosty CMS i voila! Artykuł możemy dopełnić ciekawymi zdjęciami, grafikami, linkami, filmikami, a nawet prospektami, które bezpośrednio wiążą się z przedstawieniem konkretnej oferty klientowi. Trudno o lepszą przestrzeń reklamową dla własnej oferty za cenę czasu przygotowania materiału i dodania go na stronę.
Blog B2B – wizerunek firmy w Internecie
Blog to część większej strategii, którego korzenie sięgają content marketingu. Mimo, że 91% osób odpowiedzialnych za marketing w sektorze B2B korzysta z tej formy promocji, to tylko 36% uważa, że robi to w efektywny sposób. (źródło: Flip Creator, 2014).
Artykuły na blogu nie powinny kształtować się zgodnie z zasadą: my jesteśmy najlepsi, my wiemy, co robimy i robimy to lepiej. Po pierwsze, często taka forma odrzuca swą wyniosłością i zadufaniem. Po drugie, tego rodzaju wpisy raczej nie przedstawiają wartości merytorycznej, a firma traci na wiarygodności i przestaje być wyznacznikiem trendów. Po trzecie, duża część firm nadal używa treści jako formy reklamy nie łącząc jej z innymi elementami marketingu.
Organizacje, które systematycznie publikują artykuły na blogu podnoszą świadomość swojej marki, zwiększają widoczność strony w Internecie, ale też pokazują zastosowanie swoich produktów i usług w różnych nietypowych konfiguracjach, co bezpośrednio przekłada się na generowanie leadów.
Pozyskuj Klientów dzięki wysokiej jakości treściom!
Blog B2B – porad kilka
Aby nasz blog przynosił efekty, musimy przestrzegać kilku zasad. Jedną z najważniejszych jest podział publikowanego artykułu na akapity. Scrollując użytkownik widzi, o czym będzie artykuł i jest bardziej chętny do jego przeczytania, gdy nagłówki przyciągają jego uwagę. Klarowna struktura wpływa również na łatwość czytania, zrozumienie tematu. Linkuj do innych artykułów w obrębie jednego bloga oraz do zewnętrznych źródeł. Zamieszczaj wezwanie do działania. Publikuj systematycznie wedle przyjętego harmonogramu. Promuj swoje artykuły innymi kanałami (np. mailing, media społecznościowe). Nie zapomnij o wykorzystaniu bloga do zapisu do newslettera. W tym temacie skieruję Was do artykułu Roberta, który porusza kwestię umieszczenia pop-upu z zapisem do newslettera tak, by przyniósł najwięcej subskrybcji. Dzięki newsletterowi możemy przypomnieć się swojej grupie odbiorców o najnowszych artykułach. Docieraj do klienta w każdy możliwy sposób, jednak nie agresywnie. Analizuj zainteresowanie publiczności – na bieżąco śledź, które tematy są bardziej poczytne, które generują reakcje czytelników, które widnieją w ścieżce konwersji, a które nie wzbudzają zainteresowania. Obserwuj jak robią to inne, wyróżniające się blogi firmowe. Jeśli nie masz doświadczenia lub chcesz prowadzić bloga z agencją marketingową, nie wahaj się i napisz do nas. Nasz copywriter jest w świetnej formie. Zapraszam!