Audyt UX ile kosztuje i jakie daje korzyści?

0 napisany przez Dominika Rzepa, 19 maja 2022

Podstawą podjęcia decyzji o skorzystaniu z danej usługi jest poznanie jej ceny oraz wartości dodanej, jaką wniesie ona do naszego biznesu. Audyty UX stale zyskują na popularności i nic w tym dziwnego. Odpowiednio przygotowany audyt użyteczności to recepta na poprawienie funkcjonalności oraz zwiększenie konwertywności strony.

Audyt Ux ile kosztuje i jakie daje korzyści

Badanie polega na sprawdzeniu interfejsu pod kątem jego użyteczności i doświadczeń użytkownika. Ma ono na celu wykrycie błędów i niedociągnięć oraz zaproponowanie możliwości ich rozwiązań w postaci krótkich rekomendacji. Celem audytu jest przedstawienie recepty na ułatwienie użytkownikom poruszania się po interfejsie, a tym samym dokonywania czynności, na których zależy marce.

Decydując się na powierzenie nam zaudytowania swojego serwisu, otrzymasz raport zawierający listę zidentyfikowanych błędów wraz z proponowanymi rekomendacjami. Głównym celem audytu jest wskazanie najefektywniejszej drogi do poprawy funkcjonalności, czyli zwrócenie uwagi na występujące błędy i opracowanie dla nich rekomendacji (często z makietą bądź benchmarkiem). Aby ułatwić wprowadzanie zmian, błędy kategoryzujemy według ich istotności (błędy krytyczne, błędy średnie, błędy podstawowe). Pomaga to w planowaniu harmonogramu wprowadzania zmian i umożliwia priorytetowe naprawienie błędów krytycznych, uniemożliwiających dokończenie najistotniejszych procesów.

Ile kosztuje audyt UX?

Z pewnością nie zaskoczy Was odpowiedź: “to zależy”. W 4PEOPLE stawiamy na transparentność, dlatego wycenę audyt poprzedzamy rozmową. Poznanie potrzeb klienta i specyfiki branży umożliwia nam przygotowanie audytu szytego na miarę Twoich oczekiwań.

Wycena audytu uzależniona jest przede wszystkim od budowy serwisu. Rozbudowany sklep internetowy może wymagać nawet kilku tygodni badań poprzedzonych czasem gromadzenia nagrań sesji użytkowników. Dla odmiany audyt strony internetowej inwestycji deweloperskiej, ze względu na mniej skomplikowaną budowę serwisu, zajmuje zazwyczaj o wiele mniej czasu.

Wycena opiera się o liczbę roboczogodzin, jakich na przeprowadzenie analizy musi przeznaczyć badacz. Czas ten może być również uzależniony chociażby od ruchu na stronie www. Jednym z ważniejszych elementów badania jest analiza nagrań sesji użytkowników. Im większy ruch na stronie, tym nagrań będzie więcej, a tym samym na rzetelną analizę będziemy potrzebować po prostu więcej czasu.

Cena kompletnego audytu prostego serwisu zaczyna się od 4 000 / 4 500 zł netto i wzrasta wraz z poziomem skomplikowania serwisu. Na życzenie klientów możemy również przeprowadzić proste badanie użyteczności skupione na najważniejszej funkcjonalności strony (na przykład na wysyłce formularza). Ceny takiego badania wahają się od 1500 do 2500 zł netto. Każdorazowo wspólnie z klientem definiujemy cel audytu, jego zakres, proponujemy również dobór metody badawczej oraz narzędzi.

Jak wygląda przygotowanie kompletnego audytu użyteczności?

Pracę nad audytem rozpoczynamy od analizy danych. Wiemy, że liczby potrafią nam naprawdę sporo powiedzieć, dlatego dostęp do Google Analytics to porządny zastrzyk wiedzy o użytkownikach oraz ich zachowaniach na stronie. Zdobyte informacje pomagają nam również w stworzeniu person, czyli reprezentatywnych użytkowników serwisu. Narzędzie to jest niezwykle pomocne w procesie “wejścia w buty” potencjalnych userów, a przecież to właśnie na tym najbardziej nam zależy.

Któż lepiej powie nam, jak powinna funkcjonować strona niż jej adresaci? Aby jeszcze lepiej poznać ich zachowania i motywacje, korzystamy z narzędzia analitycznego Hotjar, umożliwiającego podgląd map cieplnych (heat maps) oraz nagrań z sesji użytkowników. Dzięki temu uzyskujemy mnóstwo przydatnych danych do analizy lejków konwersji lub formularzy kontaktowych.

1. Audyt zaczynamy od oceny strony na podstawie listy kontrolnej, która pozwala nam na analizę podstawowych funkcjonalności. Wypełniona lista jest podstawą do oceny, w jakim stopniu strona spełnia wymagania, a w jakich obszarach należy wprowadzić poprawki.

2. Kolejnym krokiem jest wędrówka poznawcza, której dokonujemy na podstawie indywidualnie przygotowanych scenariuszy, wykonując zdefiniowane wcześniej zadania i wcielając się w rolę użytkownika. Scenariusze obejmują typowe i ważne zadania użytkownika, które są kluczowe dla działania systemu i osiągania celów biznesowych. W wędrówce poznawczej, po zdefiniowaniu każdego scenariusza, przechodzimy przez kroki, które użytkownik podejmie, aby osiągnąć swój cel.

3. Istotnym elementem jest również analiza heurystyczna, czyli ocena serwisu bądź aplikacji, polegająca na analizie pod kątem heurystyk, czyli zdefiniowanych zasad użyteczności. Oceny dokonujemy na podstawie dobrych praktyk i wiedzy eksperckiej, a do naszej dyspozycji pozostaje kilka heurystyk, które dobieramy indywidualnie pod kątem projektu.

Jakie korzyści daje przeprowadzenie audytu UX?

Na co dzień, jako użytkownicy, rzadko doceniamy dobrze zaprojektowany interfejs. Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się pomyśleć “niesamowite, ależ ten formularz jest intuicyjny i prosty w wypełnieniu”?
A teraz odwróćmy sytuację. Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się, że wypełnienie formularza przyprawiło Cię o frustrację? Pewnie tak. Nie zauważamy dobrego designu, bo po prostu spełnia on swoją funkcję — wspiera nas, pozostając niezauważonym. Jeżeli natomiast jest niedopracowany, nawet najmniejszy błąd może użytkownika frustrować i odwieść od dokonania zamierzonej czynności.

Najważniejsze korzyści płynące z audytu użyteczności to oczywiście otrzymanie jasnych wskazówek poprawy funkcjonalności i efektywności serwisu. Zastosowanie się do nich poprawi doświadczenia użytkowników i pozwoli Ci nabrać pewności, że Twoja strona jest dla potencjalnych klientów sprzymierzeńcem, a nie przeszkodą.

Audyt pomaga rzetelnie ocenić sytuację Twojego biznesu w świecie online. Być może oferujesz konkurencyjne usługi lub produkty, a mimo zwiększenia budżetu na kampanie reklamowe, liczba konwersji jest niezadowalająca? Dobrym rozwiązaniem jest podejście holistyczne.

Funkcjonalna strona to podstawa, ale doskonale zdajemy sobie sprawę z konieczności korelacji działań, dlatego zachęcamy również do analizy kanałów generujących ruch. Nawet najlepiej zaprojektowana strona nie będzie przynosić konwersji, jeżeli ściągamy na nią użytkowników niezainteresowanych naszą ofertą. I odwrotnie — bez dobrze zaprojektowanej strony, wysiłek i budżet włożony w działania marketingowe nie przyniesie wymiernych korzyści.

Potrzebujesz nowych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Dominika Rzepa

    Marketing towarzyszy jej zawodowo od 5 lat, z czego ponad połowę tego czasu spędziła w agencji reklamowej jako specjalistka, menadżerka, a później także team leaderka zespołu social mediowego. W 4PEOPLE zajmuje się prowadzeniem działań w mediach społecznościowych. Najlepiej czuje się w pracy kreatywnej i zasypywaniu klientów nowymi pomysłami. Mocno dąży też do rozwoju w dziedzinie UX-a, dlatego z zainteresowaniem obserwuje wszystkie zachowania użytkowników. Zwierzolub, fanka dobrego filmu, książki i projektowania graficznego.
    Sprawdź

    PODCAST: Podstrony produktów, których nie ma już w asortymencie

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!