Audyt strony internetowej – kiedy go wykonać i co możesz zyskać?

0 napisany przez Katarzyna Rożek, 14 kwietnia 2022

Zastanawiasz jak sprawdzić swoją stronę internetową? Odpowiedzią jest: audyt strony internetowej. Nie wiesz do końca, jaki rodzaj audytu będzie dla Ciebie odpowiedni? Czytając ten artykuł, nie tylko poznasz rodzaje dostępnych i najbardziej popularnych audytów strony, ale również dowiesz się, jakie korzyści przyniesie Ci ich zrealizowanie. Zapraszam do czytania! :)

audyt strony internetowej

Audyt strony internetowej – czym jest i jakie są jego rodzaje?

Możemy wyróżnić kilka rodzajów audytów, ale najpierw zacznę od tego, czym w ogóle jest audyt.

Audyt strony to zazwyczaj obszerny dokument, który powstaje w wyniku dogłębnej analizy strony pod kątem wytycznych wyszukiwarki Google, jak również innych istotnych elementów jak zawarte na stronie treści oraz jej użyteczność.

Najprościej ujmując – w audycie zawarta jest bieżąca ocena strony oraz propozycje zmian do wdrożenia, które mają ułatwić np. jej pozycjonowanie oraz intuicyjne poruszanie się po niej użytkownikom.

W oparciu o doświadczenie we współpracy z klientami opiszę trzy najbardziej popularne audyty. Ich wykonanie i zrealizowanie stanowi ogromne wsparcie we wszystkich działaniach marketingowych. Pamiętajmy, że dostarczenie ruchu na stronę to jedno, ale to, w jaki sposób użytkownicy zachowają się na stronie zależy np. od jej użyteczności. Możecie sporo inwestować w reklamę, dzięki temu ruch na stronie będzie duży, ale może się zdarzyć, że użytkownicy nie będą dokonywać konwersji. To częste zjawisko, dlatego wtedy z pomocą mogą przyjść audyty :)

Reasumując, jeśli:
– projektujesz nową stronę i chciałbyś w przyszłości ją wypromować w sieci,
– pozycjonujesz swoją stronę, a działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów,
– użytkownicy spędzają sporo czasu na stronie, ale nie przechodzą na kolejne podstrony,
– mimo zwiększonego ruchu na stronie użytkownicy nie dokonują konwersji/transakcji…

To zapraszam do przeczytania tego artykułu! Znajdziesz w nim wiedzę o audytach w pigułce (a po więcej informacji zapraszam na naszego bloga firmowego).

Audyt SEO i audyt treści – korzyści

Jedno z najczęstszych pytań, jakie słyszę od klientów brzmi: audyt SEO – co to jest?

Audyt SEO, to proces oceny strony internetowej pod kątem potencjalnych ulepszeń dotyczących jej widoczności w wyszukiwarce. Dzięki audytowi możemy wskazać najważniejsze elementy wymagające poprawy. Zebrane w audycie SEO sugestie zmian są następnie wdrażane przez programistów.

Audyt SEO to obszerny dokument, który opisuje następujące obszary:

Analiza stanu obecnego – zbadanie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Skupienie się na parametrach jak: miesięczna liczba sesji z wyników organicznych, liczba konwersji/transakcji oraz profil linkowy – liczba i rodzaj prowadzących do strony linków.
Analiza techniczna kodu HTML i parametrów serwera – wskazanie błędów i możliwych usprawnień w kodzie witryny, niewidocznych dla użytkownika.
Badanie treści opublikowanych w serwisie – ocena jakości treści uwzględniająca analizę, jaką wykonuje na nich robot indeksujący Google.
Analiza UX – wskazówki oparte o wykorzystanie tzw. „dobrych praktyk” uznawanych za standardy w zakresie użyteczności serwisów internetowych.

Audyt treści jest komplementarny z audytem SEO. Analizowana jest nie tylko część blogowa (jeśli taka istnieje na stronie), ale wszystkie treści, które znajdują się na stronie pod kątem ich optymalizacji i dopasowania do wymagań użytkowników oraz algorytmów Google.

Zakres audytu treści zawiera:

analizę nasycenia treści frazami kluczowymi;
analizę kanibalizacji (czy tematyka na różnych podstronach jest na tyle podobna, że nie walczą one między sobą o miejsce w Google);
analizę struktury nagłówków Hx;
analizę jakości treści (poprawność językowa, łatwość zrozumienia tekstów);
analizę struktury linkowania wewnętrznego i silosów tematycznych;
analiza długości treści na podstronach;
analiza aktualności treści (głównie w kontekście działań blogowych).

Reasumując, najważniejsze korzyści z wdrożenia i przeprowadzenia audytu SEO i treści to:
zebranie w jednym miejscu elementów wymagających poprawy na stronie, ocena i wyciągnięcie wniosków;

– wskazanie słabych i mocnych stron witryny;
– wzrostu ruchu na stronie;
– wzrost pozycji fraz;
– wzrost konwersji na stronie / wzrost sprzedaży.

Work Benefits GIF - Find & Share on GIPHY

Audyt UX – korzyści

Audyt UX to narzędzie badające użyteczność stron i aplikacji. Dzięki zestawowi metod i technik badawczych pozwala określić, co może zniechęcić użytkownika do korzystania z produktu lub usługi. Jednocześnie pomaga określić co myślą użytkownicy, a co ich motywuje. W badaniu ważna jest perspektywa użytkownika, ale również cele biznesowe.

To tyle z teorii – jeśli zdecydujesz się na audyt UX, jego cel będzie ustalany przed rozpoczęciem prac. Nadrzędnym celem jest poprawa funkcjonalności serwisu, ale często jest tak, że klienci zgłaszają konkretny problem, jak np. znaczący spadek jakiegoś współczynnika (np. wysłanych formularzy), mimo zwiększenia ruchu na stronie.

Poniżej opiszę kolejne kroki podczas realizacji audytu:

1. Wpięcie hot jara

Hot jar to narzędzie umożliwiające podgląd zachowania użytkowników na stronie, analizę nagrań ich ścieżek oraz tworzenie tzw. map cieplnych. Im więcej wartościowych nagrań, tym lepsza baza do analizy.

2. Analiza danych z Google Analytics

Analiza danych, jak: ruch, współczynnik odrzuceń czy dane o odbiorcach.

3. Opracowanie person

Persona to narzędzie przybliżające sylwetki potencjalnych klientów. Umożliwia bardziej empatyczne poznanie grupy docelowej, poprzez opracowanie hipotetycznych odbiorców. Profile reprezentują użytkowników korzystających ze strony.

Celem przygotowania person jest zdefiniowanie, w jakim celu hipotetyczni użytkownicy korzystają z badanego serwisu. Persony umożliwiają nam także bliższe poznanie podłoża emocjonalnego użytkowników, ich potrzeb i typów osobowości.

4. Lista kontrolna

Lista kontrolna to narzędzie zawierające spis cech i warunków, jakie powinien spełniać serwis lub aplikacja. Zestaw tych cech może być opracowany przez zespół badawczy lub bazować na ogólnie przyjętych zasadach.

W audycie, do wstępnej oceny użyteczności i funkcjonalności strony jest wykorzystywana 25-punktowa lista kontrolna użyteczności witryny internetowej. Umożliwia ona ocenę pierwszego wrażenia użytkownika po trafieniu na stronę.

5. Przeprowadzenie wędrówki poznawczej

Wędrówka poznawcza to metoda opierająca się na testowaniu serwisu z punktu widzenia użytkownika. Umożliwia określenie, jakie procesy mogą zajść w serwisie lub aplikacji. Podstawą wędrówki poznawczej jest przygotowanie scenariuszy działań odbiorców, a następnie realizacja kolejnych czynności, podczas których testowane są procesy na stronie.

6. Przeprowadzenie analizy heurystycznej

Analiza heurystyczna polega na analizie serwisu za pomocą heurystyk, czyli ogólnych zasad użyteczności. Badania przeprowadzamy w oparciu o 10 heurystyk Jakoba Nielsena.

Kiedy wykonać audyt UX? Zawsze jest odpowiednia pora :) Niestety, idealna strona internetowa nie istnieje i zawsze znajdzie się coś do poprawy w witrynie. Dodatkowo, wraz z upływem czasu zmieniają się trendy rynkowe oraz potrzeby użytkowników.

Audyt UX powinien być zatem przeprowadzany w każdym serwisie internetowym, którego zadaniem jest zachęcanie odbiorców do podjęcia określonej akcji (konwersji). Przykładowo, jeśli zauważysz, że ruch na stronie jest duży, a użytkownicy nie dokonują konwersji/transakcji lub strona posiada wysoki współczynnik odrzuceń – wówczas audyt UX może być dla Ciebie.

Jeśli więc myślisz o audycie strony internetowej i chciałbyś poznać więcej informacji o tym, co zawiera dokument – napisz do nas i poproś o darmową wycenę. W ofercie szerzej opiszemy, czego możesz się spodziewać po realizacji audytu.

Potrzebujesz nowych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez 4PEOPLE Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach moich danych osobowych w celu:

    * Pola wymagane

    Rate this post

    Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

    Rate this post

    O autorze:

    Katarzyna Rożek

    Jako Account Manager odpowiada w 4PEOPLE za przygotowanie odpowiedniej strategii dla potencjalnych i obecnych klientów, a także dba o profesjonalne budowanie relacji z nimi. Prywatnie fanka dobrego jedzenia, Kobego Bryanta i letnich festiwali muzycznych. To, co jednak najbardziej ją nastraja pozytywnie, to pilates i zajęcia choreograficzne na stepie.
    Sprawdź

    PODCAST: Sezonowość a pozycjonowanie; co może, a czego nie może zrobić SEOwiec

    Pokaż wszystkie
    Marketing dla ludzi
    Zapisz się do newslettera!
    Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
    ...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!