Audyt SEO – o co w nim chodzi i jak powinien wyglądać?
Wyszukiwarka Google pod hasłem „jak powinien wyglądać audyt SEO?” daje ponad 1,2 miliona wyników, z opiniami na ten temat, od prostych elementów listy kontrolnej po złożone i kompleksowe audyty, których ukończenie może zająć tygodnie, a nawet miesiące. Nie ma dwóch identycznych audytów SEO, ale wszystkie muszą zawierać pewne istotne elementy, aby były skuteczne i rzetelne.
Audyt SEO to nic innego jak rozbudowany proces oceny strony internetowej pod kątem potencjalnych ulepszeń w celu zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarkach. Ocena ta jest zwykle przeprowadzana przez specjalistę SEO lub zespół specjalistów SEO. Audytorzy korzystają z różnych narzędzi i wskaźników, aby sugerować ulepszenia lub znaleźć istniejące błędy w audytowanej witrynie. Informacje zbierane w audytach SEO są wykorzystywane przez programistów, redaktorów i inne osoby związane z witryną, aby lepiej wykonywać swoją pracę, skupiając się na właściwym SEO.
Audyt SEO to potężne narzędzie zaprojektowane, aby pomóc właścicielom witryn dowiedzieć się, jakie działania są potrzebne, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania dla najlepszych słów kluczowych związanych z ich działalnością.
A co konkretnie pokaże Ci audyt SEO?
Niezależnie od tego, dla jakiej strony zostanie przeprowadzony audyt SEO i kto będzie wykonywał usługi, zwykle cele audytu SEO są podobne, takie jak:
– przegląd wszystkich elementów istotnych dla SEO na danej stronie,
– ocena optymalizacji i dopasowanie wszystkich elementów istotnych dla SEO,
– określenie mocnych i słabych stron optymalizacji serwisu,
– wskazówki, jak poprawić optymalizację konkretnego elementu,
– wykrywanie problemów w dostosowaniu serwisu do wskazówek webmastera.
Posiadanie odpowiednio zoptymalizowanej strony internetowej jest ważne, ponieważ uwaga wyszukiwarki Google jest coraz bardziej skoncentrowana na byciu przyjaznym dla użytkownika i robotach indeksujących. Aby strona była zarówno przyjazna dla użytkownika, jak i robota, konieczne jest dostosowanie jej do najnowszych trendów użyteczności oraz dostosowanie do wytycznych webmastera (w przypadku wyszukiwarki Google).
Kiedy należy przeprowadzić audyt SEO?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ale zalecamy robienie tego przynajmniej raz w roku, a jeśli mamy taką możliwość i zasoby, to regularne przeprowadzanie audytów SEO przez różne zespoły co kilka miesięcy. Jeśli SEO jest dla Ciebie ważne, musisz regularnie nad nim pracować i monitorować jego wpływ na Twoją stronę internetową.
Oto lista kluczowych momentów, w których najczęściej przeprowadzamy audyt SEO.
1. Proces tworzenia strony internetowej – w celu zbadania rynku i określenia naszych potrzeb i korzyści w zakresie SEO. Jeśli w serwisie zostaną wprowadzone poważne/ważne zmiany, np. B. Opublikowanie nowej strony / zmiana przekierowania.
2. Przed przystąpieniem do przeprojektowania/zmiany interfejsu użytkownika w celu zidentyfikowania problemów, które mogą niepotrzebnie przenieść się na nową witrynę.
3. Po aktualizacjach Google, aby zrozumieć, jak zmiany w algorytmach wpływają na Twoją witrynę.
4. Przejęcie klienta od innej agencji lub specjalisty SEO. Dzięki temu możesz określić, na jakim poziomie jest nasze SEO i co wymaga poprawy.
Co powinien zawierać audyt SEO online?
Nie ma jednego szablonu audytu SEO. Wygenerowany raport to mieszanka wiedzy, doświadczenia i estetyki specjalisty SEO. Najczęściej jednak audyt strony internetowej to mniej lub bardziej rozbudowany dokument tekstowy przypominający książkę. Zawiera spis treści, objaśnienia, przypisy i szereg innych rozwiązań spotykanych w książkach i publikacjach – często naukowych.
W dokumencie powinna znaleźć się część dotycząca kwestii on-site i zawierać informacje o audytowanej stronie w związku z jej działaniem i obecnością w Internecie. Informacje dotyczą wyłącznie strony internetowej (w szczególności jej zawartości i struktury) będącej przedmiotem audytu.
Natomiast w kwestii offsite-u musi zawierać wszystkie informacje, które wpływają na optymalizację strony, ale nie są od niej (lub tylko częściowo) zależne. Mówimy tu głównie o link buildingu, a więc o autorytecie serwisu w oczach algorytmów wyszukiwarek. Na końcu zwykle znajduje się podsumowanie i parę słów o całości audytu SEO.
TOP5 błędów z Naszych audytów SEO, jakie popełniają webmasterzy
Wszyscy popełniają błędy, nikt się nie myli. Ważne jest, aby móc zidentyfikować i wyeliminować te błędy. Oto niektóre z najczęstszych błędów podczas przeprowadzania audytu SEO.
1. Zagęszczenie słów kluczowych jest zbyt duże – tzw keyword stuffing
Słowa kluczowe w tytułach stron mają wpływ na rankingi, ale umieszczanie ich w nieistotnych lub nienaturalnych miejscach może prowadzić do błędów i problemów z pozycjonowaniem witryny, więc pamiętaj, ile słów kluczowych jest upchanych w tagach tytułu i treści.
2. Błędy w kodzie strony
Jeśli chcesz, aby Twoja witryna była dobrze zaindeksowana i zlokalizowana, bardzo ważne jest, aby roboty indeksujące mogły poprawnie odczytywać wszystkie informacje na Twojej stronie.
3. Nieprawidłowy/zduplikowany/brak metatagów
Opis strony jest zawarty w metatagach w sekcji head i może wprowadzać w błąd lub przestraszyć użytkowników, jeśli opis jest nieodpowiedni lub nie opisuje dokładnie treści na Twojej stronie.
4. Zduplikowana treść na stronie
Jeśli masz zduplikowaną treść, wyszukiwarki mogą indeksować tę samą stronę wiele razy lub wcale, co może skutkować wykluczeniem Twojej strony z wyników wyszukiwania.
5. Uszkodzone i niedziałające linki – tzw. broken linki
Jeśli masz uszkodzone linki (tj. linki do podstron, które nie istnieją w Twojej witrynie), pamiętaj o ich naprawie, ponieważ mogą one powodować błędy lub uniemożliwiać wyszukiwarkom indeksowanie kluczowych stron w Twojej witrynie.
Kiedy można spodziewać się efektów po przeprowadzonym audycie SEO?
Audyt nie rozwiązuje problemów, ale tworzy listę zadań, które należy wykonać, aby zwiększyć potencjał witryny w wynikach wyszukiwania. Należy pamiętać, że SEO nie jest czynnością jednorazową lub z dnia na dzień. Poprawa pozycji w wyszukiwarkach wymaga czasu i wysiłku.
Audyt SEO może (i powinien) ostatecznie doprowadzić do wzrostu sprzedaży i ruchu organicznego. Jednak nie jest to natychmiastowy proces i może minąć kilka miesięcy, zanim zobaczysz oczekiwane rezultaty. Nawet jeśli nie nastąpią natychmiastowe zmiany w widoczności Twojej witryny, wdrożenie wytycznych audytu SEO powinno z czasem przynieść pozytywne rezultaty, pomóc w rozwiązywaniu bieżących problemów i dostarczyć informacji o problemach, które mogą utrudnić przyszły postęp.
Sytuacja jest inna dla każdej strony internetowej i organizacji. Ogólnie największe korzyści z audytu strony internetowej widać w ciągu kilku miesięcy od wdrożenia.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Ile kosztuje audyt SEO?
Cena audytu SEO będzie się różnić w zależności od wielkości i zakresu audytu. Jednak większość audytów zazwyczaj obejmuje co najmniej ocenę zawartości strony internetowej, architektury i konkurencji. Ponadto audyt może również obejmować analizę słów kluczowych wyszukiwarek i ich wykorzystania, przegląd kodowania i hostingu zaplecza Twojej witryny oraz przegląd danych Google Analytics Twojej witryny. Zazwyczaj koszt netto pełnego audytu SEO średniej wielkości strony internetowej, sklepu internetowego (strona, treść, analiza historyczna, badanie profilu linków i analiza konkurencji) to 5000-10 000 zł.
Polecamy również: