3 pomysły na wykorzystanie reguł pliku danych w Google Merchant Center
Reguły pliku danych pozwalają na modyfikowanie danych zawartych w feedzie produktowym, tak aby były one zgodne z wymaganiami Google i bardziej atrakcyjne dla potencjalnego klienta, bez konieczności wprowadzania zmian bezpośrednio w pliku. W poniższym tekście przedstawię trzy praktyczne zastosowania tego rozwiązania, które stosuję w swoich projektach.
O konfiguracji konta Google Merchant Center i więcej o samym feedzie produktowym pisałam szerzej w tym artykule. Teraz chciałabym się skupić na zaprezentowaniu możliwych operacji na pliku produktowym bez konieczności ingerencji w jego kod.
Aby mieć możliwość definiowania reguł danych, musimy posiadać skonfigurowane konto Google Merchant Center oraz poprawnie wgrany plik produktowy. Jeśli spełniamy te warunki, interesującą nas sekcję znajdziemy po przejściu do zakładki Produkty > Pliki danych oraz wybraniu nazwy pliku, na którym chcemy pracować.
Domyślnie została utworzona jedna reguła zawierająca źródło danych, na których będziemy działać (czyli wgrany plik produktowy). Kolejną regułę tworzy się za pomocą dużej ikony plusa. W tym momencie można zacząć rzeźbić (prawie) wszystko, co się w głowie urodzi :). Poniżej zaprezentuję uniwersalne działania, które mogą znacznie ułatwić pracę.
1. Zdefiniowanie przedziału cenowego produktów
Przed przystąpieniem do promocji asortymentu e-sklepu w kampanii Google Ads, trzeba się zastanowić, które produkty warto promować, a które niekoniecznie się do tego nadają. Jest wiele czynników, które przy omawianej analizie okażą się przydatne, np. specyfika branży, pora roku, natężenie konkurencji i oczywiście cena. Jeśli macie na witrynie wiele stosunkowo tanich produktów warto je wykluczyć z kampanii, ponieważ prawdopodobnie nigdy nie wygenerują one zadowalającego zwrotu z inwestycji – nie chcemy przecież, aby dziesięć kliknięć było droższe niż sam sprzedawany produkt. W takiej sytuacji bohatersko na pomoc przychodzą reguły pliku danych. Dla przykładu użyjemy etykiety niestandardowej, aby oznaczyć produkty, których cena jest niższa niż 30 zł.
Po kliknięciu ikony plusa wybieramy Przetworzone atrybuty > etykieta niestandardowa 0.
Po przekierowaniu ustawiamy warunek, w którym definiujemy, że cena musi być większa niż 30 zł, aby etykieta niestandardowa o nazwie ‘cena większa niż 30 zł’ została przypisana do danego produktu.
Po kliknięciu OK reguła zostanie utworzona. W tym momencie będziecie mieli możliwość wykluczenia tych produktów z kampanii w panelu Google Ads lub wydzielenie ich do innej.
2. Modyfikacja tekstu w atrybucie ‘tytuł’
Bardzo przydatną funkcją, pozwalającą zaoszczędzić wiele czasu jest funkcja “znajdź i zamień”, która wynajduje wskazany schemat w określonym miejscu i zamienia go na dowolny inny. Załóżmy, że jednym z produktów reklamowanych w kampanii produktowej są jednorazowe, eko talerzyki, których tytuł brzmi “jednorazowy talerz eko 10 szt”. Chcielibyśmy jednak podkreślić fakt, że talerz jest ekologiczny, a także zacząć tytuł wielką literą – “Jednorazowy talerz EKO 10 szt”.
Zaznaczona opcja “Tylko całe słowa” zapobiega modyfikacji słowa “ekologiczny” na “EKOlogiczny” (w tym przypadku funkcja bierze pod uwagę słowo “eko”, natomiast ignoruje słowa, w których wskazane słowo się zawiera, czyli właśnie np. “ekologiczny”).
3. Ustawienie wartości atrybutu ‘stan’
Jeżeli w swoim sklepie sprzedajesz zarówno nowe, jak i używane produkty możesz łatwo zastąpić atrybut ‘stan’ w pliku produktowym za pomocą kilku kliknięć.
Po kliknięciu ikony plusa wybieramy Przetworzone atrybuty > stan.
W przykładzie założyłam, że reklamodawca w opisie każdego używanego produktu użył słowa ‘vintage’ lub ‘retro’. Jeżeli więc produkt zawiera w opisie jedno z tych dwóch słów – jego stan zostanie zdefiniowany jako ‘używany’.
Po wstępnym zatwierdzeniu reguł danych zostają one zapisane jako wersje robocze. Dzięki temu, przed ich ostatecznym wprowadzeniem, możemy sprawdzić ewentualne zmiany, które nastąpią po ich zatwierdzeniu i ostatecznie zadecydować czy efekt jest zadowalający.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Jak wyglądają Wasze doświadczenia z regułami pliku danych? Używacie ich na co dzień w swoich działaniach? A może mieliście problemy z jakąś implementacją? Dajcie znać! :)