Rewizja kampanii Google Ads, czyli o audycie słów kilka
Zapewne korzystając z możliwości kampanii Google Ads dla swojego biznesu, niejednokrotnie zastanawiałeś się czy wszystko jest skonfigurowane poprawnie, czy są obszary, które mogłyby funkcjonować lepiej. Nieważne czy prowadzisz swoją kampanię samodzielnie, czy powierzyłeś to zadanie agencji – odpowiedzią na ewentualne wątpliwości jest audyt kampanii Google Ads.
1. Czym jest audyt Google Ads.
2. Jakie obszary są oceniane w audycie Google Ads.
3. Jakie najczęstsze błędu pozwala wykryć audyt konta i kampanii Google Ads.
Czym jest audyt Google Ads?
Coby nie było wątpliwości – omawiany audyt to nic innego jak sprawdzenie kampanii Google Ads pod kątem poprawności i maksymalnego wykorzystania potencjału reklamowego, oferowanego przez ten kanał. Jest on wykonywany przez zewnętrznego specjalistę. Audyt podzielony jest zazwyczaj na kilka obszarów, które mają wpływ na wyniki Twoich działań. Każdy specjalista ma najpewniej wypracowany swój schemat audytowania kampanii, jednak w poniższym artykule postaram się przedstawić najważniejsze punkty, które nie powinny zostać pominięte.
Ustawienia konta Google Ads i połączenie z Google Analytics
Na samym początku powinniśmy sprawdzić tak zwane “podstawy podstaw”. Pierwszy obszar audytowanych zagadnień obejmuje fundamentalną konfigurację konta Google Ads i Google Analytics. Jeśli chodzi o konto Adsowe, na tym etapie sprawdzamy prawidłowość danych geolokalizacyjnych, formę płatności, czy konto jest prawidłowo połączone z GA i Google Merchant Center, jeśli prowadzisz określony typ biznesu. Ważne jest, aby zweryfikować także, czy tylko strategiczne cele zliczają się w Adsach jako konwersje (jeśli korzystacie z inteligentnych strategii ustalania stawek). Warto sprawdzić także model atrybucji oraz listy remarketingowe dostępne na koncie. W odniesieniu do Google Analytics, należy sprawdzić, czy kod śledzenia jest wdrożony w dobrym miejscu w kodzie witryny oraz czy wszystkie dane gromadzą się prawidłowo. Częstym błędem jest brak uwzględnienia protokołu ssl w domyślnym url. Kwestią nastręczającą trudności są filtry, które nałożone na widok lub nieprawidłowo skonfigurowane mogą prowadzić do zbierania niekompletnych lub nieprawidłowych danych liczbowych. Jeśli prowadzicie sklep internetowy, ustawienia modułu e-commerce w Analyticsie to jedna z ważniejszych kwestii do sprawdzenia.
Ogólne ustawienia kampanii
Struktura kampanii Google Ads zależy w całości od typu prowadzonego biznesu oraz założonych celów, a więc ten obszar audytu ma na celu sprawdzenie, czy kampania jest dopasowana pod Wasze indywidualne potrzeby. Sprawdzamy, czy użyto odpowiednich typów kampanii (np. PLA dla sklepów internetowych), czy strategie ustalania stawek są dopasowane do założonych celów, ustawienia harmonogramów, lokalizacji… Już na tym etapie można dostrzec wiele kluczowych błędów, które mają wpływ na przebieg kampanii i osiągane wyniki. Często spotykany przykład? Ustawienie maksymalizacji konwersji, kiedy na koncie nie skonfigurowano żadnych konwersji.
Słowa kluczowe
Na tym etapie audytu Google Ads schodzimy poziom niżej i działamy w obrębie grupy reklam – sprawdzamy słowa kluczowe. Dużą uwagę przywiązujemy do liczby i jakości słów kluczowych w grupie reklam. Zbyt wiele słów kluczowych na grupę, frazy o niskim wyniku jakości czy słowa kluczowe w obrębie jednej grupy, które dotyczą zupełnie innych usług lub produktów – są to praktyki, których należy unikać. Dodatkowo sprawdzamy czy wykluczono nietrafne i nieskuteczne frazy, potencjalne duplikaty oraz czy zastosowano odpowiednie dopasowania. Rozsądne dobranie słów kluczowych jest bardzo ważnym elementem kampanii reklamowej, ponieważ decydują one o tym, do kogo trafi nasz przekaz, a także pozwoli uniknąć “przepalenia” budżetu.
Komunikaty reklamowe i rozszerzenia reklam w audycie Google Ads
Reklamy i rozszerzenia reklam to elementy, które właściwie decydują o tym czy użytkownik wejdzie w interakcję z witryną, a tym samym – czy zostanie klientem. Powinniśmy się, więc pochylić nad stylistyką i ortografią, a także sprawdzić, czy komunikaty nie zawierają literówek, bo choć brzmi to dość absurdalnie – spotykane jest częściej, niż przypuszczacie. Kolejne często spotykane błędy w tym obszarze audytu to, np.: brak przynajmniej trzech reklam na grupę reklam (obecnie już 2+1 – dodatkowa elastyczna) lub niestosowanie CTA i języka korzyści. W temacie rozszerzeń, powinno się pamiętać o ich częstej aktualizacji, coby nie informować użytkowników o promocji, która skończyła się w 1980 roku – niestety nie zdążą już skorzystać ;-).
Wyniki kampanii
Prawdopodobnie najbardziej interesująca część audytu dla każdego reklamodawcy. Jest to też sfera, do której każdy specjalista podejdzie nieco inaczej, bazując np. na własnych doświadczeniach w danej branży. Staramy się ocenić całokształt kampanii, poziom poszczególnych współczynników oraz możliwość ich ewentualnej poprawy, częstotliwość działań optymalizacyjnych. W sieci można znaleźć wiele materiałów mówiących o średnich poziomach współczynników (przykład poniżej), ale jest to dobry sposób jedynie na ogólne rozeznanie w temacie.
Witryna a audyt Google Ads
Last but not least – witryna. Jak wszyscy wiemy, bez dobrej strony docelowej nie będzie dobrych wyników, dlatego uważamy, że jest to nierozłączna część audytu kampanii Google Ads. Na tym etapie szukamy elementów, które mogłyby potencjalnemu klientowi utrudnić dokonanie konwersji, są nieczytelne, schowane lub po prostu nieobecne ;-). Patrzymy na witrynę przez pryzmat wieloletniego doświadczenia, a więc jesteśmy w stanie wskazać obszary, których delikatne usprawnienie lub niewielka zmiana mogą wpłynąć na osiągane wyniki (np. współczynnik odrzuceń). Ciekawym zjawiskiem jest, że wciąż wielu przedsiębiorców nie dostosowało swojej strony do urządzeń mobilnych, kiedy większość odwiedzin odbywa się właśnie z komórek lub tabletów.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Kto z was nigdy nie zastanawiał się nad stanem swojej kampanii Google Ads, niech pierwszy rzuci kamieniem! A, że samym myśleniem świata nie uratujemy – zapraszamy do działania. Chętnie przyjrzymy się Waszym kampaniom i doradzimy, co zrobić, aby wyniki były bardziej satysfakcjonujące.