Social Media Week Warsaw 2019 – relacja
Social Media Week to międzynarodowe wydarzenie o unikalnej formule, które łączy praktyków i osoby zainteresowane mediami społecznościowymi. Cykl odbywa się w ponad 20 miastach na całym świecie, a w tym roku po raz drugi zawitał również do Polski. Tegorocznej edycji można przypisać miano „najgorętszej” konferencji w Polsce pod wieloma względami, a co się za tym kryje, przeczytacie w tej krótkiej relacji.
32 prelegentów (w tym 8 z zagranicy), 2 dni, 2 sceny, breakout sessions, konserwatoria, a przede wszystkim – networking. Tak w telegraficznym skrócie można byłoby podsumować to, co czekało uczestników SMW Warsaw 2019. Czas na jego rozwinięcie!
HOT or NOT? – organizacja SMW Warsaw 2019
Wydarzenie Social Media Week Warsaw 2019 odbyło się w nowej lokalizacji, a konkretnie w słynnym Domu Towarowym Braci Jabłkowskich. Piękna i zabytkowa architektura oraz lokalizacja w samym centrum Warszawy to na pewno główne zalety tego miejsca. Dodatkowo sama przestrzeń sprzyjała nawiązywaniu nowych znajomości oraz późniejszej wieczornej integracji.
Niestety, żeby nie było za kolorowo, trzeba wspomnieć i wyjaśnić po części trochę enigmatyczne miano „najgorętszej” konferencji roku, która pojawiła się w nagłówku. Pech chciał, że na okres trwania SMW Warsaw 2019 zawitała do Polski fala upałów, a o rześkim powietrzu można było wówczas pomarzyć. Szukając ukojenia we wnętrzu budynku, w którym odbywała się konferencja, czekała nas atmosfera przypominająca tą na dworze – ze względu na brak klimatyzacji. Na szczęście organizatorzy szybko zareagowali na prośby uczestników konferencji i ściągnęli kilka dużych wentylatorów, które miały trochę poprawić sytuację wewnątrz. Było wówczas zdecydowanie lepiej, aczkolwiek niewystarczająco, gdyż przy takiej temperaturze koncentracja na samych prelekcjach znacząco spadała. Aczkolwiek jestem w 100% przekonany, że wnioski już zostały wyciągnięte w tym temacie i za rok ten problem nie będzie nas dotyczył.
Z moich subiektywnych uwag dorzuciłbym jeszcze dodanie mikrofonu dla prelegentów podczas konserwatoriów, gdyż momentami nie było ich po prostu słychać. Pomyślałbym również nad zróżnicowaniem poziomu zaawansowania niektórych prelekcji, żeby uczestnicy posiadający podstawy w danym temacie, mieli opcje wyboru. Dodanie formy warsztatowej do formuły wydarzenia mogłoby okazać się strzałem w dziesiątkę.
Biggest! Hottest! Loudest! – 5 prelekcji, które wywarły na mnie największe wrażenie
Najwyższy czas przejść do meritum tego wydarzenia, czyli wygłoszonych prelekcji. Tegoroczny skład Social Media Week Warsaw był na tyle bogaty i zróżnicowany, że momentami miałem spory dylemat, na które wystąpienie w danym czasie się wybrać. Na całe szczęście organizatorzy zadbali o dostarczenie materiału wideo oraz prezentacji z wydarzenia zaraz po samej konferencji, wobec czego mogłem być spokojniejszy w samym wyborze.
Przedstawię Wam teraz moim subiektywnym zdaniem top5 prelekcji, w których uczestniczyłem w całości oraz które były według mnie najbardziej wartościowe, choć wybór nie był całkowicie jednoznaczny (kolejność przypadkowa).
1. Thomas Van Schaik, Global Brand Director at Adidas – The power of sport & story on social
Thomas wyznaje zasadę, iż sport ma moc zmieniania świata. Nie wygrana jest najważniejsza, a dzielenie się doświadczeniem.To ono jest fundamentem budowania brandu w tej branży. Przedstawił nam, że definicja fana to nie to co robimy, a to kim jesteśmy. Relacja sportowiec – marka oferuje większą wartość, dlatego staje się ona kluczowa w strategii każdej firmy w branży sportowej. Podsumuję jego wartościową prelekcję cytatem, który najbardziej zapadł mi w pamięć: „It takes stories to build great brands, and it takes people to tell great stories”.
2. Piotr Chmielewski, Social Media Now – Era Messengera, czyli jak skorzystać na nowym kierunku rozwoju Facebooka
Piotr podkreślił, że nadchodzi era Messengera. Wśród dostępnych kanałów mediów społecznościowych, prywatność zaczyna odgrywać kluczową rolę, dlatego należy podążać za nową ścieżką rozwoju Facebooka oraz uwzględnić ją w swoich działaniach online. Liczba 20 miliardów wysłanych wiadomości miesięcznie za pomocą Messengera pomiędzy użytkownikami a firmami mówi sama za siebie. Możliwa jest opcja podążania Messengera za chińskim WeChatem, jeśli chodzi o rozwój funkcjonalności. Piotr pokazał nam również na przykładzie własnej agencji Social Media Now efektywne wykorzystanie chatbotów.
3. Dagmara Pakulska, Espresso Marketing – LinkedIn to nie tylko wirtualne CV! Czyli rzecz o budowaniu marki personalnej
Chociaż Dagmara przedstawiła temat doskonale mi znany ze względu na moją specjalizację, to bardzo miło było wysłuchać tak rzeczowego wystąpienia, popartego konkretnymi wskazówkami. Pamiętajcie, LinkedIn to nie tylko wirtualne CV, to Twój landing page! Zadbaj o jego profesjonalizm!
Ilość zapytań z sali, jednoznacznie wskazuje, iż temat platformy LinkedIn to dalej przestrzeń kryjąca wiele tajemnic, która wymaga rozpracowania na czynniki pierwsze. Jednocześnie uświadamia mnie w przekonaniu, że wybrałem dobrą ścieżkę rozwoju.
4. Bohumil Pokstefl, Kontentino – The state of social media marketing management in Poland
Bohumil przedstawił bardzo ciekawy insight dotyczący analizy zarządzania mediami społecznościowymi przez social media managerów w Polsce. Został on stworzony przy współpracy z polskimi marketerami, na co dzień działającymi dla klientów w mediach społecznościowych.
Wybrane wyniki:
– tylko 50% badanych analizuje swoje działania w mediach społecznościowych,
– 22% ankietowanych obsługuje ponad 6 profili w social media,
– jedynie 40,5% respondentów pozyskuje leady w mediach społecznościowych,
– 48% badanych nie ma udokumentowanej strategii działań w social media,
– 24% pytanych postuje więcej niż raz dziennie,
– 26% ankietowanych przeprowadza transmisje live w social media,
– 12% respondentów wysyła posty do akceptacji klientów przez… Messenger,
– 81% planuje treści z wyprzedzeniem.
5. Daniel Kędzierski, Paweł Chrzan, FastTony.es – Przyszłość automatyzacji marketingu a ochrona danych osobowych
Poruszone zostały m.in. takie zagadnienia jak: działanie maszyn; tworzenie efektywnych reklam automatycznie; czy człowiek vs maszyna. Wniosek, który nasunął się bezpośrednio po zakończonej prelekcji, brzmiał: Algorytmy, automatyzacja i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą rolę w działaniach strategicznych firm. Jednocześnie tak szybki rozwój technologii daje niesamowite możliwości rozwoju, ale także pewne obawy co do utraty naszej prywatności i niekontrolowanych działań maszyn.
Black sheep wydarzenia – najmniej ciekawe wystąpienie
Pomimo, iż 99% prelekcji w mniejszym lub większym stopniu wnosiły wartość dodaną, to niestety nie sposób nie wymienić jednej prelekcji, która osobiście mnie rozczarowała. Mowa tu o prelekcji dotyczącej HubSpota. Nie ukrywam, że miałem duże oczekiwania odnośnie tej prelekcji, tym bardziej, ze względu na przedstawicielstwo zagranicznego prelegenta tej firmy. Samo wystąpienie było, brzydko mówiąc, pozbawione ikry, a prelekcja dotyczyła według mnie bardziej autopromocji HubSpota, aniżeli ukazania wartościowych case study na bazie działań firmy. Tak jak mówię, to moja subiektywna opinia, może wśród uczestników na sali znalazły się osoby, dla których to wystąpienie było zadowalające. Osobiście negatywnie odbieram wystąpienia, które dostarczają informacji o firmie, które każdy z nas może uzyskać wchodząc chociażby na ich stronę internetową. No cóż…, takie prelekcje też się zdarzają.
Czy wrócę za rok na Social Media Week?
Social Media Week Warsaw 2019 to wydarzenie dla każdego, kto aktywnie działa w branży mediów społecznościowych i poszukuje nowych inspiracji do działania. Cieszę się, że taka impreza o zasięgu globalnym jest obecne również w Polsce. Pomimo małych niedociągnięć, SMW Warsaw 2019 zaliczam do bardzo udanych. Wracam z pakietem nowych doświadczeń i znajomości. Serdeczne podziękowania dla całej ekipy Social Media Now z Piotrem Chmielewskim i Pauliną Worożbit na czele. Wykonaliście kawał dobrej roboty! Mam nadzieję, do zobaczenia za rok, kto wie może tym razem w innej roli niż uczestnika.
Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.
Polecamy również: