Ranking najpopularniejszych portali z nieruchomościami
W dzisiejszym artykule przyjrzymy się portalom z nieruchomościami, dlatego przygotowałam listę tych najpopularniejszych, która oparta jest o analizę ruchu z trzech podstawowych źródeł: wejść bezpośrednich na stronę, wejść z wyszukiwarek (np. Google) oraz poprzez social media.
Portale z nieruchomościami są waszym głównym, a czasem pierwszym sposobem, który wybieracie, by promować waszą inwestycję. Celem tych działań jest oczywiście zdobycie zapytań ofertowych. Co więcej, nawiązując współpracę z biurami nieruchomości, wasze mieszkania są dodatkowo promowane na różnych portalach właśnie przez pośredników. Na niektórych rynkach to wystarczy, aby otrzymywać wystarczającą liczbę zapytań i zamknąć sprzedaż. Ale w większych miastach już nie – dlatego warto włączyć kampanie Google Ads czy Facebook Ads.
Przyjrzymy się również, dzięki dostępnym narzędziom marketingowym, jaka jest popularność wybranych przeze mnie portali.
Ruch globalny portali nieruchomościowych – kto liderem?
Aby zweryfikować liczbę odwiedzin każdego z nich, wybrałam do tego narzędzie similarweb.com. To często stosowane przez nas narzędzie, dzięki któremu możemy sprawdzić m.in. ruch miesięczny wraz z podziałem na źródła ruchu. To świetne narzędzie do sprawdzenia danych konkurencji. Ważne: celowo nie brałam pod uwagę takich portali jak olx.pl, gratka.pl czy gumtree.pl. Są one często wybierane przez biura nieruchomości. Te portale ogłoszeniowe, choć mają sekcję poświęconą nieruchomościom, są bardziej rozbudowanymi serwisami przeznaczonymi dla wielu kategorii produktów. Dlatego nasze dane porównawcze z portalami wyłącznie dla nieruchomości byłyby niemiarodajne.
W rezultacie badania wiemy, który z portali ma największą liczbę odwiedzin. Portal otodom.pl jest liderem w swojej branży. Ma czterokrotnie większą liczbę odwiedzin niż pozostałe w czołówce.
Jak też zauważymy, w pierwszej czwórce są portale, na których można promować oferty z rynku wtórnego czy pod wynajem. Stąd większe możliwości dotarcia do klientów i większy ruch.
Analizując takie wyniki od razu nasuwa nam się pytanie: co buduje im taki ruch? Similarweb wskazuje przy każdym portalu 3 główne źródła ruchu: direct (wejścia bezpośrednie dla portalu), wejścia organiczne (z wyszukiwarek np. Google) czy social media.
Oprócz portalu otodom.pl i obido.pl większość portali wypracowała ruch dzięki wyszukiwarkom. Dlatego pozycjonowanie stron deweloperskich czy inwestycji nie jest dobrym rozwiązaniem. Pojawienie się w top 10 najważniejszych słów kluczowych jest trudne do zrealizowania. Spory udział mają także wejścia bezpośrednie na portal. To nam podpowiada, jak znany jest portal, a zwłaszcza jego adres.
Niespodzianki
Najbardziej zaskoczyła mnie platforma obido.pl. Moją uwagę zwrócił % udziału wejść z social media, który widzimy na poniższym wykresie. To względnie młody serwis (ma ok. 3 lata), ale już wyróżnia się na tle konkurencji. Co jest w nim takiego przyciągającego użytkowników? Przede wszystkim proste do wprowadzenia preferencje klienta, który uzupełnia je podczas wyszukiwania oferty mieszkania. Drugim ważnym filarem popularności obido.pl są zaimplementowane wirtualne spacery po mieszkaniu.
Uzupełniając wszystkie potrzebne informacje jako potencjalny klient znajdziemy listę tych mieszkań, które faktycznie spełniają nasze kryteria wyboru. Co więcej, można je zobaczyć dzięki panoramie 3d. Obecnie dostępne rynki to Warszawa, Kraków i Wrocław. Warto obejrzeć materiał, który wyróżnia ten portal od innych. Widać, że obido.pl zmierza w bardzo dobrym kierunku i stale rozwija platformę.
https://www.facebook.com/obidopl/videos/2010387835857876/
Wróćmy jednak do szacunkowych wyników odwiedzin tych portali. Głównym źródłem są przede wszystkim wejścia z wyszukiwarek. Tym kanałem najczęściej użytkownicy docierają na wybrany portal. Dzięki senuto.com sprawdziłam, jaki mają zasięg ich witryny, by budowały taki ruch.
Lider otodom.pl, aby średnio miesięcznie generować ponad 3 mln odwiedzin, jest zaindeksowany pod ponad 62 tyś. fraz w top 10, a w top 3 ponad 25 tyś. Kolejne portale w top 3 według liczby odwiedzin z wyszukiwarek mają również ponad 60 tyś. fraz w top 10, ale już o prawie 10 tyś. fraz w top 3 (o 50% mniej niż otodom.pl), który buduje największy ruch dla witryn. Dlatego morizon.pl czy nieruchomosci-online.pl mają prawie o 50% niższa liczbę wejść z wyszukiwarek.
Pamiętajmy, że dobrze znana marka ma nawet do 40% wejść z wyszukiwarek przy użyciu słów brandowych, dlatego teraz sprawdzimy statystyki ich wyszukiwania w Google. Sprawdźmy obido.pl, ponieważ są młodym portalem, a szybko zyskują dużą liczbę odwiedzin.
W bieżącym roku wyszukiwanie ich marki znacząco wzrosło. Z ciekawością będę sprawdzać ich wyniki w przyszłości i jak szybko będą zyskiwali na popularności.
Pozostałe portale, tj. otodom.pl ma ponad 873 000 wyszukiwań w Google, natomiast kolejne: morizon.pl 49 500 wyszukiwań, domiporta.pl ponad 27 000 wyszukiwań a rynekpierwotny.pl ponad 22 000. Reszta marek notuje 4 000 i mniej. Na takie fakty również warto zwrócić uwagę przy wyborze portalu, na którym chcemy się ogłaszać.
Wyświetlenia to nie wszystko?
Przeanalizowaliśmy wyniki odwiedzin i popularność marki. To co dla nas, marketingowców, jest również ważne przy wyborze narzędzi do generowania zapytań ofertowych, to skuteczność. Badanie przeprowadzone w 2015 roku na prawie 300 biurach nieruchomości odpowiada nam po części na temat skuteczności portali.
Zapytano w nim, które portale są najskuteczniejsze pod kątem dostarczania zapytań ofertowych. Tu bez niespodzianek – otodom.pl jest największym źródłem zapytań. Jak już wcześniej wspomniałam, biura nieruchomości korzystają także z gratka.pl czy olx.pl. W swoim badaniu nie brałam ich jednak pod uwagę.
Biura nieruchomości wskazały również w przeprowadzonym badaniu portale, które dostarczają im umowy. To najważniejsza informacja pomagająca w wyborze najskuteczniejszego narzędzia do sprzedaży inwestycji. Ponownie otodom.pl jest liderem w tej dziedzinie.
Analizując skuteczność dla waszych inwestycji, to często wymieniany jest również rynekpierwotny.pl. Na rynku warszawskim dostarcza on nawet 100 i więcej zapytań dla jednej inwestycji, nawet gdy wybieracie tylko ogłoszenia czy prezentację inwestycji na portalu. Dodatkowo, skutecznym źródłem ruchu i zapytań jest również korzystanie z ich bazy mailingowej. Gdy analizowałam wyniki niektórych warszawskich inwestycji, to liczba zapytań z tej bazy jest o 100% wyższa niż w przypadku domiporta.pl. Również współczynnik konwersji jest większy o 100% co oznacza, że chętniej są wypełniane wasze formularze z Landing Page. Ciekawym nowym rozwiązaniem jest obido.pl. Warto rozważyć nowe sposoby dotarcia do klientów, a przede wszystkim nowe sposoby prezentacji waszej oferty. Czas pokaże, jaką będzie miała ta platforma skuteczność w dostarczaniu zapytań ofertowych.
Podsumowanie – bez wniosków ani rusz!
Przeanalizowałam najważniejsze fakty i liczby czołówki na rynku portali. Co istotne, nasz team podejmuje decyzje w wyborze narzędzi marketingowych na bazie analiz i badań. Rzadko kierujemy się przeczuciem czy intuicją, która może być mylna i nas zawieźć. Portale z nieruchomościami to dobry zastrzyk leadów na start, ale także jako dodatkowe źródło podczas procesu sprzedaży inwestycji. Dlatego w ramach podsumowania podpowiem, na co powinniście zwracać uwagę podczas wyboru portali, na których warto się ogłaszać:
1. Liczba wyszukiwań portalu.
2. Liczba wyszukiwań słów kluczowych typu mieszkania warszawa/kraków/katowice (waszą docelową lokalizację inwestycji)
Te dwa aspekty są ważne na początku. Zupełnie inną liczbę wyszukiwań będzie mieć inwestycja w Ścinawce Dolnej a inną, gdy są to Katowice. Dlatego mniejsze miejscowości mają mniej wejść na portal z wyszukiwarki Google na przykład.
3. Liczba odwiedzin portalu. Wykorzystajcie do tego www.similarweb.com. Pokaże wam stan aktualny, dzięki czemu łatwiej będzie wam podjąć decyzję.
Dowiedz się, jak promować swoją inwestycję, by skutecznie sprzedawać mieszkania.
Owocnych poszukiwań!
Polecamy również: