Kim jest nowoczesna Matka Polka? Analiza grupy docelowej
W Polsce 26 maja obchodzimy Dzień Matki. Wiele marek chce podziękować Mamom nie tylko w tym jednym szczególnym dniu, ale przez cały rok. Tworzą zatem kampanie reklamowe, jak również całe strategie marketingowe, by móc dotrzeć do tej grupy docelowej. Skupiają się mocno na tym, z czym obecnie Mamy się borykają każdego dnia.
Komunikacja w reklamach jest mocno emocjonalna, dzięki temu marki mogą nawiązać więź ze swoimi klientkami. Stworzone już strategie takich marek jak: P&G, Nivea, Baby Dove – Jesteś mamą, Rossmann “Mamy nas od zawsze inspirują”, Allegro, McDonald’s, PKO BP, E. Wedel, Pandora, Bobovita, HP pokazują nam, jak budować taką relację ze swoimi klientkami – Mamami.
Każda marka ma swój komunikacyjny sposób, by zbliżyć do siebie swoją grupę docelową. Ale jak do nich docierają? Jakie kanały wybierają? Co nowoczesne Matki Polki obecnie robią?
Aby zaplanować skuteczną kampanię dla mam sprawdzamy dane o trendach, dlatego w dzisiejszym artykule chcę wam zaprezentować kilka badań, które pokazują nam, w którym kierunku powinna każda marka zmierzać, aby skutecznie dotrzeć do polskich matek.
Jak każdą grupę docelową należy sprofilować, zanim zaczniemy jakiekolwiek przygotowania do kampanii marketingowych. Czym zatem zajmuje się dzisiejsza Matka Polka?
źródło: Raport: Mamy w liczbach 2017 roku przygotowany przez DBMS oraz Senti One.
Ponieważ większość mam to kobiety zabiegane, dlatego dostępność internetu pomaga im w życiu codziennym. Ale w jakich godzinach i dniach tygodnia najlepiej do nich dotrzeć?
Na podstawie raportu “Mamy w liczbach 2017” zbadano aktywność matek na podstawie kampanii mailingowych i smsowych.
W przypadku każdej grupy docelowej koncentrujemy się także na podziale wiekowym. Zatem z perspektywy wieku jaką mają mamy aktywność w sieci?
źródło: Raport: Mamy w liczbach 2017 roku przygotowany przez DBMS oraz Senti One.
Mamy w wiek 19-35 wykazują największą aktywność w sieci, bo aż 57% z nich korzysta z internetu cały czas. Nic dziwnego – era smartfonów umożliwia im to.
Wśród młodych mam najczęstszym kanałem, z którego korzystają, są blogi, fora internetowe oraz social media. Era smartfonów mocno wpłynęła w ostatnich latach na zwiększający się trend wykorzystania tych kanałów. W swoim artykule opisujący Kobiety w sieci wymieniłam 3 typy konsumentek. Mamy to kreatorki, które szukają w sieci recenzji na temat produktów, które chcą nabyć. Szukają również opinii i same pozostawiają opinie i rekomendacje. Nie podejmują decyzji pod wpływem chwili. Nawet jeśli natrafią na firmę z wyszukiwarki Google i tak dokładnie sprawdzą opinie na temat produktu zanim go kupią. Dlatego każda marka docierająca do mam powinna mocno inwestować w social media czy bloga firmowego, a nie tylko w reklamę TV czy samego Google.
źródło: Raport: Mamy w liczbach 2017 roku przygotowany przez DBMS oraz Senti One.
Już od momentu starania się o dziecko aktywność kobiet w sieci zwiększa się. Możemy go podzielić na kilka etapów w media społecznościowych.
źródło: http://www.egospodarka.pl/130929,Matka-Polka-Internetowa-czego-matki-szukaja-w-sieci,1,12,1.html
1. Głównie wyszukują tematów dotyczących ich zdrowia przed zajściem w ciążę jak również w ciąży. Nawiązują relacje z przyszłymi matkami, jak również już z tymi doświadczonymi.
źródło: http://www.egospodarka.pl/130929,Matka-Polka-Internetowa-czego-matki-szukaja-w-sieci,1,12,1.html
2. Okres niemowlęcy dziecka to kolejna faza dużego wzrostu aktywności w sieci, skąd mogą czerpać informacje o rozwoju swojego maluszka.
źródło: http://www.egospodarka.pl/130929,Matka-Polka-Internetowa-czego-matki-szukaja-w-sieci,1,12,1.html
3. Status eksperta – to swoiste Kreatorki, jak pisałam w artykule Kobieta w sieci.
źródło: http://www.egospodarka.pl/130929,Matka-Polka-Internetowa-czego-matki-szukaja-w-sieci,1,12,1.html
To ważne dla marek, by mieć na uwadze wszystkie z tych faz, gdyż komunikacja z klientkami na każdym etapie jest inna.
źródło: Matka 2.0. Potencjał marketingowy matek w polskich mediach społecznościowych
Takimi kanałami jak AdWords czy Facebook jesteśmy wstanie dotrzeć do poszczególnych grup docelowych uwzględniając ww. etapy.
Na Facebooku mamy między innymi takie możliwości targetowania do mam:
źródło: Menedżer reklam na Facebooku
W AdWords dla kampanii GDN (Google Display Network) również mamy wiele możliwości dotarcia do klientek na każdym z ww. etapów. Zaczynając od planowania ciąży po macierzyństwo, gdzie możemy wybrać takie targetowania tematyczne jak:
– Zdrowie reprodukcyjne -> Bezpłodność lub położnictwo i ginekologia,
– Rodzicielstwo -> Ciąża i macierzyństwo,
– Niemowlęta i małe dzieci -> Pielęgnacja i higiena niemowląt lub Zabawki dla niemowląt i małych dzieci czy Żywność dla niemowląt,
– Odzież -> odzież dziecięca,
– Dom i ogród -> Pokoje dla dzieci,
– Zabawki w tej sekcji znajdziemy także zawężenia w zależności od rodzaju zabawek,
– Odbiorców z rynku: Produkty dla dzieci i niemowląt; Opieka nad dziećmi i edukacja; Odzież dla dzieci i niemowląt.
A to wszystko dzięki portalom, forum na których wypowiadają się klientki. Powstały tysiące miejsc w sieci, na których są wyświetlane również reklamy.
A o co pytają mamy w sieci jeśli chodzi o produkty?
źródło: Raport: Mamy w liczbach 2017 roku przygotowany przez DBMS oraz Senti One.
Nie od dziś wiemy, że kobiety interesują się modą. Dlatego też najczęściej zwracają uwagę na reklamy z nią związane. A w sieci najbardziej o nią pytają zwłaszcza dla swoich dzieci. W rezultacie w ostatnich latach mamy największy wzrost liczbowy modowych blogów czy profili w media społecznościowych.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Mamy inspirują
Każda grupa docelowa wymaga przygotowania person, które ją określają. Jak widzimy też i grupę Mamy możemy podzielić na różne podgrupy. Ważnym elementem każdej strategii jest możliwość precyzyjnego dotarcia do każdej z nich. Dlatego marki tworzą coraz więcej profili zawężone do każdej z tym. Sama marka P&G stworzyła swoją społeczność dedykowaną mamą EverydayMe. Ich główny slogan “Z dumą wspieramy mamy” mocno nawiązuje do tej grupy docelowej. Mamy inspirują nie tylko swoje pociechy ale także firmy, które chcą do nich dotrzeć.