6. Festiwal SEO w Katowicach – nasze wrażenia
Za nami kolejna, szósta już edycja Festiwalu SEO – najważniejszej i największej polskiej imprezy w branży. Do serca Śląska zjechali fachowcy z całego kraju (a również spoza jego granic), aby posłuchać, poopowiadać i porozmawiać o pozycjonowaniu.
Nie ma chyba w kalendarzu polskich imprez SEO ważniejszej niż Festiwal SEO. Nie bez przyczyny mówi się, że jest to nasze doroczne święto – dlatego też nie mogło nas tam zabraknąć.
Tegoroczna edycja po raz kolejny odbyła się w Katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym. W wydarzeniu wzięły udział setki uczestników. Nic dziwnego, że na auli, na której odbywały się prezentacje z trudem znaleźć można było wolne miejsca. Jedenastu prelegentów (nie tylko z Polski) przez prawie pięć i pół godziny dzieliło się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Najciekawsze prelekcje 6. Festiwalu SEO
Jak co roku tematyka prezentacji była bardzo zróżnicowana, od tych bardziej technicznych, przez case study, po te bardziej związane z analityką. Wszyscy prelegenci stanęli na wysokości zadania, przedstawiając niezwykle ciekawe prezentacje na najwyższym poziomie. Nie będę jednak opisywał wszystkich, a skupie się tylko na tych, które dla mnie zdecydowanie były najciekawsze.
Najciekawszym w mojej opinii tematem tegorocznej edycji festiwalu była przedstawiona po angielsku przez Mateusza Michalika prezentacja pt. Międzynarodowe SEO: Jak osiągnąć sukces w innych krajach.
Mateusz opowiedział w jaki sposób powinni postępować właściciele stron internetowych (zwłaszcza e-commerce), chcąc przeprowadzić ekspansję z rodzimego rynku na rynki zagraniczne. Za przykład służył tutaj głównie (ale nie tylko) rynek niemiecki, na którym na co dzień działa Mateusz. W trakcie prezentacji zwrócił uwagę na to, jak istotną rolę odgrywa znajomość norm, które powinny spełniać strony na danym rynku chcąc osiągnąć sukces, ale również wyszukiwarkowych „zwyczajów” internautów w danym kraju. Najważniejszy wniosek z prezentacji to „przygotowanie strony na nowy rynek nie może być tylko prostym jej tłumaczeniem na język danego kraju”.
Drugą ciekawą prezentację przedstawił Tomasz „XANN” Wieliczko. Na co dzień właściciel agencji Xann Marketing zaprezentował temat Analityka internetowa w służbie SEO.
Tomek zaprezentował jaki cykl analityczny przechodzi każda pozycjonowana przez niego strona, jakimi narzędziami się posługuje oraz jakie efekty przynoszą oparte o te analizy działania SEO.
Xann, osoba bardzo otwarta, wprost przedstawił metodologię swoich działań, a w case study posługiwał się żywym przykładem strony (nie kryjąc się za tajemniczym firma z branży X), dzięki czemu każdy mógł przeanalizować samodzielnie ten przypadek oraz sprawdzić faktyczną skuteczność dobranej metodologii.
Trzecim z najciekawszych tematów, jakie zaprezentowane zostały na festiwalu, był Jak usprawnić analizę i eksplorację danych w SEO? Lider zespołu SEO w Ceneo.pl Adrian Olszewski opowiadał o tym, jak posługiwać się narzędziami, takimi jak Microsoft Power BI, do jeszcze lepszej analizy strony mającej na celu zwiększenie jej skuteczności sprzedażowej. Na przykładzie Ceneo pokazał również jak „wycisnąć” z Google Search Console jeszcze więcej danych. Jest to istotne o tyle, że w przypadku dużych stron typu e-commerce dane te są mocno okrojone.
Pozostali prezentujący również dobierali ciekawe tematy oraz wykazali się doskonałym przygotowaniem. W panelu odbywającym się po każdej z prezentacji nie było chyba pytania z widowni, które pozostało by bez wyczerpującej odpowiedzi.
Oczywiście Festiwal SEO to nie tylko część główna, ale również rozmowy w kuluarach oraz networking i luźniejsze rozmowy na after party. To doskonały czas na wymianę doświadczeń z innymi pozycjonerami, zadanie większej niż regulaminowa ilości pytań prelegentom, jak również zawarcie nowych znajomości z kolegami i koleżankami po fachu.
Tematy przewodnie #festiwalseo
Jak co roku w trakcie wszystkich prezentacji można usłyszeć buzz-word, który przewija się we wszystkich z prezentowanych tematów. Dla przykładu w zeszłym roku był to mobile-first index.
W tym roku zwróciłem uwagę na dwa takie punkty wspólne. Pierwszy (można powiedzieć w skali mikro, ponieważ nie pojawiał się we wszystkich, ale był tematem przewodni aż trzech prezentacji) to dobre przygotowanie do przekierowań 301 i ich przeprowadzenie. To temat niezwykle istotny, jednak często bagatelizowany przez klientów. Sam napisałem w tym temacie artykuł.
Drugim i chyba najistotniejszym buzz wordem tegorocznego festiwalu były „logi serwerowe”. Nie wdając się zbytnio w szczegóły techniczne w skrócie powiem, że jest to swego rodzaju dziennik zawierający ułożony chronologicznie rejestr zdarzeń na serwerze, na którym postawiona jest nasza strona.
Prelegenci często zwracali uwagę, jak istotna staje się analiza logów w celu lepszego zrozumienia działania wyszukiwarki oraz jak cennym mogą być one narzędziem w poprawianiu strony i uskutecznianiu prowadzonych działań w wynikach organicznych.
Tegoroczny Festiwal uważam za bardzo udany. Szczególne gratulacje i podziękowania należą się Arturowi Strzeleckiemu z Silesia SEM– organizatorowi całego wydarzenia oraz osobie, która dopięła wszystko na ostatni guziki i zadbała o to aby impreza przebiegała według planu – oraz Sławkowi Borowemu, który z niezwykłym wdzięki i humorem poprowadził całą imprezę, zapowiadał prelegentów, pilnował czasu oraz modelował panele z pytaniami po każdej z prezentacji.
Podziękowania należą się również sponsorom jak i wszystkim uczestnikom tego wydarzenia.
Swoją relacją chciałby zakończyć żołnierskim:
Do zobaczenia za rok!
Zdjęcie główne: www.silesiasem.pl
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Polecamy również: