Pozycja w Google, widoczność a ruch na stronie, cz. 2
W moim ostatnim artykule poruszyłam temat pozycji w Google, jak można ją zweryfikować i jakie są zagrożenia, które mogą prowadzić do spadków pozycji. W kolejnej części chcę omówić inny obszar, jakim jest widoczność witryny w wyszukiwarce Google. Zatem zaczynajmy.
Pozycje to najczęściej poruszana kwestia przy zapytaniu o pozycjonowanie danej witryny i rzadko który klient drąży temat dalej. Klienta zazwyczaj interesuje, czy po danym czasie jego strona będzie w TOP na wybrane słowa kluczowe i te słowa kluczowe są dla klienta najcenniejsze. Jednak gdyby przyjrzeć się procesowi pozycjonowania, to wywindowanie fraz na wysokie pozycje jest równoważne z tym, że cała witryna podnosi swoją widoczność. I efektem pracy naszych pozycjonerów jest wypozycjonowanie witryny również na inne frazy, czyli zwiększenie jej widoczności w internecie. Przyjrzyjmy się zatem temu zagadnieniu.
Widoczność witryny w internecie
Widoczność witryny w internecie to parametr, który określa, pod iloma słowami kluczowymi dany serwis jest znajdywany w wyszukiwarce. Im większy serwis, im więcej produktów lub usług jest opisanych na witrynie, tym widoczność powinna być wyższa. Jeśli mamy do czynienia z malutką stroną oferującą kilka usług, spodziewamy się widoczności na poziomie dziesiątek, czasem setek fraz, pod którymi witryna jest znajdywana przez użytkowników. Gdy mamy do czynienia z rozbudowanym serwisem posiadającym olbrzymi asortyment, mówimy już o tysiącach, a nawet o setkach tysięcy fraz.
Senuto – mierzymy widoczność
Jednym z popularnych narzędzi, które sprawdza widoczność danej witryny, z którego korzysta również nasza agencja, jest Senuto. Poniżej przedstawię przykład dla dużego, znanego serwisu, aby przybliżyć zamysł:
Senuto pokazuje wyniki dla TOP 3, TOP 10 i TOP 50. Na wykresie widzimy, że tendencja jest wzrostowa, czyli z każdym miesiącem zwiększa się widoczność witryny. To znaczy, że coraz więcej słów kluczowych związanych z ofertą można wpisać w wyszukiwarkę i znaleźć link prowadzący do serwisu. Użytkownik może nas znaleźć pod większą liczbą słów kluczowych, więc prawdopodobieństwo, aby stał się klientem, jest wyższe. I jedno jest pewne, niektóre zapytania wpisywane przez internautów będą bardzo ogólne, jednak każdy z nas jest inny i każdy z nas może wpisać zapytanie w inny sposób, użyć innych słów, synonimów, zapytań mniej lub bardziej szczegółowych. To prowadzi do wielu kombinacji.
Istotne jest, by dana witryna była znajdywana pod jak największą liczbą zapytań. Dalej, by witryna była znajdywana w TOP 10, najlepiej w TOP 3. Dlatego też Senuto rozdziela statystyki na odpowiednie TOPy. Im więcej fraz w TOP 3, tym prawdopodobieństwo wejścia użytkownika na naszą stronę jest większe. Im więcej fraz w TOP 10, tym większy potencjał, że znajdą się w TOP 3. Idąc tym tokiem rozumowania, widzimy, jaki jest potencjał i jaki jest trend dla witryny patrząc na wyniki w TOP 50. Mimo trendu wzrostowego dla zalando.pl na wykresie wygenerowanym przez Senuto widać również spadki. Mogą one być związane z aktualizacją algorytmu Google lub innymi czynnikami, o których wspominałam w poprzedniej części artykułu. Kluczowym jest jednak trend.
Podaję również przykład z własnego podwórka, gdzie trend jest wzrostowy mimo wahań.
Widoczność vs pozycje fraz
Widoczność jest zatem równie ważnym parametrem jak i pozycje wybranych fraz do pozycjonowania. Można nawet rzec, że ważniejszym, ponieważ podnosi się atrakcyjność całego serwisu. Przy pozycjonowaniu przez specjalistów z 4People, praca nad widocznością całego serwisu jest prowadzona zawsze. Głównym celem jest nacisk na zakontraktowane słowa kluczowe, by znalazły się TOPach, ale działania prowadzone są szerzej na zasadzie: optymalizacja, analiza, optymalizacja całej witryny. Czasem witryna potrzebuje czasu, by była widoczna na dane frazy w TOP 3, nawet w TOP 10. Powodem może być, między innymi duża konkurencyjność fraz kluczowych.
Jednak mimo, że strona nie jest na TOPowych pozycjach dla zakontraktowanych fraz, można obserwować zwiększenie się jej widoczności i często na TOPowych pozycjach pojawiają się frazy, które mogą przynieść nawet więcej użytkowników, a docelowo potencjalnych klientów. Proces pozycjonowania wymaga dużo pracy i czasu. Choć frazy muszą poczekać, aż wejdą do TOP 10, dalej TOP 3, to widoczność witryny zwiększa się w większości przypadków od samego początku działań.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Widoczność, obok pozycji jest zatem ważnym czynnikiem i w przypadku weryfikacji działań należy pochylić się nad danymi z tej statystyki. Kończąc wątek o widoczności, zapraszam do kolejnej części, gdzie przedstawię parametr, który również warto przeanalizować we współpracy z agencją – jest nią ruch, a docelowo: liczba konwersji.