Ranking reklamy, czyli wspinaczka na szczyty AdWords
Zachodzisz w głowę, jakie czynniki odpowiadają za to, że AdWords wyświetlają się na różnych pozycjach? Od czego zależy ten ranking i kto lub co za nim stoi? Przeczytaj artykuł i przekonaj się, co determinuje miejsca, na jakich wyświetlają się nam płatne reklamy oferowane przez Google.
Ranking Reklamy AdWords
Na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, w górnej oraz dolnej jej części, znajdziemy standardowe, tekstowe reklamy AdWords. Wyświetlają się one w nieprzypadkowej kolejności, którą określa właśnie mechanizm rankingowy. Zgodnie z definicją podaną przez Google, Ranking jest wynikiem takich składowych jak: Wynik Jakości, deklarowana stawka za kliknięcie (CPC) oraz wpływ rozszerzeń reklam.
Każda część składająca się na Ranking zasługuje na chwilę uwagi. Mogę w tym miejscu odnieść się do innych artykułów z naszego bloga, gdzie poruszony został odpowiednio temat Wyniku Jakości, któremu poświęciłem ostatni artykuł, oraz rozszerzeń reklam AdWords. Po zapoznaniu się z nimi możemy uznać, że grę wstępną mamy już za sobą. Należy jeszcze omówić ostatni czynnik rankingowy, czyli deklarowaną stawkę za kliknięcie. Przy nim sprawa jest prosta i sprowadza się do tego, ile jesteśmy skłonni zapłacić za klik w reklamę. Pomiędzy naszą reklamą a reklamą konkurencji następuje licytacja stawek i wygrywa… ten z większą maczugą? Niby tak, ale nie do końca. W Rankingu poza stawką, jaką płacimy, uwzględniana jest jeszcze jakość reklam, dzięki czemu wielkość maczugi przestaje być jedynym argumentem.
Pozycja reklamy AdWords
Manipulując wspomnianymi parametrami, determinujemy możliwe pozycje dla naszej reklamy. Nie twierdzę, że każda pozycja reklamy na stronie jest równie dobra. Z drugiej strony nie jest jednak tak, że im wyższa pozycja w Rankingu, tym lepsze efekty. Największy ruch zbierają oczywiście reklamy o najwyższej pozycji, gdzie CPC i dzienny koszt reklam jest też wysoki. Niższe pozycje sprawdzają się z kolei tam, gdzie mamy do czynienia z użytkownikiem bardziej cierpliwym, gdzie proces sprzedaży jest dłuższy, a decyzja zakupowa nie jest natychmiastowa. Pozycje najlepiej analizować wykorzystując do tego wskaźnik średniej pozycji.
Średnia pozycja reklamy jest elementem, który powinien należeć do regularnie monitorowanych przez nas parametrów. Jego wartość znajdziemy wśród dostępnych na koncie AdWords kolumn i możemy go sprawdzać zarówno dla kampanii, grup, słów kluczowych, jak i reklam.
Zachęcam do testowania skuteczności różnych typów reklamy – komunikatów o różnej treści – przy tej okazji średnia pozycja ich wyświetlania musi być zawsze uwzględniana przy ocenie. Ważne też, by analizie poddawać dłuższe zakresy czasu. Jeśli przykładowo w ostatnich tygodniach obserwujemy zmianę skuteczności promocji, dobrze jest skontrolować, czy na wykresie średniej pozycji również nie nastąpiła zmiana.
W AdWords mamy możliwość przejrzenia wykresów obrazujących poszczególne parametry na przestrzeni czasu. Są to gotowe narzędzia umożliwiające śledzenie skuteczności naszych działań optymalizacyjnych w tym także pozycji reklamy.
Szybka kontrola pozycji
Wiemy już, jak analizować średnią, historyczną pozycję naszych reklam. Jak jednak robić to na żywo, teraz, w danym miejscu i dla danego urządzenia? Wiele osób bada ją poprzez wyszukanie swojej reklamy w wyszukiwarce. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie, ponieważ wynik może być “skrzywiony” historią naszych wcześniejszych wyszukiwań, a notoryczne nie klikanie we własną reklamę może skutkować obniżeniem jej pozycji dla wyszukiwarki.
Ręczną kontrolę pozycji zaleca się przeprowadzać za pomocą Narzędzia podglądu i diagnostyki reklam udostępnionego przez Google. W narzędziu tym możemy dokładnie określić, w jakiej domenie, języku, obszarze i na jakim urządzeniu chcemy podejrzeć wyświetlające się reklamy.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Pozycja reklamy zależy od Rankingu, a ten od swoich bardziej szczegółowych składowych. Znamy też narzędzia pozwalające śledzić wyniki w dłuższej, jak i krótszej perspektywie czasu. Pamiętajmy jednak, że zmiana Rankingu nie następuje natychmiast. Opiera się on o uśrednione wartości – średni CTR, średnia ocena strony docelowej, średnia historia konta itd – i często konieczne jest minimum kilka dni, by te parametry poprawić. Potrzeba więc czasu, cierpliwości i wiedzy, a jeśli ich nie mamy, to warto zwrócić się z tematem do kogoś, kto zajmie się tym za nas.