Rozszerzenia AdWords – wykorzystaj pełen potencjał kampanii
Obecnie żadna dobra kampania AdWords nie obejdzie się bez odpowiednio dobranych i zredagowanych rozszerzeń. Sprawdź, które z nich warto zastosować w Twojej branży, aby poprawić skuteczność działań reklamowych.
W ostatnich miesiącach Google udostępniło w Polsce wiele nowych typów rozszerzeń reklam. To dobry moment na to, aby informacje o nich zebrać w jednym miejscu i omówić, w jaki sposób należy je wykorzystać, aby poprawić efektywność kampanii.
Rozszerzenia linków do podstron
Typ rozszerzenia, który funkcjonuje od lat. Sprawdza się świetnie wszędzie tam, gdzie chcemy potencjalnego klienta skierować jak najbliżej punktu konwersji (np. formularza rezerwacji) lub miejsca, w którym sprawdzi istotne dla siebie dane (np. menu restauracyjne). Jest to więc doskonałe narzędzie np. dla wszelkiej maści wypożyczalni, linii lotniczych, hoteli lub restauracji. Świetnie sprawdzi się także w przypadku sklepów internetowych. Dzięki niemu możemy bowiem od razu wskazać odbiorcom linki do tych grup produktów, na których sprzedaży najbardziej nam zależy, czym podniesiemy szansę na wygenerowanie konwersji.
Wciąż dość rzadko stosowaną, aczkolwiek niezwykle przydatną, możliwością jest dodanie opisów do rozszerzeń linków. Dzięki temu możemy zawrzeć wiele dodatkowych informacji np. na temat warunków rezerwacji czy specyfikacji produktu, co z kolei może też pozytywnie wpływać na współczynnik konwersji.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że reklamy z tego typu rozszerzeniami zajmują o wiele większy obszar w wynikach wyszukiwania i tym samym o wiele mocniej rzucają się w oczy. Należy jednak pamiętać, że opisy pod rozszerzeniami linków nie zawsze się wyświetlą.
Rozszerzenia objaśnień
Kolejny ze starszych typów rozszerzeń, warto go jednak stosować w zasadzie w każdym przypadku, bez względu na branżę. Tego rodzaju rozszerzenia pozwalają bowiem zawrzeć dodatkowe informacje (limit: 25 znaków na rozszerzenie) o promowanej firmie lub jej ofercie.
Jak łatwo obliczyć, umieszczając 4 tego typu rozszerzenia uzyskujemy ponad 2 razy więcej miejsca (4 x 25 znaków) na przekazanie dodatkowych informacji niż mamy do dyspozycji w tekście reklamy (80 znaków). Można je wykorzystać do wzmocnienia przekazu reklamowego np. poprzez informowanie użytkownika o promocjach lub unikalnych cechach oferty, którymi nie może się pochwalić konkurencja.
Rozszerzenia informacji w witrynie
Typ rozszerzeń, które, w porównaniu do poprzednich, są dostępne w języku polskim od stosunkowo niedawna. Obecnie dostępnych jest 13 podgrup tych rozszerzeń: Kierunki studiów, Kursy, Marki, Miejsca docelowe, Modele, Okolice, Polecane hotele, Programy, Style, Typy, Ubezpieczenia, Udogodnienia, Usługi. Korzystając z danej podgrupy musimy dodać co najmniej trzy wartości, które opisują to, co chcemy promować.
Z kolei to, co odróżnia rozszerzenia tego typu od rozszerzeń objaśnień, to możliwość doprecyzowania promowanej oferty. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby jednocześnie wyświetlać rozszerzenia objaśnień oraz informacji w witrynie pod jedną reklamą. Dzięki temu jeszcze bardziej powiększymy optycznie reklamę i przekażemy znacznie więcej szczegółowych danych, które mogą interesować potencjalnych klientów. Informacje w witrynie sprawdzają się dobrze przede wszystkim w przypadku firm oferujących różnego rodzaju usługi. Nie zmienia to faktu, że także w sklepach internetowych można wykorzystać z powodzeniem takie podgrupy jak Marki, Modele, Typy, Udogodnienia czy Usługi i poinformować dokładnie o wybranych produktach, na których nam najbardziej zależy lub np. metodach dostawy czy płatności.
Rozszerzenia połączeń
Jest to bardzo ważne rozszerzenie dla wszystkich kampanii, których celem jest generowanie leadów. Powinno więc być wykorzystywane np. w kampaniach dla deweloperów, gabinetów lekarskich czy firm ubezpieczeniowych. Zachęcają one użytkownika do wykonania połączenia telefonicznego i wyświetlają numer kontaktowy już z poziomu reklamy, jeszcze przed przejściem do witryny.
Tego rodzaju rozszerzenia pomagają umieścić użytkownika maksymalnie blisko punktu konwersji i to już na samym początku ścieżki konwersji. Co istotne dla firm, które posiadają wiele punktów w kraju, można skonfigurować kilka rozszerzeń połączeń z różnymi numerami telefonu dla różnych kampanii i mierzyć efektywność dla poszczególnych oddziałów terytorialnych. Rozszerzenia połączeń są też niezbędne do wdrożenia na witrynę numeru Google do przekazywania połączeń, dzięki któremu można znacznie dokładniej mierzyć skuteczność połączeń telefonicznych zdobywanych dzięki kampanii AdWords.
Rozszerzenia wiadomości
To jedno z najnowszych rozszerzeń AdWords dostępnych w naszym kraju. Szerzej opisał je Aleksander w swoim artykule, do którego przeczytania zachęcam. Tutaj więc jedynie skrótowo przedstawię kilka podstawowych informacji. Rozszerzenie to działa na urządzeniach mobilnych i pozwala odbiorcom bezpośrednio z poziomu reklamy napisać wiadomość sms do reklamodawcy, np. z pytaniem o doprecyzowanie przedstawionej oferty czy zapytaniem o wolny termin.
Warto wyróżnić się w ten sposób od konkurencji, jeśli prowadzimy hotel czy restaurację, wypożyczalnię różnego typu sprzętu czy gabinet lekarski. Możemy dzięki temu bardzo szybko poinformować klienta o najbliższym wolnym terminie wizyty, możliwości rezerwacji stolika czy pokoju hotelowego.
Rozszerzenia lokalizacji
Rozszerzenia lokalizacji są wręcz niezbędne dla reklamodawców z branży medycznej i usługowej, którym zależy na tym, by klient odwiedził ich bezpośrednio w danym punkcie i tam skorzystał z oferowanych usług. Aby je zastosować, niezbędne jest jednak połączenie konta AdWords z wizytówką w usłudze Google Moja Firma. Po prawidłowym połączeniu konta i wdrożeniu rozszerzenia, potencjalny klient zobaczy pod reklamą link z adresem, w który może od razu kliknąć i sprawdzić dokładną lokalizację promowanej firmy w Mapach Google, a następnie (jeśli korzysta akurat ze smartfona lub tabletu) wyznaczyć trasę do punktu, który promujemy.
Jest to niezwykle przydatne rozwiązanie zwłaszcza dla restauracji, stomatologów, wypożyczalni samochodów, hoteli i innych stricte usługowych firm prowadzących działalność w konkretnych punktach. Te rozszerzenia pozwalają zatem przede wszystkim poprawić offlineowe efekty kampanii.
Rozszerzenia powiązanej lokalizacji
Stosunkowo nowy typ rozszerzenia, które obecnie dostępne jest jedynie w USA. Nie wiadomo, czy i kiedy będzie dostępne w Polsce, natomiast może być przydatne dla tych, którzy kierują swoje kampanie na Stany Zjednoczone. Rozszerzenia powiązanej lokalizacji pozwalają na wybranie jednej z wielu sieci sprzedaży (np. sieci sklepów, ale też np. sieci komórkowych), w której nasze produkty są dostępne. Następnie, jeśli użytkownik wyszuka promowany przez nas produkt, rozszerzenie to pokaże mu najbliższy sklep lub salon, w którym można go znaleźć.
Dodatkowo, jeśli wyszukiwanie ma miejsce na urządzeniu mobilnym, wyszukiwarka od razu może wskazać drogę do rzeczonego punktu – analogicznie jak przy rozszerzeniach lokalizacji. Tego rodzaju rozszerzenie jest rekomendowane w przypadku producentów sprzętu, którzy oferują swe produkty w dużych sieciach handlowych. Dzięki niemu można przede wszystkim podnieść sprzedaż w punktach stacjonarnych.
Rozszerzenia cen
Moim zdaniem to jedno z najważniejszych rozszerzeń AdWords w kontekście podnoszenia liczby konwersji, które zostało udostępnione w Polsce w zeszłym roku. Pozwala ono na umieszczanie pod reklamą linków do konkretnych produktów wraz z podaną ceną. Mamy tu możliwość umieszczania nie tylko nagłówka wraz z ceną, ale także krótkiego (25 znaków) opisu. Dzięki temu można z poziomu reklamy od razu wskazać odbiorcy te produkty lub usługi, na których sprzedaży nam aktualnie najbardziej zależy lub gdy chcemy się pochwalić takimi możliwościami jak np. darmowa dostawa czy rabaty. Co ważne, możliwości konfiguracji tych rozszerzeń są mocno zaawansowane i można np. ustawić wyświetlanie ich jedynie w określone dni tygodnia lub określone godziny. To optymalne rozwiązanie, gdy stosujemy np. happy hours czy bardzo ograniczone czasowo promocje w określone dni.
Obecnie rozszerzenia cen obejmują następujące podgrupy: Marki, Wydarzenia, Lokalizacje, Okolice, Kategorie produktów, Typy produktów, Kategorie usług, Typy usług, Usługi. Dodatkowo można użyć kwantyfikatorów cen: „od” i „do”. Należy pamiętać, że aktualnie rozszerzenia cen dostępne są jedynie na urządzeniach mobilnych, więc by wykorzystać ich potencjał, należy mieć sprawnie działającą wersję mobilną strony.
Rozszerzenia aplikacji
To rozwiązanie dedykowane dla reklamodawców, którym zależy na wypromowaniu swojej aplikacji mobilnej. Oczywiście, jeśli głównym celem jest zwiększenie pobrań aplikacji, lepiej sprawdzą się któreś z typów reklam dedykowanych stricte aplikacjom mobilnym. Rozszerzenie aplikacji przydatne będzie zatem wówczas, gdy zwiększenie pobrań aplikacji jest jedynie dodatkowym celem kampanii. Dla przykładu, w sytuacji, gdy wszystkie środki chcemy skierować na kampanię promocyjną z ograniczoną czasowo ofertą, do której odnosi się główny komunikat reklamowy, ale jednocześnie nie chcemy rezygnować z zachęcania odbiorców do pobierania naszej aplikacji.
Rozszerzenia aplikacji po kliknięciu w link przekierowują użytkownika do Google Play lub Apple App Store, skąd może ją pobrać na swoje urządzenie. Jak widać, mamy tu możliwość promowania aplikacji nie tylko na Androida, ale także na iOS.
Rozszerzenia opinii
Ostatnim z omawianych rozszerzeń AdWords jest rozszerzenie opinii. Pozwala ono na dodawanie do głównego tekstu reklamy opinii zewnętrznych w postaci ich parafrazy lub dokładnego cytatu. Co kluczowe, opinie te nie mogą pochodzić od użytkowników indywidualnych (np. opinia klienta na portalu gastronomicznym, komentarze na forach itp.) czy płatnych materiałów promocyjnych. Autorem dodawanych opinii może być zgodnie z regulaminem jedynie „uznany podmiot zewnętrzny”, np. w przypadku producenta elektroniki będzie to portal zajmujący się testami sprzętu elektronicznego. Opinie, które chcemy pokazać w formie takiego rozszerzenia nie mogą być starsze niż rok. Kolejne obostrzenie mówi z kolei, że dodawana opinia musi opisywać konkretne zasługi lub zdobyte nagrody – zbyt ogólna treść, która nie wskazuje jasno zalet zostanie odrzucona. Na koniec należy w rozszerzeniu umieścić link do źródła, które parafrazujemy lub cytujemy.
Przez wzgląd na wysokie wymagania redakcyjne, obecnie rozszerzenia opinii należą do najtrudniejszych do wprowadzenia, dlatego też są rzadziej wybierane przez klientów. Są jednak bardzo dobrym wyborem dla wszystkich tych, których klienci bazują na opiniach zewnętrznych, przede wszystkim więc w przypadku różnego typu usługodawców.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Podsumowanie
Jak widać Google udostępnia w AdWords mnóstwo rozszerzeń. Z oczywistych względów nie można jednak wyświetlać wszystkich naraz. Obecnie praktycznie wszystkie kampanie powinny zawierać odpowiednio dobrane rozszerzenia, w przeciwnym razie bowiem mogą otrzymać niższe wyniki jakości niż konkurencja, a to z kolei przełoży się automatycznie na konieczność stosowania wyższych stawek za kliknięcia dla osiągnięcia założonych pozycji reklam. Do tego komunikaty zawierające rozszerzenia znacznie powiększają optycznie reklamę i pomagają zwrócić uwagę odbiorcy, co pozwala przy mniejszych stawkach i niższych pozycjach reklamy osiągnąć lepsze efekty niż strategia polegająca na walce o pierwszą pozycję bez względu na koszty. Niektóre z nich pozwalają także znacznie skrócić ścieżkę konwersji dla użytkownika. Sztuka polega więc na tym, aby dla każdej witryny i kampanii dobrać najodpowiedniejsze typy rozszerzeń i zredagować je w taki sposób, by pomogły osiągnąć zakładane cele marketingowe. Wybierane i konfigurowane z głową na pewno będą stanowić będą dużą pomoc w osiągnięciu wyznaczonego celu.
Polecamy również: