Optymalizacja witryny dla branży gastronomicznej
Jedną ze składowych sukcesu w biznesie prowadzonym online, poza m.in ofertą i działaniami marketingowymi, jest dobrze przygotowana witryna. Poniżej przeczytacie na co szczególnie zwracać uwagę prowadząc sklep internetowy dla branży gastronomicznej.
Istnieją pewne sprawdzone rozwiązania, które można ogółem odnieść do budowy wszystkich sklepów internetowych. Dziś zajmę się jednak przedstawieniem kilku najważniejszych wskazówek dedykowanych stricte dla branży gastronomicznej i z uwzględnieniem jej specyfiki. Są one wynikiem analizy budowy wielu witryn i zachowań użytkowników, którzy je odwiedzają. Wskazówki podzieliłem na kilka najważniejszych obszarów, które znajdziecie poniżej.
Przedstawienie oferty
Twoim atutem powinna być oferta, dlatego zadbaj o jej przejrzyste przedstawienie. To niezbędny element pozwalający na skrócenie czasu, który mija od wejścia przez użytkownika na witrynę, do dokonania na niej zakupu.
Od czego zacząć? Najlepiej od przyporządkowania produktów do poszczególnych kategorii. Dobór kategorii i ich opisanie jest niezwykle istotne. Użytkownikom ułatwia rozeznanie się w ofercie, a z technicznego punktu widzenia, wspomaga działania związane z SEO i kierowaniem reklam.
Rekomenduję zastosowanie jednego z dwóch głównych podziałów:
– podział funkcjonalny np. meble nierdzewne, szkło, urządzenia grzewcze itp.
– podział na kategorie branżowe np. pizzeria, cukiernia, bar itp.
Oczywiście można także zaprojektować menu w taki sposób, by zastosować jednocześnie oba podziały. Tutaj jednak należy zwrócić uwagę, by nie wprowadziło to chaosu na witrynie.
W kwestii podziału produktów, warto także postawić na podział w oparciu o producentów. Pozwoli on odbiorcom zorientować się bardzo szybko w dostępnym asortymencie. Dodatkową korzyścią jest także możliwość podlinkowania adresów URL dla poszczególnych marek, do odpowiednio przygotowanych reklam w kampanii Google AdWords. Pamiętaj, aby projektując kategorie produktowe skonsultować się ze specjalistą SEO, bowiem niewłaściwe linkowanie może osłabić pozycję witryny w wynikach organicznych.
Świetnie sprawdzi się także umieszczenie na stronie głównej slidera, który przedstawiać będzie aktualne promocje. Rozwiązanie to od razu kieruje uwagę użytkownika na produkty, które chcemy promować w pierwszej kolejności.
Nawigacja na witrynie
Czas załadowania witryny i jej podstron to kwestia niezwykle istotna, ale także wciąż zaniedbywana. Nadal mamy do czynienia z witrynami, które opuszczane są przez użytkowników zniecierpliwionych wolnym załadowywaniem się jej poszczególnych elementów. Często przyczyny należy poszukiwać w grafikach o zbyt dużej wadze – warto to zoptymalizować!
Każdy kolejny rok nazywany jest „rokiem mobile”, co podkreśla rosnącą rolę urządzeń mobilnych.
W 2012 roku jedynie około 15% Polaków korzystało na co dzień ze smartfonów. W 2016 jest to już 61%. Do tego niemal połowa (47%) użytkowników przegląda internet ze smartfona równie często jak z komputera. W obu przypadkach trend jest rosnący
Obowiązkiem jest już posiadanie sklepu dostosowanego do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Wciąż jednak znaleźć można e-sklepy, które nie posiadają tej ważnej optymalizacji. Przez to tracą potencjalnych klientów, którzy bardzo szybko opuszczają witrynę. Brak dopasowania do urządzeń mobilnych utrudnia nawigację po witrynie oraz odpowiednie wyświetlanie np. produktów.
Zostawiając chwilowo na boku kwestie techniczne, warto także zadbać o przejrzysty i dobrze widoczny regulamin sklepu oraz możliwości dostawy. Warto w tym miejscu zadbać o jak najszersze możliwości dostarczenia produktów, a więc: poczta, kurier, odbiór osobisty, czy bardzo ostatnio popularne Paczkomaty.
Przy zbliżonych cenach na poszczególne produkty, to właśnie czas i koszt dostawy oraz obecność preferowanej przez klienta opcji dostawy mogą zadecydować o tym, w którym sklepie klient dokona zakupu.
Koszyk zakupowy
Niezwykle istotnym elementem każdego sklepu jest koszyk zakupowy. Dokładne omówienie jego budowy i optymalizacji to temat na niejeden artykuł, dlatego teraz przedstawię jedynie kilka najważniejszych wskazówek.
Użytkownik powinien mieć do wyboru co najmniej kilka metod płatności. Warto skorzystać z kilku dostępnych w Polsce systemów płatności internetowych (DotPay, PayU, Przelewy24 itp.), czy płatności przy odbiorze, gdy występuje możliwość odebrania towaru osobiście.
Warto udostępnić użytkownikom także możliwość zakupu zarówno jako klient zarejestrowany, jak i niezarejestrowany. Z punktu widzenia sklepu oczywiście najlepiej byłoby, gdyby zakup zawsze był dokonywany przez zarejestrowanych użytkowników ze względu na możliwość uzyskania znacznie dokładniejszych danych statystycznych. Z doświadczenia jednak widzimy, że największa sprzedaż w sklepach gastronomicznych pochodziła z grona niezarejestrowanych użytkowników. Nie oznacza to oczywiście, że należy całkiem rezygnować z rejestracji. Warto natomiast zachęcać do rejestracji poprzez np. wcześniejszy dostęp do informacji o promocjach, wprowadzenie jednorazowych rabatów lub systemu lojalnościowego.
Jedną z najważniejszych spraw, o które należy zadbać jest długość ścieżki, którą użytkownik musi przebyć od dodania towaru do koszyka do potwierdzenia transakcji. Powinna ona być jak najkrótsza i przy tym przejrzysta. W końcu nikt z nas nie przepada za potwierdzaniem kilka razy tych samych rzeczy, zwłaszcza gdy chodzi o wydawanie pieniędzy. Należy pamiętać, że każdy kolejny krok, który użytkownik musi przejść do momentu zapłaty za towar, to potencjalne miejsce, w którym może zrezygnować i opuścić ścieżkę zakupową. Niestety wciąż bardzo często można znaleźć sklepy, w których ścieżka zakupowa jest zbędnie wydłużana.
Kolejną sprawą związaną z koszykiem zakupowym jest ilość danych, które chcemy uzyskać od klienta. Warto się zastanowić, czy użytkownik koniecznie musi podawać np. numer telefonu czy numer NIP jeśli kupuje jako osoba prywatna, a nie jako firma. Konieczność podawania zbyt dużej ilości informacji może bowiem działać deprymująco i wpływać na obniżenie wolumenu sprzedaży.
Jeśli w sklepie wykorzystujemy system rabatowy, dobrym pomysłem jest pokazanie klientowi na poziomie koszyka ile jeszcze musi wydać, aby otrzymać rabat. Ten prosty mechanizm może np. pomóc w dosprzedaży akcesoriów. Można go też wykorzystać w przypadku darmowej dostawy, jak na przykładzie poniżej:
Świetnym narzędziem do dosprzedaży jest też system pokazujący podobne produkty do tych, które dodajemy do koszyka. W przypadku branży gastronomicznej możemy podnieść znacznie wartość sprzedaży w skali miesiąca, gdy kupującym zainteresowanym np. wędzarniami zaproponujemy od razu kije wędzarnicze, zrębki wędzarnicze czy nadziewarki.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Z racji tego, że opisywany w artykule temat jest niezwykle szeroki i wymaga bardzo indywidualnego podejścia oraz dobrego poznania działalności konkretnej firmy, mogliśmy przekazać jedynie najważniejsze zasady, które należy dopasować do sytuacji konkretnego sklepu i przeprowadzić dokładną analizę. Jeśli widzisz, że mimo różnych działań marketingowych od dłuższego czasu sklep internetowy przynosi słabsze od przewidywanych wyniki, warto zastanowić się czy problem nie leży po stronie konstrukcji witryny. W takiej sytuacji zapraszam do kontaktu – przyjrzymy się szczegółowo nie tylko działaniom marketingowym, ale również budowie witryny.
Polecamy również: