Google Partners CEE Agency Day 2016 – Athens
Grecja – kraj o długiej historii i niezwykle bogatym dziedzictwie kulturowym. Stanowi kolebkę cywilizacji zachodniej i jest miejscem narodzin demokracji, filozofii, Igrzysk Olimpijskich, wielu podstawowych twierdzeń matematycznych, zachodniej literatury, historiografii, politologii oraz teatru. W 2016 roku Grecja, a dokładniej Ateny stały się miejscem czwartej już edycji Google Partners CEE Agency Day. Nie mogło nas tam zabraknąć.
Środa 29 czerwca, czyli pierwszy, a właściwie dzień zerowy konferencji przeznaczony był na transport do Aten, meldowanie w hotelach oraz wieczorny networking w Skyfall Bar. W związku z późną godziną przybycia na miejsce niektórych uczestników nie wszyscy mogli skorzystać z tej ostatniej opcji. Ne stanowiło to jednak dla nas żadnej przeszkody, aby zorganizować nieoficjalny networking w zlokalizowanym przy hotelu pubie.
Następnego dnia tuż po godzinie 9:30 przybyliśmy na miejsce konferencji, zlokalizowane bezpośrednio przy plaży Varkiza Resort. Po zarejestrowaniu wszyscy uczestnicy otrzymali torby plażowe z przydatnymi gadżetami od Google oraz książką „Limitless” autorstwa jednego z prelegentów Ajaza Ahmeda. Po lekkim śniadaniu przy plaży połączonym z ponownym networkingiem Przenieśliśmy się do miejsca, w którym odbywała się część zasadnicza czyli prelekcje.
Śniadanie i networking przed częścią główną
Wszystkie prelekcje, jak również prelegenci, prezentowały poziom znacznie przekraczający moje i tak wysokie wymagania.
Z przedstawicielami Google takimi jak Grigoris Zarifopoulos (Country manager greckiego oddziału Google), Luděk Motyčka (Head of Marketing CEE), Rares Rusu (Head of SMB Marketing CEE), Marek Różycki (Head of SMB Marketing Polska, Head of Google Partners Program CEE), Peter Murphy (Head of Strategy and Operations, Google Partners), Neni Pogarčić (Global Mobile Lead, Google). Scenę dzielili także trenerzy tacy jak Robert Craven i Hamish Wilson, czy ludzie biznesu tacy jak Ajaz Ahmed (CEO w AKQA) czy Virginia Sokou (Digital Presence Director w Eurobank).
Tematykę prelekcji można było zamknąć kilku grupach takich jak: rosnąca popularność mobile, tworzenie nowoczesnej firmy i skuteczne nią zarządzani, budowanie długotrwałych relacji z klientami oraz nowości związane z programem Google Partners.
Przedstawiciele firmy z Mountain View najbardziej skupiali się na ciągle wzrastającej popularności wyszukiwań za pomocą urządzeń mobilnych. Nic dziwnego, towarzyszą nam one niemal przez cały dzień i są najszybszym sposobem na znalezienie poszukiwanych usług (zwłaszcza lokalnie, w pobliżu) czy produktów. Jednocześnie podkreślany był problem niedostosowania stron internetowych firm SMB do urządzeń mobilnych (prawie 50%).
Przedstawiciele Google zaznaczali również jak wiele firm SMB stosuje działania marketingowe off-line zaniedbując jednocześnie działania on-line i jak duże pole do działania mają agencje oferujące usługi z zakresu digital marketingu. Jednym z narzędzi do rozwiązania tego problemu jest program edukacyjny Google Partners Growth Engine.
Najciekawszą ze wszystkich prezentacji pod względem merytorycznym poprowadził Ajaz Ahmed młody przedsiębiorca i CEO dynamicznie rozwijającej się firmy AKQA. Przedstawił on wiele inspirujących zasad, jakimi warto kierować się dążąc do stworzenia nowoczesnej organizacji.
Równie ciekawą prezentację uzupełniającą niejako występ Ajaza poprowadził Robert Craven, który skupił się na stworzeniu ponadprzeciętnej organizacji poprzez dokładną analizę swojej firmy oraz wzorowanie się na tym co robią najlepsi. Była to z pewnością jedna z bardziej dynamicznych i widowiskowych prezentacji.
„Żonglując” finansami, marketingiem i operacjami nie zawsze jesteśmy w stanie wszystkiemu poświęcać jednakowej uwagi.
Interesująca była również ostatnia w tym dniu prezentacja prowadzona przez Hamisha Wilsona , który opowiadał o zarządzaniu w ekstremalnych warunkach. Przykłady jakimi się posługiwał (własne doświadczenia w sytuacjach takich jak tsunami w południowo-wschodniej Azji, trzęsienie ziemi w Pakistanie, konflikty zbrojne w Somalii i Południowym Sudanie czy epidemia eboli w Sierra Leone) pokazywały jak skutecznie działać i zarządzać zespołem w bardzo ekstremalnych sytuacjach.
Oficjalna część zakończyła się o 17:00 i przez kolejne 2,5 godziny uczestnicy mieli czas dla siebie. Obok kąpieli w morzu, opalania czy generalnego chilloutu, na plaży można było wziąć udział w wielu ciekawych animacjach zespołowych pod banderą Game On The Beach takich jak: siatkówka, piłkarzyki plażowe czy nauka sirtaki, czyli tradycyjnego greckiego tańca. Zwycięzcy wymienionych aktywności zostali nagrodzeni przygotowanymi na tę okazję certyfikatami.
Następnie przyszedł czas na kolację przy muzyce na żywo. Była to kolejna, doskonała okazja na rozmowę z pozostałymi partnerami i przedstawicielami Google jak również prelegentami, zadawanie pytań i wymianę doświadczeń.
Miłym akcentem ze strony organizatorów była możliwość obejrzenia meczu Polska-Portugalia w międzynarodowym gronie. Wydarzenie nieplanowane i bardzo spontaniczne cieszyło się zainteresowaniem nie tylko polskich kibiców.
„Islandzki” doping podczas meczu Polska-Portugalia
Dla polskich uczestników Google Partners CEE Agency Day, konferencja nie zakończyła się na pierwszym dniu.
W piątek, po porannym zwiedzaniu Aten w mniej lub bardziej zorganizowanych grupach, odbyła się część nieoficjalna konferencji, czyli spotkanie z Jarkiem Kozakiem (Agency Lead PL) oraz Michałem Kępką (Google Partners PL). Pierwszy z panów zaprezentował specyfikę polskiego rynku i odniósł do niego zaprezentowane dzień wcześniej informacje. Michał zaprezentował natomiast zmiany jakie miały miejsce w programie Google Partners oraz zwrócił uwagę na wiele istotnych kwestii w zakresie współpracy z klientami.
4people jako dobry przykład podczas CEE
Jednym z głównych wniosków, który nasuwa się po konferencji jest fakt ogromnego znaczenia moblie. Naturalnie powtarzane co roku „Bieżący rok jest rokiem mobile” brzmi jak utarty frazes. Nie można jednak zaprzeczyć kilku silnym argumentom. Liczba wyszukiwań mobile dynamicznie wzrasta. W roku 2010 liczba zapytań z mobile wynosiła 10%, a w 2016 roku już 50%. Przewiduje się że do roku 2020 liczba ta może wzrosnąć nawet do 85%. Drugim przekonywującym argumentem jest to, że wielu młodych użytkowników Internetu (dzieci i młodzież) zanim otrzymają pierwszy komputer stacjonarny lub laptopa, są posiadaczami smartfonów i tabletów przez co komputery są w pewnym stopniu wypychane z obiegu. Za kilka lat, kiedy użytkownicy wejdą na rynek jako konsumenci, urządzania mobilne będą głównym (jeżeli nie jedynym) sposobem wyszukiwania w Internecie.
Znaczenie mobile jest zbyt mało doceniane nie tylko przez agencje interaktywne, ale również przez firmy SMB, które rzadko dostosowują swoją stronę do wymogów smartfonów i tabletów. Osobną kwestią jest ogromna liczba firm SMB, które nie promują się w Internecie ponieważ… nie posiadają strony internetowej. Wykorzystanie tego kanału promocji to z jednej strony ogromna szansa dla agencji, z drugiej zaś dla klientów. Mobile ma się dobrze i nigdzie się nie wybiera.
Drugim wnioskiem po wysłuchaniu prezentacji przedstawicieli Google jest to, że duży potencjał mają agencje oferujące usługi z zakresu digital marketingu. Tylko 40% firm SMB korzysta z działań promocyjnych (on-line i off-line), 20% współpracowało z agencjami, a tylko 5% kontynuuje nadal tę współpracę. Daje to obraz jak wiele firm nie odkryło jeszcze potencjału drzemiącego w ogólnopojętej reklamie w Internecie. Doskonałym przykładem jest tutaj Eurobank, który pomimo bycia jednym z największych greckich banków działania z zakresu digital marketingu prowadzi od stosunkowo niedawna.
Z pewnością istotnym wnioskiem jest to, że klientów i agencje prowadzące działania z zakresu marketingu internetowego powinny łączyć nie tylko transakcje, ale przede wszystkim współpraca. To właśnie kooperacja i wzajemne traktowanie się po partnersku jest kluczem do skutecznych działań w zakresie marketingu internetowego. Klienci powinni agencjom dostarczać informacje na temat swoich celów promocyjnych (bądź też informacje pozwalające jednoznacznie zidentyfikować te cele). Agencje natomiast powinny swoimi działaniami dążyć do realizacji tych celów w najlepszy sposób.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Tegoroczne CEE Agency Day mamy już za sobą. Moim zadaniem (jak również zdaniem pozostałych uczestników, z którymi miałem przyjemność rozmawiać) konferencja okazała się ogromnym sukcesem. Zarówno pod względem wybranego miejsca, organizacji, agendy, jak i poziomu merytorycznego prezentacji, Google niezwykle wysoko podniosło sobie poprzeczkę na następny konferencję – co do tego czy się odbędzie nie mam żadnych wątpliwości. Do zobaczenia za rok (w Chorwacji?)!
Polecamy również: