Cele inteligentne – jak to działa?
Nie można mówić o poważnym prowadzeniu biznesu z zastosowaniem marketingu internetowego, bez śledzenia konwersji, czyli kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorcy czynności, jakie na jego stronie może wykonać potencjalny klient.
Mimo to istnieją witryny, gdzie właściwe pomiary nie zostały wdrożone. Może to mieć miejsce tam, gdzie skonfigurowanie pomiarów jest mocno skomplikowane lub gdzie osobie odpowiedzialnej za stronę brakuje wiedzy o sposobie ich implementacji.
Z pomocą dla właśnie takich przypadków, już kilka miesięcy temu, wyszło Google, udostępniając możliwość skorzystania w Google Analytics z celów inteligentnych.
Cele inteligentne to, oparte na danych statystycznych Google, wybrane sesje, które z dużym prawdopodobieństwem mogą kończyć się konwersją.
System analizuje ruch na witrynie pochodzący z AdWords i wybiera około 5% wizyt o najwyższych parametrach. Parametry jakimi kieruje się Google to między innymi: czas spędzony na stronie, lokalizacja użytkownika czy głębokość wizyty (liczba przeglądanych podstron). W ten sposób wybrane sesje sklasyfikowane zostają jako konwersje (cele inteligentne).
Jak skorzystać z celów inteligentnych?
Uruchomienie celów inteligentnych wymaga zalogowania się do Google Analytics i z poziomu widoku danych włączenia ich.
Włączenie tego typu celu możliwe jest jednak tylko w przypadku spełnienia poniższych warunków:
1. Konto AdWords i Google Analytics muszą być połączone.
2. Konto AdWords musiało w przeciągu ostatnich 30 dni wygenerować minimum 500 kliknięć, które zostały odnotowane w Google Analytics.
3. W Google Analytics w ustawieniach konta, musimy mieć zaznaczoną opcję udostępniania danych innym usługom Google.
Jeśli na swoim koncie Google Analytics nie widzimy możliwości włączenia celów inteligentnych to najpewniej konto nie spełnia jednego z wymienionych warunków.
Po włączeniu celów inteligentnych możemy przed dalszymi działaniami sprawdzić ich podstawowe parametry. Wystarczy w menu Google Analytics wybrać po kolei: “Konwersje” → “Cele” → “Cele inteligentne”.
Jak widać na powyższym przykładzie, sesje które zostały zakwalifikowane jako cel inteligentny, stanowiły jedynie 1,35% wszystkich sesji z AdWords. Jednakże ta niewielka ilość sesji wygenerowała blisko 30% transakcji e-commerce. Był to więc rzeczywiście wartościowy ruch.
Kiedy cele są już zliczane możemy je jak każdy inny cel zaimportować do AdWords i wykorzystać do optymalizacji naszych reklam z użyciem CPA.
Cele inteligentne choć proste w konfiguracji i przyjazne dla użytkownika, niestety nie są najlepszym rozwiązaniem i powinny być stosowane w zasadzie tylko wtedy, kiedy inne, lepszej jakości pomiary, nie zostały wdrożone. Dla mikroreklamodawców przeszkodą może być też minimalny próg koniecznego w skali miesiąca ruchu z AdWords.
Opieranie się z kolei na samej jakości ruchu nie zawsze się też sprawdzi, ponieważ strona pomimo uzyskiwania wysokiej jakości ruchu może nie konwertować.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
By działania były skuteczne, zalecam opieranie się na ręcznej konfiguracji celów i module e-commerce. Najprostszym rozwiązaniem, nawet przy skomplikowanych pomiarach, będzie też nawiązanie współpracy z agencją, która zajmie się tematem profesjonalnie. Dobra agencja posiada w swoich szeregach doświadczonych programistów, którzy podejmą się konfiguracji celów, a fachowcy AdWords najefektywniej wykorzystają zbierane dane by spełnić cel biznesowy klienta.