5 sposobów na remarketing w e-commerce
Sklepy internetowe promują się na wiele sposobów. Jeśli korzystacie już z działań reklamowych Google AdWords, ale nie wykorzystujecie siły remarketingu, czas to zmienić!W dzisiejszym artykule pokażę Wam 5 sposobów na tego typu kampanie w branży e-commerce.
Twierdzenie, że możemy dotrzeć tylko do tych, którzy pojawili się na stronie WWW, stało się nieprawdziwe odkąd mamy do czynienia także z listami “podobnych odbiorców”.
Aby prowadzić kampanie remarketingowe w AdWords, potrzebna jest konfiguracja przynajmniej jednej listy odbiorców. Możemy tego dokonać na dwa sposoby:
1. definiując odbiorców z poziomu kampanii AdWords.
2. definiując listę odbiorców na koncie Google Analytics (w tym przypadku wymagane jest połączenie go z kontem AdWords).
Podstawą efektywnych działań jest oczywiście przygotowanie odpowiednich list odbiorców, którzy będą spełniali określone cechy. W jaki sposób dopasować wspomniane grupy? Tego dowiecie się w dalszej części mojego artykułu.
1. Gdy klient porzuca koszyk lub odwiedza e-sklep i nie dokonuje zakupu
Obserwujecie, że ruch na e-sklepie rośnie, jednak nie idzie za tym wzrost konwersji? Postawcie na remarketing, w którym podczas tworzenia listy odbiorców uwzględnicie reguły związane z niedokończeniem transakcji lub brakiem dokonania zakupu.
Dodatkowo, możemy uwzględnić we wspomnianych regułach czas spędzony na stronie sklepu i np. kierować kampanię do tych osób, które przebywały na niej dłużej niż 2 minuty. W tym przypadku możemy przygotować zarówno reklamy dynamiczne z prezentacją produktów lub reklamy graficzne zachęcające do dokończenia zakupów (np. z dodatkową motywacją do ich finalizacji: rabat lub darmowa dostawa).
2. RLSA – informuj, edukuj, sprzedawaj
Remarketing w sieci wyszukiwania opiera się na RLSA i może być uruchomiony po zebraniu na liście 1000 odbiorców. W zależności od zapytań kierowanych do wyszukiwarki, możemy za pomocą list remarketingowych emitować reklamy z komunikatami dopasowanymi do osób na różnym etapie procesu zakupowego.
Np. osobom, które użyły zapytania “jaki laptop do gier”, możemy zarekomendować konkretny produkt lub przekierować je do sekcji porad (bloga), w której znajdą się informacje właśnie o sprzęcie gamingowym.
RLSA możemy wykorzystać także do uruchomienia reklam z listą produktów PLA. Wtedy osobie, która odwiedziła już nasz sklep, ale za klika dni poszukuje kolejnego produktu (a takowy produkt także sprzedajemy), będziemy emitować reklamę z naszą ofertą.
Kampanie RLSA są też świetnym sposobem na informowanie odbiorców, którzy już zaznajomili się z naszym asortymentem, o nowościach, promocjach, okazjach itp.
3. Remarketing po upływie pewnego czasu od dokonania zakupu
Klient dokonał zakupu na naszej stronie. Dopiero po upływie pewnego czasu jest on skłonny dokupić produkty powiązane z jego poprzednią transakcją.
Np. klient kupuje drukarkę, z której często korzysta, a w efekcie bardzo szybko kończy się w niej tusz. Powstaje potrzeba zakupu tuszu lub tonera.
W powyższym przypadku (ale nie tylko!) warto stworzyć listę odbiorców, w której uwzględnimy określony czas od ostatniej wizyty np. 20 dni po dokonaniu zakupu. Istnieje jeszcze druga możliwość. Jeśli chcecie dotrzeć do klientów, którzy zakupili wybrany produkt w witrynie 20-60 dni temu, stwórzcie dwie listy remarketingowe. Jedną z 20-dniowym okresem od zakupu, a drugą z 60-dniowym. By dotrzeć do wszystkich klientów z drugiej listy, pomiń po prostu tych z listy pierwszej.
Oczywiście nie można zapominać od tego, by zacząć od analizy danych, która podpowie nam odpowiednią liczbę dni do uwzględnienie od czasu zakupu.
4. Lista podobnych odbiorców – atuty sklepu
Lista odbiorców podobnych do odbiorców odwiedzających sklep uwzględnia ich zainteresowania. Nie zapominajmy jednak, że na liście znajdą się osoby, które jeszcze nie odwiedziły naszego sklepu i nie znają jego oferty.
W jaki sposób się reklamować? Warto wykorzystać baner, na którym pokażemy największe atuty sklepu. Przekaz musi być nakierowany na to, dlaczego wybrać nasz sklep. Możemy pochwalić się sukcesami w sprzedaży lub liczbą zadowolonych klientów. Dobry wizerunek także może przekonać!
5. RLSA z DSA
RLSA to listy remarketingowe dla kampanii wyszukiwarkowej, a DSA (Dynamic Search Ads) to dynamiczne reklamy w wyszukiwarce generowane na podstawie danych ze strony internetowej.
RLSA w połączeniu z DSA to duet skutecznie docierający do osób, które odwiedziły sklep, ale nie dokonały zakupu. Co więcej, w dalszym ciągu wpisują zapytania w wyszukiwarkę Google. Nie są to jednak zapytania, których używamy w kampanii. Słowa kluczowe powodujące wyświetlanie reklam są bowiem automatycznie dobierane przez algorytmy Google na podstawie analizy zawartości naszej witryny.
Dzięki DSA dotrzemy do użytkowników, którzy poszukują naszych produktów w nieszablonowy sposób, a dzięki połączeniu z odbiorcami z listy RLSA, trafimy z reklamami do odpowiedniej grupy osób.
Ile pomysłów, tyle sposobów
Wspomniałem o 5 sposobach na podejście do kampanii remarketingowych dla e-commerce. Pamiętajcie o rozpoczęciu analizy danych statystycznych np. w Google Analytics i na tej podstawie tworzenie własnych list odbiorców. Nie jest to łatwe, ale naprawdę skuteczne!
Zwiększ swoją sprzedaż dzięki odpowiednio dobranym kanałom marketingu internetowego.
W takich sytuacjach najlepiej jest zwrócić się po pomoc do agencji marketingowej, gdzie specjaliści SEM razem z programistami skonfigurują odpowiednie listy, a także poprowadzą skuteczne kampanie reklamowe.