Reklamy na Gmailu – praktyczne porady dla chcących osiągnąć sukces

0 napisany przez Adam Derkacz, 10 marca 2016

O działaniu reklam na Gmailu napisała już Agnieszka – link do jej artykułu znajdziecie niżej. Dzisiaj rozwinę dla Was temat Gmail Ads. Przygotowałem najlepsze wskazówki dotyczące zarówno przygotowywania, jak i optymalizacji tych reklam.

reklamy na Gmail

Jeśli chcecie dowiedzieć się czym w ogóle są reklamy na Gmailu, to odsyłam do artykułu Agnieszki, który znajdziecie tutaj >>> kliknij

Czy to w ogóle ma sens?

Jeśli zadajesz sobie to pytanie, to niech w odpowiedzi pomoże Ci kilka danych statystycznych. Aż 96% użytkowników internetu używa poczty e-mail. Żadne zaskoczenie, prawda? Nas wciąż zastanawia, co z tymi brakującymi czterema procentami. Wśród tych, którzy korzystają z poczty elektronicznej, aż 56% wybiera Gmaila. Dodatkowo, według danych Google 2/3 aktywnych użytkowników Gmaila regularnie sprawdza pocztę na komórce lub tablecie. Dzięki prawidłowo skonstruowanej kampanii i odpowiednim reklamom, mamy szansę na dotarcie do ogromnej grupy naszych potencjalnych klientów.

Jak wykorzystać reklamy na Gmailu?

Oczywiście możliwości jest kilka. Gmail Ads na pewno świetnie sprawdzą się w kilku obszarach, które opiszę poniżej.

A. Budowanie świadomości

Poprzez tego typu reklamy możemy docierać do naprawdę dużej grupy odbiorców, którzy jeszcze nie znają naszej strony. W jaki sposób to robić? To proste, wystarczy w ramach reklam wykorzystać kierowanie ze względu na wiek, płeć, lokalizację, język, urządzenia, tematy, słowa kluczowe lub domeny.

B.Wpływanie na zainteresowania

Targetowanie w oparciu o zainteresowania pozwala nam na dotarcie do odpowiedniej grupy, ale także dzięki niemu możemy przygotować specjalnie dopasowane reklamy.

C. Wzmocnienie lojalności

Bardzo ważną funkcją Gmail Ads jest dbanie o nawiązane relacje, dzięki kierowaniu reklam do osób odwiedzających naszą domenę.

D. Generowanie sprzedaży

Reklamy gmailowe mają wpływ także na bezpośrednie generowanie sprzedaży.  Możemy przekierować zainteresowanych użytkowników bezpośrednio do odpowiedniego etapu na ścieżce zakupowej.

Metody kierowania reklam i możliwości ich wykorzystania

Przedstawione wyżej możliwości kierowania Gmail Ads obejmują większość funkcji dostępnych dla kampanii na sieć reklamową. Niedostępne są jedynie metody kierowania:

  • do odbiorców na rynku,
  • niestandardowych odbiorców,
  • instalacja aplikacji
  • listy remarketingowe.

W przypadku każdej metody kierowania należy pamiętać, że stosując reklamy gmailowe, jako miejsce docelowe należy wybrać mail.google.com.

Jeśli zamierzamy budować i wzmacniać relację z naszymi obecnymi klientami, warto ustawić kierowanie reklam na odwiedzających naszą domenę. Dzięki temu możemy takim użytkownikom zaoferować dodatkowe produkty poprzez reklamy gmailowe i tym samym wykorzystać je jako narzędzie up-sellingowe/cross-sellingowe.

Z kolei jeśli naszym celem jest pozyskiwanie nowych użytkowników, warto wykluczyć własną domenę i kierować reklamy za pomocą demografii (jeśli chcemy docierać do jak najszerszego grona odbiorców i budżet nam na to pozwala) lub za pomocą tematów/zainteresowań/słów kluczowych. Bardzo ważne jest w wypadku nakierowania na pozyskiwanie nowych użytkowników, aby reklama sprawiała, że odbiorca poczuje unikatowość oferty, np. za pomocą umieszczenia komunikatu o specjalnej ofercie, zniżce lub wyłączności na dany produkt czy usługę.

W przypadku kierowania po słowach kluczowych należy pamiętać, że działa ono nieco inaczej niż w przypadku standardowej kampanii dla sieci reklamowej. W naszym wypadku chodzi tu o frazy, które użytkownicy posiadają w swojej skrzynce gmail. Co ważne, słowa kluczowe w tym przypadku mają dopasowanie przybliżone.

Jeśli chodzi o kierowanie na domeny, warto zwrócić uwagę, że reklamy można pokierować także na subdomeny. Dzięki temu dotrzemy do bardziej wartościowej dla nas grupy odbiorców. Np. prowadząc kampanię dla biura podróży, zamiast kierować reklamy na portale takie jak: Onet czy Wirtualna Polska, a możemy ograniczyć się jedynie do ich tematycznych subdomen: turystyka.wp.pl czy podroze.onet.pl. Wykorzystaj także planer kampanii displayowych do wyszukiwania dodatkowych witryn, na które możesz kierować reklamy.

Kierując na słowa kluczowe lub domeny, dobrze sprawdzającą się strategią jest dodanie fraz/domen związanych z naszą konkurencją i przedstawienie w reklamie cech, które nas pozytywnie wyróżniają na jej tle. Zyskujemy tym samym sporą szansę na przejęcie klienta.

Analogicznie do słów kluczowych, kierowanie na tematy, dotyczy użytkowników posiadających w swojej skrzynce maile o konkretniej tematyce. Przygotowując tak kampanię, zacznij od tematów jak  najściślej powiązanych z promowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Dopiero później rozszerzaj ją o podobne tematy. Gdy prowadzimy kampanię dla linii lotniczych, dobrym wyjściem będzie wybranie na początek np. tematu „Podróże lotnicze”. Tą samą strategię należy obrać w wypadku kierowania reklam za pomocą zainteresowań.

Wskazówki dotyczące tworzenia reklam

Skoro już wiemy, w jaki sposób pokierujemy reklamy, musimy sprawdzić, jak je tworzyć, by konwertowały. Dla przypomnienia, w przypadku Gmail Ads mamy możliwość przygotowania kilku typów reklam, które dostępne są z poziomu galerii reklam:

1. szablon obrazu  – jest to najlepsza opcja, jeśli zależy nam na silnym efekcie wizualnym i jednym, jasnym komunikacie call to action.

szablon-obraz

2. szablon pojedynczej promocji – sprawdzi się przede wszystkim, gdy zamierzamy promować jeden konkretny produkt lub usługę i przekazać na ten temat jak najwięcej informacji. Np. w przypadku producenta aut będzie to reklama nowego modelu z pokazaniem jego najistotniejszych cech.

szablon-pojedyncza-promo

3. szablon różnych produktów – doskonale nadaje się do prezentacji szerokiej gamy produktów. Jest to dobre rozwiązanie zwłaszcza dla sklepów internetowych, bowiem możemy promować za pomocą jednej reklamy do 6 produktów lub grup produktów i przy każdym zdjęciu dodać indywidualny tytuł, adres url i przycisk z wezwaniem do działania.

szablon-rozne

4. szablon katalogu – działa na podobnej zasadzie jak powyższy, z tą różnicą, że w wypadku katalogu mamy miejsce na dodatkowy opis, jedną wyróżnioną grafikę główną i miejsce na maksymalnie 3 dodatkowe elementy graficzne.

szablon-katalog

5. szablon niestandardowy w HTML – jeśli z jakiegoś powodu żaden z powyższych szablonów nam nie odpowiada lub nie spełnia oczekiwań, można przygotować szablon niestandardowy. Warto na początek sprawdzić najpopularniejsze szablony niestandardowe w Rich Media Gallery. Świetną funkcją w formacie niestandardowym jest możliwość wbudowania formularza HTML do rozwiniętej reklamy, co może skrócić drogę do konwersji. Rekomenduję to narzędzie zwłaszcza, gdy celem kampanii jest pozyskiwanie leadów. Dlaczego? Możemy go pozyskać nawet bez przechodzenia użytkownika na witrynę. Lista dozwolonych pól do wykorzystania w takich formularzach, znajduje się supporcie Google.

szablon-htmlowy

Wygląd reklam

1. GRAFIKA

Gdy wybierzemy najbardziej odpowiadający nam szablon reklamy, pora w końcu przejść do omówienia najważniejszych wskazówek dotyczących grafiki i komunikatów reklamowych. W pierwszej kolejności wymienię absolutne podstawy, które wciąż jednak bywają zaniedbywane. Pamiętajmy o równowadze między tekstem a grafiką. To ważne, by grafiki były czytelne – zbyt duża ilość elementów graficznych może sprawić wrażenie przeładowania. Należy stosować kontrastowe barwy dla fontów i obrazów tła, co jak często widzę bywa nagminnie zaniedbywane. Dodatkowo, jeśli reklamy chcemy skierować na urządzenia mobilne, niezwykle ważna staje się wysoka jakość grafiki i fontów. Na małym ekranie smartfona lub tabletu, absolutnie niedopuszczalne jest, by reklama posiadała rozpikselowane zdjęcie lub nieczytelny font. Jej uzupełnieniem powinny być duże przyciski, które ułatwią użytkownikowi kliknięcie.

2. KOMUNIKAT

Poza grafiką niezwykle istotne jest także umieszczenie odpowiednich komunikatów. Przede wszystkim powinny one być dostosowane do określonej grupy odbiorców, trzeba więc o nich myśleć już na opisanym wyżej etapie wyboru metody kierowania reklam. CTA powinno być jasne dla odbiorcy. Teaser (miniatura widoczna przed kliknięciem i rozwinięciem reklamy) musi skupiać się na istocie i w maksymalnym stopniu wzbudzać zainteresowanie. Zdecydowanie nie warto wypisywać tu ogólników. Dobrym rozwiązaniem jest zadanie w teaserze pytania w celu zwiększenia zainteresowania odbiorcy np. w przypadku reklamy tanich linii lotniczych: „Wiesz, że w maju bilet do Londynu to tylko 20 zł?”). Świetnie sprawdzi się także wykorzystanie timingu w teaserze – oferty ograniczone czasowo najczęściej o wiele lepiej konwertują.

W rozwiniętej reklamie warto natomiast poinformować o dużej ilości szczegółów. Jest to ważne w przypadku dodania formularza, zwiększa bowiem szanse na pozyskanie leada bezpośrednio z poziomu reklamy, na której przedstawimy użytkownikowi wystarczająco dużo informacji, by ten zdecydował się zostawić nam swoje dane. W wypadku formularzy, warto dodatkowo zachęcać użytkowników do ich wypełniania, np. poprzez dodanie na dole reklamy jakiegoś rodzaju kuponu rabatowego jako nagrody.

Bardzo ważne jest także wspomniane wcześniej wytworzenie w odbiorcy przekonania o unikalności naszej oferty za pomocą informacji o różnego rodzaju promocjach, wyprzedażach czy ekskluzywności asortymentu. Informacje takie powinny znaleźć się w centrum rozwiniętej reklamy i winny być opatrzone wysokiej jakości przejrzystą grafiką. Tego typu układ może znacznie zwiększyć liczbę kliknięć.

Godziny wysyłki

Na koniec warto także pamiętać o dostosowaniu godzin wysyłki reklam do czasu, w którym użytkownicy korzystają z różnego rodzaju urządzeń. W przypadku kierowania reklam na urządzenia mobilne warto pomyśleć o ograniczeniu harmonogramu do godzin, w których użytkownicy smartfonów są najaktywniejsi, a więc podczas podróży do i z pracy oraz w porze lunchu.

Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.

Podsumowanie

Stosując się do powyższych wskazówek Gmail Ads mogą wygenerować doskonałe efekty. Najważniejsze jest dokładne przemyślenie strategii i jej właściwe wdrożenie, jak zwykle bowiem „diabeł tkwi w szczegółach”. Dla nas jednak diabeł nie straszny, zapraszamy więc do kontaktu jeśli chcesz wykorzystać reklamy gmailowe w swojej strategii promocyjnej.

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Adam Derkacz

W 4PEOPLE prowadzi kampanie SEM. Może pochwalić się certyfikatem Google, a także wieloma sukcesami w podejmowanych działaniach. Zwolennik dokładnej analityki oraz optymalizacji podejmowanych działań. Prywatnie miłośnik wędrówek górskich, biegania, historii średniowiecza i imperialnych stoutów. Wieloletni fan FC Barcelony. Zagorzały czytelnik, szczególnie Harukiego Murakamiego oraz Jacka Dukaja.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!