Dlaczego potrzebujesz marketingu treści?
Nie tylko Facebook jest idealną platformą do dystrybucji komunikatów marki. Coraz większe znaczenie odgrywają blogi firmowe, które budują wizerunek marki jako eskperta oraz wspierają zaufanie klienta do usług oraz oferowanych produktów. W dzisiejszym artykule dowiecie się, od czego zależy skuteczność internetowych przekazów.
Do kogo mówimy?
Uświadomienie sobie i sprecyzowanie grupy docelowej to podstawa. Odpowiedz sobie na pytania:
- czy wiesz, kim są osoby z Twojej grupy docelowej?
- czy wiesz jakich treści oczekują?
Poznaj swoich odbiorców – dowiedz się skąd pochodzą, czym się zajmują, jakiej są płci i ile mają lat. To podstawowe dane, które mają ogromne znaczenie w przygotowywaniu treści. Najprostszy przykład: nie skierujesz tego samego komunikatu do 18-letniej Ani z Warszawy i do dojrzałej pani Zosi mieszkającej z dala od miejskiego zgiełku. Obie panie oczekują innych korzyści płynących z zakupu Twojej usługi lub produktu. Ich uwagę zwrócą także odmienne komunikaty.
Twoja grupa docelowa może być zróżnicowana, jednak zazwyczaj znajdzie się wśród niej dominująca podgrupa. To na niej skup swoją uwagę. Co ułatwi Ci poznanie grupy odbiorców? Z pewnością narzędzia takie jak: Google Analytics, Facebook Insights, Sotrender etc.
Stwórz strategię
Z pewnością zależy Ci na działaniach skutecznych. By działania marketingowe przynosiły oczekiwane rezultaty, potrzebne jest opracowanie i realizowanie zintegrowanej strategii. W planowaniu aktywności należy uwzględnić m.in.:
– sposób komunikacji z potencjalnym klientem,
– tonality,
– opis grupy docelowej,
– listę tematów,
– zarządzanie kryzysowe,
– sposoby dystrybucji treści.
Istotnym elementem, który pomoże Ci w rozplanowaniu dystrybucji treści, będzie rozpoznanie, gdzie skupia się Twoja grupa docelowa. Czy odnajdziesz ją w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram etc.) czy jednak potrzebujesz bloga, by do niej dotrzeć?
Pamiętaj, że jeśli Twój produkt jest nietypowy, sam musisz nadać mu wyjątkowe i wyróżniające cechy. Konkurencja nie śpi!
Pokaż się!
Wiele marek wykorzystuje w swojej komunikacji brand heroes. Bohaterowie marki to postaci, które odzwierciedlają markę i oferowane przez nią produkty. Połączenie bajkowych lub ludzkich postaci z konkretnym brandem pozwala na jego zapamiętanie, rozpoznawanie i trwanie w świadomości odbiorcy. Nie posiadasz swojego bohatera? Stwórz go!
Któż z nas nie zna Serca i Rozumu, Małego Głoda, Henia z Tesco, Świętego Mikołaja z Coca&Coli czy Wargorra? Stworzone na potrzeby marki, promują ją i sprzyjają zwiększeniu sprzedaży.
Źródło: http://wkuchnizwedlem.wedel.pl/wargorr-w-kuchni
Źródło: https://www.facebook.com/czekolada/
Źródło: https://www.facebook.com/maly.glodek/
Źródło: Tesco Polska, YouTube
Oczywiście proces stworzenie bohatera marki wymaga koncepcyjnej i kreatywnej pracy obarczonej ryzykiem, że brand hero nie zostanie pozytywnie odebrany. Na rynku aż roi się od zapomnianych brand heroes:
a) Pikuś – pojawiał się w reklamach promujących Avivę. Nie pasował on do marki, kojarzył się raczej z bohaterem dla dzieci, a nie dla osób, które chcą zainwestować w ubezpieczenia.
Źródło: Wirtualne Media, YouTube
b) Robot Sygma Banku zaliczany jest także do bohaterów marki, który się nie przyjął. Przeniesienie reklam do kosmicznych sklepów bardziej irytowało wydawanymi przez brand hero odgłosami, aniżeli zapraszało do skorzystania z usług.
Źródło: Wirtualne Media, YouTube
c) Lemur-celebryta, który stał się twarzą Cyfry+ także nie przekonał widzów. Reklamy szybko się pojawiły i równie szybko zniknęły. Postać lemura przywoływała nieco bardziej skojarzenia z Królem Julianem niż z marką. Wyróżnikiem był jedynie charakterystyczny głos postaci, którego użyczył Borys Szyc.
Źródło: Wirtualne Media, YouTube
Wiedz, kiedy publikować
Nawet najciekawsza i najlepiej przygotowana treść opublikowana w niewłaściwej porze nie ma szansy na sukces. Musisz wiedzieć, kiedy Twoja grupa jest online – czy są aktywni o 10 rano, a może o 18? Kiedy już poznasz odbiorców, będziesz mógł dopasować do nich nie tylko komunikat, ale także moment, w którym im go zaserwujesz. Zobaczysz, że to działa!
Jak sprawdzić godziny aktywności grupy docelowej? Ponownie odsyłam do danych pochodzących z Google Analytics i Sotrendera. Drugie z narzędzi nie tylko podpowiada, o której i w jaki dzień tygodnia publikować, ale także jakiego typu posty są obecnie pożądane przez naszą grupę docelową w mediach społecznościowych.
Dlaczego content marketing jest taki ważny?
Przekaz kierowany do określonej grupy odbiorców, powinien realizować określone wcześniej cele:
– powinny budować wizerunek i rozpoznawalność marki,
– wpływać na zaufanie względem marki,
– zachęcać do poznania oferowanych produktów i wypróbowania ich.
Pozytywny wizerunek wiąże się ze zwiększeniem zasięgu. To z kolei powoduje wzrost zainteresowania marką i produktami, które zwiększają prawdopodobieństwo pozyskania nowych klientów. Dzięki temu realizujemy cel biznesowy, czyli zwiększamy sprzedaż!
Źródło: http://radoscodkrywania.tchibo.pl/
Dlaczego Google lubi blogi?
Blog generuje znacznie więcej leadów niż sam SEM, co pozytywnie przekłada się na pozycjonowanie marki w sieci. Im wyższa widoczność pod pewnymi frazami, tym większe prawdopodobieństwo, że dotrze do nas więcej zdecydowanych klientów. Marka mająca opinię eksperta, jest lepiej postrzegana na tle konkurencji.
Niech przemówią fakty
Badanie przeprowadzone przez agencję PR Waggener Edstrom Communication, pozwala na następujące wnioski:
– 90% użytkowników internetu uważa, że treści publikowane w ramach content marketingu są użyteczne.
– 60% konsumentów poszukuje produktu po przeczytaniu opinii w sieci.
– 61% specjalistów od marketingu treści uważa, że odnotowali gwałtowny wzrost ruchu i sprzedaży po wprowadzeniu strategii i działań content marketingowych.
Źródło: http://naturalnyblog.pl/
Jakie muszą być treści na Twoim blogu?
Przede wszystkim nie kopiuj i nie powielaj treści. Postaw na oryginalność poprzez tworzenie własnych artykułów czy notatek. Pamiętaj, że w internecie poszukujemy ciekawych, interesujących informacji. Chcesz się wyróżnić? Pokaż na przykład niestandardowe zastosowanie swoich produktów, ich zalety i wyróżniki. Dobry content zagwarantuje Ci czytelników oraz będzie wpływał na budowanie Twojego wizerunku jako eksperta w branży.
Źródło: http://blogs.sonymobile.com/pl/
O czym pisać i jak dystrybuować content niedawno pisał Paweł w swoim artykule:
Jeśli nie masz pomysłu…
Content marketing wymaga rozpoznania rynku, przeprowadzenia analiz, przygotowania strategii oraz jej realizacji. Jeśli obawiasz się, że samodzielnie nie jesteś w stanie realizować wymienionych zadań, powierz je agencji. Otrzymasz garść statystyk, ale przede wszystkim informacji, które pomogą uszyć strategię na miarę Twoich potrzeb. My prowadzimy dla Ciebie działania content marketingowe, a Ty cieszysz się z efektów wizerunkowych i sprzedażowych!
Pozyskuj Klientów dzięki wysokiej jakości treściom!
Masz pytania lub jesteś zainteresowany takimi działaniami? Napisz do nas, chętnie pomożemy!