5 trendów w marketingu internetowym, które MUSISZ obserwować w 2016 roku
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku. To okres szczególny, w którym naturalnie skłaniamy się do podsumowań czy refleksji na temat tego, co było i planowania tego, co będzie (któż nie ma postanowień noworocznych). Dzisiejszym artykułem chciałem zabrać głos w dyskusji o przyszłości marketingu internetowego i opisać – moim zdaniem – kluczowe trendy w 2016 roku.
Mobile, mobile i… mobile
W jednym z wcześniejszych artykułów pisałem o tym, że smartfonowa rewolucja trwa w najlepsze. W kwietnu 2015 r. Google dokonał aktualizacji algorytmu wyszukiwania (nazwany potocznie “Mobilegeddon”) premiując strony internetowe dostosowanie do wyświetalnia na urządzeniach mobilnych. Na dzień dzisiejszy, algorytm ma wpływ na mobilne wyniki wyszukiwania, ale kto wie jak będzie wyglądać przyszłości?
W maju 2015 r. Google ogłosił, że w 10 krajach, liczba zapytań do wyszukiwarki z mobile przekroczyła liczbę wyszukiwań desktopowych.
Jestem przekonany, że w 2016 roku trend ten będzie nadal postępował, dlatego koniecznie zadbaj o to, by Twoja strona była responsywna, a działania marketingowe obejmowały także mobile.
Reklama w social media
Social media w 2016 roku to nie tylko Facebook czy Twitter, ale również Instagram, Snapchat czy socialowe serwisy livestreamingowe jak Periscope czy Meerkat. Do nurtu socialowego livestreamingu próbuje dołączyć również Facebook – przypomnijcie sobie transmisję na żywo Prezydenta Andrzeja Dudy.
O ile Periscope czy Snapchat nakierowane są na monetyzację (w niedalekiej przyszłości) swoich serwisów, o tyle można już korzystać z reklam na Twitterze czy Instagramie, nie wspominając o bogatych możliwościach reklamowych Facebooka. Social media stały się już na tyle ważnym kanałem marketingowym, że należy je poważnie traktować w kontekście planowania budżetu marketingowego.
Oczywiście najważniejszy jest zdrowy rozsądek i docieranie do sprecyzowanej grupy docelowej. Zanim zaczniesz wrzucać fotki Twoich frezarek na Instagrama (bo jest “modny”), zastanów się czy Twoja grupa docelowa korzysta z tego kanału.
E-maile nie chcą umrzeć!
Osób wieszczących koniec e-maila ostatnimi czasy zdaje się ubywać, a jeszcze niedawno dużo mówiono o tym, jak to social media czy komunikatory zabiją najstarszy sposób komunikacji internetowej. Pewne jest to, że e-mail żyje, ma się dobrze i – prawdopodobnie – będzie miał się lepiej.
Oczywiście zmienił się sposób korzystania z poczty i zmienia się również e-mail marketing. Do komunikacji ze znajomymi korzystamy z Messengera, ale do bardziej oficjalnej komunikacji nadal wykorzystujemy pocztę.
Skuteczny e-mail marketing to w dzisiejszych czasach przede wszystkim personalizacja i automatyzacja (by e-mail trafił w odpowiednim momencie) oraz dobra baza kontaktów (koniecznie zebrana samodzielnie, a nie zakupiona). Jeśli będziesz o tym pamiętał (personalizacja i dobra baza), możesz spodziewać się rewelacyjnych rezultatów tej formy reklamy.
Zanim zaczniesz stawiać na “sociale”, zastanów się nad tym czy e-mail marketing nie będzie w Twoim przypadku lepszym rozwiązaniem.
Video marketing
Z końcem października 2015 roku pojawił się YouTube Red, czyli płatna wersja YouTube bez reklam. Na razie dla subskrybentów w Stanach (więcej info na ten temat znajdziecie w artykule Adama). Oznacza to prawdopodobnie, że liczba reklam video osiągnęła taki poziom, że ludzie są gotowi płacić za ich brak. Całkiem poważnie: video z roku na rok staje się coraz ważniejszym puzzlem w marketingu internetowym, o którym warto pamiętać.
Być może uważasz, że video nie jest dla Ciebie, bo koszty produkcji tego typu reklamy są wysokie. W praktyce jednak, sporo materiałów możesz wyprodukować sam. Co więcej, mogą one być ciekawsze od profesjonalnie zrobionego spotu. Jeśli jednak zdecydujesz się na produkcję spotu, jego koszt może zamknąć się już w budżecie kilku tysięcy złotych.
W internecie krążą informacje o tym, że Google zastanawia się nad uruchomieniem reklam video w wynikach wyszukwiania, dlatego koniecznie zastanów się nad inwestycję w tę formę przekazu.
Wearable devices
Pralki czy piekarniki z dostępem do internetu to może nie standard, ale urządzeń tego typu jest coraz więcej. Według raportu CSS Insight, rynek urządzeń „ubieralnych” rośnie w ekspresowym tempie (129% w roku 2014), a w 2018 roku rynek ten będzie warty aż 135 milionów dolarów!
Aktualnie najbardziej rozpoznawalnymi urządzeniami z tego rynku są smartwatche i smartbandy (opaski) – to właśnie w tych urządzaniach tkwi największy potencjał marketingowy. Być może niedługo poprzez dane z nich pochodzące będziesz w stanie wyświetlać swoim potencjalnym klientom jeszcze bardziej spersonalizowaną reklamę?
Zakończenie
Mam nadzieję, że pisząc ten artykuł, choć trochę zainspirowałem Cię do przemyśleń związanych z prowadzonymi działaniami marketingowymi, które planujesz podjąć w nadchodzącym roku. Oczywiście trendów można wymienić o wiele więcej, jednak wymieniłem te, które wydają mi się najważniejsze w perspektywie naszego rynku.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Jeśli uważasz, że warto zainteresować się innymi trendami, zachęcam do komentowania!
Polecamy również: