Od czego zacząć, czyli pierwsza rozmowa z agencją zajmującą się marketingiem
Wiele osób, które kontaktują się z naszą agencją z pytaniem o ofertę, jest zaskoczonych. Dlaczego? Zazwyczaj podczas takiej rozmowy pada sporo pytań, co jak się okazuje, zaskakuje rozmówców. Co więcej, często nie potrafią oni odpowiedzieć na nasze pytania. Zdarzają się również osoby, które nie pierwszy raz mają styczność z tematem marketingu internetowego, a i tak bywają zaskoczone.
Zanim chwycisz za telefon
Przed kontaktem z agencją, warto odrobić zadanie domowe i przygotować się do rozmowy. Pierwsze pytania są zwykle dość proste, gdyż dotyczą tego, co związane jest z biznesem:
- czy posiadacie Państwo stronę, jaka to domena?
- czym się Państwo zajmujecie?
- jak do tej pory zdobywacie klientów?
Na tym etapie jeszcze nie rozgraniczajmy jaki to biznes i czy sprzedaż odbywa się w całości online czy też nie. Z reguły większość działań promocyjnych skupia się wokół strony czy sklepu internetowego, a tutaj kluczowym pytaniem jest: jaki jest aktualnie ruch online w serwisie i jakie źródła go generują?
Odpowiedzi dostarczy poprawnie skonfigurowany system analityczny – zwykle Google Analytics, ale może być też Yandex Metrica, Piwik lub inne. Prosimy wówczas o udzielenie nam dostępu do danych statystycznych. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ jeśli mówimy o przygotowaniu oferty i przyszłej współpracy, to powinniśmy się traktować jak partnerzy biznesowi z nastawieniem na realizację zamierzonych celów.
Docieramy więc do kolejnej, najważniejszej kwestii – cele marketingowe. Odpowiedź prosta, którą zwykle uzyskuję: chcemy mieć więcej klientów (większą sprzedaż), ale nazywam to celem biznesowym. Cele marketingowe to dające się zmierzyć konwersje (zdarzenia) online lub offline.
W tym momencie rozgraniczamy rodzaj biznesu. W przypadku sklepów e-commerce lub serwisów, w których dochodzi do sprzedaży online, celem może być jej zwiększenie – cel główny. Cele dodatkowe, które mogą okazać się równie wartościowe w perspektywie rozwoju to np.: rejestracje nowych użytkowników, zapisy na newsletter, czy w przypadku niektórych branż, zapytania ofertowe od klientów zainteresowanych “hurtowym” zakupem.
Prowadząc biznes usługowy lub sprzedaż produktów (offline), ustalenie celów wymaga odpowiedzi na kilka pytań:
- w jaki sposób kupują klienci (zamówienia telefoniczne, formularze lub na miejscu)?
- jak przebiega proces sprzedaży?
W konsekwencji możemy ustalić jakie cele (konwersje) mogą być mierzone.
W tym momencie pozostaje ustalić liczbę celów, którą działania marketingowe będą miały za zadanie osiągnąć. Sprawdź przy tej okazji, jaki odsetek nowych kontaktów kończy się sprzedażą – 1 na 10, czy może 3 na 10?
Teraz zadzwoń lub napisz
Kiedy już wiesz jakie mogą paść pytania, nie będziesz zaskoczony. Jeśli już podejmujesz decyzję o sięgnięciu po słuchawkę, zarezerwuj nieco więcej czasu na rozmowę i opowiedz nam o Twoim biznesie jak najwięcej. Dzięki temu poznamy się lepiej i będziemy mogli przygotować spersonalizowaną strategię działań.
Przygotuj się również na pewne sugestie odnośnie zmian na stronie internetowej. Nauczeni doświadczeniem wiemy, że serwisy przygotowywane są estetycznie i z finezją, lecz bez nastawienia na realizację założonych celów marketingowych.
Podsumowanie
W powyższych informacjach odnoszę się jedynie do części prowadzonych rozmów handlowych. Naturalnie w granicznych przypadkach istnieją również klienci, którzy wiedzą czego chcą i są też tacy klienci, którzy zaczynają “swoją przygodę” z marketingiem online i nie posiadają nawet jeszcze własnego serwisu internetowego.
Zwiększ swoją sprzedaż dzięki odpowiednio dobranym kanałom marketingu internetowego.
Z pewnością w każdym z przypadków ważne jest abyśmy mogli usłyszeć jak najwięcej o prowadzonym biznesie i o oczekiwaniach, jakie stawiane są działaniom marketingowym.