Dlaczego na efekty SEO trzeba poczekać i nie warto zrywać umowy po 2 miesiącach?
Zanim podpiszesz umowę na pozycjonowanie, zdaj sobie dwa kluczowe pytania: czym jest SEO i linkbuilding oraz czy w ogóle ta usługa jest Ci potrzebna. Określ jasno cel kampanii – najczęściej jest nim zwiększenie ruchu na stronie lub obecność w TOP6 pod konkretną (prestiżową lub wizerunkową) frazą wpływającą na konwersję.
Jasne określenie mierników sukcesu
Zacznij od podstaw, czyli określ budżet, który chcesz przeznaczyć w skali roku na promocję. Myślisz, że to oczywistość? Byłbyś zaskoczony, jak wiele osób o tym zapomina. Jakiekolwiek decyzje marketingowe powinny być oparte o jasno sformułowane cele. Warto także pamiętać, że realizacja planu wiąże się z inwestycjami finansowymi.
Metod działania jest wiele, dlatego ważna jest analiza założeń kampanii – to do niej dopasowuje się kolejne kroki. W połączeniu, wspomniane metody, przybliżają nas do osiągnięcia zamierzonych celów.
Często jest tak, że strategia zostaje zaplanowana na dłuższy czas – pamiętać należy, że zauważalny efekt także może zostać osiągnięty po upływie pewnego czasu. Na przykład: w jednym miesiącu prowadzona jest publikacja artykułów sponsorowanych na portalach powiązanych tematycznie, w kolejnym kampanię marketingu szeptanego, a jeszcze później publikuje się artykuły gościnnie jako ekspert. W zależności czy jest to kampania zwiększająca ruch organiczny, czy kampania mająca na celu podniesienie pozycji frazy w wynikach wyszukiwania – potrzeba czasu na zaobserwowanie wyraźnego efektu.
Dynamika wzrostu
Wyobraź sobie teraz kampanię, dla której rozpisano działania na najbliższy rok. Na podstawie estymacji, prognozowany jest przyrost ruchu w ciągu roku o 80%.
W pierwszych 3 miesiącach wykonywane są działania z powyższego przykładu – publikacja artykułów, marketing szeptany itd. Wykonując jeden cykl, w czwartym miesiącu ruch wzrósł o 18%. Wniosek z tego prosty: wykonaliśmy tylko pewną część planu. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że startująca kampania wymaga czasu na zbudowanie zasięgu, który przekłada się na widoczny wzrost użytkowników na stronie.
Po wdrożeniu kolejnego cyklu, w 7 miesiącu widać wzrost w stosunku do początkowego okresu o 48%. Reasumując, w stosunku do pierwszego kwartału, jest to wzrost o 20%. Po 11 miesiącach trwania kampanii, wzrost jest na poziomie 82% w stosunku do stanu początkowego.
Powyższe rozważania nie są konkretnym case study, mają jedynie na celu pokazanie przebiegu procesu, dzięki któremu buduje się ruch na serwisie. Zdarzają się branże, w których udaje się zrealizować początkowo przyjęte mierniki sukcesu w 50-60% – to oczywiście także przekłada się na korzyść dla klienta.
Co po roku trwania kampanii dostaniesz w zamian?
Wielu postrzega wzrost ruchu na stronę, jako czynnik najważniejszy. To jednak nie do końca słuszna postawa. Dlaczego? Przedsiębiorcy posiadają konkretną wiedzę odnośnie tego, w jaki sposób prowadzone działania wpłynęły na sprzedaż oraz czy założony budżet marketingowy był na właściwym poziomie. Widać również na wykresie dynamikę wzrostu. Wnikliwa analiza statystyk pozwala uzyskać informacje, które później przekuwane są w wiedzę – ta z kolei przekłada się na dalsze decyzje i procesy biznesowe.
Spotkać możesz się także z sytuacją, w której zwiększenie ruchu nie przełoży się na sprzedaż. Co zrobić? Najprościej i najskuteczniej – warto podjąć się analiz np. przeprowadzić testy A/B, przeanalizować ponownie grupę docelową, przygotować audyt UX, sprawdzić czy proces zakupowy jest wystarczająco prosty itd. Można zatem zauważyć, że bez zebrania danych, trudno podejmować racjonalne decyzje. Opieranie się jedynie na przeczuciach może być zgubne i kosztowne.
Korzyści niewidoczne na pierwszy rzut oka
Prowadząc kampanię pozycjonowania dowiadujesz się, które działania przyniosły największe korzyści. Możesz również zaobserwować, jaki jest współczynnik przychodów w stosunku do poniesionych kosztów. Zobaczysz także, które obszary jeszcze można poprawić by osiągnąć lepszy wynik oraz znajdziesz odpowiedź na pytanie, czy realizowana strategia z perspektywy czasu przyniosła wymierne korzyści.
Na podstawie danych rocznych, uwzględniających trendy, możesz zbudować model ekonometryczny umożliwiający prognozowanie oraz ustalenie dynamiki wzrostu w kolejnych okresach. To jednak opcja dla naprawdę wymagających.
Niektóre firmy są w stanie inwestować bardzo duże środki finansowe na badania marketingowe. W efekcie jednak nie uzyskują tylu odpowiedzi, ile mogą zyskać podczas prowadzenia kampanii pozycjonowania i analizowania uzyskanych danych z różnych źródeł.
Czy warto zrywać umowę pozycjonowania po 2 miesiącach?
Jeśli uważnie zapoznałeś się z moim artykułem, to odpowiedź powinna nasunąć się sama. Prowadząc swój biznes i polegając tylko na swoich przekonaniach oraz emocjach, mogę wnioskować, że tak naprawdę nie jest potrzebna Ci usługa pozycjonowania. Musisz mieć świadomość korzyści płynących z podpisania takiej umowy – korzyści, których nie zauważysz po miesiącu prowadzonych działań. Chcesz osiągnąć efekt szybko? Zainwestuj w reklamę Google AdWords lub mailing.
Jeżeli jednak analizujesz kluczowe dla Twojego biznesu wskaźniki i spoglądasz na niego w dłuższej perspektywie, to jak najbardziej powinieneś przygotować się do wyboru odpowiedniej dla Ciebie oferty pozycjonowania.
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Potrafisz określić swój budżet oraz wiesz, jakie cele chcesz zrealizować przez najbliższy rok? W takim razie zapraszam Cię do współpracy! Wspólnie podejmiemy efektywnie działania dla Ciebie i Twojego biznesu.
Polecamy również: