Jaki wpływ ma barometr zachowań konsumentów na działania marketingowe?
Od opublikowania przez Google barometru zachowań konsumentów minął już ponad miesiąc, a infografika podsumowująca to badanie pojawiła się na wielu serwisach (AntyWeb, Gazeta.pl). Nic dziwnego, zawiera bowiem wiele interesujących informacji. Znacznie więcej ich kryje się na samej stronie badania (www.consumerbarometer.com) w sekcji „graph builder”, gdzie znajdują się odpowiedzi na 88 (!) pytań zadanych konsumentom w różnych częściach świata.
Poniżej znajdziesz, moim zdaniem, najciekawsze informacje zawarte w barometrze oraz wnioski, które powinieneś z tych informacji wyciągnąć.
Smartfonowa rewolucja trwa w najlepsze
Sprzedaż smartfonów z roku na rok rośnie w tempie dwucyfrowym. Istotny wpływ mają na to także spadające koszty korzystania z internetu mobilnego przy rosnącej prędkości transmisji danych. Nie odkryłem przed Wami Ameryki – wiem.
Wciąż jednak, spora część osób prowadzących własny biznes, pomija aktualne trendy. Wynika to z mylnego przeświadczenia, że wspomniany trend ich nie dotyczy. Najbardziej zauważalne jest to w przypadku dostosowania strony internetowej do urządzeń mobilnych, a raczej braku tego dostosowania.
Jeśli uważasz, że trend „mobile” Cię nie dotyczy – zwróć uwagę na poniższe dane. Z pewnością dadzą do myślenia!
Do poszukiwania informacji na temat lokalnych biznesów, 25% Polaków wykorzystuje smartfon, a 10% tablet
Najważniejszym źródłem informacji lokalnych wciąż jest desktop, bo korzysta z niego aż 83% ankietowanych. Coraz wyraźniej widać jednak, że korzystamy chętniej ze smartfonów i tabletów. Dla porównania, we Włoszech robi to już 42% użytkowników smartfonów.
Trend ten nie dziwi i jest w pełni zrozumiały. W końcu najczęściej poszukujemy informacji o biznesach lokalnych w momencie, gdy ich potrzebujemy, a smartfon zawsze mamy „pod ręką”.
27% osób porzuci przeglądanie Twojej strony na korzyść konkurencji, jeśli nie wyświetla się ona dobrze na smartfonie
Patrząc na poniższy wykres, możesz pomyśleć, że 27% to niewiele w stosunku do reszty użytkowników, która w mniejszym lub większym stopniu będzie kontynuować przeglądanie Twojej strony. Nie miej jednak złudzeń – odsetek osób porzucających źle funkcjonującą stronę mobilną będzie z roku na rok rósł.
Wystarczy spojrzeć na wyniki z Chorwacji – 40% osób deklaruje, że porzuca przeglądanie strony na rzecz innej, dostosowanej do urządzenia mobilnego.
42% użytkowników smartfonów bierze pod uwagę maksymalnie dwa brandy poszukując informacji lokalnych
Spójrzcie na wykres – widać wyraźnie, że odsetek osób biorących pod uwagę więcej niż trzy brandy (wyszukując lokalnie) – jest niewielki.
Dlaczego? Zapewne wynika to z faktu, że najczęściej poszukując informacji lokalnych, korzystamy z wyszukiwarki,. Tam z kolei ilość informacji jest mocno ograniczona przez wielkość ekranu. Dodatkowo – w przeciwieństwie do wyników desktopowych – w mobilnych wynikach wyszukiwania pojawiają się maksymalnie 3 miejsca – 1 u samej góry (!), 2 na dole.
Wniosek
Zadbaj o dostosowanie swojej strony na mobilne urządzenia już teraz. Ruch mobile będzie nadal rósł, a konkurencja nie będzie na Ciebie czekać. W kwietniu Google wprowadził zmianę algorytmu, która premiuje strony mobile-friendly. Jeśli wykorzystujesz do promocji AdWords – pamiętaj, że masz wyłącznie 3 miejsca na pierwszej stronie mobilnych wyników wyszukiwania. Zadbaj o to by się tam znaleźć.
W sieci opinii
Internet całkowicie odmienił nasz sposób dokonywania zakupów. Kiedyś podstawowym źródłem opinii o towarze/usłudze były bezpośrednie informacje od rodziny lub znajomych. Dzisiaj informacje od znajomych mają pewnie decydujące znaczenie podczas zakupu, ale opinie czy recenzje produktu znalezione na blogach czy serwisach społecznościowych są kluczowe w procesie podejmowania decyzji o zakupie.
36% użytkowników wykorzystuje recenzje / opinie / porady z internetu przy podejmowaniu decyzji o zakupie
Internet jest podstawowym źródłem informacji o specyfikacji danego produktu. Aż 51% ankietowanych porównuje produkt i jego cechy właśnie w internecie, a 36% szuka tam opinii/recenzji innych użytkowników.
11% użytkowników dzieli się swoimi przemyśleniami na temat zakupu w social mediach
To jak istotne są media społecznościowe dla Twojego biznesu, widać właśnie na poniższym wykresie. 11% ankietowanych podzieli się swoim doświadczeniem zakupowym w serwisie społecznościowym, a 13% opublikuje opinię/wystawi ocenę dotyczącą zakupu.
Wniosek
Opinia na temat produktu czy biznesu mocno wpływa na decyzję zakupową potencjalnego klienta.
Powinieneś dokładnie monitorować, co piszą o Tobie klienci i odpowiednio reagować. Najważniejsze jest to, by reakcja była przemyślana i nie powodowana emocjami. Jeśli pojawił się problem – nie zamiataj go pod dywan tylko postaraj się znaleźć rozwiązanie. Zarządzanie wizerunkiem w sieci, liczy się coraz bardziej!
Video przyszłością marketingu internetowego
Obraz połączony z dźwiękiem ma znacznie większą siłę przekonywania niż słowo pisane. Przekaz zawierający ciekawą historię angażuje widza znacznie bardziej niż jakakolwiek inna forma komunikatu.
Popularność video wciąż będzie rosła. Temu trendowi sprzyjają także coraz większe ekrany smartfonów i coraz mniejsze ograniczenia dotyczące transferu danych.
Dlaczego video jest przyszłością w działaniach marketingowych? Chętnie odpowiem!
30% ankietowanych ogląda video online codziennie
1/3 ankietowanych z Polski ogląda filmy online codziennie. Liderem pod tym względem są Serbowie, gdzie aż 55% (!) badanych zadeklarowało, iż każdego dnia przeglądają materiały video.
Prognozuje się, że trend ten będzie się pogłębiać i coraz większy odsetek internautów będzie miało styczność z materiałami video codziennie.
30% osób konsumuje treści wideo poprzez social media
Jak ważnym kanałem dystrybucji treści video stają się social media? Zwróćcie uwagę na wykres. Oczywiście wciąż najpopularniejszym źródłem (80%) tego typu treści będą serwisy typu YouTube czy Vimeo – jednak social media są naturalnym miejscem do promowania video.
40% ankietowanych oglądało treści video wraz z innymi osobami
Video często konsumujemy wspólnie, co oznacza, że przekaz reklamowy prezentowany w trakcie video, może dotrzeć nie tylko do jednej osoby, ale również osób postronnych. Co więcej, aż 14% ankietowanych deklaruje, że ogląda video z dwoma osobami.
Jest to unikatowa cecha tej formy przekazu, gdyż innych treści w internecie (np. pisanych) raczej nie przeglądamy wspólnie, co oczywiście nie oznacza, że możemy się nimi dzielić.
Wniosek
Konsumpcja treści video przenosi się z telewizji do internetu. Kluczowe przy tym jest to, że treści video w internecie są dostępne o każdej porze dnia na życzenie użytkownika. W ten spsoób możemy trafić z naszym produktem/usługą dokładnie wtedy, kiedy potencjalny klient jest zaangażowany w przeglądanie treści.
Warto zadbać o video tworząc unikalne treści dla swojego biznesu – np.: prezentacje produktów czy videorecenzje. Tym bardziej, że tworzenie filmów jest coraz tańsze.
Podsumowanie
Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały biznes lokalny, czy duży sklep internetowy – powinieneś zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób korzystamy lub będziemy korzystać z internetu.
Wyniki barometru zachowań konsumentów nie są niczym zaskakującym – w końcu od dłuższego czasu mówi się o mobile czy video.
Zachęcam Cię do tego byś przejrzał odpowiedzi na wszystkie pytania zadane w ankiecie i porównał dane z Polski z danymi z innych krajów (zwłaszcza tych najbardziej rozwiniętych). Wyniki są czasami zaskakujące!
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Jeśli zauważyłeś w barometrze jakieś inne, ciekawe informacje, o których warto wspomnieć – koniecznie opisz je w komentarzu.
Polecamy również: