Rozszerzone konwersje w Google Ads – czym są i jak je wdrożyć?
W obecnej rewolucji, jaką przechodzimy w świecie marketingu internetowego, konwersje rozszerzone obok końca Universal Analitycs, który nastąpi 1 lipca 2023 roku oraz zamieszania dot. paska cookies i polityki zgód użytkownika, są najgorętszym tematem tego roku wśród marketingowców zajmujących się prowadzeniem kampanii Google Ads. Chcesz móc lepiej zrozumieć ten temat? Zapraszam Cię zatem do lektury o konwersjach rozszerzonych!
Czym są konwersje rozszerzone Google Ads?
Konwersje rozszerzone są odpowiedzią Google na utracone konwersje w wyniku braku zgody użytkownika na śledzenie go w narzędziach takich jak Google Ads. To specjalna funkcja, która w sposób zanonimizowany, chroniący prywatność użytkownika modeluje, urealnia rzeczywistą ilość pozyskanych konwersji z kampanii Google Ads.
Mówiąc najprościej – funkcja konwersji rozszerzonych dodaje do konwersji pozyskanych w sposób standardowy (od osób wyrażających zgodę na cookies) dodatkowe konwersje pozyskane wśród tych osób, które tej zgody nie wyraziły. Dzięki czemu marketingowcy są nadal w stanie przedstawiać, możliwie jak najprecyzyjniej się da, wyniki uzyskane z kampanii Google Ads.
Konwersje rozszerzone – jak działają?
Konwersje rozszerzone działają tylko w przypadku zdarzeń, w których użytkownik na stronie internetowej przesyła swoje dane takie jak adres e-mail. Może to być konwersja typu wysyłka formularza lub zakup w sklepie internetowym, gdzie użytkownik przesyła znacznie więcej danych niż tylko mail lub telefon.
Konwersje rozszerzone nie zadziałają w mikro konwersjach, w których użytkownik nie przesyła swoich danych, np. takich jak: kliknięcie w numer telefonu, kliknięcie w adres e-mail.
Aby funkcja konwersji rozszerzonych zadziałała, muszą zostać spełnione pewne warunki.
1. Użytkownik w trakcie dokonywania konwersji musi być zalogowany na koncie Google.
2. Część danych, jakie zostawia, gdy na przykład zamawia produkt, musi być spójna z danymi logowania do konta Google, np. mail lub imię i nazwisko.
Google nie wymaga, aby wszystkie dane były spójne, dlatego bardzo ważne jest przesyłanie jak najwięcej zaszyfrowanych danych do Google.
Google wystarczy, aby jedna z przesłanych danych była spójna. Wówczas zaliczy to jako konwersję rozszerzoną.
W jakich okolicznościach nie zadziałają konwersje rozszerzone?
Niestety są pewne scenariusze, w których konwersje rozszerzone nie zadziałają.
1. Gdy klient nie korzysta z konta Google w trakcie dokonywania konwersji.
2. Gdy jest zalogowany w Google na “roboczych” danych, wówczas jest duże prawdopodobieństwo, że przesłane dane do zamówienia nie będą spójne z danymi Google.
Gdy spełni się jeden z powyższych scenariuszy, Google niestety nie zaliczy konwersji rozszerzonej, co oznacza, że ta konwersja przepada i nie będziemy wstanie jej pokazać klientowi w raporcie.
Oczywiście tych scenariuszy może być znacznie więcej, ale powyższe według mnie są najbardziej prawdopodobne.
Jak wdrożyć konwersje rozszerzone na koncie Google Ads przy pomocy Google Tag Manager?
Google Ads
1. Zaloguj się na konto Google Ads.
2. Przejdź do Narzędzia i ustawienia >> Pomiar skuteczności >> Konwersje >> Ustawienia i zaakceptuj warunki dot. danych klienta oraz włącz konwersje rozszerzone.
3. Przejdź do Narzędzia i ustawienia >> Pomiar skuteczności >> Konwersje >> Podsumowanie.
4. Utwórz konwersję w witrynie zliczającą formularze.
5. W zakładce konwersje rozszerzone ustaw jako metodę wdrożenia Menedżer tagów Google.
Google Tag Manager
1. Utwórz zmienne pobierające dane od użytkowników.
2. Utwórz zmienną Dane przekazywane przez użytkowników.
3. Stwórz natywną konwersję Google przy pomocy wbudowanego tagu
a) pobierz kod konwersji z konta Google Ads i wklej w odpowiednie miejsce;
c) pobierz etykietę konwersji z Google Ads i wklej w odpowiednie miejsce;
d) zaimportuj do konwersji Google Ads zmienną, która agreguje dane; przekazywane od użytkowników.
4. Ustaw regułę odpalającą tag Google Ads w momencie wysłania formularza przez użytkownika.
Gotowe! To wszystko, aby ustawić konwersje rozszerzone w Google Ads. Z czasem możesz sprawdzić, czy Google uznał twoje wdrożenie za poprawne. Możesz to zrobić na koncie Google Ads, klikając w konwersję rozszerzoną, przechodząc do zakładki Diagnostyka.
Podsumowanie
Dzięki konwersjom rozszerzonym reklamodawcy mogą dokładniej monitorować i analizować zachowanie swoich klientów, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie kampaniami reklamowymi w Google Ads.
Ich wdrożenie jest niezbędne do tego, aby kampanie, szczególnie te inteligentne mogły się prawidłowo optymalizować.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Wdrożenie konwersji rozszerzonych nie jest trudne dla tych, którzy dobrze znają narzędzie Google Tag Manager oraz znają podstawy języków programowania takich jak: HTML, CSS, JavaScript. Jeśli nie czujesz się dobrze w tematach technicznych, zleć konfigurację konwersji rozszerzonych digital analitykowi lub programiście.
Polecamy również: