Jak zmierzyć sukces marketingu cyfrowego – 5 metryk do obserwacji
Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że większość firm niewiele wie o swoich kampaniach reklamowych? Nie wspominając już o budowaniu strategii czy też optymalizacji. Często rezygnują z monitorowania wyników marketingu internetowego, ponieważ nie są świadomi, jak mierzyć jego skuteczność. Niestety bez umiejętnego i regularnego pomiaru i monitorowania, możesz tylko patrzeć na kolejne banknoty spalane w ogniu kampanii. Ale! Nie jest jeszcze za późno, aby zacząć śledzić swoje kampanie! W tym artykule dowiesz jak mierzyć sukces marketingu internetowego przez obserwację pięciu kluczowych metryk w Google Analytics. Ciekawi? To zapraszam do lektury!
Jak skonfigurować swoje internetowe kampanie marketingowe, aby odnieść sukces?
Zanim przejdziemy do tego, jak mierzyć marketing internetowy, porozmawiajmy najpierw o tym, jak zorientować swoje kampanie na sukces. Istnieją trzy kluczowe elementy, które musisz zrobić, aby być pewnym, że możesz dokładnie i skutecznie mierzyć swoje kampanie:
1. Ustal cele SMART – mądrze, tak żeby wiedzieć, co mierzysz.
2. Poznaj puste metryki.
3. Poprawnie skonfiguruj Google Analytics
Przeanalizujmy każdą z tych rzeczy poniżej!
Ustal cele SMART
Nie można zmierzyć sukcesu marketingowego bez wcześniejszego ustalenia celów. Jeśli nie wiesz, co chcesz osiągnąć, nie będziesz w stanie dokładnie zmierzyć sukcesu i wydajności kampanii. Nie da się zmierzyć wagi samochodu linijką albo jeździć na kwadratowych kołach. Aby dokładnie zmierzyć wyniki kampanii, ustal cele SMART.
Skrót SMART oznacza:
Specific (konkretne): Twoje cele powinny precyzyjnie określać, co chcesz osiągnąć.
Measurable (mierzalne): powinieneś być w stanie zmierzyć, czy osiągnąłeś swój cel.
Achievable (osiągalny): powinieneś być w stanie osiągnąć swoje cele.
Realistic (realistyczne): Twoje cele powinny być w zasięgu ręki i mieć związek z Twoim biznesem.
Timely (terminowe): powinieneś mieć wyznaczony termin na osiągnięcie swojego celu.
Cele SMART są najlepsze dla marketingu internetowego, ponieważ zachęcają do tworzenia precyzyjnych celów, aby spojrzeć na metryki i określić, czy osiągnąłeś to, co chciałeś osiągnąć. Jeśli ustawisz ogólny cel, taki jak „Zdobądź więcej leadów”, trudno jest wiedzieć, czy go osiągnąłeś. Ile leadów to „więcej?” Jak szybko musisz zdobyć te nowe leady?
Jak zmierzyć cel? Przy tak ogólnym celu trudno jest spojrzeć na swoje metryki marketingu cyfrowego i wiedzieć, czy osiągasz ten cel. Z drugiej strony, cele SMART sprawiają, że łatwo jest wziąć swoje cyfrowe metryki marketingowe i określić, czy osiągasz to, co zamierzasz.
Cel taki jak „Zwiększenie sprzedaży o 25% za pierwszy kwartał” jest łatwy do śledzenia i monitorowania.
Poznaj puste metryki
Kiedy patrzysz na poszczególne wskaźniki marketingu internetowego, może przytłoczyć Cię ogrom danych, które są dostępne. Zanim jednak zaczniesz mierzyć wyniki w marketingu, musisz poznać puste metryki. Puste metryki to metryki, które wyglądają dobrze, ale nie mają wpływu na sukces marketingu internetowego Twojej firmy. Zasadniczo, te metryki nie dostarczają żadnych wskazówek, nawet nie wiesz, że twoje kampanie marketingowe odnoszą sukces. Najpopularniejsze według mnie przykłady pustych metryk:
– Followersi
– Odsłony
– Subskrybenci
– Bieżąca suma klientów
Na przykład, jeśli śledzisz swoich followersów w mediach społecznościowych i okazuje się, że Twoja strona na Facebooku ma 5000 obserwujących, możesz pomyśleć, że jest to wielki sukces Twojej strategii w mediach społecznościowych. Ale, czy te 5000 followersów angażuje się w Twoje treści? Czy kupują Twoje produkty? Posiadanie followersów nie musi oznaczać, że osiągasz swoje cele, czy to zarabiając na leadach czy sprzedaży, dlatego też powinieneś trzymać się z dala od używania tych metryk do mierzenia sukcesu kampanii.
Skonfiguruj Google Analytics
Jeśli chcesz zmierzyć sukces marketingu internetowego, musisz skonfigurować Google Analytics. Google Analytics umożliwia przechowywanie wszystkich danych z kampanii w jednym miejscu i umożliwia ich analizowanie. Oto uproszczona wersja tego, jak skonfigurować Google Analytics:
– Utwórz lub zarejestruj się na swoim koncie Google.
– Skonfiguruj swoją usługę np. stronę internetową.
– Zbuduj widok raportowania swojej usługi – np. strony internetowej.
– Dodaj kod śledzenia Google Analytics do swojej witryny.
Aby uzyskać bardziej dogłębny przegląd, sprawdź nasz wpis na blogu, jak skonfigurować Google Analytics dla swojej firmy! tutaj
Jak zmierzyć sukces skutecznych kampanii online za pomocą tych 5 metryk?
Oto pięć kluczowych metryk, które powinieneś monitorować, aby zobaczyć, czy kampania zmierza we właściwym kierunku.
Ruch według źródła
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zmierzyć sukces marketingu cyfrowego, zacznij od monitorowania ruchu według źródła. Możesz znaleźć tę metrykę w Google Analytics, przechodząc do:
Acquisition > All Traffic > Source/Medium
Ta metryka jest kluczowa do monitorowania, ponieważ wskazuje na to, skąd płynie ruch. Google Analytics wskaże, skąd pochodzi ruch, w tym z takich miejsc jak:
Direct – odwiedziny bezpośrednie;
Płatne wyszukiwanie – reklamy z wyszukiwarki;
Display – reklama displayowa;
Refferal – witryny odsyłające;
Social Media – facebook, Instagram, pinterest, Linkedin.
Ta metryka pomoże Ci zobaczyć krytyczne informacje na temat wydajności kampanii marketingowej.
Możesz sprawdzić, które kanały generują największy ruch i najwięcej kalorycznych leadów dla Twojej firmy, co może pomóc Ci w podjęciu bardziej skutecznych decyzji dotyczących marketingu.
Na przykład, po przyjrzeniu się ruchowi według źródeł, możesz stwierdzić, że uzyskujesz wiele konwersji z reklam pay-per-click (PPC). W rezultacie decydujesz się podwoić i przeznaczyć więcej środków na PPC, aby zwiększyć konwersje. Trzeba jednak uważać i dywersyfikować kanały, co pozwala witrynie być kuloodporną na zmiany np. w reklamach, polityki facebook’a, zmian algorytmów wyszukiwarek itp. Dobrze podzielone kanały po około 25% to model wzorcowy.
Powracający odwiedzający
Kiedy mierzysz sukces marketingowy, pamiętaj, aby śledzić powracających użytkowników. Powracający użytkownicy to ludzie, którzy wracają na Twoją stronę po odwiedzeniu jej po raz pierwszy. Możesz śledzić powracających gości w Google Analytics, przechodząc do:
Audience > Behavior > New vs. Returning.
Tutaj możesz porównać liczbę nowych odwiedzających z liczbą powracających. Ta metryka jest doskonałym wskaźnikiem doświadczenia użytkownika, które dostajesz w GA. Kiedy dbasz o odpowiednie i pozytywne doświadczenie użytkownika, prawdopodobnie będziesz miał wyższy wskaźnik powracających użytkowników. Jest to też jeden z czynników rankingowych SEO.
Ta metryka może wskazywać, że:
– Zapewniasz funkcjonalną stronę internetową, którą użytkownicy chętnie przeglądają.
– Tworzysz kampanie marketingowe dopasowane do odbiorców. W nagrodę będziesz płacił niższe stawki za kliknięcia.
– Powracający użytkownicy są krytyczni z punktu widzenia generowanych przychodów dla Twojego biznesu. Śledząc tę metrykę, możesz zobaczyć, czy Twoje cyfrowe kampanie marketingowe z powodzeniem kierują ludzi z powrotem na Twoją stronę internetową, aby dowiedzieć się więcej o Twojej firmie i konwertować.
Średni czas trwania sesji
Jeśli chcesz wiedzieć, jak mierzyć sukces marketingu internetowego, upewnij się, że monitorujesz swój średni czas trwania sesji. Twój średni czas trwania sesji wskazuje typową ilość czasu, jaką odwiedzający spędzają na Twojej stronie podczas wizyty. Aby śledzić średni czas trwania sesji dla swoich kanałów marketingowych, przejdź do następujących elementów w Google Analytics:
Acquisition > All Traffic > Channels
Tutaj możesz zobaczyć średni czas trwania sesji dla każdego kanału, od płatnego wyszukiwania aż do bezpośredniego.
Zakładam, że chcesz mieć wyższy średni czas trwania sesji, ponieważ wskazuje to, że odwiedzający spędzają czas na Twojej stronie, poznając Twoją firmę i produkty lub usługi. Kiedy użytkownicy spędzają więcej czasu na Twojej stronie, są bardziej skłonni do konwersji. Dodatkowo, jeśli klikniesz na poszczególne kanały i obejrzysz każdą kampanię, możesz zobaczyć, które kampanie utrzymują zaangażowanie użytkowników dłużej.
Możesz przeanalizować te kampanie, aby dowiedzieć się, dlaczego użytkownicy spędzają więcej czasu na tych stronach i użyć swoich wyników do zainspirowania innych kampanii.
Wspólczynnik odrzuceń (Bounce rate)
Twój współczynnik odrzuceń wskazuje, ile osób opuszcza Twoją stronę bez odwiedzania innych stron w Twojej witrynie. Możesz znaleźć tę metrykę w Google Analytics, przechodząc do:
Behavior > Site Content > All Pages
Bounce rate to osoby opuszczające stronę użytą do wejścia z Twojej witryny. Z drugiej strony, współczynnik wyjść wskazuje na ostatnią stronę, którą odwiedzili użytkownicy – ktoś może odwiedzić wiele stron przed wyjściem. Powinieneś monitorować strony z wysokim współczynnikiem odrzuceń, ponieważ może to wskazywać na słabe doświadczenie użytkownika.
Twoje strony mogą mieć wysoki współczynnik odrzuceń z następujących powodów:
– Twoja strona zbyt długo się ładuje.
– Informacje są nieistotne dla wyszukiwania.
– Pojawiają się błędy na stronie.
Współczynnik konwersji
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zmierzyć sukces marketingu internetowego, musisz wziąć również pod uwagę współczynnik. Wskazuje on, jak wiele osób konwertuje podczas odwiedzania stron w Twojej witrynie. Dane o swoim współczynniku konwersji możesz znaleźć w Google Analytics, przechodząc do:
Conversions > Goals > Overview
Kiedy śledzisz współczynniki konwersji, pamiętaj, że możesz śledzić wiele rodzajów konwersji:
– Sprzedaż
– Subskrypcje
– Rejestracje
– Pobrania
Śledzenie tej metryki jest kluczowe, aby sprawdzić, czy Twoje kampanie marketingowe przynoszą najlepsze rezultaty dla Twojego biznesu.
Podsumowanie
Kiedy mierzysz sukces marketingu internetowego, musisz patrzeć przez pryzmat tego, czy Twoje kampanie działają na rzecz Twojego biznesu. W pierwszej kolejności powinieneś wyznaczyć konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i terminowe cele np. wzrost sprzedaży produktu x o 20% w kwartale z Google Ads. Następnie powinieneś dobrać parametry, które mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie tego celu. W tym przypadku będzie to na pewno liczba odwiedzających, liczba powracających kupujących, zestawienie współczynników konwersji w obydwu grupach. Kolejnym parametrem będą słowa generujące sprzedaż. Ostatnią ważną metryką będzie bounce rate na stronie koszyka zakupowego.
Jeżeli już masz wyznaczony cel i wiesz jak mierzyć sukces kampanii, to teraz czas na poprawną konfigurację analityki – Google Analytics. Możesz ustawić sobie konkretne cele np. użytkownicy którzy dokonali zakupu. Przeanalizować ich ścieżkę zakupową tak żeby skierować na nią większą liczbę użytkowników. Możesz też ustalić cele odwrotne tzw. negatywne – czyli wszystkich tych, którzy porzucili koszyki. W przypadku konfiguracji dodatkowych narzędzi takich jak np. hotJar jesteś w stanie nawet podejrzeć takie sesje i wyciągnąć wnioski. Wiele razy okazywało się, że np. przycisk płatności w konkretnej wersji przeglądarki był nieaktywny, albo w ogóle się nie wyświetlał…
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Jeśli nie wiesz od czego zacząć mierzenie wyników w marketingu, zgłoś się do nas – ekspertów marketingowych, którzy wiedzą, jak tworzyć, optymalizować i monitorować kampanię, aby generowały sprzedaż.
Polecamy również: