Google Analytics 4 – jak wdrożyć GA4 i na co zwrócić uwagę?
Temat nowego Google Analytics jest obecny w środowisku marketingu internetowego od dobrych kilku miesięcy. Google Analytics 4 zmienia całkowicie podejście do zbierania danych oraz ich analizowania. Chyba najważniejszą zmianą będzie wykorzystywanie danych opartych o zdarzenie, a nie o sesje, jak do tej pory. Dodatkową zmianą będzie też zbierania danych jednocześnie z witryn i aplikacji w jednym miejscu. “Stary” Google Analytics przestanie działać 1 lipca 2023 roku, także czas najwyższy, aby przełączyć się na GA4 i zbierać dane jednocześnie w nowym i starym Google Analytics. W tym artykule pokażę, jak wdrożyć GA4 i na co zwrócić uwagę przy konfiguracji GA4.
Utwórz nową usługę i wgraj nowy kod śledzący na stronę
Na początku należy utworzyć nową usługę GA4, monit w tej sprawie pojawia się już od kilku miesięcy na kontach Google Analytics. W administracji w kolumnie usługa – pojawił się przycisk asystenta konfiguracji.
Kod Google Analytics 4 zaleca się wgrać przez Google Tag Managera – ułatwia to implementację, a dodatkowo zdarzenia, które są już ustawione dla UA można w prosty sposób przenieść na GA4. Więcej o GTM można znaleźć w moim artykule.
Uruchomienie zbierania danych w Google Signals
Włączenie tej funkcji jest niezbędne do zbierania danych o wyższej jakości. Włączając Google Signals, usługa GA4 oprócz danych zbieranych przez standardowe wdrożenie będzie też gromadzić dodatkowo dane o ruchu. Dzięki temu uzyskamy dostęp do kolejnych funkcji, takich jak statystyki i dane odbiorców korzystających z różnych urządzeń. Zbiera też informacje o wizytach i łączy je z informacjami Google z kont zalogowanych użytkowników, którzy wyrazili zgodę na personalizację reklam.
Potwierdzenie dotyczące zbierania danych użytkowników
Potwierdza uzyskanie od użytkowników niezbędnych zgód i uprawnień w zakresie zbierania i przetwarzania danych, w tym zgody na powiązanie danych ze zbieranymi przez Google Analytics informacjami o wizytach w mojej witrynie lub aplikacji. W skrócie informacje oparte o cookie. Pasek akceptacji zbierania cookie musi zostać odpowiednio przygotowany.
Więcej o pasku cookie przeczytasz w tym artykule.
Połączenie z kontem Google Ads
Kolejne niezbędne ustawienie w konfiguracji GA4 to połączenie konta Google Ads oraz konta Google Analytics 4. To połączenie jest konieczne, aby w całości śledzić ścieżkę zakupową użytkownika od pierwszego do ostatniego punktu styku, który kończy się konwersją. Dodatkowymi zaletami połączenia są:
– raport dotyczący kampanii,
– dostęp do nowych wymiarów,
– możliwość importu konwersji z GA4 do Google Ads,
– możliwość wykorzystania list odbiorców do remarketingu.
Połączenie z Google Search Console
Integracja z GSC umożliwia analizowanie bezpłatnych wyników wyszukiwania w Twojej witrynie. Można sprawdzić, na jakiej pozycji wyświetla się strona w wynikach wyszukiwania, które słowa kluczowe generują kliknięcia, a także jak te kliknięcia przekładają się na zachowanie użytkowników.
Ustawienie przechowywania danych o użytkownikach i zdarzeniach
Rekomenduje się, aby ustawić maksymalnie długi okres przechowywania danych oraz resetowanie danych przy nowych użytkownikach. Ustawienia okresu przechowywania i resetowania tych danych dotyczą wyłącznie danych na poziomie użytkownika i na poziomie zdarzenia gromadzonego przez Google Analytics. Część danych gromadzonych o użytkownikach (np. wiek, płeć czy zainteresowania) są domyślnie resetowanie przez Google Analytics po 2 miesiącach w przypadku usługi Google Analytics 4.
Wykluczenie wewnętrznego ruchu na podstawie IP
To ustawienie było stosowane również w przypadku Universal Analytics. Miało na celu wykluczenie zbierania ruchu z organizacji, czyli pracowników, webdeweloperów itd.
Dodanie witryn odsyłających
Dodanie witryn odsyłających jest istotne szczególnie w przypadku sklepów. Dodanie wspomnianych witryn umożliwia poprawne przypisywanie konwersji do odpowiedniego źródła. W ramach tej listy dodaje się bramki płatnicze, banki itd. W taki sposób, aby nie były traktowane jako odesłania (referral).
Włączenie pomiarów zaawansowanych
Pomiar zaawansowany umożliwia rejestrowanie interakcji ze stroną internetową po włączeniu odpowiednich opcji (zdarzeń) w interfejsie Google Analytics. A co ważne, nie wymaga to dokonywania zmian w kodzie strony. Po włączeniu tych opcji od razu rozpoczyna wysyłanie zdarzeń.
Konfiguracja zdarzeń
Poza pomiarami (zdarzeniami), które są „wbudowane” w GA4 i możemy je ustawić w trakcie konfiguracji. W momencie wdrażania GA4 warto przemyśleć dodanie innych zdarzeń, które będą niezbędne przy dokonywaniu analiz. Zdarzenie niestandardowe konfiguruje się najprościej w Google Tag Managerze, o którym była mowa wcześniej.
Konwersje
Istotnym elementem w konfiguracji GA4 jest oczywiście zdefiniowanie konwersji, czyli celów, jakie stawiamy użytkownikom na stronie. W przypadku GA4 definiowanie celów odbywa się inaczej niż w Uniwersal. Konfiguracja polega na zaznaczeniu suwakiem, które zdarzenie ma być traktowane jako cel. To ustawienie jest dostępne w “Administracji” w zakładce “Konfiguracja”.
Odbiorcy
Tutaj, podobnie jak w starym Google Analytics, w momencie konfiguracji GA4 warto pomyśleć o zdefiniowaniu odbiorców, których w późniejszym czasie będzie można wykorzystać w remarketingu. Ustawienie listy odbiorców dostępne jest “Administracji” w zakładce “Konfiguracja”.
Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.
Podsumowanie
Przygotowana lista elementów, na które należy zwrócić uwagę przy konfigurowaniu GA4, ułatwi Ci przejście na nową wersję Google Analytics. Stara wersja GA skończy zbierać dane 1 lipca 2023, więc już teraz uruchom nową wersję Google Analytics, aby zapewnić sobie odpowiednią ilość danych historycznych, do których będzie można się odwołać. Nie czekaj na ostatnią chwilę!
Polecamy również: