Local SEO: jak docierać do klientów prowadząc biznes lokalny
Zamiast tracić czas, pieniądze i nerwy zmagając się z ogólnopolską konkurencją, lepiej biznes lokalny pozycjonować… lokalnie. Jak?
Załóżmy, że padł wam alternator w Krakowie. Wyjmujecie telefon i wpisujecie w wyszukiwarce frazę “elektryk samochodowy”. Z pewnością cieszycie się, gdy w TOP10 pojawiają się wam warsztaty z Warszawy, Wrocławia i Wąbrzeźna. Niezbyt? No właśnie.
Geolokalizacja na początek
Moglibyście dodać w zapytaniu nazwę miasta. Po co jednak robić więcej, skoro można mniej? Wyszukiwarka Google dąży do tego, aby użytkownik po wpisaniu konkretnego zapytania otrzymywał wynik jak najbardziej dopasowany do potrzeb. Jednym z kroków w tym kierunku jest geolokalizacja wyników. Zmiana w algorytmie sprawia, że użytkownicy wpisując bardziej ogólne frazy kluczowe do wyszukiwarki otrzymują wyniki ściśle uzależnione od miasta, w którym się znajdują.
Dzięki popularyzacji urządzeń mobilnych takich jak smartfony czy tablety z dostępem do internetu, użytkownicy mogą wyszukiwać firmy usługowe czy sklepy z dowolnego miejsca, wtedy gdy zajdzie taka potrzeba. Na przykład, gdy padnie im alternator w czasie wyjazdu do Krakowa.
Tu otwierają się nowe możliwości dla firm, które są nastawione na klientów znajdujących się w obszarze ich działania. Nie tylko warsztatów samochodowych, fryzjerów czy kancelarii prawnych ale też firm posiadających kilka oddziałów.
Local SEO a zwykłe SEO
W odróżnieniu od zwykłego pozycjonowania stron, local SEO kładzie większy nacisk na optymalizację stron internetowych pod wyniki wyszukiwania dla klientów z tego miasta, regionu czy województwa, w którym zlokalizowana jest siedziba firmy, jej oddział, lokal usługowy lub punkt odbioru towarów.
Podobnie jak w przypadku klasycznego pozycjonowania konieczna jest odpowiednia optymalizacja samej strony jak również prowadzenie szeregu działań off site mających za zadnie pomoc stronie w osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W odróżnieniu jednak od zwykłego SEO większy nacisk położony jest tu na wymiar lokalny promocji. Istotne jest też ciągłe „wysyłanie sygnałów” do robotów wyszukiwarki o konkretnym umiejscowieniu i obszarze działania przedsiębiorstwa.
Dla każdego pod pewnymi warunkami
Lokalne SEO może być prowadzone zarówno dla mały i średnich przedsiębiorstw usługowych, produkcyjnych i handlowych działających na terenie danego miasta bądź regionu jak również dużych firm posiadających wiele oddziałów na terenie całego kraju.
Branża, w której działa firma nie ma w zasadzie znaczenia. Istotne jest natomiast spełnienie jednego warunku jakim jest posiadanie fizycznej lokalizacji i regularnie przyjmuje w niej klientów.
Local SEO: dlaczego warto?
Istnieje kilka przesłanek, dla których warto zainteresować się promocją firmy za pomocą pozycjonowania w ujęciu lokalnym.
Pierwszą z nich jest relatywnie mniejsza konkurencja. W ogólnopolskich wynikach wyszukiwania konkurują ze sobą setki firm. Nic dziwnego: w każdym mieście działa po kilkanaście warsztatów, kancelarii prawniczych czy stomatologów.
Taka sytuacja wiąże się z koniecznością ponoszenia większych nakładów pracy i wyższymi wydatkami. Małe firmy często nie mogą sobie na nie pozwolić.
W przypadku SEO w ujęciu lokalnym konkurencja zmniejsza się przeważnie do kilku lub kilkunastu przedsiębiorstw ( w zależności od wielkości miasta i ogólnej konkurencyjności danej branż). Dzięki temu małe, lokalne przedsiębiorstwa mogą zaistnieć w wynikach wyszukiwania na konkurencyjne frazy ponosząc stosunkowo niewielkie koszty.
Pozycjonowanie w wynikach lokalnych to również dobry sposób na zwiększenie CTR. Skupiając swoje działania na dotarciu do klientów lokalnych zwiększamy prawdopodobieństwo tego, że nasza strona zostanie odwiedzona. Mieszkaniec Krakowa szukający mechanika samochodowego będzie znacznie mniej zainteresowany zakładami z Łodzi czy Katowic niż z własnego miasta.
Kolejnym argumentem jest stale rosnąca liczba wyszukiwań z urządzeń mobilnych. Google stara się prezentować osobom korzystającym ze smartfonów czy tabletów wyniki ściśle dostosowane do ich lokalizacji. Wyniki te ustalane są przez wyszukiwarkę niezależnie od tego czy poszukiwana fraza kluczowa zawiera nazwę miejscowości czy nie.
Przykładowo, gdy szukamy weterynarza w Katowicach, Google w wynikach wyszukiwania sugeruje nam gabinety z tego właśnie miasta (pod warunkiem ustawienia w urządzeniu usługi lokalizacji). To ważne: użytkowników smartfonów i tabletów stale przybywa. Ludzie poszukują usług będąc „w ruchu” nie tylko za pomocą komputera. Jest to z pewnością obiecujący trend, którego w żaden sposób nie należy lekceważyć.
Zastosowanie strategii lokalnego SEO wcale nie wyklucza działań globalnych. Strategia ta uzupełni o pewne elementy działania w zakresie tradycyjnego pozycjonowania. Oba typy działań warto prowadzić równolegle zwłaszcza w przypadku dużych firm z wieloma oddziałami zlokalizowanymi na terenie całego kraju.
Działania On – Site
Poprawa widoczności strony w lokalnych wynikach wyszukiwania podobnie jak w przypadku klasycznego SEO w znacznym stopniu opiera się na prawidłowej optymalizacji strony. W przypadku local SEO element ten jeszcze bardziej istotny. Strona jest bowiem kierowana do węższego grona odbiorców o bardziej szczegółowych potrzebach i oczekiwaniach. Chcemy również konkurować z lokalnymi przedstawicielami naszej branży nie zaś z branżą w całym kraju, bądź (nie bójmy się tego) w jeszcze szerszym ujęciu.
Tworząc title dla strony głównej oraz podstron serwisu należy się kierować kilkoma prostymi zasadami. W tytułach powinny znaleźć się zarówno wyselekcjonowane uprzednio do pozycjonowania frazy jak również oznaczenie lokalizacji siedziby/oddziału firmy.
Przykładowo, optymalnym Title z punktu widzenia SEO lokalnego dla strony głównej kancelarii notarialnej z Katowic będzie jeden z poniższych wariantów:
TITLE: Notariusz Katowice – {Nazwa firmy}
TITLE: Kancelaria notarialna Katowice – {Nazwa firmy}
TITLE: Usługi notarialne Katowice – {Nazwa firmy}
TITLE: Kancelaria notarialna w Katowicach – {Nazwa firmy}
Ogólna zasada tworzenia Title dla SEO lokalnego w przypadku podstron serwisu: {Nazwa podstrony} – {Nazwa firmy}{Nazwa miasta}.
Zarówno w przypadku tytułów dla strony głównej jak i dla konkretnych podstron należy pamiętać o podstawowych założeniach optymalizacji tego elementu: unikać keyword stuffingu, zachować odpowiednią długość tytułu (nie dłuższy niż 70 znaków) i stosować zasadę K.I.S.S. (z ang. Keep It Simple Stupid:) .
Uwaga: treści
Od dawna wiadomo, że treści to istotny czynnik wpływający na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Content is King. Nie można o tym zapominać w trakcie optymalizacji strony pod wyszukiwania lokalne. Zarówno na stronie głównej jak również kluczowych podstronach serwisu powinny znaleźć się wartościowe dla użytkownika i unikalne treści.
Treści na stronie głównej powinny krótko podsumowywać profil działalności firmy, informacje dotyczące produktów/usług, a także zachęcać do skorzystania z oferty firmy czy też aktywizować do dalszej nawigacji po serwisie. Treść powinna od pierwszych zdań utwierdzać internautę w tym, że w swoich poszukiwaniach dobrze trafił.
Elementem optymalizacji treści pod kątem lokalnego SEO jest zawarcie w nich informacji odnośnie lokalizacji firmy. Chociażby w jednym zdaniu warto użyć nazwy miasta lub adresu, pod którym klienci znajdą konkretny sklep, zakład, odział czy siedzibę firmy.
W porosty sposób zepniemy zarówno roboty wyszukiwarki jak również użytkowników o lokalizacji naszej firmy. Podobna informacja powinna również zostać zawarta na podstronach typu O nas/O firmie jak również na podstronach, na których zawarcie tego typu informacji ma logiczny sens.
Ważna sprawa: description
Meta description od dłuższego czasu nie są już czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że jest to element który można pominąć.
Optymalny description nie powinien być przesycony frazami kluczowymi. Lepiej potraktować go jako swego rodzaju call to action. Z jednej strony opis ten powinien zawierać istotne informacje o zawartości danej podstrony, z drugiej zaś powinien być na tyle „tajemniczy”, aby użytkownik chciał odwiedzić opisaną w ten sposób stronę i zapoznać z się zresztą jej treści.
W opisie Description warto zawrzeć nazwę miasta, z tego chociażby względu żeby zapewnić internautę, że wyświetlony w wynikach wyszukiwania obiekt jest zgodny z lokalizacją użytkownika.
Na koniec warto pamiętać o tym, aby wszystko to zawrzeć w maksymalnie 160 znakach – wszystko powyżej jest przez Google pomijane.
Liczą się: nagłówki
Prawidłowe wykorzystanie w obrębię strony z zakresu H1-H3 ( a w niektórych przypadkach również nagłówków niższego rzędu) jest bardzo ważne z punktu widzenia SEO. Powinny być z jednej strony możliwie najbardziej naturalne, z drugiej zaś przyciągać uwagę użytkownika i zachęcać do dalszego czytania zawartych na stronie treści.
Z punktu widzenia SEO w nagłówkach (szczególnie H1) warto wykorzystać wybrane do pozycjonowania frazy kluczowe – naturalnie z zachowanie zasady unikania keyword stuffingu).
Z punktu widzenia local SEO nazwa miasta/regionu powinna zostać zawarta również w nagłówkach.
Zakładka kontakt
Prawidłowo skonstruowana i odpowiednio uwydatniona zakładka kontaktowa powinna umożliwić potencjalnemu klientowi kontakt z firmą. Osoba, która ją odwiedza powinna także bez problemu zlokalizować sklep, zakład czy biuro. Optymalizując stronę w zakresie SEO lokalnego należy temu elementowi poświecić odpowiednio dużo czasu i uwagi.
Zakładka kontakt powinna zawierać kluczowe informacje o firmie a więc:
– pełna nazwę firmy,
– adres wraz kodem pocztowym,
– adres e-mail,
– telefon kontaktowy (i FAX),
– dodatkowe, ważne informacje, które dodatkowo uwiarygodnią firmę w oczach użytkowników i wyszukiwarki (NIP, REGON itp.)
Na podstronie kontakt powinno się również znaleźć miejsce dla mapki Google. Nie chodzi tu o zwykłą mapkę wskazującą wyłącznie adres danej firmy, ale o mapkę z wizytówką Google Lokalnie.
Jeżeli strona posiada więcej niż jedną lokalizację idealnym rozwiązaniem jest tworzenie osobnych podstron kontaktowych dla każdej lokalizacji. Każda z tych podstron powinna zawierać wyłącznie informacje dotyczące konkretnej lokalizacji.
Stosowanie strategii local SEO narzuca traktowanie konkretnych oddziałów jako obiekty niezależne od „centrali”. Każdy z nich ma bowiem kierować produkty i/lub usługi do mieszkańców konkretnego miasta czy regionu.
Podstrony konkretnych oddziałów powinny być również osobno optymalizowane w oparciu o daną lokalizację (prawidłowe Title i Description). Prawidłowa optymalizacja podstrony jest kluczowa dla pojawiania się jej w wynikach wyszukiwania dla konkretnej lokalizacji.
Ważnym elementem jest wykorzystanie na stronie znaczników Schema.org (sekcje Local business ). Za ich pomocą możemy w prosty sposób wskazać robotom wyszukiwarki sekcje teksty, które odpowiadają za adres.
W przypadku, gdy dana firma posiada wyłącznie jeden adres warto zamieścić informacje takie jak nazwa firmy, adres, telefon i adres e-mail na każdej z podstron (np. w stopce). Pomoże to dodatkowo utwierdzić roboty wyszukiwarki w tym, że nasza firma fizycznie funkcjonuje w danym mieście.
Pliki KML – tworzymy geositemap
Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem optymalizacji strony pod wyszukiwania lokalne będzie geolokalizacja naszej firmy. Co prawda roboty wyszukiwarki świetnie radzą sobie z rozpoznawaniem adresów na stronie, jednak zawsze jednak mamy pewność, że zawsze zrobione to zostanie prawidłowo. Aby uniknąć tego problemu warto na stronie dodać geositemapę w postaci pliku KML.
Jak można się dowiedzieć ze strony supportu Google:
Plik KML jest przetwarzany przez program Google Earth w sposób podobny do tego, w jaki pliki HTML i XML są przetwarzane przez przeglądarki internetowe. Tym samym program Google Earth jest przeglądarką plików KML.
Zamieszczenie na stronie pliku KML daje nam pewność, że wykorzystany w nich adres jest odczytywany prawidłowo. Google prezentuje wyniki lokalne w oparciu o położenie geograficzne użytkownika. Im bliżej nasza firma znajduje się od lokalizacji osoby wysyłającej zapytanie tym większa szansa na wyświetlenie naszej strony w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Pliki w formacie KML można tworzyć samodzielnie, jednak najprostszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie jednego z gotowych generatorów tego typu plików jak np. Geositemapgenerator.
Działania off-site
Optymizacja swojej strony pod kątem SEO w ujęciu lokalnym to dopiero początek. Aby odnieść sukces w postaci wyświetlania się na czołowych pozycjach w lokalnych wynikach wyszukiwania konieczne jest również prowadzenie działań poza stroną. Obejmują one zarówno samodzielne rozpowszechnianie informacji na temat lokalizacji firmy w internecie jak również dbanie o to, aby inni robili to zgodnie z naszymi oczekiwaniami.
Czym jest NAP
Jednym z najważniejszych elementów lokalnego SEO jest NAP, czyli nazwa, adres i numer telefonu (z angielskiego Name Adress Phone).
Informacje zawarte w NAP traktowane są w pewnym stopniu jako walidator wiarygodności danej firmy. Pozwalają one również robotom dopasować firmę do lokalizacji w konkretnym mieście czy regionie.
Konieczne jest ustalenie konkretnego formatu, w którym NAP ma się pojawiać, a następnie konsekwentne wykorzystywanie go na stronie firmy ( w treści na podstronie Kontakt, oraz w stopce na każdej innej podstronie) oraz serwisach zewnętrznych takich jak wizytówka Google+ Lokalnie czy katalogi firm. Im więcej zgodnych sygnałów z różnych źródeł otrzymuje wyszukiwarka na temat nazwy firmy, tym większa szansa, że strona będzie prawidłowo wyświetlana w wynikach wyszukiwania dla konkretnej lokalizacji.
Należy pamiętać o tym, że adres strony www nie jest elementem składowym NAP. Warto natomiast dodawać go na zewnętrznych serwisach w celu uzyskania odnośników z wartościowych źródeł.
Google+ Lokalnie
Jednym z pierwszych kroków podejmowanych w kierunku zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania powinno być skorzystanie z usługi Google Moja Firma , a dokładnie utworzenie wizytówki Google + Lokalnie.
Wizytówki te łącza w sobie cechy Google Miejsca z profilem portalu społecznościowego Google+. Są one wyświetlane w lokalnych wynikach wyszukiwania, w wynikach wyszukiwania Google Maps i w mobilnych wynikach wyszukiwania. Stanowią też źródło opinii użytkowników.
Tworząc wizytówkę Google+ Lokalnie należy zastosować wcześniej ustalone informacje NAP ( które znajdują się na naszej stronie internetowej i które pojawią się w przyszłości na innych stronach). Zgodność naszej wizytówki z informacjami prezentowanymi na naszej stronie jest pierwszym sygnałem dla wyszukiwarki na temat lokalizacji naszej firmy ( lub jej oddziału) w danym mieście. Warto pamiętać o tym, że opinie mogą wystawiać nie tylko nasi klienci ale również inne firmy.
Dla zwiększenia wiarygodności naszej firmy oraz pokazania z naszej strony profesjonalnego podejścia warto uzupełnić możliwie jak najwięcej informacji na naszej wizytówce. Metody płatności, godziny otwarcia czy udostępnienie możliwości rezerwacji bezpośrednio z wizytówki to tylko niektóre z opcji.
Ważnym aspektem jest galeria. Można uzupełnić ją o kilka atrakcyjnych zdjęć dobrej jakości prezentujących twoją firmę.
W przypadku firm, które posiadają wiele oddziałów w różnych lokalizacjach należy postępować podobnie jak z podstronami kontaktu na swojej stronie firmowej. Każda lokalizacja powinna mieć własna wizytówkę z NAP zgodnym z informacjami zawartymi na stronie WWW. W ten sposób poszukujący firmy mieszkaniec Częstochowy otrzyma wyniki dotyczącego placówki w tym właśnie miejscu (lub też najbliższym miejscu), a nie wynik dotyczące nieinteresującej go centrali w Warszawie.
Wspomnienia – citations
Wspomnienia o firmie( z ang. citations) to kolejny, istotny czynnik pomagający osiągnąć sukces w pozycjonowaniu w wynikach lokalnych. Za pojęciem tym kryje się umieszczenie na zewnętrznej stronie internetowej NAP firmy. W przypadku wspomnień link do follow nie jest wymagany (aczkolwiek mile widziany).
Roboty wyszukiwarki będą starały się znaleźć w sieci informacje potwierdzające lokalizację konkretnej firmy w danym mieście. Im więcej zaufanych i wartościowych serwisów będzie wspominać o twojej firmie tym lepiej. Lepiej jednak uzyskać mniej wspomnień z wartościowych źródeł niż wiele wspomnień z miejsc nie zaufanych przez Google.
Wspomnienia mogą pochodzić z różnych źródeł: portali społecznościowych, katalogów firm katalogów branżowych czy serwisów lokalnych.
Wiele serwisów (głównie katalogi firm) pobiera tego typu informacje automatycznie. Aby jednak wspomnienia na stronach zewnętrznych były zgodne z informacjami na naszej stronie (czyli naszym NAP) najlepiej będzie wziąć sprawy w swoje ręce i zastosować podejście manualne.
Pierwszym krokiem powinna być analiza czy i gdzie wspomina się o naszej firmie. Na pierwszy ogień mogą pójść tutaj popularne serwisy takie jak Zumi, Panorama firm, Polskie Książki Telefoniczne Yellow pages, HotFrog czy Europages. W dalszej kolejności serwisy związane z branża w której działa firma.
W miejscach, w których nie ma wspomnień, warto dodać firmę. W wartościowych miejscach, które posiadają już odpowiedni wpis, ale informacje w nim są nieprawidłowe, warto spróbować go wyedytować. Zarówno przy dodawaniu nowych jak i przy dodawaniu starych wspomnień należy kierować się zasadą zgodności NAP. Rozbieżności w tym zakresie mogą zaszkodzić naszej stronie w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Wskazanym działaniem jest regularne przeszukiwanie sieci w poszukiwaniu nowych miejsc i umieszczanie w nich informacji na temat prowadzonej działalności.
Opinie -pozyskiwanie i zarządzanie
Recenzje na temat firmy oraz oferowanych przez nią usług i produktów to integralna część local SEO. Im więcej recenzji tym większa szansa, że strona zostanie wylistowana wyżej w lokalnych wynikach wyszukiwania. Tutaj należy kierować się zasadą „każda opinia jest dobra”.
Oczywiste jest, że nie można liczyć na to, że wszystkie opinie na temat naszej firmy będą pozytywne. Zawsze znajdzie się klient nie zadowolony z oferowanych przez nas usług czy naszych produktów.
Na szczęście złe opinie również mogą być dobre. Pojawianie się samych pozytywnych opinii o firmie może wzbudzać w potencjalnych klientach pewne podejrzenia. Złe opinie uwiarygadniają firmę i sprawiają, że dobre opinie stają się jeszcze bardziej wartościowe. Naturalnie nadmierna ilość negatywnych opinii nie wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy, natomiast jedna zła opinia na kilkanaście pozytywnych .
Warto odpowiednio „zarządzać” opiniami. Każdorazowo starać się ustosunkować się do nich dziękując zarówno za dobre słowo jak również za słowa krytyki. W przypadku opinii negatywnych warto dowiedzieć się od klienta co na nią wpłynęło. Odpowiadanie na opinie nie jest czynnikiem wpływającym na ranking, jednak pozwala na pokazanie klientowi naszego zaangażowania.
Nie należy pozostawiać użytkowników samym sobie i liczyć na to, że każdy z nich pozostawi po sobie opinię. Warto zachęcać klientów o pozostawienie opinii np. poprzez zawarcie odpowiednich informacji na swojej stronie czy też przesłanie prośby mailem. Samodzielne pisanie opinii jest niedopuszczalne.
Na samym początku warto skupić się na opiniach z Google Lokalnie instruując klientów gdzie i w jaki sposób mogą coś o nas napisać (nie zapominając o poinstruowaniu klientów o konieczności bycia zalogowanym w Google). W dalszym etapie można zachęcać do pozostawiania opinii na innych serwisach takich jak Opineo czy katalogi firm. W przypadku sklepów działających zarówno fizycznie jak i w internecie warto dodać opcje wyrażania opinii na podstronach konkretnych produktów wraz z odpowiednie zachęcenie klienta do jej pozostawienia.
Lokalne SEO budzi potencjał
Pozycjonowanie lokalne to doskonała strategia wspomagająca i uzupełniająca działania prowadzone w ramach tradycyjnego SEO. Dzięki niewielkim zmianom optymalizacyjnym oraz odpowiednim działaniom off site można uzyskać wymierne korzyści w postaci lepszego CTR czy też łatwiejszego dotarcia do konkretnych klientów zlokalizowanych w danym mieście.
Lokal SEO pozwala również wykorzystać potencjał drzemiący w wyszukiwaniach mobilnych i dotarcie z usługami lub produktami do klientów ich poszukujących w danym miejscu i w danym czasie.
Skuteczne działania w zakresie pozycjonowania w wynikach lokalnych to nie tylko szansa dla małych przedsiębiorstw działających bardziej lokalnie, ale również dla dużych przedsiębiorstw chcących dotrzeć do swoich klientów w miastach, w których posiadają swoje placówki. Jak uważacie, w jakich branżach lokalne SEO sprawdzi się najlepiej?
Zaciekawił was mój artykuł? Moi koledzy także mają wiele do przekazania. Żeby być na bieżąco z publikacjami, zapiszcie się na newsletter. Wystarczy wpisać adres e-mail w pomarańczowy boks z prawej!
Przeczytaj również:
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
– Podcast: Pozycjonowanie lokalne
– SEO hiperlokalne
Polecamy również: