Trendy w grafice w 2022 roku. Lista Top 10 trendów projektowych
Początek roku to czas podsumowań oraz rozważań na temat tego, co czeka nas w nadchodzącym roku. Kolejny rok przed nami, dlatego przyjrzymy się najciekawszym i najpopularniejszym trendom projektowania graficznego 2022. Trendy w designie, stylach i technikach kształtują otaczający nas świat, a przede wszystkim social media oraz świat interaktywny, a Twoje grafiki nie mogą zostać w tyle!
Zderzenia pokoleń Z i milenialsów, spowodowało, że możemy zauważyć eksplozję eksperymentu w projektowaniu. W tym roku przodować będzie balansowanie pomiędzy trzymaniem się reguł projektowych (takich jak minimalizm czy projektowanie na siatkach), a świeżość anty-designu i puszczenie wodzy fantazji.
Czy może być coś lepszego dla kreatywnej duszy? Sprawdź te inspirujące trendy w grafice komputerowej oraz ich przykłady, żeby być na topie!
1. Lata 90-te
Przodujący trend w grafice w 2022 roku to mocna inspiracja latami 90-tymi. Milenialsi widzą w tym pewną nostalgię, a pokolenie Z lubi je ze względu na mocno przejawiający się bunt w tego typu grafikach. Marki chętnie wykorzystują trend „nowej-starej” estetyki. Piksele, 8-bitowa i dwuwymiarowa grafika (flat design), geometryczne kształty, grafiki stylizowane na wlepki, ekstrawaganckie kolory, ziarniste tekstury i uczucie gumy balonowej – elementy, które niektórym z nas są bardzo znajome, innych zaś motywują do przeczesania najbardziej skrytych pudeł w piwnicy swojej starszej siostry.
W omówieniu trendów projektowania graficznego w stylu lat 90 warto również wspomnieć o grupie Memphis, której trend wzorniczy tworzony w latach 80-tych we Włoszech przełożył się na popularny nurt graficzny z lat 90-tych. Warto i nam w tym roku odnieść się do tej grupy projektantów, gdy będziemy potrzebować odrobiny inspiracji w tworzeniu treści stylizowanych na lata 90-te.
2. Maksymalizm
Robimy wszystko na maksa. Kolory, kompozycja, kształty i formy zupełnie nas nie ograniczają. Eksperymentujemy, przesadzamy i bawimy się tym, co nam wpadnie w ręce. Nie zawsze wyjdzie dobrze, ale maksymalizm i eklektyzm będą naszym argumentem na wszystkie niedoskonałości w projektowaniu. Innymi słowy – nie boimy się efektu „wow”, gdy chcemy wyróżnić się w social mediach!
Chociaż kuszące jest definiowanie maksymalizmu przez jego antonim „minimalizm”, ten trend robi znacznie więcej, niż można by się spodziewać – zgodnie ze swoją nazwą. Maksymalizm to nie tylko wypełnianie przestrzeni, ale i różnorodność barw, geometrycznych kształtów, ilustracji, ciekawej typografii, które odzwierciedlają zamysł artysty.
Jest to styl pozbawiony wstydu, eksponujący wszystkie aspekty artystycznego podniebienia projektanta. Chociaż jest to trend, ma prawdziwą siłę przetrwania – mamy tak wiele elementów rywalizujących o uwagę i oznacza, że zawsze będą na nas czekać nowe odkrycia.
3. Miękkie gradienty, światło i matowe szkło
Oczywiście każdy gradient jest w zasadzie miękki, lecz mam w tym przypadku na myśli – wyjątkowy, specjalny typ gradientu, z efektem szkła, rozmyciem tła lub pastelowymi odcieniami. Takie gradienty dobrze sprawdzają się jako tło, nie odwracając uwagi od głównego obiektu kompozycji. Szczególną popularnością cieszyć się będą gradienty i rozmycia w towarzystwie tzw. ziarna, które często możemy obserwować, np. na Instagramie.
Projekty tego typu nadają poczucie bezpieczeństwa, są naturalne, eleganckie i interesujące wizualnie. Możemy w ten sposób dodać unikalnego i osobistego charakteru do cyfrowych zasobów swojej marki.
4. Współczesny eklektyzm w ilustracji, czyli połączenie 3D z 2D
Rozprzestrzeniający się wpływ projektowania 3D ma stać się coraz większy. Popularna w ostatnich latach dziedzina projektowania – grafika 3D w tym roku będzie wyraźnie eksplorować nowe wymiary poprzez połączenie światów 2D i 3D, które będą się doskonale uzupełniać.
Media społecznościowe są przepełnione płaskimi ikonami i ilustracjami, dlatego coraz więcej projektantów zaczyna bawić się ilustracjami 3D. W swoich projektach 3D umieszczają płaskie ilustracje, tworząc w ten sposób realizacje, które przyciągają uwagę odbiorców.
5. Kolorowy minimalizm
To, że kolory stały się trendem w grafice samym w sobie nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Zderzenie ze sobą kontrastujących i mocnych odcieni będzie w tym roku widoczne w każdej kreatywnej dziedzinie.
Jaskrawe kolory są tym trendem w grafice komputerowej, które bardzo dobrze wyróżniają markę na tle konkurencji (oczywiście, jeśli konkurencja ma skromniejsze kolory w swoim brandingu). Warto również wspomnieć, że kolorowe grafiki sprawdzą się najlepiej w przypadku młodej grupy docelowej do 30 lat, dla osób starszych mogą być odpychające.
6. Y2K Nostalgia
Co roku spotykamy się z retromanią, a nowe trendy w grafice często wracają do nostalgii społeczności za minionymi dziesięcioleciami. Wspomniałam już o starych dobrych latach 90-tych – jednak rok 2022 będzie też domem dla estetyki lat 2000. Pod wieloma względami styl jest zbliżony do cyberpunka, ale jest jaśniejszy i bardziej nostalgiczny.
To był czas, w którym technologia otrzymała swój pierwszy impuls i wydawało się, że będzie tak już na zawsze: uproszczone interfejsy, neonowe kolory i holograficzne tekstury zapożyczone z płyt CD. Dwutysięczne cofają nas od dopracowanego minimalizmu i czystego designu do funkowego połączenia popu, neonu i technologii.
7. Typografia eksperymentalna
Zabawa to w tym wypadku słowo klucz. Proste kroje pisma, które są powtarzalne i na co dzień często je widzimy, nie przykuwają już oka tak jak kiedyś. Zwyczajnie przyzwyczailiśmy się do nich. Wykonywanie porywających i zabawnych kompozycji typograficznych wyprzedza inne aktualne trendy grafice komputerowej. Projektowanie graficzne, które łączy w sobie wyraziste fonty oraz jednocześnie stara się być funkcjonalne to dobry kierunek komunikacji marketingowej w dzisiejszej rzeczywistości.
Zyskał na popularności szeryfowy krój pisma. Niewielkie dodatkowe linie na każdym znaku oddzielają font szeryfowy od bezszeryfowego, na pierwszy rzut oka to nieznaczący mały szczegół, rozpali jednak on ekstrawagancję i autentyczność w Twoich projektach.
Jeśli też połączymy trend ilustracji 3D z trendem typografii eksperymentu, sprawimy, że tekst będzie wyglądał bardziej realistycznie. Możemy użyć np. sznurowadeł lub balonów z helem, aby stworzyć trójwymiarowe napisy, które naprawdę się wyróżnią.
8. Anty-dizajn i brutalizm
W ciągu ostatniej dekady projektanci byli skoncentrowani przede wszystkim na użyteczności. Chociaż stworzyło to projekty, które każdy przeciętny odbiorca może zrozumieć, doprowadziło to również do jednorodności w całym cyfrowym krajobrazie.
W ostatnim czasie najłatwiejszym sposobem na zauważenie w sieci jest zaprzestanie gry zgodnie z zasadami. Tak, nie przesłyszałeś się! Nie martw się tym, jak rzeczy powinny wyglądać, a bardziej tym, jaki powinny mieć klimat. Bo o to właśnie chodzi! Dzisiejszy odbiorca (a przede wszystkim ten social mediowy) chce zobaczyć charakter Twojej marki. Dodajmy więc asymetryczne elementy, wybierz odważną paletę kolorów i ciekawe kombinacje.
I nie zapomnijmy o brutalizmie, ściśle związanym z anty-designem. Brutalizm to słowo pochodzące francuskiego słowa „brut” oznaczającego surowy. W dużej mierze opiera się na surowych, niewykończonych elementach. Pozwala to na nierezygnowanie z żadnego nieszablonowego pomysłu – bez buntowników nie byłoby żadnego postępu!
9. Krótkie filmiki i animacje (Thumb-stopping content)
Nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że statyczny obraz jest mniej angażujący niż jego animowana forma. Obrazy, które w jakikolwiek sposób się poruszają, przyciągają wszystkich w internecie. Animacje na stronach internetowych i w mediach społecznościowych to już pewien standard wśród trendów w grafice komputerowej i czeka nas jeszcze większy zalew tej formy.
Wideo zawdzięcza swoją popularność możliwości szybkiego, sprawnego i wygodnego dotarcia do odbiorcy. Pobudza zmysły, emocje i przekonuje, a jednocześnie nie wymaga takiej uwagi jak np. czytanie. Jest formą rozrywki i sprawia przyjemność oglądającemu.
Musimy jednak pamiętać o tym, by zatrzymać kciuk (thumb stopping) swoich odbiorców, ponieważ ludzie tylko pobieżnie scrollują swoje media społecznościowe, a tak naprawdę liczy się tylko pierwsza sekunda Twojego wideo. Właśnie tyle masz na przykucie uwagi swoich klientów!
10. Gify, memy i inne rozrywki
Kolejny sposób na zachowanie lekkości w social mediach to oczywiście tworzenie własnych markowych memów. Memy stały się formą komunikacji wizualnej, która jest uznawana i rozumiana przez konsumentów na całym świecie. Dobrze skonstruowany i przemyślany jest błyskawicznie zauważany przez internautów i przekazywany dalej. Zamiast po prostu kopiować i wklejać mem, możesz go dostosować tak, aby pasował do tonu Twojej marki.
Kolejnym pomysłem na wyróżnienie w nietypowy sposób swojej marki to stworzenie swoich markowych GIFów na Instagramie, które mają szansę stać się viralowym contentem. Tak samo jak filtry AR, które mogą bardzo skutecznie zaangażować odbiorców. I przede wszystkim rozbawić, a przecież nie ma nic lepszego niż uśmiech klienta!
Parę ważnych myśli na koniec na temat trendów w grafice komputerowej
1. Wiele trendów graficznych tego roku zaskakująco się ze sobą łączy. I to również jest trendem! Efekt matowego tła przyjaźni się z gradientami i 3D, grafika wektorowa – jest integralną częścią lat 90-tych, a anty-design jest niemożliwy bez typografii eksperymentalnej. Design to pojedynczy system, w którym wszystkie elementy są ze sobą połączone.
2. Jeśli chcesz, by widz został z Tobą na dłużej, musisz sprawić, by Twoje publikacje sprawiały wrażenie autentyczności, były zabawne i nietuzinkowe. Zachowanie lekkości i zabawy spowoduje, że odbiorca będzie chciał zostać z Twoją marką na dłużej.
Pozyskuj Klientów dzięki wysokiej jakości treściom!
3. Każdą technikę artystyczną należy stosować mądrze, nie przesadzając i umiejętnie łącząc z innymi rozwiązaniami. Pamiętaj, trendy w grafice warto śledzić i rozważać ich wdrożenie w swoich realizacjach, ale zawsze możesz wykorzystać tylko niektóre z nich. Dzięki temu projekt nabierze nieco świeżości i wybije się na tle innych.
Polecamy również: