SEO czy SEM – zalety i wady obu rozwiązań
O ile ze skrótem SEO pewnie się spotkałeś, o tyle tajemniczy SEM może być dla Ciebie jeszcze zagadką. Jeżeli zastanawiasz się również, jakie są zalety i wady obu rozwiązań SEO czy SEM, poniżej znajdziesz odpowiedź! Zatem zaczynamy!
SEO i SEM – definicje
SEO (Search Engine Optimization) – obejmuje działania, mające na celu poprawę widoczności strony.
Można przyjąć, że na SEO składają się 2 lub 4 filary(zależy od osoby ;)):
1. Działania On Site – optymalizacja takich czynników jak struktury nagłówków czy rozkładu słów kluczowych – co też jest związane z pracą przy contencie na stronie.
a) Działania contentowe – można rzec, że to część On Site’u, przygotowanie i optymalizacja treści publikowanych na stronie.
b) Techniczne SEO – to również część działań On Site. To przykładowo optymalizacja kodu witryny, by była bardziej przyjazna dla wyszukiwarki.
2. Działania Off Site – głównie działania link buildingowe. Pozyskiwanie linków prowadzących do naszej strony, powoduje wzrost “zaufania” strony w oczach Google.
SEM (Search Engine Marketing) – to ogół działań marketingu w wyszukiwarkach. Jednym elementów SEM jest SEO. Poza SEO, SEM obejmuje działania PPC – takie jak np. kampanie Google Ads, czyli płatne kampanie reklamowe.
CTR – współczynnik pokazujący, jak często użytkownicy klikają Twoją reklamę lub bezpłatne informacje o produkcie. Współczynnik klikalności (CTR) może służyć do określania skuteczności słów kluczowych, reklam i bezpłatnych informacji.
SEO – zalety i wady
SEO, jak każdy rodzaj promocji, ma kilka zalet ale i kilka wad. Oto one.
Zalety SEO
✅ Uzyskanie długotrwałych rezultatów. Efekty (pozycje, ruch) są bardziej długotrwałe niż z kampanii płatnych, w których po zatrzymaniu działań – ruch spada.
✅ Efekt kuli śnieżnej. Jeżeli prowadzisz długo działania SEO, ich rezultaty kumulują się i wyniki coraz bardziej przyrastają.
Wady SEO
❌ Dłuższy czas oczekiwania na efekty niż w PPC. Pierwsze rezultaty pojawią się za kilka miesięcy.
❌ Update’y Algorytmów Google. Niestety, działania SEO nie są naturalne dla Google, a algorytm ustawiania kolejności pozycji witryn w przeglądarce nie jest jawny. Zatem po zaktualizowaniu algorytmu przez Google zdarzają się “branżowe” spadki ruchu z Google, i wtedy trzeba się zająć odbudową. W przypadku PPC praktycznie się to nie zdarza.
❌ Brak jasnego udziału konkretnych parametrów w sukcesie SEO. W związku z brakiem jasnych wytycznych, dotyczących udziału konkretnych parametrów w pozycjonowaniu w Google, nie ma dokładnych informacji co działa, a co nie. Powoduje to większą trudność w estymowaniu wyników niż działania płatne.
SEM – zalety i wady
Jak dla SEO, tak i dla SEM znajdziesz poniżej kilka konkretów.
Zalety SEM
✅ Szybkie rezultaty. Po wystartowaniu działań płatnych już w ciągu kilku dni masz ruch na stronie, który może przynieść Ci klientów.
✅ Synergia działań. Wykorzystanie optymalizacji strony pod kątem SEO pozytywnie wpływa na osiągane efekty płatnych kampanii Google Ads.
✅ Dużo większa szansa, że będziesz w TOP3, a to właśnie z tych pozycji jest większość ruchu.
✅ Łatwiejsza optymalizacja niż SEO, ze względu na fakt, że mamy więcej informacji zwrotnych i wytycznych, dotyczących konkretnych kampanii.
✅ Szybkość działania, ale w kontekście zmiany kierunku. Jeżeli zaczynasz sprzedawać rowery elektryczne i pomimo dużej ilości ruchu, a braku klientów – jesteś w stanie po przykładowym miesiącu zdiagnozować problem – zła oferta, zła strona lub nieatrakcyjne produkty. Zanim pojawi się ruch z SEO być może pozycjonowałbyś się przez pół roku, a dopiero wtedy przekonałbyś się o problemie dotyczącym ceny czy oferty. Kampanie płatne pozwalają szybciej zweryfikować kierunki działań.
Wady SEM
❌ Krótkotrwały ruch. Ruch z działań płatnych pojawia się praktycznie od razu po starcie kampani. Po jej wyłączeniu równie szybko się kończy. Na pewno jest to minus ruchu tylko z PPC.
❌ Większe koszty. Po prostu. Jak wspomniałem na początku artykułu – SEM obejmuje SEO, zatem płacisz i za działania SEO, jak i za PPC.
SEO, SEM – a czym jest PPC?
PPC – Pay Per Click to działania płatne które są rozliczane za kliknięcie.
W punkcie dotyczącym zalet SEM jest informacja o większym ruchu z kliknięć ze słowa kluczowego, znajdującego się w TOP3. Sprawdź na poniższym screenie.
Prawie cały mój ekran jest pokryty linkami do stron z reklamy, więc jeżeli teraz pozycjonujesz się na tę frazę i jesteś numerem JEDEN w wynikach organicznych, to dalej mała szansa, że ktoś przejdzie na Twoją stronę z tej frazy. Dlaczego? Bo jesteś numerem jeden w organicznych wynikach, ale w całościowych (płatnych i organicznych) na piątej pozycji.
Jak możesz zauważyć, praktycznie 34,2% CTR dla 1 pozycji w wynikach wyszukiwania, następnie spadek o 50%! – 2 pozycja, 17,1% CTR, 3 pozycja – 11,4% CTR, a nasza 5 pozycja ma 7,4% CTR.
Zatem praktycznie co trzecia osoba sprawdzająca wyniki w wyszukiwarce kliknie w pierwszy link, ale w piąty link kliknie tylko co czternasta osoba!
SEO czy SEM – zalety i wady obu rozwiązań – podsumowanie
Podsumowując – SEO i SEM się nie wykluczają, bo SEO jest elementem SEMu.
Kluczowe jest określenie, jak szybko potrzebujesz wystartować z generowaniem ruchu na stronę. Jeżeli potrzebujesz klientów, zapytań “na już” – skorzystaj z działań płatnych – PPC. Jeżeli masz sezonowy biznes – myślę, że warto rozważyć działania płatne – pozwoli to na doraźne zwiększenie sprzedaży w sezonie.
Ale! Jeżeli zakładasz, że będziesz prowadził swoją działalność długoterminowo, chcesz budować drugą odnogę dostarczania ruchu na Twoją stronę – koniecznie prowadź działania SEO!
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Optymalizując stronę pod kątem działań SEO, włączając płatne elementy promocji jak kampanie Google Ads (PPC), korzystasz z synergii działań i masz szanse osiągnąć lepsze wyniki od osób skupiających się tylko na jednej metodzie promocji. No i dywersyfikacja! Jej nie mogło zabraknąć. Jeżeli cokolwiek się wydarzy z ruchem SEO – masz klientów z kampanii płatnych i na odwrót. Jeżeli stoisz tylko na jednej nodze – przy potknięciu – przewrócisz się.
Polecamy również: