Festiwal SEO 2021 – relacja
Po ponad rocznej przerwie do formy “na żywo” wrócił katowicki Festiwal SEO – wydarzenie, którego żadnemu specjaliście od pozycjonowania przedstawiać nie trzeba. Święto pozycjonerów – jak wielokrotnie mówił o nim prowadzący Sławek Borowy – znów przyciągnęło do stolicy Śląska rzesze pracowników i właścicieli agencji, a także entuzjastów SEO ze wszystkich regionów Polski.
Z powodu pandemii COVID-19 zmieniła się data (dotychczas Festiwale odbywały się w maju), ale nie miejsce wydarzenia – po raz kolejny to Katowickie Międzynarodowe Centrum Kongresowe gościło kilkuset uczestników. Prezentacje zostały podzielone na trzy bloki – w przerwach od wykładów uczestnicy mogli oddać się rozmowom kuluarowym, podyskutować z prelegentami, jak również odwiedzić stoiska sponsorów czy napić się kawy.
Festiwal SEO 2021 – prelegenci i tematy
Jak zwykle Arturowi Strzeleckiemu – czyli organizatorowi całego wydarzenia – udało się zadbać o wysoki poziom merytoryczny i ściągnąć do Katowic prawdziwych praktyków rzemiosła SEO z niezwykle ciekawymi prezentacjami.
Damian Sałkowski – Czynniki algorytmiczne decydujące o sukcesie treści
Jako pierwszy wystąpił z tematem “Czynniki algorytmiczne decydujące o sukcesie treści” Damian Sałkowski – CEO w Senuto oraz partner w agencji Vestigio. W swojej prezentacji Damian przedstawił, jakie zależności występują pomiędzy poszczególnymi czynnikami związanymi z tworzeniem treści. Posługując się współczynnikiem korelacji Pearsona i ogromną próbą przebadanych fraz kluczowych i adresów URL pokazał, które elementy związane z przygotowaniem treści wpływają najsilniej, a które mają niską bądź prawie zerową korelację. Co ciekawe, oprócz potwierdzenia, że klasyczne miary oceny treści (frazy kluczowe w nagłówku H1, frazy w treści i w title) nadal są istotne, obalił kilka “mitów” – a wśród nich chociażby ten o znaczeniu długości treści.
Gabriela Róg – Skuteczna analiza konkurencji w mniej niż 60 minut
Kolejne wystąpienie dotyczyło skutecznej i szybkiej analizy konkurencji. Na scenie pojawiła się z tym tematem Gabriela Róg – Team Leader SEO w PromoTraffic.
W swoim wystąpieniu Gabriela poruszyła następujące zagadnienia:
– w jaki sposób zidentyfikować konkurentów dla danej strony,
– które elementy wziąć pod uwagę podczas analizy,
– którymi metrykami posługiwać się w wyborze najważniejszych konkurentów,
– jak spojrzeć na sytuację w SERP’ach.
Ciekawym rozwiązaniem było zasugerowanie przeliczania działań konkurencji na pieniądze – idealne narzędzie do rozmów z klientami o budżetach przeznaczonych na działania SEO.
Miłosz Krasiński: Czego się nauczyłem outreach’ując do miliona stron www
Pierwszą sesję prezentacji zamknął Miłosz Krasiński – konsultant SEO i Growth Hacker, działający pod banderą Chill Fruit Web Consulting. Miłosz podzielił się swoimi doświadczeniami związanym z outreachem – mniej stosowaną w Polsce, ale powoli zyskującą na popularności metodą pozyskiwania linków z wartościowych źródeł. W swojej prezentacji Miłosz przedstawił słuchaczom kilka ciekawych pomysłów oraz pokazał case studies, w których małe serwisy, teoretycznie bez potencjału, stanowiły furtkę dotarcia do dużych graczy.
Sebastian Heymann: …i nie będę dwa razy powtarzał! Czy rodzicie mieli rację?
Drugą część Festiwalu rozpoczął Sebastian Heymann – na co dzień Head of SEO w EACTIVE #wiemyjak. Sebastian w swoim wystąpieniu skupił się na problemie duplikacji treści, a w zasadzie na tym… kiedy duplikacja treści problemem nie jest. Przedstawił, czym jest naturalna duplikacja treści, jednocześnie obalając kilka popularnych hipotez – na przykład, że:
– duplikacja treści nie jest indeksowana,
– Google obniża rankingi zduplikowanych treści,
– Google potrafi ustalić autorstwo treści.
Sebastian zwrócił również uwagę na to, jak istotna jest intencja wyszukującego i jak dzięki ich różnicowaniu nie zaszkodzimy stronie, tworząc tzw. “duplicate content”.
Ewelina Podrez-Siama: SEO Quick Wins. Elementy, które wzmocnią efekty Twojej strategii SEO
Kolejna na scenie pojawiła się Ewelina Podrez-Siama – założycielka wrocławskiej agencji SEO/SEM Fox Strategy. Ewelina pochyliła się nad tematem quick wins w SEO, czyli dobrych praktyk, które mogą przynieść możliwie szybkie efekty już w pierwszych miesiącach współpracy. Wśród najważniejszych take away’ów Eweliny warto wymienić:
– dobór “szybkich fraz kluczowych”,
– dostosowanie strategii do trendów wyszukiwania,
– bieżącą analizę problemów i reagowanie na nie,
– podpatrywanie konkurencji.
Ewelina pokazała również, w jaki sposób można wpływać na CTR w organicznych wynikach wyszukiwania.
Damian Kiełbasa: Strategia content marketingowa tworzona przez algorytm genetyczny
Kolejną prezentację pt. “Strategia content marketingowa tworzona przez algorytm genetyczny” przedstawił Damian Kiełbasa, pełniący rolę CTO w platformie content intelligence CONTADU. Damian opowiedział o wykorzystaniu algorytmu genetycznego w procesie tworzenia skutecznego contentu poprzez łączenie elementów, które “zadziałały” w przypadku danych treści do tworzenia kolejnych, jeszcze skuteczniejszych form. Pokazał również, w jaki sposób można zautomatyzować tworzenie wartościowych content planów, skracając ten proces.
Daniel Duriš: Udane migracje dużych witryn: proces
Ostatnim występującym w drugim bloku prezentacji festiwalowych był jedyny w tym roku gość z prelekcją w języku angielskim – Daniel Duriš – główny konsultant w Basta Digital (jednej z najstarszych Słowackich agencji SEO). Daniel na podstawie case study z wielkimi projektami pokazał, w jaki sposób “uszczelnić” proces migracji strony na nowy CMS czy na nowy szablon lub na strukturę adresową. Opowiedział również o tym, jak zminimalizować ryzyko spadków widoczności strony – “zminimalizować” to słowo klucz, bo sam prowadzący przyznał że przeniesienie strony bez nawet minimalnych wahań w wynikach wyszukiwania jest w zasadzie niemożliwe. Daniel zaserwował również swoją sprawdzoną checklistę migracyjną, która z pewnością przyda się wielu SEOwcom.
Tomasz Wieliczko: Reputacja domeny – trust rank – jako jeden z najważniejszych czynników rankingowych w Google
Ostatni blok prezentacji otworzył Tomasz Wieliczko – właściciel w Xann Marketing. Jego prezentacja “Reputacja domen – jako jeden z najważniejszych czynników rankingowych w Google” była jedną z tych, które wzbudziły chyba najwięcej emocji. Tomek na podstawie eksperymentu polegającego na minimalnym nakładzie pracy włożonym w optymalizację domeny pokazał, jak w ciągu kilkudziesięciu dni zdołała poprawić się widoczność strony podlinkowanej kilkudziesięcioma domenami o wysokim trust rank’u. Temat był obiektem gorącej dyskusji zarówno po prezentacji, jak i na popularnych grupach na Facebooku.
Michał Borzyszkowski: Diabeł tkwi w szczegółach – ręczny audyt techniczny SEO
Kolejny występujący Michał Borzyszkowski to ekspert SEO w Widoczni. Swoją prezentację poświęcił technicznej analizie stron. Michał pokazał, jak wygląda jego proces audytowania zbudowany w oparciu o wiele lat pracy oraz setki przeanalizowanych i zoptymalizowanych stron. Zwrócił też uwagę na fakt, że o ile korzystanie z wszelkiego rodzaju narzędzi do crawlowania stron jest bardzo istotne, o tyle nie może stanowić jedynego źródła informacji. Michał podkreślił, jak ważna jest ręczna analiza i “przeklikanie” najważniejszych typów podstron. A wszystko po to, by wyłapać błędy, których nie pokażą narzędzia lub też odwrotnie – sprawdzić, czy sygnalizowane przez narzędzia aspekty to faktycznie błędy, nad którymi należy się pochylić.
Maciej Chmurkowski i Szymon Słowik – Whatever F*ckin Works Hat SEO, czyli o pragmatycznym podejściu do linkowania
Jako ostatni na scenie pojawił się duet Maciej Chmurkowski (głównodowodzący w Adinspire) i Szymon Słowik (właściciel Takaoto). Michał i Szymon dyskutowali ze sobą na scenie o dwóch podejściach do link buildingu. Pierwszy uczestnik jest zatwardziałym zwolennikiem budowania własnych PBN’ów, drugi adwokatem artykułów sponsorowanych w serwisach dostępnych na Linkhouse czy Whitepress. Oboje pokazali silne strony preferowanych przez siebie strategii, dochodząc ostatecznie do wniosku ukrytego w tytule swojego wystąpienia – skuteczna jest taka strategia, która działa i przynosi efekty.
Festiwal SEO 2021 – PODSUMOWANIE
Festiwal SEO to wydarzenie niezwykle inspirujące dla specjalistów z zakresu pozycjonowania. Uczestnicy wychodzą z niego z wieloma pomysłami do wdrożenia “po weekendzie”. Kolejna edycja pokazała, jak różne mogą być zdania na temat konkretnych strategii, istotności (lub nieistotności) optymalizacji technicznej, optymalizacji contentu czy link buildingu, a także różnych czynników rankingowych. Jak zapowiadają autorzy wydarzenia, na Festiwal SEO 2022 przyjdzie nam czekać znacznie krócej niż na tegoroczną edycję.
Zyskaj więcej klientów dzięki skutecznym działaniom marketingowym z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Jak wirus da, widzimy się na wiosnę!
Polecamy również: