Kompleksowy marketing internetowy

0 napisany przez Tomasz Podolski, 04 października 2021

W 2015 r. napisałem artykuł o kompleksowym marketingu internetowym, jednak od tego czasu trochę się zmieniło i uważam, że temat jest wart odświeżenia. 6 lat w marketingu internetowym to epoka albo nawet kilka epok w zależności od tego jakie przyjmiemy kryterium podziału. Chciałbym więc, abyś po przeczytaniu tego artykułu wiedział, czego obecnie możesz się spodziewać po rozpoczęciu promowania się w poszczególnych kanałach oraz dlaczego na budżet marketingowy i inne działania należy patrzeć całościowo, a nie wybiórczo. Ze względu na to, że temat jest bardzo rozległy, w tym artykule chciałbym się skupić na ogólnych kwestiach dotyczących kompleksowego marketingu internetowego.

kompleksowy marketing internetowy

Strona internetowa

Podstawowym narzędziem prowadzenia każdego biznesu w Internecie jest witryna internetowa, która stanowi wirtualny odpowiednik biura czy sklepu stacjonarnego. Wejście na stronę internetową możemy porównać z wejściem do biura np. banku, gdzie czeka już uśmiechnięta pani, która powie Ci, gdzie należy się udać, żeby załatwić sprawę, z którą przyszedłeś. Wchodząc do sklepu np. z garniturami w galerii handlowej, jest podobnie – ekspedientka przychodzi i pyta, czy może Ci jakoś pomóc.

Taka opowieść jest może banalna, ale ma Ci uświadomić jedno – cel witryny internetowej jest jasno określony. Klient szukający usługi bądź produktu, wchodząc na stronę powinien od początku czuć się zauważony przez “obsługę”, a nie zagubiony. Niestety, często tworząc stronę internetową robi się to “po omacku” – dział marketingu czy szef firmy realizuje swoją jedyną słuszną wizję tego jak powinna wyglądać strona, zapominając o tym, że nie jest ona dla niego tylko dla jego klientów.

Liczne badania poprzez audyty UX i stałą analitykę internetową dotyczącą stron klientów pokazują, że praca z witryną internetową to proces, który powinien nieustannie trwać. Dzięki temu stale poprawiamy doświadczenia użytkowników, co przekłada się ostatecznie na ilość sprzedawanych towarów czy usług.

strona internetowa-kompleksowy marketing internetowy

Kanały doprowadzające ruch do strony

Myślę, że w tej kwestii na przestrzeni lat sporo się zmieniło – kiedyś wystarczyło uruchomić jeden kanał ruchu i przy skutecznie prowadzonych działaniach można było otwierać szampana i liczyć pieniądze. Niestety te czasy bezpowrotnie minęły. Wraz z rozwojem Internetu oraz sposobem zachowania się użytkowników w Internecie zmieniły się również formy reklamy. Początkowo była to sama wyszukiwarka, z czasem zaczęły pojawiać się płatne reklamy, media społecznościowe, portale branżowe itd. Obecnie, żeby skutecznie promować swój biznes w sieci, kanały należy umiejętnie wykorzystywać i łączyć je. Tylko takie podejście gwarantuje długofalowy sukces i rozwój. Nie wystarczy już “odpalić” samych Google Ads czy SEO. Teraz bez budowania wizerunku w mediach społecznościowych i reklamowania tam swoich usług czy produktów jest niezwykle ciężko.

Podobnie sprawa ma się z reklamami płatnymi na portalach np. branżowych i nie mam tutaj na myśli katalogów stron tylko np. dla lekarzy będzie to portal znanylekarz.pl, dla branży beauty moment.pl itd. W przypadku firm usługowych nie wystarczy już tylko sama strona, ale Google My Business to takie must have, do tego ciągle aktualizowane o newsy, zakres usług itd.

Dzisiaj każdy korzysta ze smartfona, a więc każdy oczekuje natychmiastowego dostępu do informacji o produktach. Rozwój Internetu zmienił bezpowrotnie sposób poruszania się po stronach internetowych. Kiedyś spędzało się czas głównie w wyszukiwarce – bo nie było Facebooka (tak wiem stary jestem, ale kiedyś tak było). Ludzie szukali najpierw informacji co kupić, potem produktu, opinii aż wreszcie miejsca, gdzie zrobią to najtaniej. Zwróć uwagę, że odbywało się to wszystko w jednym miejscu w WYSZUKIWARCE GOOGLE. Dzisiaj cały proces wygląda podobnie, jednak poza wyszukiwarką przeniósł się on w inne obszary Internetu.

Przykładowo, szukając sprawdzonej restauracji na wypad ze znajomymi, wrzucasz post na Facebooka i po kilku minutach dostaniesz gotową listę miejsc z rekomendacjami od znajomych, gdzie warto się udać. Kiedyś trzeba było przebijać się przez tony opinii i szukać, czy aby na pewno wybrane miejsce spełni oczekiwania. Teraz jest łatwiej, bo rekomendacje i opinie można otrzymać od osób ze swojego otoczenia, które znamy, dlatego też łatwiej jest podjąć decyzję.

Cały mechanizm dotyczy różnych typów produktów czy usług. Dlatego też sama wyszukiwarka czy same media społecznościowe to nie wszystko. Wyświetlanie reklam odpowiednim grupom w odpowiednich miejscach może mieć znaczący wpływ na rozwój zarówno firmy usługowej, jak i e-commerce.

Co można zrobić samemu i jak mierzyć efekty?

Skoro wszystko jest teraz tak bardzo skomplikowane to pojawia się pytanie “Czy bez miliona monet można coś zrobić tak, żeby chociaż trochę zaoszczędzić?” Odpowiedź jest prosta – tak, a nawet trzeba. To osoba zatrudniona czy to w firmie usługowej, czy to w e-commerce najlepiej zna daną niszę.

Warto wdrożyć chociażby pisanie własnego bloga, który posłuży do dzielenia się wiedzą branżową – w końcu to Ty jak nikt inny znasz swoją firmę! Jednak, gdy obowiązki dotyczące prowadzenia firmy czasowo nie pozwalają Ci robić tego samodzielnie – warto powierzyć takie działania agencyjnym specjalistom od Content Marketingu, bo są oni w stanie zagwarantować wysoką jakość i całościowo patrzeć na artykuł, którego celem nie jest samo napisanie, ale to żeby tekst był wartościowy i pośrednio wpływał na wyniki. Agencja marketingowa nada kierunek temu, co publikować, ale w ścisłej współpracy z Tobą będzie konsultowała wdrażane działania.

Tutaj posłużę się przykładem. Jest sklep z rowerami MTB, prowadzony przez kilku kolegów – mały e-commerce. Chłopaki jarają się tematyką MTB i znają się na tym jak nikt, ale nie mają pojęcia jak się wypromować. W tym miejscu rolą agencji jest określenie zakresu i podziału prac tego, co każdy jest w stanie wykonać najlepiej, żeby końcowy cel ($$$) był satysfakcjonujący dla wszystkich. Specjaliści układają plan marketingowy, w którym wykorzystują pasję i wiedzę pasjonatów MTB np. poprzez udział właścicieli marki w napisaniu artykułu o 3 najlepszych rowerach dla początkujących, przeprowadzając z nimi krótki wywiad. Żaden nawet najlepszy copywriter nie zrobi tego tak jak osoba, która zna się na rzeczy, dlatego to Ty możesz przekazać wiedzę, którą copywriter ubierze w słowa. Taki artykuł wykorzysta specjalista social media, który go udostępni, dzięki czemu grupa odbiorców dowie się, że taki tekst powstał. Z kolei specjalista SEO cieszy się, bo ma content nasycony frazami, dzięki czemu może realizować swoją kampanię SEO. Dodatkowo tekst buduje wizerunek profesjonalnej firmy, a co za tym idzie – za chwilę pojawią się pozytywne opinie od zadowolonych klientów i rekomendacje. Oczywiście wszystko przedstawione w uproszczeniu, ale te mechanizmy tak działają.

Dlatego przy współpracy z agencją WARTO PYTAĆ, JAK MOŻNA POMÓC, bo to w znaczny sposób ułatwi pracę i pomoże w zaoszczędzeniu paru złotówek. Nie chcę tutaj podawać listy rzeczy, ponieważ każda nisza i kampania to indywidualna sprawa, ale zawsze znajdzie się coś, co pomoże zaoszczędzić czas pieniądze i przyśpieszyć efekty prowadzonych działań.

Co najlepiej zlecić specjalistom?

Najlepiej na początku współpracy przedstawić problem który jest do rozwiązania – określona ilość leadów do dostarczenia czy sprzedaż w sklepie internetowym na określonym poziomie? Ważne, żeby był jasno sprecyzowany główny cel prowadzenia kampanii reklamowej. Następnie należy określić miesięczny budżet – to naprawdę w znacznym stopniu ułatwia pracę, bo pozwala na dobranie najefektywniejszych kanałów na dostarczenie jak najlepszych efektów.

Kolejnym krokiem jest ułożenie i konsekwentne realizowanie strategii i to jest bardzo ważne. Często jest tak że po zapłaceniu pierwszych 2 faktur zaczynasz już czuć, że działania przynoszą jakiś efekt, ale jeszcze nie taki jak byś tego chciał. Z jednej strony jest to zrozumiałe, jednak z drugiej plan jest po to, byś na każdym etapie realizacji wiedział, czego się spodziewać. Dlatego też jeśli zakłada on wzrost przychodów w skali rok do roku na poziomie 20% to po tym czasie nastąpi taki efekt. Najlepszą formą przejrzystą dla obu stron jest przygotowanie symulacji dotyczącej drogi do realizacji założonego celu.

Jeżeli chodzi o obsługę kampanii Google Ads czy Facebook Ads, to powinien być za nią odpowiedzialny specjalista. Ty możesz te działania kontrolować, a do tego jest właśnie niezbędne wspomniane ustalenie celu, budżetu i symulacja.

Jeżeli plan jest realizowany i w międzyczasie pojawiły się dodatkowe środki, które można przeznaczyć na rozwój i reklamę, to należy również informować o tym, bo czasem włączenie jednej nawet niedrogiej usługi dodatkowej, jest w stanie przynieść znacząco lepsze wyniki.

Zagrożenia

Głównym zagrożeniem przy kompleksowym podejściu do marketingu jest szum informacyjny i brak spójności w prowadzonych działaniach. Częste zmiany strategii i zamykanie się w tzw. bańkach informacyjnych. Już tłumaczę o co mi chodzi – szum informacyjny to zjawisko dość popularne, posłużę się tutaj przykładem. Ktoś, kto zaczął np. pozycjonować swoją stronę, nagle zaczyna czytać na temat pozycjonowania różne blogi i zaczyna sugerować agencji zmianę działań, że można by to zrobić, albo tamto, albo jeszcze w ogóle pyta, dlaczego to i tamto jest nierealizowane. Ja zawsze wtedy się uśmiecham i mówię tak: Jak przychodzi Pani/Pan do lekarza i opowiada o tym, że żeby wyzdrowieć trzeba podjąć następujące kroki to też wchodzi z nim w taką dyskusję?

I tutaj pięknie widać to, czym jest bańka informacyjna. Specjalista ma całościowe spojrzenie na dany problem, ponieważ ma wiedzę całościową, a nie tylko wybiórczą. Czynników rankingowych przy pozycjonowaniu strony jest ponad 200 i specjalista wie, które w danej niszy i dla danej strony są najistotniejsze. Ktoś, kto przeczyta dwa artykuły o title i description też ma wiedzę, ale mocno ograniczoną i zamyka się w takiej bańce tylko tego, czego się dowiedział i kurczowo się trzyma takich informacji, nie patrząc szerzej i nie dopuszczając innych argumentów z zewnątrz. To jest chyba największe zagrożenie przy realizowaniu kompleksowych kampanii, bo o ile na poziomie jednej usługi da się jeszcze podjąć edukację, to przy kilku usługach ściągających ruch na stronę, kończy się to praktycznie zawsze zakończeniem współpracy. Jeżeli kogoś boli brzuch, bo codziennie się objada, to bez ograniczenia ilości przyjmowanych pokarmów żadna tabletka i żaden lekarz nie są w stanie mu pomóc. Jeżeli pacjent zaczyna się stosować do zaleceń to podejmowane leczenie zaczyna działać i stan pacjenta poprawia się.

Tak samo jest z realizacją kampanii dla strony która wczytuje się 10 sekund. Prowadzimy kampanię Google Ads i Facebook Ads. Użytkownik jak już się doczeka aż strona się załaduje (o ile wcześniej zirytowany nie poszedł szukać produktu lub usługi gdzie indziej), to każde kolejne przeładowanie strony trwa tyle samo. Klikając stronę kategorii, przeglądając produkty i kolejne strony z produktami, zaczyna być poirytowany. W tym przypadku, jak łatwo się domyślić, problemem jest strona, a nie prowadzenie kampanii reklamowej. Takich sytuacji jest naprawdę sporo, m.in. wolno wczytujące się strony, problemy z realizacją płatności, wysyłki – są to elementy, które w znacznym stopniu wpływają na konwersje. Dlatego też nawet najlepiej prowadzona kampania marketingowa, nie poprawi wyników, jeśli takie przeszkody nie zostaną wyeliminowane.

marketing internetowy- co warto zlecić specjalistom

Podsumowanie

Jak widać, zagadnień dotyczących kompleksowego marketingu internetowego jest całkiem sporo, dlatego temat został jedynie “dotknięty”, ale tak naprawdę o każdym omawianym punkcie można by było napisać osobny artykuł. Moim celem było pokazanie tego, ile się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat. Myślę, że warto spojrzeć na to jeszcze z innej strony – w zależności o tego jak jesteś profilowany, takie informacje są Ci dostarczane.

Najlepiej widać to na Facebooku – algorytmy tworzą profile osobowości i na tej podstawie serwują Ci content. Zobacz – wall na Facebooku jest dla każdego inny, w zależności od tego co kto lubi, co obserwuje, co klika, co przykuwa jego wzrok. Każdy krok jest rejestrowany i przeliczany przez algorytm. Jeżeli szukasz restauracji, to za chwilę zaczną wyświetlać Ci się reklamy jedzenia, a następnie scrollując walla zaczynają pojawiać się posty od znajomych z jedzeniem itd. Z jednej strony jest to wygodne, z drugiej zaś przerażające, bo wyłącza Twoją czujność i sprawia, że zaczynasz być bardziej podatny na manipulacje. Jest to bardzo uniwersalny mechanizm działający zarówno w rzeczach błahych jak i bardziej istotnych.

Tak, to właśnie jest kierunek, w którym zmierza Internet – do jak najlepszego dopasowania komunikatów reklamowych do ich odbiorców. Miłośnikom czekolady nie będą wyświetlać się reklamy zdrowych i ekologicznych warzyw i owoców, tak samo jak weganom reklamy soczystych steków.

Dowiedz się, jak prowadzić kanały w Social Media i pozyskaj zaangażowanych odbiorców.

Dzięki rozwojowi technologii nie musisz tak jak kiedyś “łapać” ruchu po omacku np. po ogólnych frazach z wyszukiwarki. Dzisiaj, jeśli reklama ma być skuteczna, to nie będziesz pozycjonował już słowa czarna sukienka tylko czarna sukienka gucci rozmiar xs. Tak samo kierując kampanię Facebook Ads czy Google Ads – technologia pozwala na precyzyjne kierowanie komunikatów reklamowych do użytkowników zainteresowanych produktem lub usługą. Łączenie kanałów, czyli tak naprawdę miejsc, gdzie użytkownik przebywa w Internecie podnosi % tych którzy decydują się na zakup…

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • cele klienta zrealizowane przed szacowanym terminem
  • Facebook Ads jako wiodące działania marketingowe
  • 46,85% współczynnika wypełnień formularza
  • 3,88 EUR koszt potencjalnego klienta
  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1483 899 zasięgu strony na Facebooku
  • 22 035 odwiedzin strony na Facebooku
  • 19 657 nowych polubień strony na Facebooku
   

O autorze:

Tomasz Podolski

Jako Manager SEO w 4PEOPLE odpowiedzialny jest za szeroko pojęte SEO oraz pozycjonowanie. Za każdym razem podchodzi kompleksowo do marketingu internetowego. Co przez to należy rozumieć? Wykorzystuje wszystkie znane mu techniki, by klient zawsze miał najlepsze efekty.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!