Tematy na bloga – skąd brać pomysły? O czym pisać na blogu firmowym, aby zainteresować użytkowników?
Prowadzenie bloga jest trzecim najpopularniejszym rozwiązaniem z obszaru content marketingu, który firmy wykorzystują w swoich strategiach. Wpływa na to stosunkowo niska cena tej usługi, która połączona z działaniami SEO może zapewnić ruch z organicznych wyników wyszukiwania, a także doskonale sprawdza się w budowaniu eksperckiego wizerunku marki. Problematyczne może okazać się jednak przygotowywanie tematów na bloga – co zrobić, gdy brakuje Ci pomysłów na nowe artykuły? Warto zapoznać się wtedy z listą narzędzi pomagających generować tematy, którą przygotowałem w tym tekście!
O czym pisać na blogu i dlaczego warto go prowadzić?
Content marketing dotyczy szeroko pojętego tworzenia treści, których celem jest przyciągnięcie uwagi użytkownika i zachęcenie go do podjęcia oczekiwanego przez nas działania. Jak wskazują statystyki, jedną z najpopularniejszych strategii content marketingowych jest prowadzenie bloga. Szczególnie jest to widoczne w przypadku firm – przedsiębiorstwa prowadzące blogi pozyskują miesięcznie średnio aż 67% leadów więcej niż konkurencja nieinwestująca w rozbudowę treści!
Blogowanie nie jest jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać – szczególnie, gdy wykorzystałeś już najbardziej oczywiste tematy na bloga i nie wiesz, jakie kolejne aspekty poruszyć we wpisach. Ciekawy temat na bloga to już połowa sukcesu! Przygotowanie nawet wysokiej jakości tekstu na niszowe zagadnienie, które nie zainteresuje Twojej grupy odbiorczej może spowodować, że liczba czytelników która zapozna się z materiałem będzie niewielka.
Skąd czerpać więc inspiracje do tematów na bloga? Przedstawiam listę przydatnych narzędzi, które pomogą w doborze właściwych tytułów.
O czym pisać na blogu – lista przydatnych narzędzi
1. Dedykowane narzędzia do działań blogowych
Answer The Public – jedno z najpopularniejszych narzędzi, które wykorzystuje się przy tworzeniu tematów na blogi. Nawet wersja darmowa Answer The Public pozwala na dokładny research tematów powiązanych z daną frazą kluczową. Narzędzie udostępnia nam propozycje w czterech formatach:
– pytania,
– przyimki,
– porównania,
– frazy w kolejności alfabetycznej,
– powiązania.
Choć nie wszystkie sugestie mają potencjał blogowy, to jednak część z nich można z pewnością wykorzystać jako inspirację.
Ubersuggest i Keywordtool.io – to narzędzia podobnie działające do Answer The Public, choć bardziej rozbudowane. Dostarczają one nie tylko informacji o powiązanych tematach czy frazach kluczowych, ale pozwalają także na estymację stawki CPC czy liczby miesięcznych wyszukiwań. Podobnie jednak jak w przypadku narzędzi SEO, które omówię w kolejnym punkcie, trzeba nabyć wersję premium, aby w pełni wykorzystać funkcjonalności Ubersuggest i Keywordtool.io.
2. Narzędzia SEO – Senuto / SEMSTORM / Ahrefs
SEO i blog to działania mocno ze sobą powiązane – pozycjonowanie ułatwia dotarcie z wartościowymi treściami do jak największej liczby użytkowników, co przekłada się na zwiększony ruch w witrynie. Jednym z istotnych czynników w SEO jest dobór odpowiednich słów kluczowych, a ułatwia to wykorzystanie takich narzędzi jak Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs. Każde z nich jest świetnym generatorem tematów – SEMSTORM posiada nawet dedykowaną funkcję o takiej właśnie nazwie.
Używając wymienionych narzędzi, wystarczy wpisać do wewnętrznej wyszukiwarki nawet bardzo ogólne słowa kluczowe, które system przeanalizuje pod kątem liczby wyszukiwań oraz zaproponuje nam inne, powiązane tematycznie frazy. To właśnie te dodatkowe sugestie są często bardzo dobrym źródłem ciekawych tematów na bloga. Narzędzia pozwalają także na wyselekcjonowanie pytań powiązanych z frazami kluczowymi, słów zależnych czy nawet obszernych grup słów o podobnym kontekście.
3. Śledzenie mediów i trendów w branży
Wykorzystanie wspomnianych narzędzi SEO jest przydatne przy generowaniu tematów blogowych “uniwersalnych” – mam na myśli frazy kluczowe, które są cyklicznie wyszukiwane przez użytkowników. Blog powinien jednak zawierać także tytuły nawiązujące do aktualnych trendów czy wydarzeń z branży, aby budować ekspercki wizerunek firmy. W tym przypadku niezastąpione jest śledzenie mediów – i to nie tylko tych tradycyjnych. Mam na myśli również social media czy inne kanały komunikacji, które potencjalnie mogą dostarczyć Ci inspiracji do przygotowania dobrego tematu na bloga.
4. Let Me Google That For You – czyli zapytaj wujka
Nie tylko płatne narzędzia SEO dostarczają nowych tematów blogowych, ale także… sam Google! Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę frazę ogólną, a otrzymasz podpowiedzi dotyczące danego zagadnienia. Szukasz inspiracji na blog dotyczący sprzedaży produktów RTV/AGD? Wystarczy, że wpiszesz w Google frazy typu “Czy lodówka” albo “Czy telewizor” – a wyszukiwarka podpowie Ci, jakich informacji wyszukiwali inni użytkownicy.
5. Własne doświadczenie
Bardzo podoba mi się zdanie, które kilka razy usłyszałem w kontekście rozmowy z osobami, dla których nasza agencja prowadzi działania marketingowe: “nikt nie zna Pana/i biznesu tak dobrze, jak Pan/i”. Sprawdza się ono również w kontekście działań blogowych – często zadawane pytania przez klientów, własne obserwacje czy też ekspercka wiedza z zakresu oferowanych produktów / usług to doskonałe inspiracje do wartościowych tematów blogowych.
6. Analiza konkurencji
Cennym źródłem inspiracji tematów blogowych jest również… konkurencja. Pozwala to także w kontekście SEO na zagospodarowanie słów kluczowych, na które pozycjonują się Twoi rywale w wyszukiwarce. Należy jednak pamiętać, że Google nie promuje duplikatów treści, dlatego temat powinien być tylko inspiracją, natomiast treść musi być autorska i uniwersalna.
7. Kalendarz świąt nietypowych
Nawiązywanie do nietypowych świąt jest bardziej popularne w przypadku działań w social mediach, aczkolwiek jest to także źródło możliwe do wykorzystania na blogu. Powiązane z Twoim biznesem wydarzenie może stanowić inspirację do szerszego opisania tematu na firmowym blogu. Przykładowo: przypadający 3 maja „Dzień Słońca” może być inspiracją do przygotowania wpisu o witaminie D3 na blogu poruszającym kwestie zdrowotne.
8. Social media
Ciekawe tematy na bloga można znaleźć także we wspomnianych już social mediach. Szczególnie polecam dołączenie do grup tematycznych i śledzenie dyskusji użytkowników – to prawdziwa “kopalnia” tematów i inspiracji. Oczywiście równie pomocne jest także śledzenie postów na fanpage’ach.
Pozyskuj Klientów dzięki wysokiej jakości treściom!
Otaczają Cię tematy, które możesz wykorzystać na blogu – musisz je tylko znaleźć!
Wyszczególnione w tekście źródła inspiracji tematów wpisów blogowych mogą pomóc w sytuacji, gdy zabraknie weny i pomysłu na tytuł kolejnego artykułu. Warto przede wszystkim na bieżąco interesować się aktualnymi informacjami związanymi z tematyką poruszaną na blogu oraz wykorzystywać płatne narzędzia do analizy słów kluczowych, aby na podstawie liczby wyszukiwań wyselekcjonować te najbardziej wartościowe dla użytkowników. Liczba potencjalnych tematów na blog jest wręcz nieograniczona, ale prawdziwą sztuką jest potrafić je znaleźć!
Polecamy również: