Ile kosztuje reklama w Google Ads? – Trendy 2021
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prowadzenie działalności gospodarczej bez strony internetowej. To ona jest wizytówką firmy i ma za zadanie przedstawić jej ofertę szerszemu gronu odbiorców. Jednak, aby mogła spełnić swoją funkcję, musimy sprowadzić na nią ruch – użytkowników, którzy poszukują danych produktów lub usług. Tutaj z pomocą przychodzi nam reklama w wyszukiwarce Google. Przedsiębiorcy jednak często zadają sobie pytanie – ile kosztuje reklama w Google Ads, ile muszę zainwestować, aby poczuć z niej realną korzyść?
Google Ads w dobie pandemii
Pandemia bardzo mocno zmieniła rynek reklamy internetowej. Zwiększyła się konkurencja, a co za tym idzie, aby odnieść sukces w internecie musimy sprostać wyższym wymaganiom zarówno ze strony Google Ads, jak i użytkowników, którzy w internecie mają bardzo szeroki wybór wśród ofert na dane produkty lub usługi. Ponieważ ponad 80% przychodów giganta z Doliny Krzemowej stanowią właśnie wpływy z reklam, bardzo zależy mu, aby użytkownicy mieli dobre doświadczenia z korzystania z niej. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że kolejnym razem szukając czegoś w internecie wybiorą właśnie reklamę, a nie linki organiczne.
Z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie kampanii linków sponsorowanych.
Co to jest kampania Google Ads?
Google Ads to nadal najpopularniejsza forma reklamy wśród polskich przedsiębiorców. Dzięki możliwościom systemu możemy zamieszczać reklamy firmy na wybrane frazy kluczowe, które umożliwiają wyświetlanie komunikatów zainteresowanym użytkownikom w wyszukiwarce Google.
Dzięki reklamie w internecie możemy dotrzeć do potencjalnych klientów, przedstawić im naszą ofertę i zachęcić do zakupu.
Ile kosztuje kampania w Google Ads?
Koszty kampanii w internecie w dużej mierze zależą od tego, ile możemy zainwestować. Google coraz mocniej stawia na uczenie maszynowe oraz sztuczną inteligencję. Im większy budżet przeznaczony na kampanię, tym szybciej te systemy zbiorą potrzebne dane do optymalizacji kampanii.
Musimy sobie zdawać sprawę, że Google jest w stanie wydać tyle, ile my jesteśmy w stanie zapłacić. Bardzo często pojawia się pojęcie “przepalania budżetu” – błędy konfiguracji oraz zła strategia prowadzenia kampanii mogą doprowadzić do sytuacji, że za reklamę zapłacimy znacznie więcej niż powinniśmy.
Na koszt kampanii Google Ads składają się dwie rzeczy:
– budżet reklamowy,
– koszt prowadzenia i optymalizacji kampanii.
Warto dobrze zastanowić się nad wyborem agencji lub freelancera do prowadzenia kampanii. Można też oczywiście prowadzić ją samemu, jednak należy pamiętać, że nie jest to system prosty, a za popełnione błędy podczas nauki możemy słono zapłacić.
Strategie ustalania stawek w Google Ads
Google Ads oferuje kilka strategii ustalania stawek dopasowanych do różnych rodzajów kampanii. W zależności od tego, na jakie sieci kierowana jest dana kampania i czy zależy nam na uzyskaniu kliknięć, wyświetleń, konwersji czy odsłon, możemy zdecydować, która strategia sprawdzi się najlepiej.
Standardowy CPC zostaje coraz częściej zastępowany przez inne strategie określania stawek. System Google Ads pyta nas, na jakim aspekcie kampanii zależy nam najbardziej. Wybierając strategię określania stawek musimy się skupić na celu, jaki chcemy osiągnąć w ramach danej kampanii.
Wybierając docelowy CPA (Cost Per Action) określamy, ile jesteśmy w stanie zapłacić za akcję, która jest pożądana z punktu prowadzenia biznesu. Sprawdzi się doskonale przy kampaniach leadowych. Docelowy ROAS ustala stawki tak, by pomóc Ci uzyskać jak największą wartość konwersji przy utrzymaniu docelowego zwrotu z nakładów na reklamę (ROAS).
Jeżeli zdecydujemy się na którąś ze strategii maksymalizujących liczbę kliknięć, konwersji lub ich wartość – damy sygnał systemowi, aby w ramach ustalonego budżetu wygenerował ich odpowiednio jak najwięcej. Aby skorzystać w wybranych strategii, konieczne jest ustawienie metody zliczania konwersji na koncie.
W kampaniach w sieci reklamowej możemy skupić na widoczności. Warto wypróbować jedną z poniższych strategii określania stawek, by zmaksymalizować widoczność.
– Docelowy udział w wyświetleniach automatycznie ustala stawki, by zapewnić wyświetlanie reklamy na najwyższej pozycji na stronie, na górze strony lub w dowolnym miejscu na stronie z wynikami wyszukiwania Google.
– CPM: strategia ustalania stawek, w której zapłacimy za liczbę wyświetleń reklamy w YouTube lub w sieci reklamowej Google.
– tCPM: strategia ustalania stawek, w której wyznaczamy średnią kwotę, jaką chcemy płacić za tysiąc wyświetleń.
– vCPM: to strategia samodzielnego określania stawek, którą możemy wybrać, jeśli celem reklam jest zwiększanie świadomości, a niekoniecznie generowanie kliknięć czy ruchu.
Od czego zależy wysokość budżetu na kampanię?
Pierwszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę przy ustalaniu wysokości budżetu na kampanię w internecie jest profil prowadzenia działalności. Jeżeli prowadzimy działalność B2B albo B2C i zależy nam głównie na pozyskiwaniu leadów, to minimalny budżet jest zdecydowanie niższy niż przy kampanii e-commerce. Dlaczego? System Google Ads został stworzony do promocji sklepów. Pod ten rodzaj działalności mamy przygotowane specjalne typy kampanii i budżet powinien być wyższy, aby móc wykorzystać cały potencjał konta.
Kolejną ważną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy ustalaniu budżetu jest konkurencja panująca w danej branży. Wejście do aukcji ze zbyt małym budżetem może uniemożliwić rozwój kampanii i uzyskanie odpowiedniego udziału w wyświetleniach.
Łączy się to z kolejnym ważnym czynnikiem. Obecnie Google mocno stawia na uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję. A czego potrzebuje AI, aby się uczyć? Danych. Danych, które dostarczają kliknięcia w reklamy, zachowania użytkowników, ich doświadczenia ze stroną internetową. Im większy budżet przeznaczymy na reklamę, tym szybciej system pozyska istotne informacje i wykorzysta je przy kolejnym udziale w aukcji. Szybciej nauczy się mechanizmów, którymi rządzą się zachowania użytkowników i co ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Zbyt mały budżet spowolni ten proces. System nie będzie szybko w stanie osiągnąć zadowalających rezultatów.
Nad wysokością budżetu powinni szczególnie zastanowić się przedsiębiorcy prowadzący działalność, która jest mocno sezonowa. W porozumieniu z osobą opiekującą się kontem warto ustalić kiedy zaczyna się sezon, aby dopasować do niego wysokość środków przeznaczanych na kampanię. Przecież nie chcemy doprowadzić do sytuacji, gdy mamy wzmożone zainteresowanie danym produktem, a budżet kampanii jest tak mocno ograniczony, że nie pozwalamy się znaleźć w internecie.
Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.
Koszty reklamy w internecie ulegają ciągłym zmianom. Musimy sobie zdawać sprawę, że za każdym razem, gdy użytkownik wpisze interesującą naszą frazę w wyszukiwarce, stajemy do udziału w aukcji. A w aukcji wygrywa ten, kto zapłaci więcej, albo lepiej wykorzysta wszystkie możliwości systemu.
Polecamy również: