Jak rozliczać faktury z Google Ads?
Trudno wyobrazić sobie w dzisiejszych czasach przedsiębiorcę, który nie wykorzystuje w swojej działalności możliwości internetu. Marketing internetowy dodatkowo zyskał na sile w czasach epidemii COVID-19, ponieważ kontakty międzyludzkie zostały ograniczone i wiele działań przeniosło się do sieci. Jedną z najbardziej popularnych form reklamy w internecie jest korzystanie z Google Ads. Z tego powodu chcę podzielić się z Wami kilkoma praktycznymi informacjami o księgowaniu faktur wystawianych przez Google.
Krok pierwszy – rejestracja
Zacznijmy jednak od zarejestrowania się jako podatnik unijny, poprzez złożenie do urzędu skarbowego VAT-R, czyli zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (część C-3) przed dokonaniem pierwszej transakcji wewnątrzwspólnotowej.
Obowiązek ten dotyczy zarówno czynnych podatników VAT, jak i podatników zwolnionych z VAT, którzy zamierzają w ramach prowadzonej działalności dokonywać transakcji z kontrahentami zagranicznymi z UE. W wyniku rejestracji urząd skarbowy nadaje NIP unijny, jest to taki sam numer NIP jakim posługujemy się w Polsce, ale z prefiksem PL.
Przy transakcjach wspólnotowych warto zweryfikować swoich kontrahentów (czy numer VAT jest aktywny) na stronie Komisji Europejskiej w systemie VIES.
Faktury z Google a podatek VAT
Faktury wystawiane przez Google są traktowane jako import usług i zgodnie z art. 28b ustawy o VAT „miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej”. Do rozliczenia podatku VAT jest więc zobowiązany nabywca usługi wg stawek podatku obowiązujących w danym kraju dla danej usługi. Kwota z faktury Google stanowi podstawę do wyliczenia podatku VAT. W tym miejscu pojawiają się dwie możliwości działania, w zależności od tego czy jesteśmy podatnikami VAT czynnymi czy zwolnionymi.
Czynny podatnik VAT a rozliczenie faktur z Google Ads
Nabywca ma obowiązek opodatkować import usług, a jeśli jest podatnikiem VAT czynnym to ma prawo również do odliczenia podatku naliczonego, więc wykazuje import usług w rejestrach VAT, zarówno po stronie sprzedaży (podatek należny) jak i po stronie zakupu (podatek naliczony). Rozliczenie to jest więc neutralne na gruncie podatku VAT. Ważne jest, aby rozliczyć import usług w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jeżeli nie zmieścimy się w tym terminie, należy dokonać korekty podatku należnego (w miesiącu powstania obowiązku podatkowego), zapłacić odsetki od zaległości podatkowych, a podatek naliczony rozliczyć bieżąco. Teoretycznie podatnik wychodzi na „zero” (nie licząc ewentualnych odsetek), ale najpierw musi podatek należny skorygować i zapłacić, a w bieżącym JPK VAT z deklaracją odliczyć podatek naliczony.
Zobaczmy to na przykładach przy założeniu, że otrzymaliśmy w dniu 01.03.2021 fakturę z Google za usługę wykonaną 28.02.2021.
W takiej sytuacji powinniśmy rozliczyć import usług zarówno po stronie podatku należnego i naliczonego w JPK VAT z deklaracją za luty 2021 (bieżące rozliczenie importu usług).
Jeśli z różnych przyczyn nie rozliczyliśmy faktury za okres luty 2021, to mamy na to jeszcze trzy kolejne miesiące od końca lutego 2021, czyli jeszcze w miesiącu marcu, kwietniu i maju 2021 możemy rozliczyć import usług poprzez korektę JPK VAT z deklaracją za luty 2021 i rozliczenie podatku należnego i naliczonego.
Jeżeli nie rozliczymy tej faktury w tych okresach, należy skorygować JPK VAT z deklaracją za luty 2021, wykazać w niej podatek należny (zapłacić ewentualne odsetki), a w JPK VAT z deklaracją za bieżący okres odliczyć podatek naliczony.
Podatnik zwolniony z VAT – procedura rozliczania faktur z Google Ads
W przypadku podatnika VAT zwolnionego należy naliczyć podatek 23% od kwoty na fakturze i wpłacić go do urzędu skarbowego, ponieważ nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego od zakupu. Podatnicy zwolnieni z VAT muszą złożyć VAT-9M deklarację dla podatku od towarów i usług. Jeżeli chodzi o podatek dochodowy – nieVATowiec może opłacony podatek VAT zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Co w przypadku zapłaty przed wykonaniem usługi?
Co do zasady, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, o czym wspomniałam wcześniej. Jeżeli jednak przed wykonaniem usługi zostanie dokonana przedpłata lub wpłacimy zaliczkę, to w momencie zapłaty powstaje obowiązek podatkowy.
Kilka informacji ogólnych
Importu usług nie należy wykazywać w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE.
W odniesieniu do kodów i oznaczeń transakcji w JPK z deklaracją, który obowiązuje od października 2020 roku, przy rozliczeniu podatku VAT od importu usług nie należy oznaczać tego rozliczenia oznaczeniem WEW, ponieważ podstawą ewidencji jest sama faktura zakupu.
Pamiętać należy również o przeliczeniu faktury zagranicznej wystawionej w walucie obcej na polską walutę. W przypadku importu usług, fakturę przelicza się wg średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego. W tym miejscu musimy pamiętać, kiedy powstał obowiązek podatkowy: czy w momencie wykonania usługi, czy w momencie dokonania płatności.
Instrukcja – jak pobrać fakturę z Google Ads?
1. Zaloguj się na stronie https://ads.google.com za pomocą adresu e-mail
2. Wybierz opcję “Ustawienia i płatności” w górnym menu, a następnie przejdź do kategorii “Dokumenty”.
3. Na ekranie zobaczysz wszystkie dokumenty – teraz możesz wybrać odpowiednią, interesującą Cię fakturę. Google “wystawia” fakturę do 5. dnia roboczego miesiąca za poprzedni miesiąc – pojawiają się we wspomnianej zakładce “Dokumenty”.
Jak dodać kartę płatniczą do Google Ads?
Krok 1 – konto płatnika
Do podpięcia karty płatniczej potrzebne będzie utworzenie konta płatnika. W tym celu zaloguj się do swojego konta reklamowego Google Ads. Następnie wybierz “Narzędzia” z głównego panelu Google Ads, a następnie kliknij w “Podsumowanie płatności” z wysuniętej zakładki konfiguracji.
Krok 2 – profil płatności
Przy zakładaniu konta płatnika, Google poprosi cię o uzupełnienie profilu płatności o dane podatkowe oraz nazwę i adres firmy. Podane informacje będą widniały później na fakturze wystawionej przez Google. Dodatkowo należy też uzupełnić też dane do karty – numer, CVC. Warto też zweryfikować adres firmy i adres na karcie. Po wypełnieniu tych informacji karta zostanie dodana do Twojego konta.
Podnieś skuteczność swoich kampanii reklamowych z certyfikowanym partnerem Google Premium.
Polecamy również: