GPT–3 – sztuczna inteligencja w służbie SEO
Część z Was z pewnością już wie o GPT-3, ale niektóre osoby mogą słyszeć to pojęcie po raz pierwszy. Dlaczego warto się tym zainteresować? W jaki sposób będzie można to wykorzystać w swoich działaniach? Czy skończy się SEO, jakie znaliśmy do tej pory? Zapraszam do lektury!
GPT-3 – co to jest?
GPT-3 to nowy algorytm OpenAi (firma Elona Muska), który służy do automatycznego tworzenia treści. Algorytm (a w zasadzie ujmując to dokładniej – model przetwarzający język naturalny) jest na tyle rozwinięty, że w języku angielskim trudno odróżnić tekst napisany przez algorytm od artykułu napisanego przez człowieka!
Nad projektem pracowało 30 osób. W porównaniu z poprzednimi wersjami GPT-1 i GPT 2 osiągnięto ponad 100 razy więcej parametrów (są to wartości definiujące zależności pomiędzy poszczególnymi elementami sieci). W przypadku GPT-2 było to 1,5 miliarda, natomiast GPT–3 to już ponad 175 miliardów. Dzięki tak rozbudowanej sieci algorytm w bardzo szybki sposób generuje teksty, odpowiada na pytania, tłumaczy, a nawet służy pomocą przy tworzeniu stron internetowych.
Poniżej kilka przykładów:
– Wyszukiwarki budowane w oparciu o technologię GPT-3
– Chat boty:
– Oprogramowanie do tworzenia treści
– Tworzenie obrazów
I jest jeszcze wiele innych dziedzin, w których GPT-3 może być wykorzystywane!
Dlaczego GPT-3 jest takie ciekawe?
Tutaj sprawa jest oczywista. Z jednej strony kwestią czasu jest powstanie polskiego oprogramowania, służącego do tworzenia treści na zadany temat. Na rynkach anglojęzycznych pojawiają się już pierwsze narzędzia korzystające z tej technologii. Sam miałem możliwość zabawy kilkoma z nich i muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem. W dobie content marketingu i skupienia się w ostatnich latach na treści – to będzie prawdziwy game changer. Kolejną zaletą GPT-3 jest tworzenie obrazów do napisanych treści.
Z drugiej strony jest to też trochę przerażające. Pojawia się pytanie, jak bardzo rozwinięta będzie to technologia i do czego będzie stosowana. Za chwilę może okazać się, że człowiek – copywriter zostanie całkowicie zastąpiony maszyną. Grafik również będzie zbędny, projektant stron internetowych także. Być może w przyszłości umawiając się na randkę tak naprawdę będziemy wymieniać wiadomości z maszyną, a zamiast teleporady z lekarzem będzie leczył nas wirtualny doktor?
Tego typu sytuacje są (przynajmniej na razie) dość baśniowo brzmiącymi przykładami i nie budzą jeszcze kontrowersji. Ale co będzie w przyszłości – tego nie wiemy. Kto jeszcze rok temu podejrzewał, jak bardzo rok 2020 zmieni nasze życie? A tak potężna technologia jak GTC-3 wykorzystana umiejętnie przez sprawnego marketingowca może sporo namieszać.
Będzie można wykorzystać ją na przykład do kreowania opinii publicznej, tworząc wirtualne persony, zabierające głos w dyskusji na forach internetowych i w mediach społecznościowych czy „piszące artykuły” na portalach internetowych. W momencie, gdy zaawansowanie technologiczne umożliwi generowanie obrazu wideo, barwy głosu czy cech szczególnych dla wirtualnej postaci będziemy mogli poczuć się jak w Matrixie.
Jak GPT-3 wpłynie na SEO?
Podejrzewam, że rok 2021 zapoczątkuje zmiany zarówno w dotychczasowym postrzeganiu SEO, jak i na rynku związanym z wszystkimi branżami „około SEO” (aplikacje SEO, usługi copywriterskie, buzz marketing).
Na pewno już trzeba zacząć szybko poznawać możliwości technologiczne, żeby nie zostać w tyle. Rynek powoli zacznie się zmieniać – na pewno nie będzie to gwałtowna zmiana, a raczej powolny proces, trwający przez kilka najbliższych lat.
Wraz z rozwojem technologii najprawdopodobniej powstaną nowe, inteligentne wyszukiwarki internetowe (i ktoś zakończy w końcu hegemonię Google?). Być może powstaną wyszukiwarki, które dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii zmienią całkowicie sposób pracy specjalistów SEO? Z drugiej strony – Google nie śpi i z pewnością trzyma rękę na pulsie. Kwestią czasu są kolejne update’y i dostosowanie obecnej wyszukiwarki do nowej technologii – co może być wynikiem aktualnie popularnego w Google tematu Web 3.0.
Czy to koniec SEO, jakie znaliśmy do tej pory?
Moim zdaniem jeszcze nie, ale trzeba pamiętać, że wprowadzenie GPT-3 to realna szansa na zrewolucjonizowanie wielu dziedzin życia, nie tylko SEO. Możliwości automatyzacji i uproszczenia procesów zachodzących w obecnej pracy specjalistów SEO wpłyną bezpośrednio na sposób świadczenia usług. Czy pozycjonowanie stron w dalszym ciągu pozostanie ciągłym procesem, czy ograniczy się do jednorazowej konfiguracji kampanii w aplikacji korzystającej z algorytmu OpenAi?
Osiągaj wysokie pozycje w wyszukiwarce, które przełożą się na większą sprzedaż.
Jedno jest pewne – szykują się zmiany. Dla zainteresowanych gorąco polecam poniższy film – wiem, że sprzed pół roku, ale każdy musi wypracować sobie jakąś przewagę, zanim podzieli się wiedzą! 😊
Polecamy również: