8 różnic między Google Analytics 4 a Universal Analytics

0 napisany przez Karol Krzystała, 27 stycznia 2021

Minęło już kilka miesięcy od uruchomienia nowej wersji Google Analytics, czyli Google Analytics 4. Opinie wśród ekspertów były niejednoznaczne, a dodatkowo cały marketingowy świat niepewnie myślał nad tym, jak będzie wyglądało raportowanie działań przez GA. Po kilku miesiącach potwierdziło się powiedzenie, że strach ma wielkie oczy. W tym artykule przedstawię wam 8 podstawowych różnic między Universal Analytics a Google Analytics 4.

Google-Analytics 4 a Universal Analytics roznice

1. Wygląd raportów

Już przy pierwszym kontakcie zauważymy, że w GA4 jest znacznie mniej raportów – brakuje wielu elementów. Zostały one usunięte lub wymienione. W Google Analytics 4 niektóre raporty będą dostępne dopiero w momencie mierzenia zdarzeń.

Google Analytics 4 różnice

Universal Analytics a GA4 - porównanie

2. Model pomiaru

W starej wersji Analytics model pomiaru jest oparty na sesjach i odsłonach. Sesja to grupa działań zarejestrowana w danym okresie dla użytkownika.

Z kolei w GA4 model jest oparty o zdarzenie i parametry – odsłona jest traktowana jak zdarzenie. Oznacza to, że zmieni się podejście do użytkownika oraz jego zachowań.

3. Identyfikator śledzenia

Aby rozpocząć pomiary danych na stronie, musimy wcześniej zaimplementować kawałek skryptu, który będzie to umożliwiał. Można to też zrobić przez GTM – i właśnie wdrażając kod przez Google Tag Manager zauważymy, że identyfikatory różnią się od siebie w strukturze i oznaczeniu. W GA4 identyfikator śledzenia zaczyna się od “G” oraz zawiera ciąg liczb i liter. Inaczej jest w Universal Analytics – identyfikator zaczyna się od UA i zawiera tylko liczby.

4. Automatyczne śledzenie zdarzeń

Duża zmiana – GA4 automatycznie może teraz mierzyć niektóre zdarzenia, takie jak śledzenie przewijania czy śledzenie video bez dodatkowego tagowania. W Universal Analytics jest to niemożliwe, ponieważ wszystkie zdarzenia trzeba zdefiniować na poziomie kodowania lub GTM.

5. Przechowywanie danych o użytkownikach

Dzięki tej funkcji możemy ustawić przedział czasowy, w którym Google Analytics ma przechowywać dane dla użytkownika nieaktywnego, zanim automatycznie je usunie.

W przypadku GA3 (Universal Analytics) czas można określić na 14, 26, 38, 50 miesięcy lub “nie wygasa automatycznie”

GA4 Universal Analytics - porównanie

Inaczej jest w GA4 – możemy wybrać tylko dwa warianty. Innych opcji nie ma.

różnice między Google Analytics 4 a Universal Analytics

6. Śledzenie e-commerce

Obecnie liczba raportów w GA4 dotyczących e-commerce jest jeszcze mocno ograniczona. Ta funkcjonalność zapewne będzie jeszcze rozwijana, jednak dziś wygląda to ubogo.

Google Analytics 4

Inaczej jest w GA3, gdzie mamy ich sporo i dotyczą wielu aspektów.

Universal Analytics

7. Wskaźnik zaangażowania

A GA4 został wprowadzony nowy system oceny zaangażowania użytkowników w witrynie. Jest bardziej rozbudowany i zawiera nowe wskaźniki, które dokładniej śledzą użytkownika na stronie niż współczynnik odrzuceń, który jest w GA3. Dodatkowo w Google Analytics 4 nie ma dedykowanej metryki dla współczynnika odrzuceń.

Google Analytics 4 - wskaźnik zaangażowania

8. Zaawansowane raporty

W GA4 została dodana zakładka, która nazywa się “Analiza”. W tym miejscu możemy samodzielnie tworzyć zaawansowane raporty.

Google Analytics 4 - zaawansowane raporty

Google Analytics 4 – duży potencjał

Nowy Google Analytics 4 to nowe możliwości i nowe funkcje, jednak obecnie narzędzie ma jeszcze wiele niedociągnięć. Sama liczba raportów wydaje się bardzo skromna i pewnie będzie rozbudowywana.

Różnice między GA3 i GA4 są zauważalne. W związku z tym, jak zaleca sam Google, dobrym pomysłem jest założenie nowej wersji Analytics i korzystanie z obu wersji jednocześnie. GA4 traktujmy jeszcze jako nowość, coś, co będzie rozwijane. Universal Analytics to nadal chyba najpewniejsze miejsce do raportowania działań.

Jestem jednak pełen nadziei i mam nadzieje, że Google Analytics 4 wprowadzi nową jakość do działań marketingowych w internecie.

Dowiedz się jak, wdrożyć nową wersję GA4 i zarządzać jej ustawieniami.

Potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu Google Analytics 4? Skontaktuj się z nami!

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • ponad 500 leadów z Google Ads i Facebook Ads
  • 4,63% współczynnika konwersji
  • 17 926 leadów dzięki kampanii Google Ads
  • 6,26%  współczynnika konwersji
  • 1,28 zł kosztu za wyświetlenie strony klienta
  • bardzo niski wskaźnik współczynnika odrzuceń
  • 1455% średniego ROASu z kampanii Google Ads
  • przychód o 63% wyższy niż w poprzednim okresie
  • o 197% wyższy wzrost transakcji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Karol Krzystała

Specjalizuje się w kampaniach Google Ads, pomaga klientom w rozwoju ich firm. Certyfikowany specjalista Ads. Absolwent Filozofii i Politologii na Uniwersytecie Śląskim. Pasjonat piłki nożnej, a szczególnie rodzimej ekstraklasy oraz lig amatorskich. Wolne weekendy lubi spędzać w górach.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!