8 kroków – jak założyć sklep internetowy?

0 napisany przez Natalia Cygnar, 31 marca 2022

Chciałbyś rozpocząć sprzedaż online i zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy? Specjalnie dla Ciebie przygotowałam prostą i krótką instrukcję, od czego zacząć, na co zwracać szczególną uwagę oraz które rozwiązania wybrać.

jak założyć sklep internetowy

1. Sprzedaż – wybierz usługę lub produkt, który będziesz sprzedawał

Pierwszym krokiem, jaki musisz podjąć w początkowej fazie zakładania e-sklepu to ustalenie, co chcesz sprzedawać, komu chcesz to sprzedać i dlaczego te osoby powinny dokonać zakupów właśnie w Twoim sklepie internetowym. Może to wydawać się oczywiste, ale gruntowne przemyślenie tego kroku, zdefiniowanie bazy klientów i kwestii, dlaczego właśnie od Ciebie potencjalni klienci kupią produkt znacznie ułatwi pracę w przyszłości. Pamiętaj, że założenie sklepu internetowego to dopiero początek.

Najlepiej zacząć od dziedziny, która Cię interesuje i w której posiadasz pewną wiedzę specjalistyczną. To ułatwi zdefiniowanie idealnego klienta i ustalenie, dlaczego to właśnie Twój produkt będzie chciał wybrać. Głównym błędem popełnianym przez wiele osób jest wiara, że im większy potencjalny rynek, tym większa szansa osiągnięcia dobrej sprzedaży w przyszłości.

2. Jak otworzyć sklep internetowy? Wykup domenę oraz serwer, na którym znajdzie się strona WWW

Nazwa domeny, którą wybierzesz, ma duże znaczenie dla Twojego sklepu. Wpływa ona na zdolność skutecznego promowania marki oraz buduje zaufanie klientów. Wybierz nazwę, która jest łatwa do zapamiętania i wymówienia oraz nie brzmi podobnie do istniejącej nazwy innej firmy (aby użytkownicy nie pomylili Twojej marki z podobną firmą). Staraj się nie tworzyć długiej nazwy (maksymalnie 2-3 słowa). Wybierz odpowiednią końcówkę domeny kierując się zasięgiem sprzedaży. W wypadku sprzedaży międzynarodowej warto rozważyć końcówkę domeny “.com”.

Odpowiedni serwer również jest istotnym elementem podczas zakładania sklepu internetowego. Złe dobranie parametrów hostingu może w przyszłości generować problemy związane z płynnością działania witryny oraz doprowadzić nawet do unieruchomienia sklepu podczas zbyt dużego ruchu na stronie. Ważnym aspektem jest również kwestia certyfikatu SSL, którego posiadanie jest konieczne dla e-sklepów. Zbadaj rynek i zastanów się, czy wybrany hostingodawca może dostarczyć Ci SSL i czy ma w ofercie darmowe certyfikaty Let`s encrypt.

sklep internetowy jak założyć

3. Jak założyć sklep internetowy? Wybierz platformę do zarządzania e-sklepem

Podczas doboru platformy do zarządzania sklepem internetowym warto zwrócić uwagę na to, czy dane rozwiązanie daje Ci możliwość łatwego zbudowania graficznie atrakcyjnego sklepu, który działa sprawnie na każdym urządzeniu. Sprawdź, czy posiada wystarczająco wiele opcji dostosowania wyglądu szablonu, abyś mógł w miarę możliwości dopasować wygląd sklepu do designu Twojej marki.

Jeśli nie posiadasz wystarczającej wiedzy na temat tworzenia kodu strony, pamiętaj, aby dobrać platformę, która nie wymaga od Ciebie takich działań. Dobierz rozwiązanie, które umożliwia wygodne zarządzanie całym zapleczem e-sklepu, zamówieniami oraz wysyłką towarów. Warto, aby wybrana platforma pozwoliła na integrację z innymi usługami czy aplikacjami, a w szczególności tymi, na których Ci najbardziej zależy za pośrednictwem wtyczek, rozszerzeń czy wbudowanych funkcji.

Lista dostępnych platform na rynku jest naprawdę długa. Kierując się kluczowymi funkcjami potrzebnymi do zbudowania prawidłowo działającego e-sklepu, możesz wybrać takie platformy open source jak PrestaShop, Magento oraz WordPress z rozszerzeniem WooCommerce. Natomiast z gotowych oprogramowań dla sklepu internetowego zwróć uwagę na Shoper lub Shoplo.

4. Wybierz szablon swojej witryny i dopasuj go do swoich preferencji

Dobierając szablon dla swojej witryny zastanów się nad tym:
– jakich funkcji na stronie potrzebujesz,
– czy istotna jest dla ciebie galeria, mapa, dostęp do filmów wideo, podstrona o nas, strona kategorii, wyszukiwarka.

Zastanów się jak ma wyglądać nawigacja po stronie. Twój pasek nawigacyjny powinien być czytelny, ustawiony od strony lewej do prawej w kolejności od najważniejszej zakładki. Sporządź listę najważniejszych funkcji i swoje wyszukiwania filtruj na jej bazie. To ułatwi wyszukanie odpowiedniego szablonu i pomoże Ci w doborze dostępnych rozwiązań.

Zadbaj o styl strony głównej – to pierwsza rzecz, którą widzą Twoi klienci. Od razu po wejściu na witrynę potencjalny klient powinien wiedzieć, czym się zajmujesz i co chcesz sprzedać. Po wyborze odpowiedniego motywu dopasuj go do koncepcji graficznej marki i zadbaj o odpowiednią kolorystykę, wielkość i rodzaj czcionek. Pamiętaj o dobraniu odpowiednich grafik.

5. Dodaj produkty do sklepu internetowego

jak zrobić sklep internetowy

Mając już w taki sposób przygotowany sklep internetowy, najwyższy czas zabrać się za dodanie produktów. Pamiętaj, by dodać odpowiedni tytuł produktu i przygotować jego opis. Zastanów się na tym, na jakie kategorię chcesz podzielić swoje produkty – jest to bardzo przydatne przy większej ilości asortymentu. Ułatwi to Tobie oraz twoimi klientom sortowanie oraz przeglądanie produktów.

Zadbaj o to, aby podać odpowiednie dane produktu takie jak cena, sposób wysyłki oraz stany magazynowe. Możesz również przygotować krótki opis, który umieścisz w kafelku przedmiotu wyświetlanego na stronie. Istotne jest także opublikowanie odpowiedniej grafiki czy nawet galerii zdjęć produktu.

6. Dodaj metody płatności

Kolejnym etapem jest dodanie sposobów płatności. Korzystanie z kilku rodzajów płatności zwiększa atrakcyjność sklepu – Twoi klienci mogą preferować określone z nich. Im więcej możliwości im dostarczysz, tym bardziej zwiększasz szanse na sprzedaż.

Według raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, do najczęściej wybieranych metod płatności należą szybkie przelewy przez serwisy płatności, takie jak np.: PayU, Przelewy24, Dotpay, Tpay.

najpopularniejsze sposoby płatności sklepy internetowe

7. Zdecyduj o opcjach dostawy oraz możliwościach zwrotu

W trakcie zakładania sklepu internetowego nie możesz zapomnieć o opcjach wysyłki i zwrotu produktu – zaniedbanie obsługi logistycznej może wpłynąć negatywnie na wizerunek e-sklepu. Zapewnij klientom możliwość skorzystania z popularnych przewoźników, którzy najczęściej są wybierani podczas zakupów przez internet, np. DPD, DHL oraz InPost.

Zwroty są nieodłącznym elementem prowadzenia każdego sklepu, dlatego warto sporządzić przemyślany regulamin polityki zwrotu towaru. Proces ten powinien być w miarę możliwości jak najprostszy. Pozytywny odbiór klienta możesz osiągnąć dołączając do paczki instrukcję przebiegu procesu reklamacji, zwrotu lub wymiany towaru.

8. Zadbaj o regulamin sklepu oraz jego politykę prywatności

Polityka prywatności oraz regulamin sklepu są elementami, które powinny być łatwe do znalezienia na stronie internetowej oraz napisane w sposób zrozumiały i zgodny z obowiązującymi przepisami w miejscu zamieszkania potencjalnego klienta (czyli miejscu sprzedaży naszych produktów czy usług).

Polityka prywatności zawiera informacje na temat sposobu gromadzenia, przechowywania oraz wykorzystania i udostępniania danych osobowych klientów sklepu. Natomiast regulamin powinien opisywać zasady zawierania umów pomiędzy sprzedawcą, a klientem oraz opis warunków świadczeń usług drogą elektroniczną i warunki sprzedaży.

Zwiększ swoją sprzedaż dzięki odpowiednio dobranym kanałom marketingu internetowego.

jak otworzyć sklep internetowy

Jak otworzyć sklep internetowy? Podsumowanie

Teraz już wiesz, jak założyć sklep internetowy. Gdy wykonasz wszystkie 8 kroków, rozważ także promocję swojego e-sklepu. Bez wsparcia marketingowego sklepu internetowego Twoja witryna w wynikach wyszukiwania Google będzie na odległych pozycjach i żaden z użytkowników na nią nie trafi z organicznych wyników wyszukiwania. Działania outdoorowe oraz te w internecie wspomogą sprzedaż Twoich usług lub produktów w sklepie internetowym.

Rate this post

Historie sukcesu naszych klientów:

  • o 35% wzrósł przychód
  • o 17% wzrosła liczba transakcji
  • o 17% wzrósł współczynnik konwersji
  • 2000% ROASu z kampanii Google Ads
  • 4% współczynnika konwersji

O autorze:

Natalia Cygnar

W 4PEOPLE zajmuje się prowadzeniem kampanii Google Ads. Chętnie analizuje dane i raportuje bieżące projekty. Zwraca szczególną uwagę na optymalizację kampanii, dzięki czemu wyniki szybują w górę. Udziela się w wielu wydarzeniach m.in. w Projekcie Google, jako Ekspert Internetowych Rewolucji, gdzie prowadziła indywidualne szkolenia dla przedstawicieli MŚP w zakresie skutecznego wykorzystania Internetu w biznesie. W tej samej formie wzięła udział w Kongresie MŚP w Katowicach oraz VII Konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet w Warszawie. Specjalistka z inteligentnego określania stawek, czego dowodem jest uzyskany w 2020 roku certyfikat Digital Champions od Google.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go!

Rate this post
Reklama w Internecie nie musi być droga!

Reklama w Internecie nie musi być droga!

Umów się na konsultację i poznaj propozycję naszych działań wraz z ich wyceną.

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!